RSS LinkedIn
Lectii invatate

Una dintre marile provocari a fost realizarea clipurilor video care prezinta manevrele de prim ajutor: era foarte usor sa cadem in extrema de a fi prea "didactici". Am vrut ca fiecare clip sa fie pe intelesul tuturor, usor de urmarit si usor de retinut informatia. Ori, explicarea manevrelor de prim ajutor in asa fel incat informatia sa fie corecta din punct de vedere medical, dar fara a folosi un limbaj specializat, nu e intotdeauna simplu.

De asemenea, o provocare dar si o mare bucurie, a fost numarul mare de inscrieri la cursurile de prim ajutor: mai mult de 9.000 de oameni pentru care au trebuit programate cursuri in 18 orase. Si inscrierile pe site continua. Asta ne bucura, dar ne si obliga sa mobilizam resursele existente pentru a raspunde tuturor solicitarilor.

Angela Galeta
Director Fundatia Vodafone Romania - Vodafone Romania

Studiu de caz: O viata poate depinde de tine!

Studiu de caz din domeniul Social, trimis de Vodafone Romania (16 ian 2013)

Rezumat studiu de caz:

Vodafone Romania a desfasurat o campanie de educare a populatiei cu privire la situatiile de urgenta in cadrul careia peste 9.000 de oameni au participat la cursuri de acordare a primului ajutor. Investitia in program a fost de 57.000 de euro.


Cauza sociala studiu de caz:


Sistemul de urgenta din Romania se confrunta cu doua probleme importante legate de educatia publicului, care pot afecta reusita eforturilor de salvare a unor vieti: numarul mare de apeluri false la 112 si necunoasterea masurilor de prim ajutor care trebuie efectuate pana la sosirea ambulantei.

Spre exemplu, in prima jumatate a anului 2011, 73% din apelurile la 112 (adica 3 din 4 apeluri) anuntau false urgente sau erau doar glume proaste. Practic, din cele 2.000 de apeluri inregistrate pe ora, doar 480 anuntau o urgenta reala. Pe de alta parte, 60% din apelurile reale solicitau interventia echipajelor medicale de urgenta, de unde si importanta cunoasterii manevrelor de prim ajutor care ar trebui efectuate pana la sosirea ambulantei.

Oricine dintre noi se poate afla intr-un moment al vietii in situatia de a acorda primul ajutor. Spre exemplu, in Romania, in fiecare zi aproximativ 23 de oameni sunt victime ale unor accidente de circulatie grave. In general, majoritatea accidentelor grave se intampla in locuri publice, in trafic, acasa sau la serviciu, adica locuri in care victima este inconjurata de potentiali salvatori. Acestia insa, de cele mai multe ori, nu stiu sa acorde primul ajutor. In cazurile grave, cu fiecare minut care trece, sansele de supravietuire scad cu 10%.

Desfasurare proiect:


Pe fondul acestor date, Asociatia React si Vodafone Romania au lansat, in septembrie 2011, o campanie de responsabilizare si educare a populatiei referitor la situatiile de urgenta, cu sloganul “O viata poate depinde de tine!”

Campania a avut doua obiective:
  • responsabilizarea publicului in privinta utilizarii corecte a numarului de urgenta 112
  • insusirea manevrelor de prim ajutor care trebuie efectuate pana la sosirea echipajelor medicale.
Investitia Vodafone in acest proiect a fost de 57.000 de euro.
 
Un prim pas in desfasurarea proiectului a fost crearea site-ului www.salvez.ro , pentru a centraliza toate informatiile referitoare la campanie. Acesta cuprinde statistici despre numarul de apeluri false la 112 si informatii utile despre gestionarea situatiilor de urgenta. De exemplu, au fost publicate clipuri demonstrative in care paramedicii SMURD explica diferite manevre de prim ajutor. De asemenea, site-ul are si o sectiune unde se putea inscrie orice persoana interesata sa participe la cursuri gratuite de acordare a primului ajutor.

Comunicarea campaniei la nivel national


Campania avea ca public tinta principal tinerii din licee si universitati. De aceea, pentru a capta interesul acestora, Vodafone si React au creat doua spoturi TV socante, care au fost difuzate pe principalele canale de televiziune, timp de trei luni (din octombrie 2010 pana in decembrie 2011).

Primul atrage atentia asupra efectelor utilizarii in mod abuziv a serviciului 112 si se adreseaza celor care iau in gluma acest serviciu:



Al doilea clip atrage atentia asupra importantei cunoasterii masurilor de prim ajutor:



Pentru radio a fost creat un spot care a fost difuzat in aceeasi perioada:



In presa scrisa si online au fost transmise comunicate cu informatii despre campanie, in diferite etape ale acesteia (lansare, rezultatele dupa 6 luni etc).

Pentru a implica si bloggerii in promovarea campaniei, Vodafone a facut un parteneriat cu bloggerul Cristian Manafu. Acesta a scris un articol pe blogul sau intitulat “Scrisoare deschisa catre cititorii mei (cu blog) ”, prin care invita bloggerii sa sustina o campanie sociala, fara sa stie dinainte despre ce este vorba. Peste 100 de bloggeri au acceptat propunerea si au postat bannerul campaniei “O viata poate depinde de tine!” pe blogul lor.

Cursuri de prim-ajutor in licee si universitati


In paralel cu promovarea campaniei la nivel national, Asociatia React a organizat cursuri gratuite de prim ajutor in mai multe licee si universitati din tara. Initial, au fost alese noua orase in care organizatia avea resurse la nivel local: Bucuresti, Cluj, Constanta, Craiova, Piatra Neamt, Targu Mures, Targoviste si Timisoara. Reprezentantii React au facut parteneriate cu liceele si universitatile din aceste orase. Cursuri de prim ajutor organizate in licee si universitati

In cazul liceelor, au fost contactati profesorii si li s-a propus organizarea de lectii de prim ajutor in cadrul orelor de dirigentie.

Pentru a desfasura cursuri in universitati, organizatorii au contactat asociatiile studentesti care au oferit spatiul necesar. De asemenea, acestea s-au ocupat si de promovarea in randurile studentilor, prin lipirea de afise prin facultati si postarea mai multor anunturi pe grupurile si forumurile de studenti.

In cadrul lectiilor, paramedicii SMURD le explicau practic participantilor cateva manevre de baza. Apoi, tinerii erau intrebati ce accidente li s-au intamplat in ultima perioada, si, in functie de raspunsuri, se stabilea ce alte manevre de prim ajutor sa le mai fie prezentate.

Reprezentantii React au promovat lectiile de prim ajutor in presa locala, prin trimiterea de invitatii si comunicate de presa. Mass-media locale au acoperit pe larg subiectul (ex. vezi relatari din Ziarul Dambovita, Universul Dambovitean, Ora de Sibiu, Rondul de Sibiu , Monitorul de Cluj, etc.)

Iata si un reportaj difuzat de televiziunea locala din Dambovita MDI-TV:



In urma materialelor aparute, organizatorii au fost contactati si de cadre didactice din alte orase decat cele planificate. In consecinta, asociatia a extins numarul de orase in care organiza cursuri.

Cursuri de prim ajutor pentru publicul larg


Asociatia React a organizat lectii de acordarea primului ajutor si pentru publicul larg. Oricine a putut sa se inscrie pe site-ul campaniei, prin completarea unui formular online. Cand se ajungea la un numar minim de inscrisi dintr-o localitate, se stabilea data in care reprezentantii React si paramedicii SMURD se deplasau in oras pentru a desfasura cursurile.

Institutiile, ONG-urile sau companiile care au dorit sa organizeze astfel de cursuri pentru angajatii lor au contactat asociatia, pe telefon sau mail. O echipa mobila s-a deplasat la sediul lor si le-a prezentat cum sa gestioneze anumite cazuri de urgenta. Multi dintre angajati, fiind parinti, au solicitat specialistilor sa le prezinte manevre pe care sa le aplice in cazuri de accidente minore ale copilului precum arsuri, rani usoare etc.
 
Cursuri de prim ajutor pentru motociclistiDe asemenea, in cadrul campaniei au fost desfasurate 10 cursuri specializate pentru grupuri predispuse la accidente, respectiv biciclisti si motociclisti. Pentru a atrage cat mai multi participanti, organizatorii au facut parteneriate cu asociatii si cluburi de motociclisti si de biciclisti. Apoi, pentru a stabili ce manevre sa fie prezentate in cadrul lectiilor, au fost consultate statisticile furnizate de SMURD. Acestea au aratat ce tipuri de leziuni au fost cele mai frecvente in cazul accidentelor de motocicleta. In functie de acestea, participantii au invatat cum sa panseze o rana, ce sa faca in caz de entorse sau cazuri de incosntienta etc.

In urma promovarii la nivel national si local, in perioada octombrie 2011 – septembrie 2012 au fost organizate, in total, 367 de cursuri in 18 orase din tara.

Rezultate studiu de caz:


  • 9.134 de persoane au invatat si exersat manevre de acordare a primului ajutor in cadrul celor 367 de cursuri organizate la nivel national
  • in cele trei luni de difuzare a spoturilor radio si TV, acestea au avut o audienta totala de 3,8 milioane de persoane
  • proiectul a beneficiat de peste 200 de aparitii in presa locala si nationala
  • in perioada octombrie 2011 – octombrie 2012, site-ul campaniei a inregistrat peste 110.000 de vizitatori unici, cu un timp mediu petrecut pe site de 2.5 minute. Cele mai vizionate manevre de prim ajutor au fost stopul cardio-respirator, ingrijirea plagilor in caz de rani usoare si hemoragia, acestea fiind vazute de 46.000 de utilizatori. 

8629

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Campanii sociale | Educatie | Sanatate | Marketing social

Vezi profilul companiei Vodafone Romania

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro