RSS LinkedIn
Lectii invatate

"Ce fapta buna vrei sa faci de sarbatori a prins contur in urma solicitarilor venite din partea colegilor care au dorit sa se implice intr-un proiect social in preajma Craciunului, pentru a aduce bucurie persoanelor defavorizate (batrani, copii institutionalizati sau bolnavi). Intrebarea a fost adresata si prietenilor nostri de pe Facebook, iar emulatia creata ne-a convins ca un astfel de proiect reprezinta de fapt un gest firesc, pertinent in contextul sarbatorilor.

Am invatat ca social media reprezinta nu doar un instrument de comunicare extrem de eficient, dar si un real sprijin in procesul de implementare a proiectelor de CSR (prin implicarea fanilor, bloggerilor, jurnalistilor in procesul de votare a proiectelor, dar si prin atragerea lor in randul voluntarilor activi). Mai mult, succesul acestor intitiative sociale realizate intr-un timp scurt, in zone geografice diferite, a fost posibil datorita fortei si implicarii stakeholderilor (voluntari Rompetrol, elevi, profesori, autoritati locale, parteneri ONG).

Iar "lectia” esentiala intr-un astfel de proiect este ca nu bugetul mare aduce rezultate, ci modul direct de comunicare, completarea reciproca de competente si resurse intre parteneri, daruirea voluntarilor, consecventa si eficienta faptelor asigura atat multumirea companiei, cat si a beneficiarilor
."

Costinela Dragan
PR/CSR Specialist - KMG International

Citeste si alt studiu de caz CSR al
KMG International:

Studiu de caz: Fa o fapta buna de sarbatori!

Studiu de caz din domeniul Social, trimis de KMG International (24 mar 2011)

Rezumat studiu de caz:

In apropierea Craciunului, Rompetrol a derulat o campanie online, pentru a-i reaminti publicului angajamentul sau social. In cadrul ei au fost finantate 10 actiuni caritabile, propuse si votate de public, actiuni care au avut 700 de beneficiari, in speciali copii dezavantajati sau aflati in suferinta.


Cauza sociala studiu de caz:


Pentru cei mai multi dintre noi, Craciunul este un moment de bucurie si un prilej de a le face cadouri celor dragi. Pentru o parte din semenii nostri insa, aceasta bucurie este umbrita de lipsurile materiale, iar singuratatea sau izolarea in care traiesc fac in asa fel incat nimeni sa nu-si mai aminteasca de ei sau sa le dea cadouri.

Totodata, Craciunul este si momentul cand multe companii sau oameni generosi se gandesc si la soarta celor mai dezavantajati dintre semenii nostri si incearca, fiecare dupa puteri, sa le aduca un moment de bucurie.

Desfasurare proiect:


Rompetrol este una din companiile care s-a implicat in diverse actiuni caritabile, cu ocazia Sarbatorilor de Iarna, din 2010. Cu toate acestea, echipa de CSR si-a dorit sa nu se limiteze la aceste gesturi directe, ci si sa intre in dialog cu publicul sau si sa-i ajute pe aceia care voiau sa faca ei insisi o fapta buna de Sarbatori.

Banner cu mesajul: 'De sarbatori, fa o fapta buna!'Asa a aparut campania ”Ce fapta buna vrei sa faci de Sarbatori?”, lansata pe 15 noiembrie 2010. Rompetrol adresa aceasta intrebare publicului sau si ii promitea ca va finanta cu cate 1.000 de euro cele mai valoroase idei de ”fapte bune”. O astfel de ”fapta buna” insemna o actiune caritabila cu ocazia Craciunului, adresata unui grup defavorizat (fie din cauza unor probleme de sanatate, fie din cauza saraciei sau a izolarii).

Mecanismul campaniei


Publicul tinta al campaniei erau oamenii care se gandisera deja sa faca o ”fapta buna” - in general membrii ai unor ONG-uri, dar si reprezentanti ai unor institutii medicale sau de invatamant etc.

Printscreen al sectiunii 'Fapte Bune' unde au fost publicate si votate propunerileAcestia erau invitati sa-si faca un cont pe site-ul www.impreunapentrufiecare.ro (platforma online a principalului program de CSR al Rompetrol). Apoi li se cerea sa dea detalii despre actiunea caritabila pe care voiau sa o deruleze, despre beneficiarii ei si despre voluntarii care s-ar mai fi implicat.

Un editor din partea Rompetrol analiza propunerile primite online si, daca respectau regulamentul campaniei (vezi regulamentul in format .pdf), le publica intr-sectiune speciala a site-ului: ”Fapte bune”.

Printscreen al paginii Facebook unde au fost publicate propunerile de fapte bune De asemenea, propunerile erau publicate si pe pagina de Facebook a programului ”Impreuna pentru fiecare”.

Publicul era invitat sa voteze
propunerile, atat pe site, cat si pe Facebook. Acest vot conta in proportie de 50% in punctajul final (25% Facebook + 25% site). Restul de 50% din punctaj era acordat de echipa de CSR a Rompetrol, in functie de numarul de persoane afectate de problema semnalata, severitatea acesteia, numarul de voluntari implicati etc.

In perioada 15 noiembrie - 5 decembrie 2010, organizatorii au primit 139 de propuneri valide, pe care le-au publicat pe site si pe Facebook. 

Promovarea campaniei


Principalele canale de comunicare cu posibilii participanti au fost:
  • Emailurile directe catre baza de date cu aplicanti la cele doua editii ale concursului de proiecte pe teme de sanatate si mediu ”Impreuna pentru fiecare” (ONG-uri, grupuri de initiativa, institutii sanitare sau de educatie etc.)
  • Site-ul si blogul programului de CSR al Rompetrol,  www.impreunapentrufiecare.ro 
  • Pagina de Facebook a aceluiasi program, pe care au fost publicate constant actualizari in aceasta perioada.
Totodata, Rompetrol a derulat si o ampla campanie de bannere, pe un numar de 381 de site-uri. Rolul acesteia era in primul rand sa implice publicul in competitia de ”fapte bune”, dar si sa evidentieze angajamentul social al Rompetrol, in preajma Sarbatorilor.

 Exemplu de banner (1)  Exemplu de banner (2)
Exemplu de banner (1)
Exemplu de banner (2)

In ceeea ce priveste comunicarea cu presa, au existat si 2 comunicate, unul la inceputul campaniei si unul la anuntarea rezultatelor. Acestea au generat o vizibilitate importanta, in special in presa locala si pe bloguri.

Totodata, deoarece actiunile castigatoare au fost si cele care au reusit sa implice in cea mai mare masura comunitatile locale, deci inclusiv pe jurnalisti, desfasurarea lor a fost urmarita cu interes de acestia din urma. Vezi spre exemplu relatari de la actiunile din: Vrancea (Monitorul de Vrancea), Sibiu (Rondul de Sibiu), Timisoara (Ziua de Vest), Bacau (Ziarul de Bacau), Medgidia (Observator de Constanta) etc.

Faptele bune castigatoare


Desi initial Rompetrol anuntase ca va sprijini doar 3 ”fapte bune”, ca urmare a numarului mare de propuneri si a interesului generat, a decis sa sustina un numar de 10 actiuni, din 6 judete.

Angajatii Rompetrol si initiatorii proiectelor castigatoare au mers la cumparaturi impreuna si au ales cadourile pentru beneficiariRolul de a se implica in aceste actiuni a revenit celor 6 coordonatori zonali ai statiilor Rompetrol, din judetele respective. Ei au primit cate 1.000 de euro pentru fiecare actiune, au mers impreuna cu initiatorii sa cumpere cadourile, au pregatit pachetele si au participat la evenimentele in care acestea au fost impartite beneficiarilor.

Toate actiunile s-au desfasurat in perioada dintre anuntarea rezultatelor (7 decembrie) si Craciun (24 decembrie).

Iata mai jos cele 10 "fapte bune" sustinute de Rompetrol, alaturi de cateva din fotografiile pe care organizatorii le-au publicat pe pagina de Facebook ”Impreuna pentru fiecare”:

Initiatorii actiunii 'Mos Craciun o ia razna!'
Mos Craciun o ia razna!” - pentru al doilea an consecutiv, un grup de motociclisti din Timisoara s-a organizat pentru a face cadouri de Craciun unui numar de aproximativ 100 de copii saraci din satele din judet. Suma oferita de Rompetrol a completat ceea ce stransesera deja ”Mosii Motociclisti”.

Mos Craciun n-o sa va uite” - batranii fara familii, internati in azilul ”SPAMS” din Craiova au primit pachete cu obiecte de stricta necesitate, pe care bugetul centrului nu le putea asigura cu frecventa necesara: lenjerie de corp, papuci, sosete, fulare, basmale sau caciuli.

Mos Craciun vine in tacere” - 40 de copii cu deficit auditiv, din familii sarace, ingrijiti de Asociatia Surzilor din Craiova, au primit cadouri constand echipamente sportive. Copiii obtinusera anterior rezultate deosebite la competitii nationale si internationale, insa sufereau din lipsa unor echipamente adecvate.
Copiii de la spitalul de psihiatrie 'Dr. Gh. Preda' din Sibiu au primit cadouri de la Mos Craciun, caruia i-au pregatit o serbare
Copiii cu nevoi speciale ne invata sa ne bucuram de Craciun” - actiunea a constat intr-o serbare de Craciun pentru cei 60 de copii internati in sectia de pediatrie a spitalului de psihiatrie ”Dr. Gh. Preda” din Sibiu.

O iarna calduroasa pentru copiii defavorizati” - actiunea a constat in oferirea unor obiecte vestimentare adecvate sezonului rece (geci, fulare, ghetute, manusi etc.) pentru cei 140 de copii dezavantajati, aflati in grija Fundatiei ”Rudolf Walther” din Timisoara.

Mos Craciun a poposit si la Chiojdeni” - cadrele didactice de la scoala din comuna Chiojdeni, jud Vrancea, le-au oferit celor 180 de elevi de aici pachete cu dulciuri, rechizite si jucarii. Majoritatea acestor elevi sunt de etnie roma sau provin din familii foarte sarace si le marturisisera profesorilor ca nu mai primisera cadouri de Craciun in ultimii ani.  
Voluntarii au parcurs un drum greu, pentru a le duce ajutoare satenilor izolati
Sa le picuram speranta in suflet” - actiunea i-a avut ca beneficiari pe cei doar 8 localnici ai unui catun complet izolat de civilizatie, respectiv Sesul cu Plopi, Vrancea. Un grup de voluntari a ajuns cu greu la ei si le-a oferit alimente, care sa-i ajute sa treaca mai usor peste iarna, si gaz pentru lampa, singura sursa de lumina disponibila in catun.

Si la mine vreau sa vina Mos Craciun” - 65 de copii cu handicap, aflati in grija Asociatiei de Sprijin a Copiilor Handicapati Neuromotor din Bacau, au primit cadouri de Craciun, iar 12 dintre familiile nevoiase deservite de asociatie au primit alimente pentru masa de sarbatori.

Mos Craciun si prietenii sai” - 98 de copii cu dizabilitati mintale aflati in grija Centrului ”Alexandra”, judetul Bacau, au primit cadourile la care visau si despre care ii scrisesera deja Mosului, dar pe care centrul nu si le putea permite.
Cu banii primiti, Asociatia Voluntarilor din Medgidia a cumparat produse pentru ingrijirea copiilor si decoratiuni de Craciun.
Un brad pentru ingeri” - Asociatia Voluntarilor din Medgidia a amenajat pentru cei 25 de copii abandonati, internati in sectia de Pediatrie a Spitalului Municipal, accesorii specifice pentru sarbatoarea de Craciun. Le-a adus, de asemenea, un brad, sub care Mosul sa poata puna cadourile.

Rezultate studiu de caz:


Impactul in comunitate
  • 700 de beneficiari (in special copii suferind de diverse boli sau cu o situatie materiala precara, dar si batrani fara familie, persoane care locuiesc in catune izolate etc.) au avut parte de un moment de bucurie, de cadouri si de niste prieteni, alaturi de care au sarbatorit Craciunul.
  • 10 initiatori (persoane fizice, grupuri de initiativa sau organizatii) au fost ajutati sa-si duca la capat ”faptele bune” pe care voiau sa le faca, intarindu-li-se astfel increderea in importanta solidaritatii cu cei mai dezavantajati dintre semenii nostri.  
  • Chiar daca nu toti au castigat, 139 de initiatori si-au publicat propunerile de ”fapte bune” pe www.impreunapentrufiecare.ro si si-au mobilizat apropiatii sa participe la vot. Eventual, unele dintre aceste ”fapte bune” au fost puse in practica si fara sprijinul Rompetrol.
Impactul pentru companie:

Pentru Rompetrol, campania a insemnat o extensie a programului sau principal de CSR, ”Impreuna pentru fiecare”, si o reconfirmare a angajamentului social in fata publicului. Echipa de CSR si-a dorit ca, in preajma Sarbatorilor, cand oamenii sunt mai sensibili la problemele altora, sa-i ajute sa se implice in comunitatea in care traiesc. Implicit, acest lucru a adus o crestere a numarului de oameni care au intrat pe site-ul programului.

Printre cifrele care vorbesc despre impactul pentru companie se numara:
  • Implicarea Rompetrol si ”faptele bune” pe care le-a facilitat au fost mentionate in 48 de articole, in presa scrisa si online, si in 14 posturi pe bloguri.
  • Campania de bannere a avut un rol semnificativ in comunicarea angajamentului social al Rompetrol catre publicul larg. Aproape 32.000 de utilizatori au dat clic, ajungand pe site-ul de programului de CSR (rata medie de clic: 1,20%).
  • Site-ul www.impreunapentrufiecare.ro a avut peste 46.500 de vizitatori unici, care au deschis aproximativ 210.000 de pagini, intr-o perioada de 3 saptamani: 15 noiembrie - 5 decembrie. Tot pe site, in competitia ”faptelor bune”, au fost 20.000 de voturi.
  • Pe Facebook, pagina programului ”Impreuna pentru fiecare” a avut o crestere cu 530% a numarului de membrii, respectiv a ajuns la 2.260 de membri. Acestia au interactionat cu pagina, votand propunerile de ”fapte bune” cu peste 2.000 de "Like"-uri. Totodata, organizatorii au infiintat si o cauza dedicata, respectiv ”Fa o fapta buna de Craciun!”, care a ajuns rapid la peste 550 de membri.
Iata si cateva dintre marturiile angajatilor Rompetrol implicati in campanie, care redau impactul calitativ al initiativei:

Maricica Scripcariu - coordonatoarea proiectelor din Vrancea

 “Am fost profund marcata de conditiile de viata ale micii comunitati de la Sesul cu Plopi – 8 oameni complet izolati intr-un catun fara drumuri de acces, fara apa sau electricitate. Impreuna cu initiatorul proiectului am creionat o lista de cumparaturi cu produse esentiale existentei. Pentru a ajunge cu darurile la beneficiari am parcurs o zona de deal cu teren accidentat de 10 km, pe jos. Bucuria si emotia oamenilor a recompensat pe deplin efortul celor peste 30 de voluntari implicati in proiect.

Pentru mine, a fost cel mai frumos gest pe care l-am putut face in postul Craciunului; imi doresc sa ma implic in viitor si in alte proiecte dezvoltate de companie in beneficiul comunitatilor locale!


Ovidiu Maerean - coordonatorul proiectului din Sibiu

Copiii internati in cadrul Spitalului de Psihiatrie “Dr. Gh. Preda” Sibiu au primit cu multa bucurie darurile de sarbatori. Din cauza handicapului motor sau psihic multi dintre ei nu pot merge la gradinita sau la scoala, nici nu au ocazia de a-i spune lui Mos Craciun poezii si colinde in cadrul unei serbari de iarna. Prin intermediul acestui proiect am reusit sa-i facem fericiti pe acesti copii si ma bucur ca am contribuit si eu la aceasta fapta buna!


6608

Parteneri in proiect:

 

Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Campanii sociale | Implicare in comunitate | Incluziune si diversitate | Stakeholder engagement | Social Media CSR

Vezi profilul companiei KMG International

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro