RSS LinkedIn
Lectii invatate

Pentru ca am crezut in antreprenoriatul social, ca forma de dezvoltare a comunitatilor, am ales sa finantam proiecte concrete (renovari/dotari unitati medicale, actiuni de ecologizare etc.). De asemenea, le-am cerut organizatorilor sa implice in mod voluntar cat mai multi stakeholderi (elevi, medici, ONG-uri, autoritati locale, angajati Rompetrol), pentru a rezolva o problema care era a tuturor.

Una din lectiile invatate a fost aceea a comunicarii directe cu potentialii beneficiari. Am contactat asociatii profesionale, studentesti, structuri existente la nivel local si le-am prezentat programul nostru. Ulterior, consultanta oferita de echipa Rompetrol, feedbackul rapid (in maxim 24 h) a transformat o comunitate cu multe nevoi, intr-o echipa increzatoare in ea insasi si capabila sa gaseasca solutii la probleme.

Am plecat de la premiza ca voluntariatul nu mai trebuie inteles ca munca necalificata si neplatita, ci ca o forma de implicare calificata si asumata a membrilor unei comunitati intr-un proiect de care vor beneficia impreuna. Rezultatele editiei din 2009 si cresterea spectaculoasa, atat cantitativa cat si calitativa a proiectelor primite in 2010 ne-au aratat ca nu ne-am inselat. De aceea vom continua sa investim si mai mult in programul “Impreuna pentru fiecare” si il vom exitinde cu noi activitati care sa motiveze  comunitatile sa-si ia soarta in maini si sa-si rezolve problemele de sanatate sau de mediu.

Oana Nastase
Corporate Communication & Public Affairs Director - KMG International

Citeste si alt studiu de caz CSR al
KMG International:

Studiu de caz: Impreuna pentru fiecare 2009

Studiu de caz din domeniul Social, trimis de KMG International (24 aug 2010)

Rezumat studiu de caz:

Prima editie a programului Rompetrol "Impreuna pentru fiecare" a mobilizat 89 de comunitati locale sa-si rezolve cate o problema din domeniul sanatatii sau al mediului. Dintre acestea, 16 au castigat sprijinul si finantarea Rompetrol, iar de proiectele lor au beneficiat peste 70.000 de persoane.


Cauza sociala studiu de caz:


In Romania, starea de degradare a unitatilor sanitare este binecunoscuta. Ea este cu atat mai grava cu cat vorbim de comunitati cu resurse limitate, in special din mediul rural. Iar aceasta problema este doar una din multele care afecteaza astfel de comunitati. Alaturi de ea putem exemplifica problema spatiilor comune, a surselor de apa, canalizare sau incalzire,  a curateniei si, in general, a degradarii mediului inconjurator, care determina calitatea vietii intr-o comunitate.

Din fericire, macar o parte din aceste probleme ar putea fi rezolvate printr-un efort de “antreprenoriat comunitar” si printr-o colaborare mai buna a celor implicati: administratie locala, ONG-uri, biserica, grupuri de initiativa sau simpli cetateni.

Desfasurare proiect:


In 2009, Grupul Rompetrol si-a propus sa faca o schimbare in modul in care se implicase pana atunci in comunitate. Schimbarea a presupus crearea unei noi strategii de CSR, care sa aduca mai multa coerenta in implicarea companiei, sa creasca impactul acesteia si sa clarifice perceptia publicului despre contributia Rompetrol la dezvoltarea societatii.

Primul pas a constat in alegerea unor directii prioritare de implicare. In urma unui sondaj de opinie, facut in colaborare cu IRSOP, pe o populatie urbana de interes pentru Rompetrol, a reiesit ca 50% din respondenti considerau ca prioritara directia sanatate, iar 26% - protectia mediului. Aceleasi doua prioritati au fost confirmate si prin discutii cu o serie de ONG-uri.
Logo Rompetrol - Energia Vine din Suflet
In consecinta, Rompetrol a creat, in mai 2009, platforma de CSR “Energia vine din suflet”. Aceasta urma sa acopere toate investitiile in comunitate, pe cele 2 directii prioritare (sanatatea si protectia mediului), dar si un proces mai amplu de comunicare a identitatii de “companie responsabila” a Rompetrol.

Impreuna pentru fiecare”  a fost primul program de amploare lansat sub aceasta platforma, in iunie 2009. Pentru el a fost creat un site special, unde Rompetrol invita la vremea aceea ONG-urile, autoritatile locale, grupurile de initiativa sau cetatenii sa propuna proiecte.   

Programul a fost primul prin care Rompetrol propunea un proces formal de acordare a unor finantari pentru proiecte comunitare (finantarile erau in medie 9.000 USD). Spre deosebire de alte programe similare din Romania, acesta presupunea mai multe elemente de inovatie, care urmareau sa asigure atat calitatea impactului social, cat si eficienta investitiei facute de companie.

Conceptul programului de finantare


Finantarile au fost acordate pe 2 componente, sanatate si protectia mediului, iar activitatile care puteau fi finantate erau foarte precise.

Spre exemplu:Lucrari de renovare la dispensarul din localitatea Ciuruleasa, jud. Alba.
  • Componenta "Sanatate" finanta activitati de renovare si de dotare ale unor unitati medicale, atat din mediul urban, cat mai ales din mediul rural (spitale, dispensare, cabinete medicale individuale etc).
  • Componenta "Mediu" finanta activitati de ecologizare a unor zone afectate de poluare.
Programul impunea restrictii in privinta costurilor eligibile, astfel incat beneficiarii sa fie incurajati sa obtina celelalte resurse necesare prin mobilizarea comunitatii. Spre exemplu, pentru componenta sanatate nu se finantau decat costuri precum: achizitia de materiale de constructii, de mobilier, de echipamente medicale (maxim 50% din buget) etc.

Metodologia programului mai presupunea si alte elemente specifice/inovatoare
  • Imagine de la inaugurarea dispensarului din Ciuruleasa, renovat cu sprijinul Rompetrol. Primarul comunei s-a implicat pe tot parcursul proiectului, alaturi de ceilalti membri ai comunitatii. Aplicantul trebuia sa demonstreze ca beneficiaza de acordul si implicarea autoritatilor locale. De asemenea, era bine sa aiba cat mai multi parteneri din comunitate (scoli sau alte institutii publice, ONG-uri, biserica etc.), care sa se angajeze ca vor contribui cu voluntari sau alte resurse.
  • Criteriile de evaluare constau in primul rand in: numarul persoanelor afectate de problema care urma sa fie rezolvata, dar si numarul de persoane care urma sa se implice in rezolvarea ei.
  • Totodata, programul avea si o serie de criterii subiective cum ar fi “corectitudinea, transparenta si responsabilitatea aplicantilor”. In plus, partenerii, si mai ales autoritatile, trebuia sa demonstreze ca sunt dispusi sa se implice pe termen lung in pastrarea si dezvoltarea rezultatelor proiectului.  
  • Special pentru a verifica aceste criterii, procesul de jurizare a avut si o etapa de verificare pe teren. Aceasta a inclus interviuri cu organizatorii si partenerii, cu scopul de a-i cunoaste personal si de a intelege cat de implicati sunt.    
Intr-un proiect care presupunea igienizarea unei comunitati de romi, s-au organizat doua intalniri despre importanta igienei publice pentru sanatate. La ele au participat elevi, profesori, membri ai comunitatii, reprezentanti ai autoritatilor etc.
  • Proiectele eligibile trebuia sa includa si activitati de popularizare/implicare a membrilor comunitatii: evenimente publice, seminarii educative etc. (cheltuielile pentru astfel de activitati erau insa limitate la 18% din buget).
  • Aplicantii care castigau finantarea erau obligati sa comunice periodic (de preferinta saptamanal) cu echipa Rompetrol si sa trimita, daca era cazul, fotografii sau informatii despre evolutia proiectelor. De asemenea, echipa Rompetrol le oferea organizatorilor in mod constant sugestii sau consultanta pentru bunul mers al proiectelor. 
  • Pe de alta parte, fata de alte programe, “Impreuna pentru fiecare” presupunea un proces de aplicare mai putin birocratic. De asemenea, daca un proiect era declarat castigator, intreaga finantare era acordata in avans.

Etapele editiei 2009


1) Inscrierile online
(1 iunie - 31 iulie 2009)

Pentru a promova inscrierile, echipa Rompetrol a utilizat un mix de comunicare directa si indirecta, folosind atat canale de comunicare media, cat si seminarii, prezentari sau conferinte. De asemenea, au contactat mai multe organizatii ale autoritatilor locale (Asociatia Oraselor, Asociatia Comunelor, Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene etc.) si le-au solicitat sprijinul pentru informarea membrilor lor.

Pana pe 31 iulie au fost depuse online 89 de proiecte (55 in domeniul sanatatii si 34 in domeniul mediului).

2) Jurizarea aplicatiilor (august 2009)

Aplicatiile au fost analizate de o comisie de 10 membrii (3 reprezentanti Rompetrol si 7 consultanti ONG externi). La final au fost alese 23 de proiecte finaliste.

3) Evaluarea pe teren

Poate cea mai importanta etapa a jurizarii a constat in vizite ale echipei Rompetrol in toate cele 23 de comunitati de unde proveneau aplicatiile. Din echipa care s-a deplasat pe teren au facut parte 2 reprezentanti ai companiei, 2 consultanti ONG externi si un cameraman.

O vizita presupunea o intalnire comuna cu organizatorii si partenerii implicati, inclusiv reprezentantii autoritatilor. Acestia erau rugati sa descrie problema pe care vroiau sa o rezolve, importanta ei pentru comunitate, cum se vor implica fiecare si, nu in ultimul rand, planul de actiune.

Toate aceste intalniri au fost filmate. Spre exemplu, vedeti mai jos inregistrarea unei intalniri cu organizatorii unui proiect din comuna Sanislau, Satu Mare. Proiectul isi propunea reabilitarea unui centru de ingrijire pentru batrani. In film, cel care prezinta planul de actiune este chiar primarul comunei:


(Pentru a vedea cum a evoluat ulterior proiectul, gasiti pe blogul “Impreuna pentru fiecare” imagini din timpul lucrarilor si raportul de finalizare)
Alte inregistrari ale acestor vizite pot fi gasite pe canalul de Youtube al echipei de CSR a Rompetrol.

Un efect al acestor vizite a fost si acela ca membrii comunitatilor (in general comunitati cu multe probleme) au fost impresionati de prezenta echipei Rompetrol, inclusiv a consultantilor externi, si mai ales de ideea ca “cineva competent le intinde o mana de ajutor”. Chiar daca finantarile oferite de companie nu erau foarte mari, e probabil ca si aceste vizite sa fi ajutat la o mai  buna mobilizare a comunitatilor castigatoare.

La finalul celor doua etape de jurizare Rompetrol a decis sa finanteze 16 proiecte (8 in domeniul sanatatii si 8 in cel al mediului).  

4) Implementarea proiectelor (septembrie 2009 -> )

Cele 16 proiecte ar fi trebuit sa se finalizeze pana in decembrie 2009. Totusi, unele dintre ele, in special cele care presupuneau lucrari de renovare, au fost amanate din cauza conditiilor meteo.

Echipa de CSR de la Rompetrol s-a dovedit flexibila in relatia cu organizatorii, intelegandu-le dificultatile si, de multe ori, oferindu-le sugestii pentru a le depasi. In plus, comunicarea cu ei a fost continua, Rompetrol cerandu-le periodic informatii sau fotografii cu stadiul proiectelor. Materialele au fost publicate pe blogul programului, realizand-se astfel un “jurnal” al activitatilor.

Dupa terminarea proiectelor, beneficiarii au trimis un raport de finalizare. In cadrul lui au prezentat rezultatele obtinute, lectiile invatate, dar si o evaluare a programului “Impreuna pentru fiecare” si a comunicarii cu echipa Rompetrol.

Iata spre exemplu, o prezentare trimisa de organizatia EcoAbrud, partener in proiectul de renovare a dispensarului din comuna Ciuruleasa, judetul Alba:


Despre acelasi proiect va recomandam sa urmariti si filmul intalnirii initiale, in care medicul comunei prezinta intr-un mod impresionant starea in care se gasea dispensarul. De asemenea, gasiti pe blog imagini din timpul lucrarilor si raportul de finalizare.

Alte exemple de proiecte finantate in 2009


Povestea tuturor proiectelor poate fi gasita pe blogul programului. Chiar daca fiecare dintre ele merita aprecieri, pe langa cele prezentate mai sus, am ales sa mai atragem atentia asupra a 3 dintre ele, care ni s-au parut deosebite:

  Proiect
Resurse
Zona ecologizata in cartierul Cosbuc din Cugir. Proiect de ecologizare si de igienizare sustenabila a unui cartier de romi din orasul Cugir. Proiectul a presupus o interventie dificila, intr-o comunitate extrem de saraca si cu multe probleme.
Filmul intalnirii initiale

Relatarea proiectului pe ResponsabilitateSociala.ro
Voluntari care au ajutat la strangerea gunoaielor din Padurea Hoia. Ecologizarea zonei de agrement din padurea Hoia, de langa Cluj-Napoca. Proiectul a fost initiat de Fundatia Estuar - o organizatie cu peste 16 ani de experienta in servicii de reintegrare sociala pentru persoanele cu probleme de sanatate mintala. Filmul intalnirii initiale si
obiectivele proiectului


Raportul de finalizare
Copii internati la Spitalul 'Sfanta Maria'. Proiect de reabilitare si de dotare a sectiei de chirurgie pediatrica din Spitalul ”Sfanta Maria”, Iasi. Proiectul a presupus si crearea, cu ajutorul unui psiholog, a unui program distractiv-educativ pentru copii internati in sectie. Filmul intalnirii initiale si
obiectivele proiectului


Raportul de finalizare

Rezultate studiu de caz:


Componenta "Sanatate":  
  • 8 unitati medicale (7 in mediu rural, 1 in mediu urban) au fost renovate si dotate cu mobilier/instrumentar medical;
  • 260 voluntari implicati.
Componenta "Mediu":  
  • In activitatile de ecologizare sau de reabilitare a unor spatii verzi au fost implicati 1.770 voluntari;
  • Un parc natural (Muntii Rodnei) si 3 paduri au fost curatate si amenajate;
  • Aproximativ 120 m3 de deseuri colectate si 150 de copaci plantati;
  • Organizarea a 16 activitati educative pentru copii, infiintarea a 5 expozitii cu picturi realizate de copii, 8 concursuri scolare.
In total, pe cele 2 componente, de rezultatele proiectelor au beneficiat peste 70.000 persoane (membri ai comunitatilor unde au fost renovate unitati medicale sau ecologizate zone poluate).

Rezultate legate de comunicare/constientizare/implicarea comunitatii:
  • In cadrul proiectelor finantate s-au organizat peste 32 de evenimente care i-au implicat pe membrii comunitatilor locale (seminarii de constientizare pe temele abordate in proiecte, actiuni de promovare etc.); 
  • Programul “Impreuna pentru fiecare” sau proiectele finantate au fost mentionate in peste 150 articole (presa scrisa, online, bloguri) sau emisiuni TV;
  • In cadrul proiectelor au fost distribuite peste 1.500 de pliante informative pe teme de sanatate/mediu (realizate de beneficiari), care au continut si brandingul Rompetrol - “Impreuna pentru fiecare”;
  • Alte materiale distribuite: peste 1.000 tricouri si sepci pentru voluntari, 70 albume de arta (donatie Rompetrol pentru bibliotecile scolilor implicate in proiecte), carnetele, pixuri etc.

3914

Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Finantari si sponsorizari | Protectia mediului | Sanatate | Dezvoltare comunitara

Vezi profilul companiei KMG International

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro