RSS LinkedIn
Lectii invatate

A fost prima data cand am luat contact cu un numar atat de mare de copii si profesori. Si tot pentru prima data am simtit cat de mare este dorinta lor de a schimba ceva in aceasta tara. ”Scoala lui Andrei” ne-a oferit imaginea reala a problemelor cu care se confrunta scolile din Romania si copiii care invata acolo. Pentru toti cei care cred ca educatia din Romania nu mai are nici o sansa, ii invit sa citeasca proiectele depuse de cei 4.317 elevi, coordonati de aproape 240 de profesori. Este un strigat de ajutor, care merita sa primeasca raspuns. De aceea noi vom continua ”Scoala lui Andrei”.

Mona Nicolici
Sustainability Manager - Petrom

Citeste si alt studiu de caz CSR al
Petrom:

Studiu de caz: Scoala lui Andrei (editia 2009)

Studiu de caz din domeniul Educatie, trimis de Petrom (29 sep 2009)

Rezumat studiu de caz:

Proiectul a constat dintr-un amplu concurs national pe teme de protectia mediului si de implicare civica. El s-a adresat tuturor elevilor de scoala primara din Romania. Petrom a implicat in activitatile educative si civice ale proiectului un numar de aproape 6.000 de elevi si 361 de profesori, din 320 de scoli.


Cauza sociala studiu de caz:


In Romania, schimbarile climatice, limitarea resurselor naturale sau educatia in spiritul protectiei mediului nu reprezinta o preocupare majora. Si asta desi in fiecare zi suntem pusi in fata efectelor negative ale lipsei de interes si implicare.

Experienta ne arata ca printre cei mai receptivi la mesajele ecologice sau civice sunt copiii intre 9 si 14 ani, aflati la varsta la care se definesc reperele si se formeaza mentalitatile. In plus, copiii pot ajuta adultii sa fie mai sensibili la aceste subiecte si sa-i determine sa se implice in rezolvarea lor.

Din pacate, in majoritatea scolilor primare din tara noastra nu exista ore dedicate protectiei mediului, importantei economisirii resurselor, reciclarii sau altor teme care pot duce la aparitia unor generatii mai responsabile.

Desfasurare proiect:


La inceputul lui 2009, Petrom derula deja, de doi ani, ample actiuni de comunicare referitoare la protectia mediului si la consumul de resurse neregenerabile, sub umbrela programului "Resurse pentru Viitor".

Echipa departamentului de CSR s-a gandit atunci sa creeze un sub-program de comunicare, adresat in special copiilor. Asa a aparut brandul "Tara lui Andrei", sub care compania a anuntat, in aprilie, ca va derula mai multe proiecte.

Primul dintre ele a fost si unul foarte ambitios. Respectiv, compania si-a propus sa organizeze cel mai amplu concurs pe teme eco-civice, de pana atunci, din Romania. Un concurs in care si-a dorit sa-i invite sa participe pe toti elevii si profesorii celor 11.500 de scoli generale din tara noastra.

Proiectul s-a numit "Scoala lui Andrei". Obiectivele sale erau:
  • sa ii familiarizeze pe scolari cu notiunile legate de protectia mediului, reciclare, comunicare si leadership;
  • sa ii implice pe acestia, in mod direct, in rezolvarea problemelor comunitatilor din care fac parte, printr-o competitie de proiecte.
In consecinta, si concursul a avut doua etape. Rolul celei dintai a fost sa livreze informatiile intentionate unui numar cat mai mare de elevi. Pe baza exercitiilor practice, cele mai active echipe de scolari s-au calificat intr-o a doua etapa. In cadrul acesteia, elevii au conceput proiecte "eco-civice", prin care sa rezolve o problema din comunitatea lor. Promisiunea pe care le-a facut-o Petrom a fost ca va finanta punerea in practica a celui mai bun proiect si, in plus, ca va acorda mai multe premii pentru echipe si pentru profesori.   

Departamentul de CSR al companiei a crezut ca acest demers va fi cu atat mai util cu cat a anticipat ca toti copiii inclusi in program vor deveni "ambasadori" ai unor mesaje de responsabilitate, pe care apoi le vor transmite parintilor si cunoscutilor lor.

Scrisoarea trimisa de Petrom directorilor de scoli generaleInvitarea scolilor in concurs


Pentru a le transmite invitatia tuturor celor 11.500 de scoli generale din tara, Petrom a realizat un parteneriat cu Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania.

Acestia au venit cu baza de date a scolilor si, impreuna cu Petrom, au realizat o campanie de direct mailing catre toti directorii de scoli. Pachetul a cuprins invitatia, detaliile despre concurs si un poster, care sa fie afisat in scoala pentru a-i invita pe elevi sa se inscrie.

Posterul care ii invita pe elevi sa se inscrie in concursIn plus, pachetul continea si un chestionar despre gradul de eficienta energetica al scolii. Chestionarul urma sa stea la baza primului audit energetic al scolilor generale, la nivel national, ale carui rezultate vor fi publicate in toamna lui 2009.

La invitatia Petrom au raspuns un numar de 320 de scoli.

Pentru a se inscrie, elevii trebuia sa formeze echipe de minim 15 si maxim 30, aflate sub indrumarea unui profesor. In urma inscrierilor, nu mai putin de 5.970 de copii si 361 de profesori au luat parte la prima etapa a competitiei.

Comunicarea prin intermediul site-ului


Pentru a gestiona comunicarea cu un numar atat de mare de scoli, din toata tara, organizatorii s-au bazat in primul rand pe site-ul www.taraluiandrei.ro.

Site-ul a fost principalul canal de comunicare al proiectului. Introducere video a concursului. Site-ul a urmarit si sa usureze munca profesorilor, care urma sa le predea copiilor cele 4 teme ale competitiei (poluarea, protectia resurselor naturale, reciclarea, comunicarea si leadership-ul). De aceea, el a inclus video training-uri, ghiduri de curs pentru profesori si caiete de clasa pentru elevi.

In plus, tot prin intermediul site-ului, echipele isi publicau lucrarile practice, apoi isi indemnau familia sau cunoscutii sa le voteze.

La finalul proiectului, organizatorii se felicita pentru ideea site-ului, care a permis participarea si a unor scoli din tara, care, in general, nu au posibilitatea sa ia parte la astfel de actiuni. Ei spun ca printre cei mai fideli utilizatori s-au numarat cei orase mici si din mediul rural (localitati precum Stefanesti, Nicolae Balcescu, Moldova-Noua etc.).

Prima etapa: notiuni introductive despre ecologie si implicare civica


Prima etapa s-a desfasurat in perioada 22 aprilie - 17 mai. In cadrul ei au existat 4 teme, pentru fiecare alocandu-se cate o saptamana.

Pe parcursul unei astfel de saptamani, profesorii coordonatori trebuia sa le predea copiilor notiuni despre tema studiata. Pentru asta foloseau materialele didactice de pe site. De asemenea, fiecare saptamana trebuia sa se incheie cu o lucrare practica.

Programul celor patru saptamani a fost urmatorul:
  • Site-ul le-a oferit profesorilor materiale didactice, pentru predarea la clasasaptamana 1: tema - poluarea; la finalul saptamanii, elevii au realizat un poster care sa ilustreze diferite tipuri de poluare si modul in care pot fi combatute;
  • saptamana 2: protejarea resurselor naturale; la final, elevii au realizat si au tiparit un stiker despre importanta protejarii resurselor, pe care l-au lipit prin scoala lor;
  • saptamana 3: reciclarea; sarcina elevilor, la final, a fost sa confectioneze un "obiect de arta" din materiale reciclabile (PET-uri, cartoane, cutii de conserve etc.);   
  • saptamana 4: comunicare si "leadership comunitar"; copiii au realizat o "pagina de ziar" care continea articole pe teme ecologice.
La sfarsitul fiecarei saptamani, profesorii publicau pe site-ul concursului lucrarile echipelor lor (vezi lucrarile din prima etapa). Acolo, ele primeau voturi din partea vizitatorilor.

O echipa de elevi a realizat un 'mega-afis' despre poluare. Fotografia a fost publicata pe site si apoi votata de utilizatori Pentru ca lucrarile sa fie vazute de cat mai multa lume, organizatorii i-au incurajat pe copii sa isi invite cat mai multi prieteni sau membri ai familiei sa intre pe site si sa le voteze. Acest lucru atragea automat mai multa notorietate si pentru initiativa Petrom.

Echipele care au depasit un anumit numar voturi s-au calificat in faza finala. In urma voturilor exprimate pe site, in perioada 18 mai - 1 iunie, au ramas in competitie 4.317 elevi si 238 de profesori din tot atatea scoli.

A doua etapa: realizarea unui proiect eco-civic


In etapa finala, derulata intre 1 si 10 iunie, elevii si profesorii ramasi au avut ca tema sa propuna un proiect ecologic sau de implicare civica. Acesta trebuia sa rezolve o problema a comunitatii locale. Bugetul nu trebuia sa depaseasca 10.000 de euro. In plus, proiectul trebuia sa implice cat mai multi membri ai comunitatii, in actiuni de voluntariat.

Organizatorii au primit 189 de proiecte din partea echipelor (vezi proiectele inscrise).

Printre ele s-au numarat propuneri bine ancorate in nevoile comunitatilor, precum: renovarea Dispensarului Comunal, reamenajarea Oraselului Copiilor, amenajarea unei gradini eco in cadrul scolii, protejarea monumentelor istorice, a parcurilor nationale, modernizarea retelei de iluminat a orasului sau micsorarea pericolului alunecarilor de teren intr-o zona de risc.

Proiectele au primit note din partea unui juriu. Acesta a fost format din stakeholderi ai Petrom, personalitati pe care compania se baza pentru a transmite mesajul despre proiect in medii cat mai diferite - media, societate civila, autoritati etc. 

Din acest juriu au facut parte: Daniela Calugaru (Ministerul Educatiei), Mona Nicolici (Petrom), Daciana Sarbu (europarlamentar), Aurora Liiceanu (psiholog), Sorin Mierlea (ANPC), Melania Medeleanu (Realitatea TV), Tana Pazara (Super Kids) si Ruxandra Paslaru (National Geographic Kids).

Echipele castigatoare si festivitatea de premiere


In urma jurizarii, organizatorii au ales 4 echipe castigatoare.

Premiu intai a fost castigat de echipa Scolii generale nr. 11, din Hunedoara. Proiectul lor propunea o actiune de ecologizare si de reamenajare a spatiilor verzi din jurul Castelului Corvinilor, unul dintre obiectivele turistice importante din zona.

Petrom i-a premiat pe copii cu cei 10.000 de euro necesari desfasurarii proiectului si le-a oferit cate un loc in tabara educationala "Tara lui Andrei". De asemenea, scoala lor a primit din partea companiei 15.000 euro, pentru reamenjari si a fost dotata cu becuri ecologice.

Pemiul doi a fost castigat de echipa Scolii Generale Boiu, din judetul Mures.

Premiul trei a fost impartit de doua echipe, respectiv cea de la Colegiul National Mihai Viteazul , Slobozia si cea a Scolii cu clasele I - VIII din Ruginoasa, judetul Neamt.

Si aceste echipe, alaturi de scolile din care provin, au primit diverse premii in bani sau in obiecte. In plus, toti profesorii coordonatori ai echipelor castigatoare au primit cate un laptop. In total, Petrom a oferit premii in valoare de peste 40.000 de euro, in bani sau in obiecte.

Pe 12 iunie, echipa Petrom a mers la Hunedoara, special pentru a le organiza copiilor din echipa castigatoare o Festivitate de Premiere.

Echipa 'Cavalerii Verzi', din Hunedoara, a castigat premiul I. Petrom a organizat o festivitate de premiere chiar in scoala lor. Echipa castigatoare a propus un proiect de ecologizare si de reamenajare a spatiilor verzi din jurul Castelului Corvinilor, un  obiectiv turistic important din comunitatea lor Gabriel, un baietel din echipa castigatoare, fotografiat la intrarea in Castelul Corvinilor

Rezultate studiu de caz:


Rezultate legate de impactul proiectului:
  • 5.970 de elevi si 361 de profesori din 320 de scoli s-au implicat in prima etapa a competitiei;
  • 4.317 elevi si 238 de profesori din 237 de scoli au intrat in concursul de proiecte;
  • 189 de proiecte inscrise in concurs;
Petrom a oferit castigatorilor premii in bani in valoare de 35.000 de euro. In plus a oferit biciclete, rechizite, laptop-uri, iar  echipa de pe locul I a participat in tabara "Tara lui Andrei”, editia 2009.
Beneficii directe sau indirecte ale companiei:
  • In perioada 22 aprilie - 10 iunie, site-ul www.taraluiandrei.ro a fost vizitat de 108.768 de vizitatori unici. Acestia au fost expusi mesajelor si pozitionarii Petrom, de companie responsabila fata de mediu si care incurajeaza initiativa civica.
  • Petrom a implicat o serie de lideri de opinie (ex. Aurora Liiceanu, Daciana Sarbu, Melania Medeleanu etc.) in jurizarea proiectelor facute de copii.
  • Compania a avut posibilitatea sa-si consolideze relatiile cu ONG-urile, autoritatile locale sau reprezentantii comunitatilor de unde au provenit premiantii. 
  • Proiectul a fost promovat pe o serie de bloguri. Articol pe blogul lui Dragos Bucurenci, bucurenci.roAcoperire media: proiectul a beneficiat de o promovare pozitiva pe blog-uri (ex. Bucurenci, Zoli Toth, Daciana Sarbu), site-uri verzi (responsabilitatesociala.ro, green-report.ro), cotidiane locale (Hunedoreanul, Servus Hunedoara), cotidiane nationale (Adevarul), site-uri de stiri (realitatea.net), TV (TVR1, Realitatea TV), radio (Europa FM, Radio Guerrilla), reviste lunare (ELLE, Superkids, Superbebe), site-uri de educatie (didactic.ro).
  • Petrom estimeaza ca a beneficiat si de o crestere a notorietatii de brand si a increderii in proiectele sale de CSR, in comunitatile implicate in concurs.

12044

Parteneri in proiect:



Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Campanii sociale | Educatie | Marketing social | Branding | Social Media CSR

Vezi profilul companiei Petrom

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro