RSS LinkedIn
Lectii invatate

Editia din 2009 ne-a ajutat sa invatam multe lucruri, pentru ca a fost anul care a consacrat “Debut literar UniCredit” ca o competitie de prestigiu. Printre ele se numara faptul ca un concurs literar capata mai multa consistenta daca beneficiaza de sprijinul unei edituri de renume, cum e Humanitas. Un factor important pentru a avea astfel de parteneri a fost si greutatea personalitatilor din juriu, carora trebuie sa le fim recunoscatori pentru toate eforturile pe care le-au depus, asa cum le suntem recunoscatori si partenerilor nostri de la Asociatia Catalist, a caror experienta a contat semnificativ.

Un alt lucru pe care l-am invatat a fost ca este important sa comunicam constant, folosind toate canalele pe care le avem la dispozitie si in special pe cele online. Pe de o parte, asta ne asigura ca toti partenerii nostri sunt satisfacuti la final. Pe de alta parte, publicul capata mai multa incredere in demersul nostru si e mai dispus sa ne sprijine. Un alt lucru la care am tinut a fost ca, la final, cartile publicate sa ajunga la cat mai multi din partenerii nostri din sectorul de afaceri sau din presa. Faptul ca ei au putut tine in maini rezultatul material al proiectului a fost o dovada ca facem lucrurile sa se intample, iar asta a contat mult in editia urmatoare, cea din 2010.  

Anca Nuta
Identity & Communication Director - UniCredit Tiriac Bank

Citeste si alt studiu de caz CSR al
UniCredit Tiriac Bank:

Studiu de caz: Concursul de debut literar UniCredit, 2009

Studiu de caz din domeniul Cultura, trimis de UniCredit Tiriac Bank (11 oct 2010)

Rezumat studiu de caz:

A doua editie a concursului organizat de UniCredit Tiriac si Asociatia Catalist a atras 120 de autori de poezie sau proza debutanti. Lucrarile lor au fost analizate de un juriu format din personalitati ale criticii literare, iar castigatorii au fost publicati in volum de o editura de prestigiu, Humanitas.


Cauza sociala studiu de caz:


Situatia scriitorului roman este cunoscuta ca fiind una dificila. Lipsa unei traditii in domeniul marketingului cultural, scaderea continua a numarului de cititori si, nu in ultimul rand, conditiile economice, sunt toate cauze pentru care scriitorilor, chiar si celor consacrati, le este imposibil sa duca o viata decenta din scris.

Chiar si asa, pentru un scriitor aflat la inceput de drum, dificultatile sunt mult mai mari sa intre in circuitul local de carte, iar odata intrat, sa obtina o confirmare. Editurilor le este dificil sa investeasca singure in promovarea si consacrarea unui autor nou, in contextul in care in Romania se citeste din ce in ce mai putin, iar cultura nu a fost niciodata printre prioritatile statului.

In aceste conditii, in lumea literara s-a consolidat ideea ca un autor tanar nu este sprijinit de nimeni pentru a se afirma. Acest fapt are un efect descurajator asupra unor scriitori talentati, care devin o pierdere pentru literatura de maine.     

Desfasurare proiect:


Grupul UniCredit are o traditie indelungata de mecenat in domeniul artelor si culturii. La nivel european, Grupul organizeaza inca din 2007, o competitie literara pentru scriitori consacrati, cu un buget de premiere de peste 100.000 euro, respectiv “Eastern and Southeastern European Literature Award”. Concursul se adreseaza si scriitorilor romani, care sunt pre-selectati de un board format din personalitati locale.

Pe acest fond, in 2008, Asociatia Catalist, condusa de Cristina Guseth, i-a propus bancii din Romania, UniCredit Tiriac Bank, sa organizeze si in tara noastra un astfel de concurs, adresat de data aceasta scriitorilor aflati la inceput de drum.

Ideea a fost imbratisata de banca si asa a aparut prima editie a “Concursului de debut literar UniCredit”, care a avut loc in 2008.

Conceptul competitiei si noutatile editiei 2009


“Concursul de debut literar UniCredit” se adreseaza scriitorilor care nu au mai fost pana acum publicati in volum. Spre deosebire de alte competitii, nu impune o limita de varsta.  

Membrii juriuluiCompetitia are 3 categorii: roman, proza scurta si poezie. Pentru fiecare exista un singur castigator. Premiile constau in finantarea publicarii manuscriselor la o editura partenera. In 2009 a fost voba de Humanitas, o editura de prestigiu, care urma sa le ofere castigatorilor un start editorial de invidiat.  

Toate manuscrisele primite, indiferent de categorie, sunt analizate de un juriu, respectiv un “board de lectura”, format din personalitati ale lumii literare. In 2009, din juriu au facut parte: Paul Cernat (critic literar si publicist), Mircea Vasilescu (eseist, critic si istoric literar, redactor-sef al revistei Dilema Veche) si Liviu Papadima (critic, eseist, istoric si teoretician literar, decan al Facultatii de Litere).

Promovarea inscrierilor (24 martie - 20 mai)

 
Ca si la editia anterioara, Asociatia Catalist s-a ocupat de strategia, implementarea si promovarea proiectului. Pentru aceasta din urma, a stabilit parteneriate cu institutii media precum: Radio Romania Cultural, TVR Cultural, Elle sau Bookblog.ro. De asemenea, au existat parteneriate cu librariile Humanitas si Carturesti.

Punctul central pentru comunicarea competitiei a fost www.bibliofagia.ro, portal detinut de Asociatia Catalist, care publica diverse informatii din domeniul cultural.

Tacticile de promovare folosite au inclus:
  • Afisul concursuluiPostere care au fost afisate in librariile Humanitas si Carturesti, dar si intr-o serie de licee, facultati, biblioteci sau muzee din Bucuresti;
  • Fluturasi si cartoline, care au fost distribuite la evenimente;
  • Advertoriale pe blogul www.bookblog.ro;
  • Machete de presa;
  • Un spot radio de 30 de secunde difuzat timp de doua saptamani, de doua ori pe zi, de Radio Romania Cultural;
  • Anunturi pe grupuri de discutii si forumuri cu profil cultural;
  • Anunturi pe email pentru participantii de la prima editie a concursului;
  • Comunicate de presa trimise publicatiilor centrale sau locale, inclusiv celor online. 
Toate materialele de promovare au integrat identitatea vizuala a UniCredit Tiriac. In plus, banca a facut vizibila implicarea sa si in randurile angajatilor sau clientilor, folosind sistemul de televiziune interna din sucursalele sale.

Evenimente adresate comunitatii literare


Promovarea competitiei a avut si o componenta importanta de intalniri si dezbateri.
Intalnire cu liceeni
Pentru a-i atrage pe cei mai tineri autori, Asociatia Catalist a organizat intalniri in 3 licee bucurestene. La ele a participat de fiecare data si un membru al juriului. Organizatorii le-au prezentat tinerilor concursul, i-au incurajat sa participe, amintindu-le ca nu exista restrictii de varsta sau de experienta, le-au povestit despre castigatorii editiei 2008 si le-au dat sfaturi despre cum sa-si pregateasca manuscrisele.  

Participanti la dezbaterea de la Carturesti Un alt eveniment important a fost o dezbatere cu tema ”Cat de greu e sa publici in Romania?”, organizata la Libraria Carturesti. La ea au participat aproximativ 30 de persoane din lumea literara si presa de profil, iar invitatii speciali au fost Denisa Comanescu - directoarea editurii Humanitas Fiction, partener al proiectului, si Mircea Vasilescu - redactor-sef al revistei Dilema Veche. Dezbaterea a avut concluzii importante pentru conditia scriitorului debutant, concluzii care pot fi citite pe site-ul Bibliofagia.

Efectul acestor evenimente a fost ca informatia despre concurs s-a raspandit printr-un canal personalizat in comunitatile literare (in special) din Bucuresti. Totodata, ele le-au creat un tonus pozitiv tinerilor autori si i-au covins ca ”Debut literar UniCredit” este o oportunitate pentru lansarea lor in cariera.

Ca urmare a eforturilor de promovare, organizatorii au primit 120 de inscrieri, un numar dublu fata de prima editie, din 2008.

Jurizarea si Festivitatea de Premiere


Cei trei membrii ai juriului au citit toate cele 120 de manuscrise si le-au dat note, fara sa cunoasca identitatea autorilor. Decizia finala s-a luat in unanimitate.

Volumele castigatoare urma sa fie publicate de editura Humanitas. De aceea, fiecare a beneficiat de o prezentare din partea juriului, despre care amintim ca era format din critici literari si publicisti de renume.

Va prezentam mai jos castigatorii, impreuna cu prezentarea facuta de un membru al juriului:
  • 'Soarele rasare din televizor' (Carmen Dominte)Proza scurta - Carmen Dominte, din Bucuresti, pentru volumul "Soarele rasare din televizor";
Este o culegere de "secvente din viata" scrise rafinat, cu mana sigura, cu un acut simt al nuantelor. Autoarea povesteste scurt si limpede, acumuland notatii, detalii, imagini care contureaza povestiri cu un final ce pune pe ganduri. Nimic ostentativ, nimic strident in aceste proze scurte care par ca se scriu de la sine.” (Mircea Vasilescu)
  • Roman - Dorin Cozan, din Vaslui, pentru volumul "Apocalipsa dupa Vaslui";
'Apocalipsa dupa Vaslui' (Dorin Cozan)
Este o naratiune savuroasa, greu clasabila, dar care poate fi considerata fara probleme si roman. Amestecul de parodie arhaizanta si de jargon computeristic, bogat asezonat cu elemente ale societatii romanesti de azi si dintotdeauna, are bataie lunga, trimitand la o imagine a identitatii locale peste timp si mode. Formula accesata este patafizica si absurdista, cu elemente ce trimit la Urmuz, la Pastorel Teodoreanu sau Luca Pitu. Savuros, textul amuza, bulverseaza si captiveaza. Aproape sigur, nu va trece neobservat.” (Liviu Papadima)
  • Poezie - Gabriela Toma, din Bucuresti, pentru volumul "Cantecul geamanului".
'Cantecul geamanului' (Gabriela Toma)
Este un volum de versuri omogen, cu o arhitectura simbolica unitara si o constructie pe mai multe paliere de semnificatie, de la cel direct existential la cel metafizic. Unitatea de viziune se asociaza perfect cu unitatea de dictiune. Textele sunt in general scurte, intense, enigmatice, cu personaje lirice care apar si dispar, fantomatic, din cadru. Poemele developeaza secvente onirice, meditative, cu un amestec de suavitate si cruzime, iar afectivitatea bine tinuta in frau a tonului imprima secventelor o atmosfera psihedelica, stranie. Un talent puternic interiorizat, de o forta imploziva.” (Paul Cernat)
Cei trei castigatori au fost anuntati in cadrul unei Festivitati de Premiere, care a avut loc pe 24 iunie, tot la Libraria Carturesti.

Mircea Vasilescu ii inmaneaza diploma castigatoarei sectiunii Proza scurta, Carmen Dominte
Dorin Cozan, castigatorul sectiunii Roman
Gabriela Toma, castigatoare la sectiunea Poezie, alaturi de Paul Cernat
Mircea Vasilescu (dreapta) ii inmaneaza diploma castigatoarei sectiunii Proza scurta, Carmen Dominte (stanga).
Dorin Cozan, castigatorul sectiunii Roman.
Gabriela Toma (centru), castigatoare la sectiunea Poezie, alaturi de Paul Cernat (stanga).

Lansarea cartilor la targul Gaudeamus  


Asa cum a promis, editura Humanitas a publicat cele 3 volume, la aceleasi standarde si calitate care i-au adus prestigiul. Ficare volum a avut un tiraj de 1.000 de exemplare. UniCredit a acoperit costurile de tipografie, iar Humanitas pe cele de tehnoredactare, design si layout. In plus, editura s-a ocupat de promovarea specifica a volumelor.

Contributia UniCredit a fost mentionata atat pe cartile publicate cat si pe materialele lor de promovare. Inclusiv in magazinul online al Humanitas, se precizeaza ca sunt volume premiate in cadrul “Concursului de debut literar UniCredit” (exemplu).    

Lansarea oficiala a volumelor a avut loc pe 26 noiembrie 2009, in cadrul celei de-a XV-a editii a Targului International Gaudeamus.

Evenimentul a avut o vizibilitate foarte buna, standul Humanitas fiind primul si cel mai mare stand din cadrul Targului. Au luat cuvantul toti cei 3 membrii ai juriului, alaturi de reprezentanti UniCredit, Humanitas si Catalist, iar audienta a fost formata din cateva sute de iubitori de carte, jurnalisti sau critici de specialitate.

Ulterior evenimentului de lansare, cartile si proiectul finantat de UniCredit au putut fi vazute de zecile de mii de vizitatori care au trecut pe la standul editurii.  

Evenimentul de lansare de la Targul Gaudeamus: Anca Nuta (UniCredit) alaturi de membrii juriului, de parteneri si de castigatori. Pe la standul Humanitas, unde erau prezentate cartile, au trecut zeci de mii de vizitatori ai Targului. Volumele castigatoare

Rezultate studiu de caz:


Bugetul investit de UniCredit in editia 2009 a “Concursului de debut literar” a fost de 12.000 de euro.

In privinta impactului social, competitia si evenimentele din proiect au reprezentat o incurajare pentru multi scriitori debutanti, mai ales tineri. Chiar daca nu toti au castigat, entuziasmul lor a fost stimulat de faptul ca au interactionat cu o serie de organizatii dispuse sa investeasca in afirmarea lor.   

In total, in competitie s-au inscris 120 de autori. Manuscrisele lor au fost analizate si au primit feed-back din partea unor critici literari renumiti. Cei trei castigatori au fost publicati de o editura de prestigiu, Humanitas, au avut din start girul personalitatilor din juriu si, nu in ultimul rand, au beneficiat de o vizibilitate deosebita pentru volumul lor de debut.   

In privinta impactului pentru UniCredit Tiriac, banca si-a consolidat o data in plus pozitionarea de mecena in domeniul artelor si al culturii. Printre rezultatele care tin de vizibilitatea proiectului sau a companiei mentionam:
  • Aproximativ 150 de liceeni au participat la intalnirile cu membrii juriului, organizate in 3 licee bucurestene: Mihai Viteazul, Colegiul National Sf. Sava si Colegiul National Gheorghe Lazar.
  • La evenimentul de lansare de la Targul Gaudeamus au participat cateva sute de iubitori de carte. De asemenea standul editurii Humanitas, unde erau prezentate si cartile castigatoare, a fost vizitat de cateva zeci de mii de persoane pe parcursul targului.
  • Competitia a fost mentionata in peste 60 de aparitii in presa scrisa si online, de la publicatii de specialitate, precum Observatorul Cultural, Dilema Veche sau www.bookblog.ro, la publicatii generaliste sau economice, precum Ziarul Financiar, Evenimentul Zilei, Cotidianul sau Cronica Romana. De asemenea, proiectul a avut o vizibilitate buna atat in mediul online (bloguri, forumuri sau grupuri de discutii), cat si in presa locala.
  • Contributia UniCredit a fost mentionata pe toate suporturile de comunicare: spot radio, afise, fluturasi si cartoline, comunicate de presa, cartile tiparite etc.

4674

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Proiecte ONG | Cultura

Vezi profilul companiei UniCredit Tiriac Bank

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro