RSS LinkedIn
Lectii invatate

Unul din lucrurile pe care le-am invatat din acest proiect a fost faptul ca un program de CSR cu o componenta educationala majora, cum e MoneySense, actioneaza in ambele sensuri, adica nu doar asupra beneficiarilor, ci si asupra noastra, a celor care ne-am implicat in acest proiect. Am inceput sa ne analizam mai bine bugetul personal si sa ne intrebam daca noi insine ne facem o planificare corecta a finantelor personale. Cert este ca acestea sunt intrebari care vor continua sa fie relevante pentru noi toti si ne bucuram ca putem sa raspundem clientilor si tuturor persoanelor interesate de aceste subiecte, atat prin intalnirile cu reprezentantii MoneySense, cat si prin orice discutie cu angajatii bancii.

Georgeta Bora
Corporate Responsibility Coordinator - RBS Romania

Studiu de caz: Lansarea RBS MoneySense in Romania

Studiu de caz din domeniul Educatie, trimis de RBS Romania (12 aug 2010)

Rezumat studiu de caz:

La inceputul lui 2010, RBS a lansat in Romania programul de educatie financiara al Grupului, MoneySense - cel mai amplu program de acest tip din UK. In primele trei luni, 2.000 de liceeni si studenti au fost implicati in actiuni educationale, iar 30.000 de adulti au accesat resursele online MoneySense


Cauza sociala studiu de caz:


Administrarea corecta a finantelor personale devine din ce in ce mai importanta, pe masura ce produsele bancare devin tot mai complexe, si in paralel, ele ajung sa ne fie indispensabile in viata de zi cu zi.  

Din pacate, sistemul romanesc de invatamant ofera inca putine oportunitati de educatie financiara, iar consecintele sunt vizibile.

Un studiu publicat in iulie 2010, realizat la cererea Bancii Mondiale, arata ca gradul de alfabetizare financiara in Romania este de 30% dintr-un maxim de 100%. Cateva exemple elocvente in acest sens:
  • Doar 23% dintre romani tin o evidenta a veniturilor si a cheltuielilor;
  • 40% dintre persoanele care au credite au dificultati in plata ratelor;
  • Dintre cei care spun ca reusesc sa economiseasca o parte din venitul lunar, 75% prefera sa pastreze banii lichizi in casa (un indicatori al gradului scazut de educatie financiara);
  • 67% spun ca nu ar rezista mai mult de 3 luni in eventualitatea unei reduceri cu 25% a veniturilor lunare (!).
In acest context, educatia financiara ar trebui sa reprezinte o prioritate in strategia de CSR a oricarei institutii financiare din Romania.

Desfasurare proiect:


MoneySense este un program de educatie financiara, lansat de Grupul RBS in 1994. La ora actuala, este unul dintre cele mai extinse programe de acest tip din Marea Britanie si Irlanda. Daca initial se adresa doar liceenilor, in prezent el ofera programe educationale si resurse gratuite pentru mai multe categorii de public (vezi site-ul MoneySense UK).

RBS Romania a decis sa lanseze programul MoneySense si pe piata din tara noastra, la inceputul lui 2010. Programul foloseste experienta si know-how-ul international al Grupului, insa resursele oferite in cadrul lui au trecut printr-un proces laborios de adaptare la contextul romanesc.

Banca din Romania a investit un buget de 80.000 de euro in activitatile din prima etapa a programului, respectiv cea de lansare. Totodata, activitatile de educatie financiara propriu-zise au fost structurate pe 3 categorii de public:
  • Adulti
  • Liceeni
  • Studenti

I. Asistenta si educatie financiara gratuite pentru adulti


Ghid financiar online (www.moneysense.ro)


Cea mai importanta noutate adusa de programul MoneySense in Romania a constat in realizarea site-ului RBSMoneySense.ro. Acesta este la ora actuala cel mai dezvoltat ghid online de educatie financiara si planificare a bugetului personal, al unei banci din Romania. Site-ul foloseste resursele de know-how existente si pe site-ul corespondent din UK, insa adaptate la contextul romanesc.  

Site-ul programului a devenit un punct central in cadrul componentei de educatie financiara pentru adulti. Astfel RBS Romania isi consolideaza pozitionarea de  banca prietenoasa, care ofera sfaturi gratuite si impartiale, si care face ca folosirea serviciilor bancare sa devina la fel de simpla ca mersul pe bicicleta (vezi dreapta - vizualul cheie al campaniei).    

In consecinta, site-ul a fost promovat intens prin mai multe canale:Poster afisat in sucursalele bancii, care contine ‘vizualul cheie’ al campaniei. Acesta sugereaza ca MoneySense te ajuta sa-ti gestionezi problemele financiare cu aceeasi usurinta ca atunci cand mergi pe bicicleta.
  • O conferinta de lansare urmata de o campanie de comunicare in presa;
  • O campanie de bannere online, timp de 2 luni, in care publicul era invitat sa afle cum sa-si administreze eficient banii si sa contacteze un reprezentant RBS;
  • Bannere afisate la ATM-urile bancii;
  • O campanie de scrisori directe catre 80.000 de clienti ai bancii;
  • Afise, pliante si alte elemente de promovare indoor, in sucursale. 

Asistenta gratuita din partea unui reprezentant MoneySense, in sucursalele bancii


RBS si-a dorit ca pozitionarea comunicata prin site-ul MoneySense sa se regaseasca si in contactul direct al publicului cu personalul bancii. In acest sens, 36 de angajati au fost pregatiti special pentru a deveni reprezentanti MoneySense.  

Training-ul la care au participat acestia s-a concentrat atat pe metodologia MoneySense, cat si pe dobandirea unor abilitati de “coaching”. Motivul a fost acela ca un reprezentant trebuia sa fie in primul rand un facilitator pentru solicitantul care are nevoie de o mai buna organizare a finantelor.

In prezent, serviciul de asistenta financiara este functional in cel putin o sucursala din fiecare oras in care banca este prezenta. El este gratuit si poate fi accesat de oricine, indiferent daca este sau nu client RBS. In cadrul unei “intalniri MoneySense”, reprezentantul il ajuta pe solicitant:
  • Sa-si analizeze situatia financiara si sa-si intocmeasca un buget personal;
  • Sa gaseasca solutii pentru a-si suplimenta veniturile sau pentru a-si reduce cheltuielile;
  • Sa identifice solutii pentru a preveni aparitia datoriilor;
  • Sa afle informatii generale si impartiale despre produse sau servicii bancare.
Vezi detalii despre cum se poate programa si in ce sucursale este disponibil serviciul.    

II. Lectii de educatie financiara pentru liceeni


La nivel international, liceenii sunt una dintre cele mai importante categorii de beneficiari pentru programul MoneySense. In consecinta, programul a dezvoltat de-a lungul timpului mai multe resurse educationale special pentru acestia.

In Romania, aceste resurse au fost traduse si adaptate prin intermediul unui parteneriat cu Fundatia CREDE. Asa au aparut un “ghid al profesorului” si un “manual al elevului”, traduse in limba romana si destinate orelor de educatie economica sau celor de dirigentie.

Poster afisat in licee
    Descarca
   
manualul PDF (6 MB)
Manualul MoneySense pentru liceeni contine 4 capitole, fiecare impartit pe mai multe teme si insotit de exercitii practice:
  • ”Banca” (o introducere in conceptele legate de produsele si serviciile bancare)
  • ”Facem afaceri” (o serie de exercitii practice, care ii introduc pe liceeni in lumea unei mici afaceri)
  • ”Dosarul de credit” (notiuni si exercitii despre economisire sau despre plata dobanzilor la un credit)  
  • ”Viata pe cont propriu” (aplicatii despre bugetul personal si gestionarea lui pentru a-ti putea atinge o serie de obiective)
Manualul este scris intr-un stil prietenos, cu vizualuri atractive pentru publicul format din liceeni. Foloseste nume si situatii familiare pentru acestia si se bazeaza intr-o proportie covarsitoare pe exercitii si discutii practice.

In primele 3 luni ale programului din Romania (aprilie-iunie), RBS a reusit sa introduca lectiile MoneySense in 26 de licee, din 7 orase.

Acest lucru a fost posibil cu ajutorul a doua organizatii partenere, care dispun de retele locale de contacte in licee si in randurile profesorilor de economie. Fundatia CREDE a facut posibila predarea uneia sau mai multor lectii MoneySense de catre profesori, in Bucuresti si Cluj-Napoca. Cel de-al doilea partener, AIESEC, a organizat intalniri, in care s-au predat lectiile din manual, in liceele din Brasov, Galati, Oradea, Pitesti si Timisoara. La unele dintre aceste lectii au participat si voluntari din randurile angajatilor RBS, care au adus mai mult realism discutiilor si le-au starnit interesul liceenilor.    

III. Educatie financiara pentru studenti


Cursul “Cultura si etica bancara”, ASE Bucuresti


In ce priveste dimensiunea pentru studenti a MoneySense, RBS a continuat in primul rand parteneriatul cu Facultatea de Relatii Economice Internationale, din cadrul ASE Bucuresti. Prin intermediul acestui parteneriat, facultatea a inclus in programa sa, inca din 2003, un curs optional sustinut de angajati ai RBS, respectiv manageri din diverse departamente (vezi spre exemplu studiul de caz despre editia 2008-2009).   
Presedinte RBS Romania, Johan Gabriels, si Decanului Facultatii de REI, Silviu Negut, la evenimentul de absolvire a cursului 'Cultura si etica bancara'
In 2010, cursul s-a numit “Cultura si etica bancara”, a avut un format usor diferit si a fost inclus in cadrul programului MoneySense. El a fost absolvit de 36 de studenti. La final, acestia au primit diplome din partea presedintelui RBS Romania, Johan Gabriels, si a Decanului Facultatii de REI, Prof. univ. dr. Silviu Negut.

Workshop-uri de antreprenoriat pentru “industrii creative”


Tot in privinta studentilor, echipa RBS s-a gandit ca locurile unde e nevoie in cea mai mare masura de programul MoneySense sunt facultatile cu profil non-economic. De aceea, si-a propus sa organizeze intalniri speciale pentru acesti viitori lucratori in “industrii creative”, pe tema antreprenoriatului. La ele au participat actuali antreprenori sau manageri ai unor afaceri din domeniul in care studiau tinerii.

In total s-au organizat 4 astfel de workshop-uri, in Bucuresti, respectiv la: Afis-template care promova workshop-urile pentru 'industrii creative'
  • Arte Plastice - workshop sustinut de Matei Caltia (Galeria Posibila)
  • Comunicare si Relatii Publice - Hortensia Nastase (Lowe PR)
  • Arhitectura - Mario Kuibus
  • Limbi si Literaturi Straine - Bogdan Alexandru-Stanescu (Polirom)

Rezultate studiu de caz:


Componenta MoneySense pentru liceeni:  
  • Peste 1.800 de liceeni au participat la lectiile de educatie financiara.
  • Lectiile s-au derulat in 26 de licee din 7 orase (Bucuresti, Brasov, Cluj-Napoca, Galati, Oradea, Pitesti si Timisoara). Vezi lista liceelor.
  • In predarea lectiilor au fost implicati: 27 de profesori, asistati de 9 studenti internationali AIESEC (veniti din Bulgaria, India, Georgia si Polonia).
  • 15 angajati RBS au fost implicati in orele de curs si au participat la discutii cu elevii.
Componenta MoneySense pentru studenti:
  • 36 de studenti ai Facultatii de REI din cadrul ASE Bucuresti au absolvit cursul ”Cultura si etica bancara”.
  • Cursul a fost sustinut de 12 reprezentati RBS, manageri in diverse departamente.
  • 100 de studenti la facultati cu profil non-economic au participat la workshop-urile de antreprenoriat, unde au putut discuta cu profesionisti consacrati, care detin firme in domeniul lor de pregatire.
Componenta MoneySense pentru adulti:
  • Ghidul financiar online, de pe site-ul programului, a fost accesat in primele 3 luni de 28.400 de vizitatori unici si a inregistrat peste 1 milion de afisari. Statisticile mai arata ca la o vizita, utilizatorii au accesat in medie 9-10 pagini, ceea ce reprezinta un interes deosebit pentru continutul site-ului. 
Printre alte rezultate ale campaniei, care vorbesc si despre beneficiile obtinute de RBS se mai numara:
  • O mediatizare constand in: aparitia a 23 de articole in publicatii online, 4 aparitii in publicatii print, o aparitie TV si 2 distinctii “Oskar Capital”.
  • Contactul cu 80.000 de clienti ai bancii, care au fost anuntati prin scrisori directe despre resursele de educatie financiara disponibile gratuit pe internet.

5726

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Educatie | Cursuri | Marketing social

Vezi profilul companiei RBS Romania

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro