RSS LinkedIn
Lectii invatate

Stiam, inca dinainte de a incepe proiectul, ca studentii au nevoie sa ia contactul cu realitatea economica si sa invete din practica. Ceea ce ne-a aratat insa Start!Business a fost ca prapastia dintre teorie si practica este mult mai mare decat ne-am asteptat; infuzia de pragmatism din partea consultantilor voluntari a fost chiar mai necesara decat expertiza lor in domeniul afacerilor. Dar aceasta ne-a dovedit inca odata importanta implicarii mediului de afaceri in formarea viitorilor profesionisti; fara o colaborare intre mediul de afaceri si mediul universitar, educatia, in general, si cea antreprenoriala, in special, nu-si pot atinge scopul.

Si un lucru extrem de important, pe care l-am invatat mai demult, si care ni s-a reconfirmat si acum: mizati pe valorificarea cunostintelor si a aptitudinilor angajatilor companiei in actiuni de voluntariat; se vor simti apreciati, se vor incarca de energie, vor fi mai impliniti si mai motivati.

Ana Ilinca Macri
Head of Internal Communications&Community Affairs - BCR

Citeste si alt studiu de caz CSR al
BCR:

Studiu de caz: START! Business 2009/2010

Studiu de caz din domeniul Educatie, trimis de BCR (12 aug 2010)

Rezumat studiu de caz:

BCR si Junior Achievement au derulat un proiect de educatie antreprenoriala prin care, peste 200 de studenti au avut ocazia sa-si conduca, timp de 3 luni, propria "afacere pilot", cu produse sau servicii reale. 53 de angajati BCR i-au ghidat pe tineri, ajutandu-i sa inteleaga practic ce presupune lansarea unei afaceri.


Cauza sociala studiu de caz:


De-a lungul timpului, sondajele au aratat ca multi romani, si in special tinerii, sunt atrasi de ideea unei afaceri proprii. In iunie 2010, un Eurobarometru arata ca nu mai putin de 52% din romani si-ar dori asta, motivati de ideea de independenta personala sau de perspectiva unor castiguri mai mari.

Din pacate, aceasta aspiratie a multor tineri nu corespunde si cu pregatirea lor in ceea ce priveste conducerea unei afaceri. Educatia formala din Romania este deficitara in aceasta privinta, iar tara noastra nu a avut niciodata o adevarata cultura a antreprenoriatului.

In schimb, programele educationale alternative de antreprenoriat pot fi o solutie, mai ales daca le ofera tinerilor experiente cat mai realiste, care sa ii ajute sa castige incredere, dar si sa inteleaga dificultatile pe care le vor intampina. Astfel de programe se desfasoara cu success in multe tari europene, iar studiile arata ca participantii au sanse mai mari sa devina antreprenori, comparativ cu restul populatiei.

Desfasurare proiect:


BCR este printre putinele companii din Romania care a facut o prioritate din sustinerea antreprenoriatului, prin noua sa strategie de implicare in comunitate, elaborata in 2008. Aceeasi strategie prevede si implicarea angajatilor in activitati de voluntariat, prin care acestia sa contribuie cu know-how la o serie de cauze sociale.

In acest context, in toamna anului 2009, BCR a decis sa investeasca intr-un program de educatie antreprenoriala pentru studenti. Programul a fost adaptat special pentru banca, pe baza unui model international, de catre Junior Achievement Romania.  

Astfel a aparut prima editie a programului "Start! Business". Acesta isi propunea:

Afisul care a promovat competitia in universitatile partenere

  • Sa stabileasca parteneriate cu universitati si cu o serie de profesori "coordonatori", care sa-i incurajeze si apoi sa-i ajute pe studenti sa participe intr-o competitie nationala de antreprenoriat.
  • Sa le ofere studentilor o experienta cat mai realista de antreprenoriat. Respectiv sa le permita sa "piloteze" o afacere, de la conceperea planului initial si obtinerea finantarii, pana la contractarea furnizorilor si chiar vanzarea produselor/serviciilor.
  • Sa ii implice pe consultantii BCR, in mod voluntar, in ghidarea echipelor de tineri antreprenori si in oferirea de cunostinte practice despre piata, contextul legal si cel financiar din Romania.
  • Sa le ajute pe cele mai bune echipe sa-si promoveze "afacerile pilot" in fata unor posibili investitori si chiar sa le premieze cu un credit nerambursabil, de start-up, din partea BCR.
Prima editie "Start! Business" s-a derulat in perioada octombrie 2009 - mai 2010. BCR a investit un buget de 17.000 de euro, inclusiv premiile pentru echipele castigatoare.

Etapa I: Pregatirea si promovarea competitiei (octombrie - noiembrie 2009)


Exemple de materiale educationale din pachetul pregatit de JAPachetul educational. Junior Achievement a pregatit, intr-o prima etapa, o serie de resurse educationale pentru viitorii participanti. Acestea se bazau pe expertiza internationala a organizatiei, fiind totodata adaptate contextului romanesc. Pachetul de resurse continea:
  • Un modul de baza: "Cum functioneaza o afacere"
  • Un modul auxiliar: "Ghid pentru planul de afaceri si investitii"
  • Un CD cu: 18 documente template (modele de contracte, acte contabile etc.) si 16 video studii de caz, cu alumni ai programului international.
Homepage-ul site-ului www.start-business.ro De asemenea, JA a lansat site-ul www.start-business.ro, care urma sa fie o platforma de organizare si de colaborare intre echipele de studenti si voluntarii BCR.  

Toate materialele folosite in proiect integrau identitatea vizuala a BCR si puneau in valoare implicarea semnificativa a bancii.

Parteneriate cu universitati. Urmatorul pas pentru Junior Achievement a fost sa stabileasca parteneriate cu o serie de institutii de invatamant superior, care sa asigure promovarea competitiei. Astfel, proiectului i s-au alaturat  15 universitati din toata tara si peste 20 de facultati, in special cu profil economic dar si tehnic.

In toate facultatile partenere au fost puse afise si au fost desemnati "profesori coordonatori", care au promovat competitia in randurile studentilor.

Recrutarea voluntarilor BCR
. In paralel, departamentul de relatii comunitare al BCR i-a informat pe angajatii bancii despre noul proiect si despre oportunitatea de a voluntaria. 53 de angajati s-au inscris ca voluntari, in special din zona de consultanta si relatii cu clientii, insa si din departamentele tehnice.

Training-uri pentru profesori si pentru voluntari
. Odata stabiliti profesorii coordonatori si voluntarii BCR, JA a organizat doua training-uri pentru a le explica rolul pe care il vor avea in proiect. Acestea au avut loc in Bucuresti, pe 16 octombrie si pe 7 noiembrie 2009 (vezi si matricea rolurilor din proiect, prezentata la training-uri: descarca PDF).

Inscrierea echipelor
. Odata ce au inteles proiectul, profesorii au urmat indicatiile din ghidul JA, le-au spus studentilor despre competitie si i-au ajutat sa se inscrie.

Studentii care s-au hotarat sa participe si-au stabilit in primul rand identitatea echipei, dar si obiectul de activitate al viitoarei "firme pilot". De asemenea, au realizat un studiu de piata initial, in care au descris oportunitatea de afaceri identificata.

Pana la finalul etapei, s-au inscris 71 de echipe formate din 344 de studenti.

Etapa II: Realizarea planurilor de afaceri (decembrie 2009 - ianuarie 2010)


Pana sa-si conduca "afacerile pilot"; echipele mai aveau de depasit o etapa: realizarea unui plan de afaceri complet si fezabil. Pentru asta, ei au beneficiat atat de ajutorul manualelor JA, cat si de cel al voluntarilor BCR.

Consultanta din partea voluntarilor. Fiecare voluntar a fost alocat uneia sau mai multor echipe. In functie de interesul studentilor si de timpul voluntarului, au existat atat intalniri directe cat si discutii telefonice, corespondente pe email sau prin intermediul site-ului de proiect.

Elena Popescu - Voluntar  BCR
Elena Popescu
Voluntar BCR
  interviu complet

Spre exemplu, Elena Popescu este una dintre voluntarele BCR, care a "consiliat" doua echipe. Iata cum raspunde ea, intr-un interviu, la intrebarea despre ce informatii sau sfaturi ii cereau studentii:

"In principal, au fost intrebari despre elaborarea planului de afaceri, informatii finaciar-bancare pe care sa le adapteze afacerii lor. De exemplu: cum se elaboreaza un cash-flow, ce indicatori se folosesc pentru determinarea eficientei si a rentabilitatii, despre valoarea capitalului social, cum se deschide un cont curent sau ce tip de credit ar putea obtine."   

Cum era de asteptat, multi voluntari s-au implicat emotional in relatia cu studentii si au facut tot ce au putut pentru ca echipa lor sa castige. Tot Elena Popescu explica:

"Care a fost cea mai mare satisfactie a mea ca voluntar? Faptul ca am reusit sa conving o firma de publicitate sa devina sponsor al uneia dintre echipele mele si faptul ca aceasta, in finala, a castigat premiul "Investitia Anului"; acordat de BCR!"

Evaluarea planurilor de afaceri. Pana la finalul acestei etape, au trimis planuri de afaceri complete 51 de echipe. Acestea au fost evaluate de consultantii BCR si de specialistii de la Junior Achievement si fiecare echipa a primit un set de recomandari.

Etapa III: Gestionarea "firmelor pilot" (februarie - martie 2010)


In aceasta etapa au intrat 35 de echipe ale caror planuri de afaceri au fost considerate fezabile.

Studentii au avut 3 luni pentru a-si "pilota" afacerea si pentru a demonstra ca aceasta poate functiona:
  • Au atras fonduri pentru a-si finanta activitatea (imprumuturi de la apropiati sau sponsorizari);
  • Daca afacerea presupunea fabricarea unor produse, au cumparat echipamentele si materiile prime, sau au externalizat productia catre furnizori;
  • Daca afacerea presupunea livrarea unor servicii, s-au asigurat ca dispun de toate dotarile si personalul necesar;
  • Si-au promovat oferta;
  • Au incheiat vanzari si au facut primele livrari.
Daca a fost vorba de produse/servicii prea complexe, li s-a recomandat sa realizeze doar un prototip.

Echipa si-a vandut serviciile de divertisment pentru copii, participand la 13 petreceri, organizate de gradinite particulare, locuri de joaca sau persoane fizice.
Echipa  produce si distribuie jucarii ecologice din lemn, foarte solicitate pe piata externa. Jucariile nu contin piese mici, care ar putea fi inghitite de copii, sunt produse in totalitate din lemn pentru a elimina riscul de spargere si folosesc doar coloranti naturali.
Echipa a organizat un eveniment, denumit Fly Party, unde a combinat ideea de petrecere in aer liber cu vanzarea de sesiuni de zbor de agrement, a cate 10 minute. Toate sesiunile de zbor planificate au fost vandute.
Echipa Neverland: Servicii de divertisment si animatie pentru copii  Echipa EcoFun: Jucarii ecologice din lemn si coloranti naturali  Echipa FunFly: Zboruri de agrement cu avioane ultrausoare

Si in aceasta etapa, echipele au beneficiat de sfaturile voluntarilor BCR, dar si de suportul tehnic al Junior Achievement (spre exemplu, pentru derularea unor operatiuni financiar-contabile).

La finalul celor 3 luni, echipele au completat un raport despre ce au reusit sa faca in acest timp, au trimis fotografii sau mostre video, informatii despre vanzari, despre feedback-ul clientilor etc.

Etapa IV: Finala competitiei (7 - 8 mai 2010)


In urma celor 3 luni de "pilotare" si a rapoartelor primite de la studenti, BCR si JA au ales 15 echipe finaliste (vezi lista cu ideile lor de afaceri: pdfdescarca PDF).

Prezentarea in public a ideilor de afaceri
. Pentru ca echipele sa-si poata prezenta afacerile in fata publicului si a unor potentiali investitori, organizatorii le-au oferit standuri in cadrul Targului International al Absolventilor. Acesta a avut loc in perioada 7 - 8 mai 2010, la Palatul Parlamentului.

Desemnarea castigatorilor
. Tot in cadrul Targului a avut loc si evaluarea finala a echipelor. Aceasta a fost facuta de un juriu format din reprezentanti ai JA, ai BCR si ai Ministerului Educatiei.

Membrii juriului au vizitat standurile studentilor si au avut interviuri cu acestia. Ulterior, echipele au tinut cate o prezentare de 5 minute, ca si cand s-ar fi aflat in fata unor investitori. Juriul a notat atat calitatea produselor/serviciilor, cat si modul in care echipele si-au prezentat standurile sau si-au planificat strategia de marketing. 

In cadrul Targului International al Absolventilor, juriul a vizitat standurile echipelor finaliste si le-a acordat note pentru calitatea prezentarii. Studentii au sustinut interviuri cu membrii juriului despre rezultatele obtinute in cele 2 luni de 'pilotare' a afacerilor. Echipele castigatoare au primit diplome si premii in bani din partea BCR.

In urma evaluarii au fost acordate mai multe premii. Dintre acestea, 3 au avut si o valoare materiala:
  • Echipa iSQUARE, de la Universitatea Romano-Americana, a fost declarata "Compania Anului"; si a primit o finantare de 4.000 de euro (pentru a participa la finala competitiei europene de antreprenoriat "JA-YE Europe Enterprise Challenge", de la Sofia)
Alte doua echipe au primit titlul de "Investitia anului"; si au obtinut din partea BCR o finantare nerambursabila de 1.500 de euro, pentru a-si continua afacerea:
  • Echipa EcoFun, de la Universitatea Romano-Americana
  • Echipa Party Neverland, de la Universitatea Titu Maiorescu Bucuresti

Rezultate studiu de caz:


  • 344 de studenti s-au inscris in competitie, au beneficiat de resursele educationale oferite de JA, au realizat un plan de afaceri si au primit recomandari avizate din partea consultantilor voluntari de la BCR (vezi statistici despre orasele lor de provenienta si despre facultati: descarca PDF);
  • 200 de studenti au ajuns in etapa competitiei propriu-zise. Timp de 3 luni au avut ocazia sa-si conduca propria “afacere pilot”, beneficiind si de aceasta data de indrumarea voluntarilor BCR;
  • 15 echipe, care au avut cele mai bune si fezabile idei de afaceri, au beneficiat de standuri de prezentare la Targul International al Absolventilor;
  • 2 echipe au primit din partea BCR cate o finantare de 1.500 de euro pentru ideea lor de afaceri. De asemenea BCR a finantat o echipa cu 4.000 de euro, pentru a participa la finala competitiei europene de antreprenoriat “JA-YE Europe Enterprise Challenge“, de la Sofia.
Pe langa impactul in comunitate, BCR a obtinut din proiect mai multe beneficii, in primul rand legate de pozitionarea de banca implicata in educatia antreprenoriala a tinerilor:
  • Contributia BCR a fost promovata, prin intermediul profesorilor coordonatori, al studentilor participanti si al afiselor, in 15 Universitati din toata tara;
  • De asemenea, implicarea bancii si a voluntarilor sai a fost recunoscuta si de alte persoane, firme sau organizatii cu care au interactionat studentii, pe parcursul celor 2 luni de “pilotare” a afacerilor;
  • 53 de angajati BCR au participat ca voluntari in proiect, fapt care le-a adus un plus de incredere si de satisfactie personala, dar si de apreciere fata de compania in care lucreaza;
  • Aparitii in mass-media: 4 aparitii in programe ale The Money Channel si 22 de articole in presa scrisa si online (vezi si monitorizarea articolelor: descarca PDF).
Vezi si marturii ale studentilor, profesorilor si voluntarilor BCR implicati in proiect: descarca PDF.
6318

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Proiecte ONG | Voluntariat | Educatie | Cursuri

Vezi profilul companiei BCR

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro