RSS LinkedIn
Lectii invatate

Cauzele pe care UniCredit Tiriac Bank le sprijina sunt selectate astazi in functie de nevoile reale ale comunitatilor locale. Si asta pentru ca atunci cand finantezi proiecte menite sa creasca incluziunea sociala in anumite regiuni ale tarii faci un bine intregii societati.

Implicarea bancii alaturi de parteneri in sustinerea unor grupuri vulnerabile din regiunea de nord-est a tarii a fost un demers ale carui rezultate, dincolo de cifrele actuale, se vor vedea in timp, prin modul in care vor evolua grupurile vulnerabile sustinute, dar si politicile de asistenta sociala destinate lor.

Anca Nuta
Identity & Communication Director - UniCredit Tiriac Bank

Citeste si alt studiu de caz CSR al
UniCredit Tiriac Bank:

Studiu de caz: Migrations I - "Ajutor pentru copiii si batranii ramasi acasa"

Studiu de caz din domeniul Social, trimis de UniCredit Tiriac Bank (20 oct 2011)

Rezumat studiu de caz:

UniCredit a investit 480.000 Euro intr-un proiect al Asociatiei Alternative Sociale prin care au fost ajutati un numar de 657 de copii si 583 de batrani care se confrunta cu probleme grave, in urma plecarii in strainatate a parintilor sau a rudelor.


Cauza sociala studiu de caz:


Romania s-a confruntat in ultimii ani cu o problema speciala legata de fenomenul migratiei. In multe comunitati, plecarea unei parti importante din populatia activa la munca in strainatate a lasat in urma doua categorii sociale care au cea mai mare nevoie de grija acestora, respectiv batranii si copiii.

In cazul copiilor, absenta parintilor duce la grave probleme psihologice, sociale si educationale. De multe ori copiii se invinovatesc pentru plecarea parintilor, care le-au spus ca au facut asta pentru ca ei sa aiba un viitor mai bun. Acesti copii sunt expusi riscului de abandon scolar, de abuz fizic sau sexual si chiar de trafic de persoane. Conform unui studiu realizat de UNICEF si Asociatia Alternative Sociale, in 2008 aproximativ 350.000 de copii aveau cel putin un parinte in afara tarii, iar dintre acestia, 126.000 aveau ambii parinti plecati. Mai mult de jumatate aveau sub 10 ani, iar 16% dintre ei petrecusera cel putin un an in absenta ambilor parinti.

In cazul batranilor, cel mai adesea acestia sufera din cauza izolarii sociale, a depresiei, a deteriorarii starii de sanatate si a pierderii respectului de sine, in special pe fondul unor conditii financiare vitrege (pensia medie era in 2007 in jur de 150 de Euro).

Desfasurare proiect:


Fundatia corporativa a Grupului UniCredit a lansat in 2008 un program multi-anual, denumit ”Migrations”, care urma sa se desfasoare in 22 de tari in care UniCredit este prezent. Scopul sau era sa creasca notorietatea impactului pe care il are fenomenul migratiei internationale si sa sprijine initiative locale, care se adreseaza consecintelor acestui fenomen.

Romania a fost printre primele tari in care Fundatia a derulat o initiativa de amploare in cadrul programului. Partenerul ales cu sprijinul bancii din Romania, UniCredit Tiriac Bank, a fost Asociatia Alternative Sociale din Iasi. Asociatia avea o experienta importanta legata de fenomenul migratiei, atat in privinta serviciilor de asistenta sociala, cat si a campaniilor de informare, derulate prin portalul www.singuracasa.ro.

Proiectul s-a desfasurat in zona de nord-est a tarii, respectiv una din cele mai afectate de fenomenul migratiei, dar si unde exista cea mai imbatranita populatie din Romania. Beneficiarii au fost grupurile pe care acest fenomen le face vulnerabile: copiii si batranii.

Durata proiectului a fost de 26 de luni (februarie 2009 - martie 2011), iar bugetul investit de Fundatia UniCredit a fost de 480.000 de Euro. Proiectul a avut patru componente prezentate pe larg mai jos.

1. Campanie de informare despre "Alocatia europeana"


Asociatia Alternative Sociale si-a propus sa-i informeze pe parinti despre drepturile financiare pe care le au daca pleaca la munca intr-un stat UE. Conform Regulamentului 1408/71 al Consiliului UE, parintii au dreptul sa primeasca din partea statului in care lucreaza o prestatie familiala pentru copiii ramasi acasa. Din pacate, facilitatea nu fusese pana atunci suficient popularizata in Romania, asa ca multi parinti nu aflasera despre ea sau nu stiau ce proceduri trebuie sa urmeze.

In consecinta, Asociatia a organizat o ampla campanie de informare referitoare la ”Alocatia europeana”. Aceasta s-a adresat atat parintilor care lucreaza in UE, cat si rudelor din tara, care ii au in ingrijire pe copii.

Printre instrumentele de comunicare folosite s-au numarat:
  • O sectiune speciala despre “Alocatia europeana” pe portalul SingurAcasa.ro. Aceasta continea in detaliu toate informatiile necesare, dar si formulare sau alte tipizate pentru obtinerea ”alocatiei”. Sectiunea a fost folosita ca referinta pe toate celelalte vehicule ale campaniei.
  • Sectiunea despre 'Alocatiile Europene' din cadrul portalului dedicat efectelor migratiei, SingurAcasa.ro2 spoturi radio. Cu avizul CNA, spoturile au fost difuzate in regim de ”campanie de interes public” pe 15 posturi cu acoperire mare, atat la nivel national/local, cat si international: Radio Romania International, Europa FM, Radio 21, Radio Romania Actualitati, Antena Satelor, Radio Romania Cultural, Radio RFI, Radio Constanta, Radio Vacanta, Radio Timisoara, Radio Iasi, Vox T Iasi, Impact Fm Iasi, Kiss Fm Iasi, Nord Est Iasi.
  • Participari in diverse emisiuni TV pe tema “Alocatiei Europene”, la posturi precum Realitatea TV, TVR Iasi Regional sau TVR 3. 
  • S-au obtinut link-uri si banner-e catre sectiunea de pe SingurAcasa.ro pe site-urile ambasadelor sau consulatelor Romaniei in UE, dar si pe alte site-uri dedicate Diasporei (bloguri, asociatii ale romanilor, forumuri etc.)
  • Posterul campaniei despre 'Alocatiile Europene' 200 de postere, care informau despre campanie si indreptau inspre ghidul online, au fost puse in cadrul institutiilor pe care publicul tinta le-ar fi vizitat: Ministerul Afacerilor Externe, ambasadele si consulatele Romaniei in tarile UE, sediile a aproximativ 90 de primarii din judetul Iasi, Agentia Judeteana pentru Prestatii Sociale (AJPS)  etc.
  • Au fost tiparite 5.500 de brosuri (vezi document pdf), care contineau toate informatiile necesare. Acestea, impreuna cu un numar de 10.000 de flyere au fost distribuite direct, prin intermediul AJPS Iasi si al Ministerului de Externe, persoanelor plecate in strainatate sau rudelor ramase acasa.

Spot radio 1

Spot radio 2

2. Servicii psihosociale pentru copii


Finantarea oferita de Fundatia UniCredit i-a permis Asociatiei Alternative Sociale sa acopere costurile pentru serviciile de asistenta sociala prestate unui numar de 657 de copii, din judetul Iasi, care aveau cel putin un parinte plecat in strainatate. Aceste servicii au fost livrate de un numar de 4 asistenti sociali si 2 psihologi, angajati ai Asociatiei.

Cei 657 de copii au fost evaluati cu ajutorul unor instrumente specifice, inclusiv a unei anchete sociale. Pentru fiecare s-a stabilit un plan de interventie. Pentru unii dintre ei nu a fost nevoie decat de efectuarea unei monitorizari, insa in majoritatea cazurilor au existat o serie de interventii precum:
  • Oferirea de sprijin financiar sau material familiilor, cu scopul de a le imbunatati situatia sociala si de a reduce riscurile la care erau expusi copii (426 de copii)
  • Asistenta psihologica (404 copii)
  • Consiliere juridica, pentru famiilile unde fusesera identificate comportamente delicvente sau pre-delicvente sau care se confruntau cu diverse alte probleme juridice (32 de copii)
Exemple de cazuri asistate prin intermediul proiectului: caz 1, caz 2.

3. Servicii psihosociale pentru batrani


Batranii care intampina probleme, in conditiile in care rudele lor mai tinere sunt plecate la munca in strainatate, au fost cel de-al doilea public tinta al proiectului finantat de Fundatia UniCredit.

Asociatia Alternative Sociale a inclus in randurile beneficiarilor din acest grup tinta un numar de 583 de persoane in varsta, din municipiul Iasi. Prestarea serviciilor sociale pentru acestia a fost facuta pe parcursul celor 2 ani de un numar de 2 asistenti sociali si 2 psihologi din cadrul organizatiei.

Batranii au primit din partea Alternative Sociale sprijin financiar sau material direct (476), asistenta psihologica (215) sau consiliere juridica (35).

Exemple de cazuri asistate prin intermediul proiectului: caz 1, caz 2.

4. Constientizarea populatiei despre situatia batranilor si voluntariat in beneficiul acestora 


In paralel, Alternative Sociale a derulat o campanie de comunicare prin care a urmarit sa sensibilizeze populatia si in special pe tineri, referitor la situatia persoanelor in varsta.

Posterul campaniei de sensibilizare a populatiei fata de situatia persoanelor in varstaAceasta s-a desfasurat la nivel regional si a inclus:
  • spoturi radio (difuzate de posturile locale ale SRR, Radio VoxT, Radio Kiss FM si Radio Impact)
  • machete si stiri in presa scrisa (Ziarul de Iasi, Evenimentul, Flacara Iasului, Iasi Plus sau Zile si Nopti)
  • 300 de postere in sediile unor institutii publice.

Spot Radio


Pe fondul acestei campanii si in urma unei activitati de recrutare, derulata in special in universitatile din Iasi, Asociatia Alternative Sociale a alcatuit o echipa de 57 de voluntari, pe care i-a implicat in proiect.

Voluntarii, sub coordonarea unui angajat al Asociatiei, i-au asistat individual pe 105 de batrani, beneficiari ai proiectului: i-au ajutat sa-si faca cumparaturile zilnice, i-au scos la plimbare, au mers impreuna la teatru, la un restaurant sau la gradina botanica etc.
(copyright Andrei Nacu) Voluntarii au organizat mai multe evenimente de socializare, care sa-i ajute pe batrani sa uite de singuratate si sa le redea bucuria de a trai
De asemenea, tot voluntarii au ajutat la organizarea unor evenimente de socializare, care sa-i faca pe batrani sa uite de singuratate si sa le re-aduca bucuria de a trai: excursii la manastiri sau vizite la muzee, iesiri la picnic, petreceri cu ocazia Craciunului sau a altor sarbatori etc. La aceste evenimente au participat un numar de 226 de beneficiari ai proiectului. 


Rezultate studiu de caz:


Pe parcursul celor 26 luni de proiect, Fundatia UniCredit a investit un buget de 480.000 de Euro. Printre rezultatele obtinute cu aceasta investitie se numara:
  • Mai multe milioane de parinti romani care muncesc in strainatate au fost informati despre drepturile lor financiare, printr-o ampla campanie nationala si internationala referitoare la “Alocatiile Europene”. In iunie 2010, la un an de la lansarea campaniei, Agentia de Prestatii Sociale Iasi a anuntat ca numarul cererilor referitoare la aceste drepturi s-a triplat in comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior.
  • 657 de copii din judetul Iasi, care au cel putin un parinte plecat la munca in strainatate au beneficiat de servicii de asistenta sociala din partea specialistilor Asociatiei Alternative Sociale. Ei au primit diverse forme de sprijin material (hrana, imbracaminte, rechizite etc.), au fost consiliati psihologic sau juridic.
  • In paralel, asistentii sociali si psihologii Asociatiei au oferit servicii de specialitate pentru un numar de 583 de batrani, din municipiul Iasi, si ei afectati de plecarea in strainatate a rudelor mai tinere. In functie de nevoile identificate, au primit ajutor pentru hrana, imbracaminte, medicamente, proteze etc., au fost consiliati psihologic sau juridic. De asemenea, au fost implicati in mai multe evenimente de socializare, care sa-i faca sa uite de singuratate, iar unii dintre ei au fost ajutati in mod individual de voluntari ai proiectului.
  • Ajutorul oferit de grupul UniCredit a fost larg mediatizat prin intermediul a doua campanii de comunicare, care s-au desfasurat atat in Romania cat si in strainatate (3 spoturi radio care au rulat pe un numar de peste 20 de posturi; numeroase stiri si emisiuni in presa scrisa, radio si TV; 500 de postere afisate in sediile unor institutii publice, ambasade si consulate ale Romaniei; 5.500 de brosuri; 10.000 de flyer-e etc.)
  • Proiectul a fost distins cu Premiul II la Gala Societatii Civile, editia 2010, sectiunea ”Servicii de asistenta sociala”

13006

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Campanii sociale | Proiecte ONG | Incluziune si diversitate | Asistenta sociala

Vezi profilul companiei UniCredit Tiriac Bank

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro