RSS LinkedIn
Lectii invatate

Ce am remarcat la aceasta a doua editie a fost in primul rand calitatea mai buna a planurilor de afaceri realizate de ONG-uri. Asta imi spune ca, dupa prima editie, cand conceptul de "intreprindere sociala" era inca nou, a existat o perioada in care organizatiile au analizat atent ce oportunitati le poate oferi un astfel de instrument, iar in 2009 au fost mult mai pregatite.

Pe de alta parte, colegii nostri din RBS Romania, care s-au implicat ca voluntari, au castigat la randul lor experienta si au constientizat mai bine contributia pe care au avut-o la dezvoltarea ONG-urilor. La ora actuala nu mai este nevoie sa-i incurajam noi sa participe in astfel de programe, ci ei sunt cei care ne intreaba cand va fi urmatoarea oportunitate.

Georgeta Bora
Corporate Responsibility Coordinator - RBS Romania

Studiu de caz: Competitia Intreprinderilor Sociale 2009-2010

Studiu de caz din domeniul Social, trimis de RBS Romania (25 ian 2011)

Rezumat studiu de caz:

RBS Romania a sustinut financiar si prin implicarea angajatilor cea de-a doua editie a Competitiei Intreprinderilor Sociale NESsT din tara noastra. Timp de un an, 25 de ONG-uri au beneficiat de training si consultanta, iar 5 dintre ele au primit finantare pentru a infiinta o "intreprindere sociala".


Cauza sociala studiu de caz:


In ultimii ani, resursele financiare ale sectorului neguvernamental s-au diminuat dramatic. In acest context, o solutie care poate ajuta ONG-urile sa-si asigure o sursa constanta de venituri poate fi adoptarea unei abordari antreprenoriale, respectiv infiintarea unor ”intreprinderi sociale” (entitati comerciale al caror obiect de activitate are legatura cu misiunea ONG-ului, iar profiturile sunt reinvestite integral in aceasta misiune).

Totusi, trecerea de la o abordare care are donatorul/finantatorul in centru, la una orientata spre piata este inca dificila pentru sectorul ONG din Romania. Principalele bariere sunt lipsa cunostintelor si a experientei in mediul de afaceri.
    
In consecinta, pentru ca numarul de intreprinderi sociale sa creasca este nevoie de suport pentru dezvoltarea organizationala a ONG-urilor. Acestea au nevoie de o pregatire de specialitate, care sa le ajute sa inteleaga ce inseamna sa dezvolte produse sau servicii adaptate cerintelor pietei.

Desfasurare proiect:


NESsT este una din cele mai importante organizatii internationale care sustine dezvoltarea intreprinderilor sociale, in special in tarile emergente. Organizatia ofera ajutor atat prin capital de start-up, cat si prin consultanta si traininguri pentru dezvoltare organizationala.

In 2009, NESsT a lansat in Romania a doua editie a ”Competitiei Intreprinderilor Sociale”. Timp de un an, organizatia a oferit asistenta ONG-urilor care doreau sa inceapa sau sa-si dezvolte o intreprindere sociala. De asemenea, a premiat prin granturi de cate 10.000 USD, cele mai bune 5 planuri de afaceri dezvoltate in cadrul competitiei.

RBS Romania a sustinut proiectul NESsT atat printr-o finantare de 10.000 de Euro, cat si prin asistenta din partea unor experti ai bancii. Astfel, 13 angajati RBS s-au implicat voluntar in procesul de consultanta si evaluare prin care au trecut ONG-urile. Ei au contribuit cu un numar total de 80 de ore de consultanta pro-bono.

Derularea competitiei


Etapele programului de formare al NESsT

 
Proiectul a fost lansat in septembrie 2009, printr-o invitatie adresata ONG-urilor interesate sa infiinteze sau sa dezvolte o intreprindere sociala. Pentru inceput, acestora li s-a cerut sa descrie ideile de afaceri pe care le aveau si capacitatea lor organizationala.

Pana pe 30 octombrie s-au inscris un numar de 54 de ONG-uri, din domenii precum: protectia mediului, servicii pentru grupuri defavorizate, educatie etc.

1. Pregatirea Organizationala (noiembrie 2009 - ianuarie 2010)

Reprezentantii ONG-urilor participand la un worksop sustinut de Roxana Damaschin (NESsT) ONG-urile selectate (in numar de 25) au participat la un training initial, in care expertii NESsT le-au ajutat sa evalueze cat de pregatite sunt sa lanseze o "intreprindere sociala". Totodata, au fost ajutate sa determine ce "idee de afacere" li se potriveste si merita analizata mai departe.

In consecinta, prima etapa s-a finalizat prin realizarea de catre participanti a unui studiu de pre-fezabilitate.

2. Studiul de fezabilitate (februarie - mai 2010)

In aceasta etapa s-au calificat 18 ONG-uri. Ele au fost ajutate de expertii NESsT sa realizeze un studiu de fezabilitate, respectiv sa demonstreze ca ideea lor merita si e realist sa fie pusa in practica.

Studiile de fezabilitate au fost analizate de mai multi experti din sectorul de afaceri, printre care s-au numarat si voluntarii RBS Romania. Acestia le-au dat feed-back ONG-urilor si s-au intalnit cu reprezentantii lor pentru a-i ajuta sa-si imbunatateasca propunerile.

3. Planul de afaceri final (iunie - septembrie 2010)

Cea de-a treia etapa a presupus redactarea planului de afaceri final. Si in cadrul acesteia, angajatii RBS s-au implicat in ghidarea ONG-urilor, au avut intalniri cu acestea si le-au oferit consultanta personalizata.

Etapa a fost parcursa de 12 organizatii, care au realizat tot atatea planuri de afaceri.

Festivitatea de premiere si "Targul Intreprinderilor Sociale" 

Castigatorii competitiei alaturi de reprezentanti ai organizatorilor si partenerilor, printre care Johan Gabriels (CEO RBS Romania) si Ambasadorul SUA, Mark Gitenstein
Planurile de afaceri au fost evaluate de un board de experti din care au facut parte si voluntarii RBS. Astfel au fost alese 5 ONG-uri castigatoare. Fiecare a primit cate un grant de 10.000 USD, pentru a-si pune in aplicare ideea de intreprindere sociala. Totodata, ele au intrat in portofoliul NESsT Venture Fund, ceea ce inseamna ca vor beneficia de sprijin continuu pentru dezvoltarea afacerii, pe o perioada intre 3 si 5 ani.

Castigatorii au fost anuntati in cadrul unei ceremonii de premiere, care a avut loc pe 20 octombrie 2010. Pe langa parteneri, reprezentanti ai societatii civile si jurnalisti, la eveniment au fost prezenti si Johan Gabriels (CEO RBS Romania) si Ambasadorul SUA in Romania, Mark Gitenstein.

Tot in cadrul evenimentului a fost organizata si o expozitie cu produsele si serviciile ONG-urilor din portofoliul NESsT din Romania.  
    
Cele 5 ONG-uri castigatoare si ideile lor de afaceri sunt prezentate mai jos:
  • Sacosa de Panza, intreprindere sociala a ViitorPlusViitorPlus (Bucuresti) - intreprinderea sociala “Sacosa de Panza”. Aceasta comercializeaza sacose din produse naturale, care sunt confectionate de tineri si adulti in situatii de risc, in cadrul unui proces de reabilitare si de reintegrare a acestora pe piata fortei de munca.
    Vezi prezentare.
  • Asociatia Tonal (Sibiu) - produce si comercializeaza corpuri de iluminat artistice, oferind in acelasi timp locuri de munca pentru persoane cu probleme de sanatate mintala.
    Intreprindere sociala a Asociatiei Touched RomaniaVezi prezentare.
  • Touched Romania (Bucuresti) - intreprinderea sociala consta intr-un atelier de bijuterii de inalta calitate, realizate de tinere mame aflate in situatii de risc, din centrul maternal Casa Agar.
    Vezi prezentare.
  • Asociatia Prietenia (Pantelimon) - intreprinderea sociala "BioHrana". Aceasta comercializeaza legume organice, care sunt cultivate de beneficiarii asociatiei - tineri cu dizabilitati intelectuale.
    Vezi prezentare.
  • BioHrana, intreprindere sociala a Asociatiei PrieteniaAsociatia Hercules (Costesti) - ONG-ul a construit un centru de evenimente, care poate fi inchiriat pentru organizarea de nunti, serate, conferinte sau seminarii. La cerere, poate oferi servicii suplimentare precum: productie de evenimente, cattering sau decoratiuni. Veniturile astfel realizate sunt folosite in beneficiul a 25 de copii nevoiasi.
    Vezi prezentare.

Rezultate studiu de caz:


  • 25 de ONG-uri au fost ajutate sa-si dezvolte capacitatea organizationala, participand la cel putin un training de planificare a unei "intreprinderi sociale". In total, ONG-urile participante au beneficiat de 30 de zile de consultanta.
  • 5 ONG-uri au primit granturi de cate 10.000 USD, pentru inceperea sau dezvoltarea unei ”intreprinderi sociale”, dupa ce, in prealabil au fost ajutate sa-si perfectioneze planul de afaceri. In plus ONG-urile vor beneficia si in urmatorii ani de sprijinul si consultanta NESsT Venture Fund;
  • Cele cinci ”intreprinderi sociale” vor genera in primul an de activitate aproximativ  15 noi locuri de munca, contribuind totodata la sustenabilitatea organizatiilor si la capacitatea lor de a-si indeplini misiunea. 
  • Prin implicarea sa, RBS Romania le-a demonstrat stakeholderilor (angajati, parteneri din sectorul de afaceri, reprezentanti ai societatii civile sau ai mass-media) ca se aliniaza politicii grupului din care face parte, respectiv de sustinere a ”intreprinderilor sociale” si a dezvoltarii durabile a comunitatilor.
  • Comunicarea proiectului si exemplul dat de organizatiile castigatoare au contribuit la promovarea in randurile sectorului ONG din Romania a conceptului de ”intreprindere sociala”, ca solutie pentru sustenabilitatea unei organizatii.

6518

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Proiecte ONG | Voluntariat | Antreprenoriat social

Vezi profilul companiei RBS Romania

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro