RSS LinkedIn
Lectii invatate

Lucrand la acest proiect am invatat cel putin trei lucruri. In primul rand ca daca iti asumi un proiect national, pe termen lung, care vrea sa produca o schimbare de mentalitate, acesta poate fi sustenabil doar printr-un parteneriat, atat cu un ONG, care sa aiba abilitati de lucru in comunitate, cat si cu administratia publica, care sa asigure rezistenta proiectului, prin generarea infrastructurii necesare.

In al doilea rand, am invatat ca socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, insa in cazul nostru a fost intr-un sens bun. Proiectul a avut un succes enorm iar numarul de utilizatori ne-a depasit cu mult tintele. Provocarea a fost sa facem fata cu profesionalism valurilor de oameni care doreau sa inchirieze biciclete, in conditiile in care numarul lor depasea cu mult capacitatea centrelor noastre.

In al treilea rand am invatat cat de important este un partener in care poti avea incredere deplina. Echipa Green Revolution a administrat proiectul impecabil, avand mereu controlul lucrurilor, insa ramanand flexibila, atat la cerintele noastre, cat si ale comunitatii (incepand cu primariile si pana la persoanele care inchiriau biciclete sau alte ONGuri locale).

Suzana Csizsek
Ofiter PR, Dep. Responsabilitate Corporativa - Raiffeisen Bank

Citeste si alt studiu de caz CSR al
Raiffeisen Bank:

Studiu de caz: I Love Velo, 2010

Studiu de caz din domeniul Mediu, trimis de Raiffeisen Bank (25 oct 2010)

Rezumat studiu de caz:

Raiffeisen Bank si Asociatia Green Revolution au dezvoltat cel mai mare sistem de "bike-sharing" (inchiriere gratuita de biciclete) din Romania. Organizatorii au infiintat 8 astfel de centre, in Bucuresti, Constanta, Iasi, Cluj si Targu Mures. In 5 luni, centrele au avut peste 200.000 de utilizatori


Cauza sociala studiu de caz:


La ora actuala, marile aglomerari urbane sufera din cauza unui grad ridicat de poluare a aerului si de poluare fonica. Ambele sunt generate de cresterea numarului de masini, de ineficienta sistemului de transport public si de dificultatea de a imbunatati infrastructura rutiera.   

In acest context, bicicleta este, in multe capitale europene, o solutie pentru combaterea acestor probleme. Din pacate, conform statisticilor, in Bucuresti, la inceputul lui 2010, traficul pe bicicleta era apoape inexistent. Existau mai putin de 50 de km de piste de biciclete, insa majoritatea amenajate pe trotuare si cu deficiente binecunoscute. In plus, putinele parcuri velo existente ofereau un numar insuficient de biciclete, de ordinul a cateva sute.

Desfasurare proiect:


La finalul lui 2009, Asociatia Green Revolution le-a propus reprezentantilor Raiffeisen Bank sa dezvolte impreuna un program in premiera de promovare a mersului pe bicicleta.
Logo 'I love velo'
Banca a imbratisat ideea si astfel a aparut “I Love Velo”, cel mai mare sistem de inchirere gratuita de biciclete, respectiv “bike-sharing” (vezi wikipedia), de pana atunci.

Implicarea Raiffeisen in dezvoltarea acestui sistem a urmarit mai multe obiective, printre care:
  • Crearea unei mase critice de oameni care sa (re)descopere mersul pe doua roti si sa constientizeze ca acesta poate fi un mijloc eficient de transport alternativ;
  • Atragerea in proiect a cat mai multor autoritati, care sa vada ca exista un apetit mare pentru mersul pe bicicleta, iar asta sa genereze noi proiecte de infrastructura si de incurajare a acestuia.

Conceptul unui centru "I Love Velo"


Centrele functioneaza de obicei in parcuri publice, oferindu-le vizitatorilor o metoda placuta de agrement si de miscare in aer liber.
Unul din centrele 'I Love Velo', compus dintr-o cabina si rastelurile securizate pentru biciclete
Bicicletele pot fi inchiriate gratuit, pe baza unui act de identitate, si pot fi folosite pe o perioada de 2 ore. Cel care inchiriaza o bicicleta semneaza un contract, care stabileste inclusiv ce se intampla cand bicicleta este deteriorata din vina lui. Totodata, organizatorii ii inregistreaza datele personale, pentru a-l contacta in cazul in care intarzie sau pentru a lua masurile necesare daca nu mai revine.

Biciclete au semnalizat in mod vizibil identitatea de brand a Raiffeisen Beneficiile Raiffeisen, in urma oferirii acestui serviciu gratuit, constau in primul rand in expunerea de brand adusa de semnalistica bicicletelor si a centrelor. De asemenea, deoarece comunitatea iubitorilor de biciclete este in crestere, Raiffeisen s-a bucurat pana acum de o vizibilitate semnificativa in mass-media (in publicatii sau rubrici de mediu, timp liber etc.).

Infiintarea primelor centre in Bucuresti


Strategia de dezvoltare a proiectului a fost una “modulara”. De aceea, s-a inceput cu infiintarea a 3 centre, in Bucuresti: doua in Parcul Herastrau si unul in Parcul Tineretului.

In perioada ianuarie-aprilie 2010, organizatorii au obtinut autorizatiile necesare pentru functionarea centrelor, in primul rand de la Administratia Parcurilor (ALPAB) si de la Primaria Generala. Ulterior a venit randul activitatile logistice pentru racordarea la utilitati si, in ultima etapa, negocierea cu furnizorii de echipamente. Pentru biciclete a fost ales DHS, un producator din Deva, iar pentru cabine, rasteluri si alte dotari - Rainbow Company, firma care produce mobilier urban din plastic reciclat, fiind totodata si un atelier protejat.

Angajatii din centre erau pregatiti sa intervina in cazul unor defectiuni ale bicicletelor O componenta importanta a pregatirii a fost recrutarea si pregatirea angajatilor pentru administrarea centrelor. Pe de o parte acestia trebuia sa aiba o interactiune placuta cu utilizatorii, iar pe de alta parte sa faca fata diverselor momente dificile: aglomeratii, utilizatori mai putin civilizati, biciclete deteriorate sau disparute etc. Din echipa au facut parte si angajati specializati in probleme tehnice, iar Green Revolution a infiintat un service, unde s-au operat numeroasele reparatii sau inlocuiri de piese saptamanale.

Bilant partial. La finalul lunii aprilie, cele 3 centre erau dotate cu 450 de biciclete, iar din echipa de administrare faceau parte 50 de angajati.

Lansarea centrelor si strategia de comunicare


“I Love Velo” a fost lansat oficial in cadrul unui eveniment desfasurat pe 9 mai 2010. Pentru ca era si Ziua Europei, evenimentul a beneficiat de implicarea Reprezentantei Comisiei Europene in Romania, ceea ce i-a oferit un plus de vizibilitate.

Nicolae Idu, Seful Reprezentantei Comisiei Europene, la evenimentul de lansare, care a inclus un tur pe biciclete al parcului Herastrau La conferinta de presa au luat cuvantul Steven van Groningen (Presedintele Raiffeisen Bank), Nicolae Idu (Seful Reprezentantei Comisiei) si Raluca Fiser (Presedinta Green Revolution). Evenimentul a continuat cu un tur pe biciclete al Parcului Herastrau, condus de multiplul campion olimpic Ivan Patzaichin. La randul sau, acesta le-a vorbit jurnalistilor despre importanta sportului si a miscarii in general.
    
Evenimentul a beneficiat de o acoperire buna in mass-media, la fel intamplandu-se si pe internet, in comunitatile de iubitori ai bicicletei. Insa cea mai buna promovare a centrelor au facut-o, ulterior, chiar utilizatorii lor.
Centrele au fost asaltate de utilizatori, inregistrand chiar si un record de 852 de inchirieri intr-o singura zi la acelasi centru
Cele doua mari parcuri din Capitala, Herastrau si Tineretului, au devenit mai atractive odata cu aparitia bicicletelor “I’Velo”.  Vizitatorii aveau acum o modalitate placuta si mai ales gratuita de a-si petrece timpul liber, odata cu incalzirea vremii. Expresia “biciclete doar cu buletinul ” s-a raspandit rapid printre tineri si a dus la cifre record, de 5 sau chiar 6 mii de utilizatori pe saptamana.

Bilant partial. La finalul lunii iunie 2010, dupa 7 saptamani de functionare, centrele I’Velo atrasesera deja peste 31.000 de bucuresteni.

Extinderea  I’Velo la nivel national


Comisarul european Connie Hedegaard si ministrul Laszlo Borbely ii felicita pe organizatori, in fata jurnalistilor.Un alt eveniment important in evolutia proiectului a fost vizita in Romania a Comisarului European pentru Schimbari Climatice, Connie Hedegaard, cu ocazia unei conferinte organizata de Green Revolution si Ministerul Mediului, pe 3 iunie.

Comisarul si ministrul Laszlo Borbely au participat la o actiune de presa, care a inclus o vizita la centrul "I’Velo" din Herastrau. Acolo, ei au transmis, in fata jurnalistilor, un mesaj de sustinere pentru proiectul derulat de Asociatie si Raiffeisen Bank.

Evenimentul a insemnat o recunoastere importanta pentru “I’Velo”, iar Ministerul Mediului a devenit partener in proiect, cu scopul de a-l dezvolta la nivel national. Totodata, incurajata de rezultatele de pana atunci, Raiffeisen Bank a acceptat sa-si extinda si sprijinul financiar.   

In consecinta, organizatorii au inceput sa lucreze contra cronometru, pentru ca noile centre sa prinda cat mai mult din anotimpul cald. In scurt timp, s-au realizat parteneriate cu 4 primarii ale unor orase din provincie. Centrele au fost lansate in cadrul unor evenimente de presa, astfel:
  • 10 iulie: Targu Mures - centru amplasat in fata Salii Polivalente (100 de biciclete);
  • 12 iulie: Cluj-Napoca - centru amplasat in fata Salii Sporturilor (150 de biciclete);
  • 14 iulie: Iasi - centru situat in Parcul Expozitiei (150 de biciclete);
  • 16 iulie: Constanta - centru amplasat in Parcul Tabacariei (150 de biciclete).
La evenimente au participat, alaturi de organizatori, reprezentanti ai fiecarei primarii. Acestia au profitat de ocazie pentru a vorbi despre angajamentul lor fata de mediu si fata de promovarea mersului pe bicicleta. De aceea, evenimentele au fost si o oportunitate pentru Raiffeisen de a-si consolida relatiile cu autoritatile din niste orase importante pentru operatiunile sale.

Ministrul Laszlo Borbely, la evenimentul de lansare de la Targu Mures Pe 1 iulie a fost lansat centrul din Cluj-Napoca, dotat cu 150 de biciclete Primarul Gheorghe Nichita alaturi de jurnalisti, la evenimentul de lansare de la Iasi Centrul din Constanta si utilizatorii care isi asteapta randul

In acelasi proces de extindere, pe 17 iulie a fost lansat si al patrulea centru din Bucuresti, in Parcul Izvor.

In toata aceasta perioada, Asociatia Green Revolution a continuat sa-si imbunatateasca infrastructura si capacitatea de a administra un proiect care avea acum o dimensiune mai mult decat dubla, fata de cea initiala. In paralel, s-a asigurat ca proiectul ramane in atentia mass-media, informand periodic despre lansarea noilor centre sau evolutia numarului de utilizatori.

Bilant final. Centrele din provincie s-au bucurat la randul lor de succes. Cifrele au continuat sa creasca spectaculos, iar pe 9 octombrie, la 5 luni de la lansare, cele 1.100 de biciclete “I’Velo” avusesera peste 200.000 de utilizatori.

Rezultate studiu de caz:


In 2010, Raiffeisen Bank a investit in lansarea si apoi dezvoltarea ”I Love Velo” aproximativ 90% din valoarea totala a proiectului, acesta fiind un beneficiu direct in comunitate.

Impactul in comunitate:
  • Au fost infiintate 8 centre, in 4 orase, care au pus la dispozitia publicului 1.100 de biciclete. De asemenea, a fost dezvoltat un sistem logistic pentru administrarea centrelor, inclusiv un service propriu;
  • Pana pe 9 octombrie, 200.000 de utilizatori s-au putut bucura de o plimbare gratuita pe bicicleta, care le-a (re)amintit cat de comod si placut este un astfel de mijloc de transport;
  • Utilizatorii au petrecut pe bicicleta un numar total de 400.000 de ore;
  • S-au creat 60 de locuri de munca;
  • S-au stabilit 6 parteneriate cu institutii publice:  5 primarii si Ministerul Mediului. Aceste parteneriate au avut si efectul de a-i sensibiliza pe decidenti cu privire la importanta incurajarii mersului pe bicicleta si a proiectelor de infrastructura.
Impactul pentru companie
  • Expunerea brandului Raiffeisen poate fi estimata la un numar de 2 milioane de persoane (calculat la o medie de 10 persoane care au vazut brandingul bicicletelor sau al centrelor);
  • Proiectul si contributia Raiffeisen s-au bucurat de atentia mass-media, pe toate tipurile de canale: radio si TV (23 de mentionari), publicatii online (92 de mentionari), presa scrisa centrala (36 de mentionari) sau presa scrisa locala (60 de mentionari);
  • Banca si-a consolidat totodata relatia cu persoane de decizie din mediul politic sau administrativ. La evenimentele din cadrul proiectului au fost prezente personalitati de prim rang, precum: Connie Hedegaard (Comisarul European pentru Schimbari Climatice), Laszlo Borbely (Ministrul Mediului si Padurilor), Niculae Idu (Seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania), Sorin Oprescu (Primarul General al Capitalei),  Gheorghe Nichita (Primarul Municipiului Iasi), Claudiu Maior (Viceprimarul Municipiului Targu Mures), Laszlo Attila (Viceprimarul Municipiului Cluj-Napoca);
  • Proiectul a castigat premiul Silver Award, la categoria CSR, in cadrul competitiei PR Award 2010.

8670

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Proiecte ONG | Protectia mediului | Sport | Branding

Vezi profilul companiei Raiffeisen Bank

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro