RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

Avon - Profil CSR

GDF SUEZ

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro

Va recomandam:


Advertisement


Voluntariatul in comunitate (Community Volunteering)

Este un tip de initiativa prin care compania ii incurajeaza pe angajatii sai sa voluntarieze in sprijinul comunitatii, al unui ONG sau al unei cauze.

Voluntariatul angajatilor este o forma clasica de CSR. Ceea ce este nou in ultima perioada este tendinta companiilor de a folosi voluntariatul pentru:
  • a da mai mult impact altor initiative sociale;
  • a servi obiectivelor de business si comunicarii valorilor companiei.
Printre actiunile pe care le poate face o companie pentru a stimula voluntariatul angajatilor se numara:
  • promovarea voluntariatului ca valoare organizationala;
  • recomandarea anumitor cauze prin intermediul comunicarii interne;
  • recrutarea si organizarea echipelor de voluntari;
  • sprijinirea angajatilor in efortul de a gasi o cauza potrivita, oferindu-le resurse sau programe de “matching” (ex. prin intermediul intranetului, al unor cataloage, al unor programe software etc.);
  • oferirea de zile libere platite, pe care angajatii sa le foloseasca pentru a voluntaria;
  • acordarea de finantari ONG-urilor care reusesc sa ii convinga pe angajatii companiei sa voluntarieze (ex. sumele donate sunt proportionale cu numarul de ore voluntariate de angajatii companiei pentru un anumit ONG);
  • recunoasterea angajatilor care s-au remarcat in cadrul actiunilor de voluntariat (ex. prin newsletter-ul intern, prin insigne sau alte obiecte onorifice, prin prezentari in cadrul evenimentelor interne ale companiei etc.)
Studiu de caz - Ford
Voluntariatul este o valoare organizationala importanta pentru Ford. In 2005, compania a infiintat organizatia “Ford Volunteer Corps”, care ii reuneste pe toti voluntarii Ford. Site-ul dedicat angajatilor ii informeaza despre programe si ONG-uri care au nevoie de ajutor. Voluntarii pot alege cauzele care li se potrivesc in functie de: perioada si locul de desfasurare, domeniul programului si abilitatile necesare. In februarie 2006, pe site erau inscrise 38.000 de organizatii si 36.000 de oportunitati de voluntariat.

Cand este potrivit un program de voluntariat in comunitate:

Cand vrei sa intaresti loialitatea fata de companie si spiritul de echipa al angajatilor

Participand la un program de voluntariat angajatii au oportunitatea sa iasa din preocuparile lor zilnice. Mai mult, ei pot simti ca au o contributie directa la o realitate care este dincolo de problemele si interesele lor particulare si ca sunt parte intr-un efort general indreptat inspre binele societatii.

De aceea, studiile arata ca voluntariatul le ofera angajatilor cea mai completa si mai satisfacatoare experienta dintre toate tipurile de initiative de CSR.

Actiunile de voluntariat le permit totodata angajatilor sa comunice si sa se cunoasca intre ei, intr-un cadru mai putin formal decat cel de la munca. De aceea, astfel de actiuni le intaresc sentimentul de camaraderie si ii ajuta sa lucreze mai bine in echipa.

Studiu de caz - FedEx
Un exemplu de companie care acorda o importanta mare actiunilor de voluntariat este FedEx. In paginile in care vorbeste despre programele sale de voluntariat, compania foloseste din plin marturiile angajatilor care au luat parte la ele. Pentru cei peste 500.000 de angajati din lumea intreaga, aceasta este o metoda foarte buna de transmitere a valorilor FedEx si a preocuparii pentru comunitate.

Cand vrei sa imbunatatesti reputatia companiei

Cei mai buni vectori de imagine pentru un brand sunt avocatii lui. Oamenii care ofera o marturie personala despre companie sunt mai credibili decat o stire in presa sau un material de marketing.

Un program de voluntariat iti permite sa multiplici exponential numarul de astfel de avocati ai brandului. Primii care vor fi convinsi vor fi cei implicati deja in cauza sau organizatia care beneficiaza de pe urma programului. Pentru acestia, interactiunea cu voluntarii tai va fi mult mai credibila decat primirea unui cec.

Pe de alta parte, chiar angajatii care participa in program vor fi mai convinsi de angajamentul companiei fata de niste valori. Pentru ca e vorba de o experienta memorabila, ei vor povesti mai departe despre ea si despre gestul companiei.

Studiu de caz - Shell Australia
Pentru Shell Australia, problema acuzatiilor in privinta mediului este una foarte serioasa. De aceea compania si-a propus sa-si demonstreze preocuparea pentru acest subiect in fata comunitatilor si a grupurilor de activisti. Pe langa alte initiative, a lansat in 2001, in parteneriat cu organizatia Conservation Volunteers Australia, programul “Shell Coastal Volunteers”.

In cadrul programului, angajatii Shell lucreaza ca voluntari alaturi de membrii organizatiilor locale pentru a proteja regiunile de coasta ale Australiei impotriva poluarii. Pana acum, eforturile echipelor de voluntari s-au concretizat in peste 13.000 de ore de munca. S-au curatat 80 de km de plaja, s-au colectat 2 tone de gunoaie si s-au plantat 47.000 de copaci. Asa cum a spus si directorul general al Shell Australia:“rezultatele voluntarilor nostri sunt cea mai buna dovada ca suntem o companie care ia in serios responsabilitatea sociala si care e preocupata de problema mediului”.

Cand vrei sa sprijini alte programe sociale ale companiei

Asa cum am mai spus, vederea unei echipe de voluntari este mult mai convingatoare in privinta angajamentului unei companii decat primirea unui cec. De aceea, daca sustii deja niste cauze sociale prin intermediul altor initiative, un program de voluntariat al angajatilor te poate ajuta sa fii mai convingator si sa cresti impactul acestor initiative.
 
Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro

Afla cat de responsabile sunt companiile din jurul tau!

Saptamanal, ne citesc peste 8.000 de lideri de opinie din companii, din societatea civila sau din institutii publice.

Asigura-te ca afli cele mai noi informatii, evenimente, sau analize din domeniul CSR, atat din Romania, cat si din strainatate.