RSS LinkedIn
Lectii invatate

A doua editie a ”Impreuna pentru fiecare” ne-a aratat cat de important este factorul ”incredere” atunci cand o companie vrea sa lucreze cu parteneri din comunitate, pentru a rezolva niste probleme. Incredere ca programul este o oportunitate reala si usor de accesat a venit in primul rand din faptul ca toata lumea a putut urmari pe blogul programului si pe pagina de Facebook desfasurarea proiectelor finantate in editia anterioara. In plus, cuvantul beneficiarilor acestora a fost cel mai bun argument atunci cand s-au deschis inscrierile la editia 2010.

In consecinta, investitia noastra in promovarea programului a fost minima. ”Impreuna pentru fiecare” deja se promova singur, cu ajutorul celor care s-au convins ca merita sa aiba incredere in el. Totodata, calitatea proiectelor a crescut, iar asta s-a datorat din nou increderii pe care autoritatile si comunitatile au capatat-o in faptul ca rezolvarea unor probleme locale depinde doar de modul in care reusesc ei insisi sa se mobilizeze.

Costinela Dragan
PR/CSR Specialist - KMG International

Citeste si alt studiu de caz CSR al
KMG International:

Studiu de caz: Impreuna pentru fiecare, 2010

Studiu de caz din domeniul Social, trimis de KMG International (22 aug 2011)

Rezumat studiu de caz:

A doua editie a programului Rompetrol "Impreuna pentru fiecare" a finantat 20 de proiecte comunitare din domeniul sanatatii sau al mediului, de care au beneficiat peste 70.000 de persoane.


Cauza sociala studiu de caz:


Situatia sistemului de sanatate din Romania continua sa fie o problema grava pe agenda publica. In 2010 autoritatile locale s-au confruntat cu un proces de descentralizare in acest domeniu, iar asta le-a facut sa intampine, cel putin in prima etapa, dificultati majore. Pe fondul crizei economice, situatia unitatilor sanitare a continuat sa se degradeze si sa creeze inechitati, in special in comunitatile din orase mici sau din mediul rural.

In aceste conditii, comunitatile trebuie sa gaseasca noi solutii, atat pentru accesul la servicii de sanatate, cat si pentru alte probleme presante cum este calitatea mediului inconjurator.

Desfasurare proiect:


In 2010, Grupul Rompetrol a organizat a doua editie a programului “Impreuna pentru fiecare”, cea mai importanta initiativa a sa de implicare sociala. Programul presupune acordarea unor granturi pentru comunitatile locale, pentru proiecte din doua domenii: sanatate si protectia mediului.

Concret, compania a finantat, in urma unei competitii de proiecte, un numar de 20 de initiative comunitare cu un buget total de 980.000 RON (aprox 233.000 Euro). Proiectele au avut ca aplicanti principali ONG-uri, institutii medicale, institutii de invatamant sau autoritati locale.

Fata de alte programe de granturi, “Impreuna pentru Fiecare” a adus in 2009, cand a fost lansat, mai multe elemente distinctive
  • In cadrul componentei de mediu, programul pune accent pe dotarea cu surse de energie 'verde' sau cu alte tenologii inovatoare, care pot imbunatati calitatea mediului inconjurator  Proiectele trebuie sa raspunda unor nevoi concrete din comunitate. In cazul componentei de sanatate, ele trebuie sa constea in activitati de renovare si dotare a unor unitati medicale. In cazul componentei de mediu, proiectele trebuie sa urmareasca imbunatatirea calitatii mediului, prin introducere unor tehnologii inovatoare de filtrare a aerului sau apei, de generare de energie “verde”, sisteme de colectare-reciclare a deseurilor etc.
  • Proiectele trebuie sa se desfasoare in parteneriat cu autoritatile publice locale, pentru a se asigura sustenabilitatea rezultatelor.
  • Aplicantul trebuie sa demonstreze ca proiectul va mobiliza o parte importanta din comunitate. Cheltuielile cu forta de munca nu sunt eligibile pentru finantare, ele trebuind sa fie acoperite prin voluntariat sau alte resurse locale. 
  • Procesul de evaluare presupune atat o etapa de analiza tehnica, cat si una de evaluare pe teren. In cea de-a doua, echipa Rompetrol urmareste sa-i cunoasca pe aplicanti si sa afle cat de corecti si responsabili sunt. De asemenea, urmareste sa vada cat de implicata e comunitatea.
  • Pe parcursul proiectelor, coordonatorii trebuie sa comunice saptamanal despre stadiul activitatilor si sa trimita fotografii relevante. Totodata, au obligatia sa mentina un contact permanent cu publicul, folosind blogul programului. 
  • Pe de alta parte, programul are mai multe avantaje pentru aplicanti. Echipa Rompetrol le ofera permanent consultanta, atat in perioada de inscriere, cat si dupa deciderea castigatorilor. De asemenea, finantarile sunt acordate la inceput, in maxim 30 de zile dupa semnarea contractelor.  
Comunicarea programului este una continua si urmareste sa relateze povestile proiectelor finantate, pe masura ce acestea evolueaza. Se desfasoara in principal online, atat pe site-ul www.impreunapentrufiecare.ro, cat si prin intermediul unei pagini de Facebook speciale.

Etapele editiei 2010

Proiectele inscrise in concurs au putut fi vazute in mod transparent de concurenti si de public, pe site-ul 'Impreuna pentru fiecare'
Inscrierile in concurs au avut loc intre 9 aprilie si 28 mai. Promovarea s-a facut in primul rand printr-o campanie de scrisori directe adresate unei baze de date consistente cu ONG-uri, primarii, scoli si licee, dispensare sau alte unitati medicale. Aplicatiile au fost depuse online, pe site-ul programului si au putut fi vazute de toti concurentii.

Notorietatea acestei editii a fost mai mare si datorita eforturilor pe care Rompetrol le facuse anterior pentru promovarea proiectelor castigatoare din 2009. Odata anuntate inscrierile, informatia a fost transmisa voluntar de fostii beneficiari sau de cei care urmarisera derularea proiectelor, prin intermediul comunitatilor online ale primariilor, ale medicilor de familie sau ale ONG-urilor.

Pana la finalul inscrierilor au fost depuse un numar record de 509 de proiecte, de aproape sase ori mai mare decat la editia anterioara. Acest succes a aratat pe de o parte nevoia de resurse pe care o resimteau comunitatile, dar si disponibilitatea lor de a se mobiliza pentru a-si rezolva singuri problemele. Cum era de asteptat, cele mai multe proiecte au venit pe componenta de sanatate (323), un domeniu unde lipsurile se agravasera in 2010.

Evaluarea aplicatiilor s-a desfasurat in perioada 14 iunie - 14 iulie. Intr-o prima etapa, procesul a constat in notarea proiectelor de o comisie formata din 3 reprezentanti Rompetrol si 7 experti din mediul ONG. Acestia au evaluat motivatia sociala si impactul anticipat al proiectelor, respectiv numarul de persoane afectate de problema, numarul de voluntari care vor participa, parteneriatele incheiate de aplicant cu autoritatile locale etc.

Analiza pe teren a fost urmatoarea etapa din procesul de evaluare. Ea s-a desfasurat in 36 de localitati, din care proveneau proiectele finaliste ale primei etape. O echipa formata din 2 reprezentanti Rompetrol, 2 consultanti externi si un cameraman s-au deplasat in respectivele comunitati si au realizat interviuri cu aplicantii si partenerii, pentru a-i cunoaste personal si pentru a intelege cat de implicati sunt.

Interviurile au fost filmate si folosite in ultima faza de evaluare. Puteti urmari mai jos un exemplu de astfel de interviu. In cadrul lui, primarul orasului Costesti (jud Arges) si conducerea spitalului orasenesc din localitate explica importanta proiectului de renovare a uneia dintre sectiile acestuia:


(Pentru a vedea cum a evoluat ulterior proiectul, gasiti pe blogul “Impreuna pentru fiecare” raportul de finalizare)
Proiectele castigatoare au fost in numar de 13 pe componenta de sanatate si de 7 pe cea de mediu. Fiecare a primit o finantare de aproximativ 50.000 RON. Implementarea lor s-a derulat incepand cu 2 august. Coordonatorii au trimis periodic informari despre stadiul activitatilor, iar apoi rapoarte de finalizare. Acestea au fost publicate pe site-ul “Impreuna pentru fiecare”.  

Exemple de proiecte finantate


Lista proiectelor castigatoare la editia 2010 poate fi gasita pe blogul programului. Tot acolo, in postarile ulterioare, se poate urmari si evolutia lor. Gasiti mai jos 3 astfel de exemple de proiecte, care ne-au atras atentia. 

  Proiect
Resurse
Liceul 'Constantin Brancoveanu' a devenit primul liceu din Romania dotat cu o sursa alternativa de energie Liceul “Constantin Brancoveanu” din Bucuresti a instalat 6 panouri solare pe acoperisul cladirii, asigurand necesarul de energie pentru 6 clase. De asemenea, 50 de elevi voluntari au organizat actiuni de promovare a protectiei mediului, in liceu si in cartierul in care se afla acesta.
Filmul intalnirii initiale

Relatarea proiectului pe ResponsabilitateSociala.ro
La Viscri a fost construita prima statie ecologica de epurare a apelor menajere din tara noastra Fundatia Mihai Eminescu Trust a realizat cu sprijinul Rompetrol si cu implicarea comunitatii locale prima statie ecologica de epurare a apelor menajere din tara noastra, in localitatea Viscri (jud. Brasov). Filmul intalnirii initiale

Relatarea proiectului pe RasponsabilitateSociala.ro
Singurul cabinet dentar scolar din Navodari a fost renovat cu sprijinul Rompetrol si si-a recapatat astfel licenta de operare Proiect care a presupus renovarea si dotarea singurului cabinet stomatologic scolar din Navodari. Cabinetul oferea servicii gratuite pentru peste 4.000 de elevi, insa isi pierduse de 3 ani licenta de functionare, din cauza degradarii si a lipsei aparaturii medicale.. Filmul intalnirii initiale

Relatarea proiectului pe RasponsabilitateSociala.ro

Rezultate studiu de caz:


Impactul in comunitate
  • au fost renovate si dotate cu echipamente de specialitate 13 unitati medicale (dispensare, cabinete medicale sau sectii din cadrul unor spitale);
  • au fost dotate cu panouri solare 6 cladiri publice (scoli, dispensare, o tabara de copii). De asemenea, in premiera pentru Romania, s-a construit o statie ecologica de epurare a apei.
  • in actiuni s-au implicat peste 1.500 de voluntari. Acestia au organizat peste 40 de seminarii si evenimente de informare in comunitatile locale, pe cele doua teme - sanatate sau protectia mediului. 
  • proiectele au avut peste 30.000 beneficiari directi si aprox. 70.000 beneficiari indirecti.
Impactul pentru companie

Notorietatea programului Rompetrol a crescut spectaculos. Nu mai putin de 509 de comunitati locale s-au mobilizat, au stabilit parteneriate si au pregatit proiecte pentru a le inscrie in concurs. In toate aceste comunitati si mai ales in cele care au primit finantare, Rompetrol si-a castigat o reputatie de companie implicata in rezolvarea unor probleme sociale acute.

Compania si programul ”Impreuna pentru fiecare” au fost mentionate in peste 350 de articole in presa. Totodata, au obtinut o buna vizibilitate si in comunitatile online ale administratiilor locale, ale medicilor sau ale organizatiilor neguvernamentale.


6204

Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Finantari si sponsorizari | Protectia mediului | Sanatate | Dezvoltare comunitara

Vezi profilul companiei KMG International

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro