RSS
Lectii invatate

Anul 2010 ne-a dovedit inca o data ca daca iti stabilesti corect niste obiective si ai un plan bun, poti ajunge unde ti-ai propus. Anul trecut, Cicloteque si-a propus sa devina o afacere sociala autosustenabila financiar. Investitia noastra si tot ce am facut pentru dezvoltarea serviciului a fost in aceasta directie (noi centre in locatii cu trafic intens, sistem simplificat de rezervari si inchirieri, preturi prietenoase, trainingul angajatilor, biciclete noi etc.). Iata ca la final am reusit, iar de acum, investitiile noastre se vor duce excusiv in dezvoltarea serviciului, care a dovedit ca poate functiona independent. Poate fi un model de afacere sociala care poate fi preluat si in alte orase, chiar de catre autoritati.

Am mai invatat in 2010 cat de importanta este puterea inovatiei. Noi am fost practic primii care au adus biciclete pentru public in Bucuresti, nu numai pentru agrement, ci si ca alternativa la transportul in oras; pana la lansarea proiectului Cicloteque nu a existat un astfel de concept in Romania. Ideea a fost primita foarte bine, cu atat mai mult cu cat cei care au calatorit in marile capitale europene au avut ocazia sa vada sisteme similare de inchiriat biciclete, iar acum, cand bicicleta a inceput sa devina tot mai utiizata si in orasele noastre, brandul Cicloteque si implicarea UniCredit sunt cunoscute de toti fanii acestui tip de transport, din ce in ce mai multi la numar.

Anca Nuta
Identity & Communication Director - UniCredit Tiriac Bank

Studiu de caz: Cicloteque, 2010


Strict Standards: Non-static method HTML_studii::showStudiu() should not be called statically in /home/respsoc/public_html/components/com_e_studii_de_caz/e_studii_de_caz.php on line 231
Studiu de caz din domeniul Mediu, trimis de UniCredit Tiriac Bank (12 ian 2011)

Rezumat studiu de caz:

UniCredit a investit pentru al treilea an consecutiv in dezvoltarea serviciului de inchiriere de biciclete Cicloteque, primul de acest tip din Bucuresti. S-au deschis doua noi centre, inchirierile s-au triplat fata de 2009, s-au salvat 52 de tone CO2, iar serviciul a ajuns autosustenabil financiar.


Cauza sociala studiu de caz:



Strict Standards: Non-static method HTML_studii::loadMambots() should not be called statically in /home/respsoc/public_html/components/com_e_studii_de_caz/e_studii_de_caz.html.php on line 423

Warning: Creating default object from empty value in /home/respsoc/public_html/components/com_e_studii_de_caz/e_studii_de_caz.html.php on line 24
Bucurestiul este una dintre cele mai poluate capitale din Europa, aerul pe care il respira locuitorii avand niveluri excesive de praf, CO2 sau alte noxe. Trei sferturi din aceasta poluare este cauzata de traficul rutier. Din pacate, numarul de masini din Bucuresti creste constant, iar infrastructura rutiera insuficienta impune viteze mici in trafic si, in consecinta, creste nivelul de poluare.

In aceste conditii, ca si in alte mari capitale ale lumii, folosirea bicicletei ca mijloc de transport poate fi o solutie salvatoare. Pentru fiecare 10 km parcursi pe bicicleta, se salveaza o cantitate de 1,5 kg CO2, fata de situatia in care drumul ar fi facut cu masina.

Desfasurare proiect:



Strict Standards: Non-static method HTML_studii::loadMambots() should not be called statically in /home/respsoc/public_html/components/com_e_studii_de_caz/e_studii_de_caz.html.php on line 436

Warning: Creating default object from empty value in /home/respsoc/public_html/components/com_e_studii_de_caz/e_studii_de_caz.html.php on line 24
2010 a fost al treilea an de functionare al Cicloteque, primul serviciu de inchiriere de biciclete din Bucuresti, infiintat de UniCredit Tiriac Bank si Asociatia MaiMultVerde.

In primii 2 ani de functionare, serviciul a constat intr-un singur centru de inchiriere, la Facultatea de Drept, si un parc velo de 100-150 de biciclete. Chiar daca numarul de inchirieri a crescut spectaculos, de la 2.000 in primul an, la 8.000 in al doilea, incasarile erau sub costurile administrative. Diferenta trebuia acoperita din contributia UniCredit.

Pentru acest motiv, dar si pentru a raspunde interesului in crestere al bucurestenilor fata de mersul pe bicicleta, UniCredit impreuna cu administratorul serviciului, MaiMultVerde, si-au propus urmatoarele obiective pentru 2010:
  • Atingerea unui nivel de sustenabilitate financiara a Cicloteque, astfel incat incasarile sa acopere costurile administrative;
  • Extinderea serviciului prin deschiderea de noi centre si cresterea numarului de biciclete;
  • Oferirea unor facilitati pentru utilizatori, care sa usureze procesul de inchiriere a bicicletelor.

Dezvoltarea infrastructurii Cicloteque


In 2010, UniCredit Tiriac Bank a alocat pentru Cicloteque un buget de 150.000 Euro. Sponsorizarea i-a permis Asociatiei MaiMultVerde sa deruleze mai multe actiuni de dezvoltare a serviciului.
Localizarea celor trei centre Cicloteque pe harta Bucurestiului
Deschiderea a 2 noi centre. Pentru ca bicicletele Cicloteque sa devina o alternativa reala de transport, era important ca utilizatorii sa le poata inchiria de la un centru si apoi sa le predea la oricare altul, din apropierea destinatiei lor. De aceea, noile centre au fost deschise in puncte care, pe de o parte leaga reteaua de piste din Capitala, iar pe de alta parte, se afla in zone frecventate de pasionati ai mersului pe bicicleta. Acestea au fost Parcul Tineretului (intrarea Sincai) si Parcul Herastrau (intrarea Bd. Aviatorilor).

Extinderea parcului velo. Odata cu deschiderea centrelor au fost cumparate si biciclete noi, ajungandu-se la un total de 300. Modelul ales a fost unul de la Decathlon, mult mai fiabil si comod. De asemenea, au fost achizitionate echipamente de protectie care sunt oferite la inchirierea unei biciclete: casti de protectie, genunchiere, lanturi antifurt etc.   

Toate bicicletele au fost semnalizate vizibil cu brandingul UniCredit Tiriac Bank.

Rastel Cicloteque Amplasarea de noi rasteluri. Pentru ca reteaua sa raspunda cat mai multor nevoi de deplasare ale utilizatorilor, organizatorii au extins la 20 numarul de rasteluri publice, adica locuri unde bicicletele pot fi parcate in siguranta. Ele au fost amplasate in puncte de interes pentru publicul tinta: licee si universitati, teatre, cinematografe, centre comerciale, biblioteci, terase si cafenele din centrul orasului, camine studentesti etc.

In plus, UniCredit a instalat trei rasteluri dotate cu cate 10 biciclete Cicloteque, la trei din sediile sale. Angajatii au putut folosi gratuit bicicletele, ceea ce i-a transformat, la randul lor, in promotori ai serviciului.  
 
Sistem online de plata si rezervare. In 2010, organizatorii au refacut site-ul Cicloteque si au creat in cadrul lui o aplicatie care a automatizat si a simplificat procesul de inchiriere. Astfel, utilizatorii nu au mai fost nevoiti sa completeze formularele necesare la fiecare inchiriere. In schimb, de acum puteau sa-si creeze un cont in aplicatie si sa primeasca un card de membru, pe care sa-l foloseasca la orice inchiriere sau plata. Aplicatia le mai permitea sa-si alimenteze contul online (prin e-payment sau transfer bancar), sa vada ce sume au in cont sau sa faca rezervari.

Noul sistem online a dus atat la fidelizarea utilizatorilor, cat si la incurajarea lor sa se gandeasca din ce in ce mai des la folosirea bicicletei, atunci cand au un drum de facut.
 

Lansarea noilor centre


Evenimentul de lansare a fost cel mai important moment de comunicare al Cicloteque din 2010. El a avut loc pe 10 iunie si a constat intr-un mars pe biciclete, pe traseul care leaga noile centre, respectiv intre Parcul Tineretului si Parcul Herastrau.
Macheta care a aparut in Libertatea
Evenimentul a fost promovat printr-o campanie de PR, prin machete de presa si prin clipuri in reteaua de publicitate digitala ZOOM. De asemenea, au fost trimise invitatii personale pentru: jurnalisti, bloggeri, angajati UniCredit, diverse vedete sau membri ai unor comunitati de biciclisti. La conferinta de presa din ziua evenimentului a participat si primarul Capitalei, ceea ce a atras si mai mult atentia mass-media.

La marsul organizat cu ocazia lansarii noilor centre au participat 300 de biciclistiLa marsul pe biciclete au participat aproximativ 300 de biciclisti. Pe traseu, ei au fost intampinati de diverse grupuri de animatori, care le atrageau atentia asupra obiectivelor pe langa care treceau. Spre exemplu, animatorii care asteptau in fata Teatrului National erau costumati in personaje de teatru, cei din fata Muzeului Taranului erau costumati in tarani, in fata Muzeului Antipa erau amplasate machete de dinozauri etc. Mesajul organizatorilor a fost ca traseul intre cele doua centre Cicloteque poate fi si o oportunitate de vizitare a unor obiective comerciale sau culturale importante ale Bucurestiului.

Reportajul video de mai jos ilustreaza cel mai bine atmosfera evenimentului:


Evenimentul le-a adus organizatorilor un numar semnificativ de aparitii in mass-media, inclusiv pe TV. De asemenea, a generat si numeroase solicitari de interviuri din partea presei de mediu sau de business.

Promovarea continua a serviciului


Parteneriate cu evenimente de profil. Ca si in alti ani, principala strategie de promovare a constat in implicarea Cicloteque in diverse initiative de popularizare a mersului pe bicicleta: marsuri, curse, concursuri sau alte evenimente sportive. Printre cele mai cunoscute s-au numarat seriile de evenimente BikeWalk, Ciclopromenada Nocturna, Burta Jos, Via Sport Kiseleff etc. Cicloteque le-a oferit participantilor biciclete, fie gratuit, fie la preturi reduse.

Organizatorii au promovat pe Facebook evenimentele si initiativele comunitatilor de biciclisti.Social media. In 2010, organizatorii Cicloteque au inceput sa promoveze serviciul, intr-un mod mult mai activ, pe internet si pe retelele sociale. Principalele canale folosite au fost:  
Strategia organizatorilor a fost sa implice (”engage”) in dialog cat mai multe comunitati de iubitori ai bicicletei, promovandu-le evenimentele sau initiativele. De asemenea, au organizat diverse concursuri online si i-au tinut la curent pe abonati despre activitatea Cicloteque.

Rezultate studiu de caz:



Strict Standards: Non-static method HTML_studii::loadMambots() should not be called statically in /home/respsoc/public_html/components/com_e_studii_de_caz/e_studii_de_caz.html.php on line 449

Warning: Creating default object from empty value in /home/respsoc/public_html/components/com_e_studii_de_caz/e_studii_de_caz.html.php on line 24
In 2010, principalul rezultat al investitiei UniCredit a fost ca, in urma dezvoltarilor, serviciul a atins un punct de sustenabilitate financiara din incasari. Spre deosebire de anii anteriori, sumele obtinute din inchirieri (197.000 RON) au depasit cu putin costurile de administrare (195.000 RON).

In consecinta, Cicloteque poate fi considerat acum un model de afacere sociala, care poate fi replicat si in alte orase. Totodata, acest rezultat va permite ca sumele investite pe viitor de UniCredit sa fie directionate doar spre dezvoltarea serviciului.

Printre alte rezultate referitoare la impactul in comunitate enumeram:
  • Utilizatorii serviciului au beneficiat de biciclete noi si mai performante, in conditiile in care preturile au scazut. In plus, prin deschiderea a doua noi centre, Cicloteque a devenit o retea de "bike-sharing", care permite inchirierea unei biciclete dintr-un centru si returnarea ei in altul.
  • Cele 300 de biciclete au fost inchiriate de peste 20.000 de ori, ceea ce inseamna o crestere de aproape 3 ori fata de 2009. 
  • Bicicletele au fost inchiriate pentru un numar total de 35.000 de ore. Asta inseamna aproximativ 52,5 tone de CO2 "salvate", fata de situatia in care s-ar fi folosit masina (calculat la o medie de 10 km parcursi pe ora).
  • In sistemul online Cicloteque s-au inscris 11.970 de membri, respectiv persoane care e probabil ca, pe viitor, sa foloseasca in mod frecvent bicicleta ca mijloc de transport. 
  • S-au creat 8 locuri de munca.
Bicicletele Cicloteque au fost semnalizate vizibil cu brandingul UniCreditImpactul pentru companie:
  •  UniCredit Tiriac Bank a beneficiat de o importanta expunere de brand prin semnalistica bicicletelor si a centrelor. Aceasta expunere poate fi aproximata la un numar de aproximativ 350.000 de persoane (calculat la o medie de 10 persoane care au observat brandingul unei biciclete inchiriate).
  • Cicloteque, si implicit contributia bancii, a beneficiat de mediatizare pe toate canalele media: presa scrisa (32 de articole), radio (16 stiri), TV (10 stiri), publicatii online si bloguri (peste 200 de mentionari), retele sociale (ex. peste 500 de mentionari pe Twitter).
  • Banca si-a implicat angajatii, amplasand trei rasteluri cu cate 10 biciclete Cicloteque, la trei din sediile sale din Bucuresti. Angajatii au putut folosi gratuit aceste biciclete sau au beneficiat de reduceri daca au inchiriat de la un centru Cicloteque obisnuit.

10455

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Proiecte ONG | Antreprenoriat social | Protectia mediului | Sport

Vezi profilul companiei UniCredit Tiriac Bank

Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro