RSS LinkedIn
Lectii invatate

Valorifica know-how-ul angajatilor si vei obtine un dublu impact - asa s-ar rezuma lectia invatata in cadrul Finantele Mele. Pe de o parte, am vazut ca elevii de liceu au fost mai receptivi si mai interesati cand informatia a venit din partea unui specialist dintr-o companie importanta, adica a cuiva care, in perceptia lor, a ajuns acolo unde si ei isi doresc sa ajunga. Pe de alta parte, i-am vazut pe voluntarii BCR cum se intorceau de la cursuri cu un sentiment de auto-implinire, sentiment care ii facea sa revina de doua ori mai motivati la activitatea din banca.

Ana Ilinca Macri
Head of Internal Communications&Community Affairs - BCR

Citeste si alt studiu de caz CSR al
BCR:

Studiu de caz: Finantele Mele 2008/2009

Studiu de caz din domeniul Educatie, trimis de BCR (11 mai 2010)

Rezumat studiu de caz:

In anul scolar 2008/2009, BCR si Junior Achievement au derulat un program de educatie financiara, la care au participat 52 de licee si 3.573 de elevi. Banca si-a implicat peste 100 de angajati-voluntari in interactiunea cu elevii, inspirandu-i si ajutandu-i sa inteleaga in mod practic notiunile studiate.


Cauza sociala studiu de caz:


Pentru ca un tanar sa poata reusi intr-o economie de piata globala, una dintre abilitatile esentiale de care are nevoie este cea de management al finantelor personale. Studiile arata insa ca aceasta abilitate nu se deprinde in mod natural, iar tinerii risca sa deprinda obiceiuri gresite de cheltuire sau gestionare a banilor, care pot avea consecinte negative majore: de la refuzul de a folosi instrumente financiare pana la supra-indatorare sau chiar faliment personal.   

Desi ar trebui predata in special in anii terminali de liceu, cand tanarul se pregateste sa devina un participant activ la viata economica, educatia financiara nu se regaseste din pacate, in programa scolara din Romania.


Desfasurare proiect:


George - imaginea generica a angajatului BCR, prin care banca le spune clientilor, incepand din 2007: 'gandim la fel' si 'stim exact ce-ti doresti' Dupa privatizarea bancii din 2006, BCR a pus bazele unei noi strategii de CSR. Printre prioritatile acesteia se numara educatia financiara si voluntariatul corporativ.

Pe de o parte, educatia financiara este atat o responsabilitate specifica pentru o institutie bancara, cat si o oportunitate de a obtine recunoastere de brand sau cota de piata in randurile unor consumatori care se pregatesc sa intre pe piata (cum e cazul tinerilor). Pe de alta parte, in plin proces de schimbare a culturii organizationale si chiar de “intinerire“ a personalului, banca a urmarit o mai mare expunere publica a angajatilor sai, prin actiuni de voluntariat.

De aceea, in momentul in care organizatia Junior Achievement i-a propus bancii un proiect care imbina atat voluntariatul angajatilor, cat si educatia financiara a tinerilor, conducerea bancii l-a aceptat cu entuziasm.

Asa a aparut “Finantele mele”, o initiativa de amploare, prin care banca urma:
  • sa finanteze timp de trei ani un program national de educatie financiara, coordonat de Junior Achievement si desfasurat in licee (prima editie a fost finantata cu 35.000 de euro);
  • sa isi implice in fiecare an un numar cat mai mare de angajati-voluntari, care sa participe la orele respective si sa contribuie prin experienta lor la realismul lectiilor.
Desi Junior Achievement mai realizase programe in domeniul educatiei financiare, “Finantele mele” urma sa fie un program comunicat distinct, care sa preia, inclusiv prin continutul sau, atributele brandului BCR.
 

Conceptul proiectului


Ca si alte programe educationale ale Junior Achievement, “Finantele mele” reprezinta in primul rand o metodologie de curs, adresata profesorilor din sistemul formal de invatamant. In cazul nostru a fost vorba de profesori de liceu, care predau disciplina educatie economica sau educatie antreprenoriala.

Junior Achievement are inca din 2003 un protocol cu Ministerul Educatiei, care face ca programele sale sa poata fi incluse in activitatea oricarei scoli din Romania (vezi toata oferta de programe JA Romania). Cursul “Finantele mele” se poate preda tuturor liceenilor, de la clasa a IX-a pana la a XII-a. Cel mai adesea el a fost predat sub forma unui curs optional.

Programa cursului contine 5 teme:
  • Detalii complete despre cursPlanificarea financiara
  • Bugetul personal
  • Economii si investitii
  • Credite
  • Vreau sa lucrez in domeniul Financiar
Spre exemplu, la tema “Credite”, copiii invata despre tipurile de credite, despre costul real al unui credit, despre falimentul financiar personal, despre drepturile dar si responsabilitatile consumatorului etc.

Ceea ce e distinctiv insa la toate programele Junior Achievement, deci si la “Finantele Mele”, este implicarea in procesul de predare a unor consultanti voluntari, din companii partenere. Profesorii sunt cei care coordoneaza cursul, insa ei pot invita, prin intermediul JA, unul sau mai multi voluntari din companii, pentru a aduce mai mult realism lectiilor si pentru a le oferi copiilor o experienta de invatare deosebita.    

Pentru a intelege mai bine argumentele care ii fac atat pe profesori, cat si pe voluntarii din companii sau pe elevi sa fie atrasi de o astfel de experienta, va invitam sa urmariti filmul de prezentare de mai jos:



Etapele editiei 2008/2008


1. Pregatirea resurselor educationale (august-septembrie 2008)

In primul rand, s-au creat 2 manuale pentru curs:
  •  un manual pentru elevi 
  •  un manual pentru profesori (util si pentru voluntarii BCR, care urma sa vina la clasa).
Pe de alta parte, s-au creat doua site-uri cu resurse:
Primul urma sa fie folosit mai ales de profesorii si elevii din program. Cel de-al doilea era destinat inscrierii voluntarilor si apoi pregatirii lor pentru rolul pe care trebuia sa-l joace. Ambele ofereau, in urma crearii unui cont de utilizator, accesul la diverse functionalitati interactive.

Ghidul profesorului si
al consultantului
Manualul elevului
Site de prezentare
(elevi si profesori)
 
Site pentru voluntarii
din companii
Ghidul profesorului si al consultantului Manualul elevului
Site de prezentare a programului 'Finantele Mele'
 Site pentru voluntari din companii
Download PDF
(562 KB)
Vezi manual   
 Finantelemele.org Voluntarcenter.ro

Toate materialele realizate au integrat identitatea grafica a BCR, pentru a intari legatura programului cu banca.

In aceeasi perioada (august-septembrie) Junior Achievement a organizat inscrieri pentru programele educationale din oferta sa. Pachetele de informatii despre cursuri au ajuns la profesorii de economie in primul rand prin intermediul inspectoratelor scolare. De asemenea profesorii care mai colaborasera in trecut cu JA au fost anuntati si prin email sau SMS. Ei au fost indreptati catre site-ul FinanteleMele.org, de unde si-au putut descarca formularele de inscriere pentru ei si pentru elevii lor.

Pana la finalul inscrierilor, pentru “Finantele Mele” optasera un numar de 52 de profesori din 35 de orase. Ei au inscris in total 142 de clase, respectiv peste 3.500 de elevi.  

2. Derularea propriu-zisa a cursului (octombrie 2008 - iunie 2009).

Odata cu startul anului scolar, cei 52 profesori inscrisi au inceput sa predea noul curs, sustinut de BCR. Era acum timpul pentru indeplinirea celei de-a doua promisiuni: implicarea voluntarilor bancii in activitatile la clasa.

Fragment dintr-un tutorial video care ii invata pe voluntarii BCR sa gestioneze momentele dificile, cand elevii sunt neatenti sau plictisiti. Site-ul special creat pentru voluntari continea suficiente argumente pentru a-i convinge si a-i entuziasma pe angajatii bancii. De asemenea, oferea tutoriale video care sa-i pregateasca pentru activitatea de la clasa, sa-i ajute sa deprinda tehnici pedagogice si chiar sa gestioneze situatiile dificile care pot aparea in lucrul cu elevii.       

Tot pentru voluntari, echipa JA a organizat si un training la sediul central al bancii. De asemenea, BCR a incercat sa-i convinga pe angajati sa se implice, cu ajutorul intranetului si al mesajelor pe email.

Pana la finalul anului scolar, au participat in program un numar de 103 consultanti BCR, inclusiv presedintele bancii, Dominic Bruynseels.

Dominic Bruynseels, presedintele BCR, in intalnire cu eleviiEi s-au implicat in primul rand prin prezenta la cursuri (1-2 ore, in functie de timpul fiecaruia). Cei care nu au putut ajunge, au avut totusi posibilitatea sa sustina un program de e-mentoring, pe site-ul www.finantelemele.org.

Site-ul respectiv a ramas activ pe tot parcursul anului. Pe de o parte elevii au putut sa-i puna intrebari consultantului-voluntar, iar pe de alte parte si-au putut evalua cunostiintele dobandite la fiecare din cele 5 teme, prin parcurgerea unor teste online.

Rezultate studiu de caz:


Prima editie a “Finantele Mele“ a fost o premiera atat pentru companie cat si pentru angajati. In primul rand, provocarea organizatorilor a fost sa convinga cat mai multi consultanti sa se implice intr-o activitate in afara programului, care necesita atat pasiune, cat si o pregatire temeinica (liceeni nu sunt un public “facil” nici pentru un vorbitor cu experienta, cu atat mai putin pentru cineva neobisnuit sa vorbeasca in public).

Cu toate acestea, proiectul a obtinut rezultate semnificative, care au creat premizele pentru un succes si mai mare in anii urmatori (la cea de-a doua editie, numarul voluntarilor BCR s-a dublat).

Printre aceste rezultate amintim:
  • Participarea la cursul de educatie financiara a 3.573 de elevi, adica 142 de clase gestionate de 52 de profesori. Copiii au provenit din 35 de orase, dintre care, pe primele locuri au fost: Bucuresti (peste 15% din total elevi), Buzau (14%), Galati (11%), Bihor, Botosani si Vrancea (7% fiecare);
  • Participarea a 103 angajati BCR ca voluntari la cursuri. Toti voluntarii au trait o experienta deosebita conform propriilor marturii (vezi mai jos).
De asemenea, in cadrul proiectului au fost tiparite si distribuite gratuit:
  • 100 exemplare din manualul “Finantele Mele” pentru profesori si consultanti;
  • 3.600 exemplare din manualul “Finantele Mele” pentru elevi;
La editia 2009 a Romanian PR Award, BCR a fost distinsa cu premiul SilverAward for Excellence la categoria Responsabilitate Sociala si Dialog cu Grupurile Cointeresate.

Iata doar cateva dintre marturiile participantilor la program (voluntari BCR, profesori si liceeni) care redau impactul calitativ al initiativei:
Mi-a placut lectia despre credite cu specialistul financiar deoarece ne-a prezentat banca ca pe o institutie care ne poate ajuta sa facem o anumita investitie, dar, sunt sigura ca a convins, pe multi dintre noi, ca este foarte important sa ne informam foarte bine inainte de a contracta un credit.

Alupoaei Ancuta, eleva, Colegiul Tehnic Gheorghe Asachi, Botosani

Ora a fost deosebit de interesanta pentru ca nu am aflat doar despre variatele tipuri de credite, ci si despre cate tipuri de comisioane aplica banca, deci care e costul real al unui imprumut!"

Ameiroaiei Bogdan, elev, Colegiul Tehnic Gheorghe Asachi, Botosani

"Mi-a placut lectia Costul creditului, deoarece ni s-au prezentat toate tipurile de costuri detaliat, iar noi am putut sa aflam multe lucruri interesante, astfel incat, in calitate de clienti, sa stim sa alegem un credit."

Duta Rares, elev, Grupul Scolar Nicolae Teclu, Copsa Mica
Sunt foarte incantata sa fac parte din aceasta echipa. Sentimentul a fost ca sunt pe un teren nou unde trebuie sa joc un meci cu o miza foarte mare: castigarea increderii tinerilor si intretinerea licarului de curiozitate din privirea lor [...]"

Neti Bejinariu, consultant voluntar BCR, Botosani

Proiectul m-a ajutat sa inteleg mai bine generatia de maine. Schimbul de experienta a fost reciproc. Fiecare din noi are ceva de spus pentru generatia tanara, dar si ceva de invatat de la ea. Recomand colegilor mei si nu numai, sa participe la ore - cu totii avem de invatat din aceasta experienta unica! Eu cu siguranta voi mai participa.

Bogdan Ionut Hritac, consultant voluntar BCR, Bucuresti

Interesul si entuziasmul cu care m-au primit elevii este molipsitor. Sunt foarte motivati si foarte receptivi.

Olimpia Gaszpar, consultant voluntar BCR, Targu Secuiesc


6945

Parteneri in proiect:


Ti-a placut acest studiu de caz? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alt studiu de caz din categorii similare:


Proiecte ONG | Voluntariat | Educatie | Cursuri

Vezi profilul companiei BCR

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro