RSS LinkedIn

Studiu de caz: Umbrela Verde 2010 - Capitala Verde a Romaniei

Studiu de caz din domeniul Mediu, trimis de Tuborg Romania (URBB) (23 mar 2011)

Rezumat studiu de caz:

In cadrul platformei sale de CSR, Tuborg, in parteneriat cu Ministerul Mediului si Padurilor, a lansat competitia Capitala Verde a Romaniei, adresata municipiilor resedinta de judet. Totodata, a organizat o caravana "eco" pentru sustinerea oraselor inscrise, la care au participat 100.000 de locuitori.


Cauza sociala studiu de caz:


Romania este membra a Uniunii Europene, iar calitatea mediului si, in general, a vietii din marile orase trebuie sa se incadreze in standardele europene.

In atingerea acestor standarde, un rol esential il au administratiile locale. Ele sunt responsabile pe plan local pentru implementarea legislatiei europene, pentru realizarea unei strategii de mediu, dezvoltarea infrastructurii de colectare selectiva si reciclare, extinderea spatiilor verzi, reducerea poluarii etc.

In acest context, primariile trebuie incurajate sa initieze cat mai multe programe in domeniul protectiei mediului si, totodata, sa implice comunitatea locala intr-un efort comun, a carui finalitate sa fie un ”oras mai verde” pentru toti.  

Desfasurare proiect:


La fel ca in ultimii ani, si in 2010 Tuborg Romania a derulat o ampla campanie nationala, in cadrul platformei sale de CSR, Umbrela Verde.

Umbrela Verde in actiune la Sibiu, cu ocazia festivalului Art ManiaPlatforma Umbrela Verde a fost lansata in 2007 cu scopul de a-i responsabiliza pe romani in privinta protectiei mediului. In cadrul ei, Tuborg a organizat, in fiecare an, evenimente de amploare, cu tema ecologica, in diverse orase ale Romaniei. Pentru exemplificare va recomandam studiul de caz despre editia 2009 sau istoricul complet de pe site-ul Umbrela Verde.

Conceptul campaniei din 2010


2010 a adus o premiera in seria de campanii Umbrela Verde. Astfel, in luna iunie, Tuborg a incheiat un parteneriat cu Ministerul Mediului si Padurilor pentru a organiza o competitie nationala intre municipiile resedinta de judet, pe tema protectiei mediului.
Capitala Verde a Romaniei
Orasele urmau sa fie analizate atat din perspectiva actiunilor initiate de autoritati, cat si a gradului de implicare si de sustinere din partea locuitorilor. Cel mai ”eco” oras urma sa castige titlul de ”Capitala Verde a Romaniei”, dar si dreptul de a se promova cu acest titlu pe tot parcursul anului urmator.

Atat formatul competitiei, cat si strategia de comunicare a proiectului au fost realizate de Tuborg in colaborare cu agentia Prospero.
 

Formatul competitiei


Primariile au fost invitate sa-si exprime intentia de a participa in competitie, in perioada 1 iulie - 20 decembrie 2010.  

Odata inscrise, ele trebuia sa completeze si sa trimita, pana la data limita, 2 documente:
  • Un formular de participare (vezi document pdf). Acesta le cerea primariilor sa-si descrie strategia de mediu, realizarile referitoare la infrastructura de colectare selectiva si reciclare, dar si proiectele derulate in 2010, in domenii precum: reducerea poluarii (de orice tip), dezvoltarea spatiilor verzi, educarea si implicarea cetatenilor in proiecte de mediu, dezvoltarea turismului ecologic etc., precum si planurile viitoare in domeniul protectiei mediului inconjurator.
  • O "poveste" a orasului - respectiv un document realizat de primarie, in care erau descrise motivele pentru care merita titlul de "Capitala Verde a Romaniei".
Juriul care urma sa analizeze aplicatiile era format din reprezentanti ai organizatorilor, respectiv URBB Tuborg, Ministerul Mediului si Padurilor si agentia Prospero.
 

Evenimente de promovare


Pentru a populariza competitia si pentru a-i mobiliza pe locuitori sa se implice in proiecte de mediu, partenerii Umbrela Verde au organizat evenimente in mai multe orase dornice sa se inscrie in competitie. Povestile detaliate despre aceste evenimente pot fi gasite pe site-ul Umbrela Verde: Timisoara, Alexandria, Cluj-Napoca, Brasov, Sfantu Gheorghe, Sibiu.

Evenimentele aveau loc in weekend, in general de vineri pana duminica, insa programul a variat, in functie de oras si de actiunile deja planificate acolo.

Informarea locuitorilor

In comunicarea cu locuitorii, organizatorii au urmarit in primul rand anuntarea inscrierii orasului lor in competitia pentru Capitala Verde a Romaniei, precum si importanta sustinerii de catre locuitorii orasului a acestei inscrieri. Actiunile organizate au promovat pastrarea curateniei orasului si avantajele colectarii selective a deseurilor, inclusiv deseuri electrice si electronice (DEEE).

Pentru a atrage interesul mass-media locale, evenimentele incepeau cu o conferinta de presa la care participa primarul sau o alta autoritate locala importanta. De asemenea, autoritatile erau invitate sa ia parte si la alte actiuni din program.

Evenimentele erau anuntate prin afise si pliante personalizate pentru fiecare oras. Acestea comunicau inscrierea orasului in competitia Capitala Verde a Romaniei si programul actiunilor din orasul lor, cu invitatia de a se implica si ei direct in acestea.
 
La conferinta de presa din Timisoara, din partea autoritatilor au participat viceprimarul Adrian Orza (al treilea de la stanga la dreapta) si un reprezentant al Politiei. Afis 'Capitala Verde a Romaniei' - Brasov Primarul Sorin Apostu  (in centru, alaturi de organizatori) a participat la actiunea de ecologizare din Cluj-Napoca

La fel ca in ultimii ani, Radio ZU a fost partener media al campaniei si a asigurat promovarea acesteia, atat la nivel national, cat si in mod personalizat, prin intermediul statiilor sale regionale. Mai jos poate fi ascultat un astfel de spot radio personalizat pentru evenimentul din Cluj-Napoca:


In Sibiu, Cortul Verde a fost montat in cartierul Vasile Aaron, unde voluntarii au adus deseurile electronice colectate de la locuitoriColectarea deseurilor

Pe parcursul evenimentelor, organizatorii montau in centrul orasului un Cort Verde, care reprezenta atat ”cartierul general” al actiunilor, cat si principalul punct de interactiune cu locuitorii. Acestia din urma puteau afla aici informatii despre program si sfaturi utile despre protectia mediului. Tot la cort, ei puteau preda deseuri pentru a fi trimise spre reciclare.

De obicei exista si un al doilea punct de colectare, amplasat intr-un cartier important al orasului. Nu in ultimul rand, echipe de voluntari ii vizitau pe locuitori, chiar la ei acasa, si ii ajutau sa scape de deseurile electrice sau electronice.

Actiuni de voluntariat si concerte cu mesaj eco

Locuitorii din orasele vizitate erau invitati sa participe ca voluntari in actiunile organizate pe parcursul celor 3 zile. Spre exemplu, intr-una din zile, voluntarii mergeau in principalele interesectii ale orasului si le imparteau soferilor stickere pentru masina, cu mesajul ”Eu nu arunc gunoi pe strada”. In alta zi, de obicei ultima, avea loc o actiune de ecologizare a unei zone verzi.

In mai multe dintre orasele vizitate s-au organizat concerte speciale, pentru a-i incuraja si pe ceilalti locuitori sa-si sustina orasul in competitia pentru ”Capitala Verde a Romaniei”. In cadrul acestora, vedete si formatii precum Iris, Directia 5, Smiley, Vita de Vie, Publika sau Tibi Scobiola Band au sustinut mesajul ”eco” al Umbrela Verde.

Voluntari care au impartit stikere soferilor din Sfantu Gheorghe Echipa care a participat la actiunea de ecologizare din Timisoara, din care a facut parte si trupa Directia 5 Actiunile ‘eco’ din Timisoara s-au incheiat cu un concert Vita de Vie

Campanie pe bloguri


Primariile s-au putut inscrie in competitia pentru ”Capitala Verde a Romaniei” pana pe 20 decembrie 2010. Au completat documentele necesare si au ajuns in finala 10 primarii. In perioada urmatoare, juriul urma sa analizeze aplicatiile, iar rezultatele sa fie anuntate pe 8 februarie 2011.

Pagina de pe site-ul Umbrela Verde unde s-a desfasurat votul bloggerilor In aceasta perioada, pe site-ul Umbrela Verde, organizatorii au initiat un vot pentru un premiu special "al blogosferei". Scopul acestuia era sa-i motiveze pe liderii de opinie din online sa aprecieze eforturile ”verzi” ale celor 10 primarii. Bloggerii erau invitati sa scrie un post pe site-ul lor, in care sa spuna ce oras merita sa castige si sa argumenteze de ce. Fiecare post era considerat un vot pentru orasul respectiv.

S-au implicat in acest vot 153 de bloggeri, ceea ce i-a adus competitiei o notorietate importanta in mediul online. Orasul castigator a fost Sfantu Gheorghe, cu 58 de voturi.

Festivitatea de premiere si castigatorii competitiei


La Gala 'Capitala verde a Romaniei' 2010,  Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a inmanat diplome reprezentantilor oraselor care au participat la competitie. Premiile oficiale au fost acordate in cadrul unei Festivitati, care a avut loc pe 8 februarie, la Clubul Diplomatic, din Bucuresti.

Festivitatea l-a avut ca invitat special pe Ministrul Mediului si Padurilor, dl. Laszlo Borbely. De asemenea, au participat reprezentanti ai celor 10 primarii (au fost prezenti 6 primari, dar si un presedinte de consiliu judetean).

Marele premiu si titlul de "Capitala Verde a Romaniei" a fost castigat de Brasov.

Si celelalte primarii au primit premii pentru domeniul in care au avut cea mai buna performanta:
  • Timisoara - pentru strategia de mediu si managementul deseurilor
  • Cluj-Napoca - pentru planul de dezvoltare durabila
  • Zalau - pentru comunicarea intre autoritati si populatie
  • Braila - pentru actiunile de reciclare
  • Sfantu Gheorghe - pentru planul de actiuni viitoare in domeniul protectiei mediului
  • Deva - pentru actiunile derulate in vederea evitarii/minimizarii poluarii
  • Sectorul 2, Bucuresti - pentru masurile luate pentru prevenirea strangerii unei cantitati mari de deseuri in spatiul urban
  • Slobozia - pentru promovarea conceptului de colectare selectiva si raspunsul obtinut din partea locuitorilor
  • Alexandria - pentru initiativa in domeniul protectiei mediului inconjurator

Rezultate studiu de caz:


Primaria Brasov a amplasat in mai multe locuri din oras panouri care ilustreaza distinctia obtinuta in cadrul competitiei.Impactul in comunitate:
  • Cel mai important rezultat al acestei editii este emulatia referitoare la performanta de mediu, care a fost generata intre primariile participante. Totodata, notorietatea competitiei si mediatizarea de care s-a bucurat, ii fac pe organizatori sa creada ca urmatoarea editie va aduce un numar mult mai mare al oraselor inscrise.
In plus,
  • In cadrul evenimentelor din cele 6 orase s-au colectat peste 20 tone de deseuri (atat DEEE, cat si alte tipuri de deseuri, colectate in actiunile de ecologizare);
  • Au fost impartite 11.000 de stickere pentru masina cu mesajul “Eu nu arunc gunoi pe strada”. Soferii care si-au lipit pe masina aceste stickere le transmit si celor care le vad un mesaj despre importanta civilizatiei, dar si a respectului pentru mediu, atunci cand esti in trafic.
  • La actiunile Umbrela Verde au participat peste 400 de voluntari, din orasele vizitate.
  • In total, prin intermediul evenimentelor, peste 100.000 de locuitori au intrat in contact in mod direct cu mesajul ”eco” al campaniei (voluntari, beneficiari ai actiunilor de colectare sau impartire de stickere, participanti la concertele Umbrela Verde etc.)
  • 153 de bloggeri au fost implicati in dialogul despre performanta de mediu a primariilor si a comunitatilor unde locuiesc, participand la votul pentru ”premiul special al blogosferei”.
Impactul pentru companie:
  • Brandul Umbrela Verde si implicarea Tuborg Romania au fost asociate cu toate activitatile de comunicare si interactiunile cu locuitorii oraselor vizitate, interactiuni mentionate mai sus.
  • Competitia si implicarea partenerilor au fost mentionate intr-un numar impresionant de aparitii in mass-media: 49 de articole in presa scrisa, 203 stiri on-line, 19 stiri TV, 131 stiri/spoturi radio si peste 200 de mentionari pe bloguri. Organizatorii estimeaza amploarea acestei mediatizari la peste 16 milioane de impresii.
  • URBB-Tuborg, ca initiator si organizator principal, si-a consolidat reputatia de membru activ al comunitatii si de actor responsabil in societate.
  • In mediul online, ca urmare a numeroaselor mentionari, brandul si site-ul Umbrela Verde si-au consolidat semnificativ notorietatea: campania este sustinuta de peste 800 de bloggeri parteneri (care afiseaza bannerul campaniei), blogul a ajuns in lunile februarie-martie 2011 pe prima pozitie in clasamentul blogurilor din Romania - Zelist, cauza Umbrela Verde de pe Facebook este sustinuta de peste 13.000 de membri, iar contul Umbrela Verde, de pe aceeasi platforma de socializare, are peste 2.000 de ”prieteni”.

7506

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Campanii sociale | Voluntariat | Protectia mediului | Competitii CSR | Stakeholder engagement | Social Media CSR

Vezi profilul companiei Tuborg Romania (URBB)

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro