RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Raport GreenBiz despre performantele de sustenabilitate ale companiilor

Raport GreenBiz despre performantele de sustenabilitate ale companiilor

Aflati cum au evoluat performantele de CSR a peste 2.000 de companii din lumea intreaga si la ce ar trebui acestea sa fie atente in 2015.

(04 mar 2015)

Cunoscuta publicatie GreenBiz.com a publicat recent cea de-a 8-a editie a raportului sau anual, in care analizeaza performantele de mediu ale companiilor. Este vorba despre “The State of Green Business 2015”, raport realizat impreuna cu firma de cercetare Trucost, specializata in sustenabilitate si evaluarea resurselor naturale.

La fel ca in editiile anterioare, raportul prezinta:
  • evolutia performantelor de sustenabilitate a 500 de companii americane, alaturi de alte 1.600 de companii la nivel global, in 2013 si 2014;
  • tendinte in practicile de CSR ale companiilor si guvernelor responsabile.

Evolutia performantelor de sustenabilitate ale companiilor analizate


Specialistii de la Trucost au evaluat masura in care companiile au reusit sa isi reduca impactul negativ pe care l-au avut asupra mediului, prin folosirea resurselor naturale ale Pamantului.

Conform raportului, impactul companiilor din SUA prin consumul de resurse naturale a fost de 1 trilion de dolari, adica aproximativ 6.2% din PIB-ul Americii. La nivel global, pierderile cu poluarea au ajuns la 3 trilioane de dolari.

Prin urmare, riscul pierderii de capital este si el unul ridicat. Graficul de mai jos reda acest risc, in relatie cu profitul actual al companiilor.

Riscul pierderii de capital

Conform raportului, emisiile de gaze cu efect de sera au cel mai mare impact in comparatie cu alte surse de poluare. Urmariti in graficul de mai jos proportiile:

Cauzele poluarii

 
In ceea ce priveste preocuparea companiilor pentru eficientizarea consumului de resurse, raportul prezinta urmatoarele grafice:

Energia verde folosita, in comparatie cu energia conventionala:

Energia verde folosita, in comparatie cu energia conventionala:



Eficienta energetica in valori absolute si cresterea inregistrata:

Eficienta energetica in valori absolute si cresterea inregistrata:

 


Sursele de apa folosite:
 
Sursele de apa folosite:

Cantitatea de deseuri generata si destinatia lor:

Cantitatea de deseuri generata si destinatia lor:


Tendinte din domeniul sustenabilitatii


Raportul identifica 10 tendinte si le recomanda companiilor sa fie atente la acestea in anul 2015. Iata-le:
  • evolutia activelor blocate (stranded assets);

    Activele blocate sunt acele active a caror valoare scade brusc, din cauza unor schimbari sau evolutii neasteptate in piata. Este cazul activelor din industria extractiva sau cea petroliera, afectate de obligatia guvernelor de a introduce noi taxe si reguli care sa limiteze cresterea temperaturilor pana la cel mult 2 grade.

    Conform estimarilor, intre 60 si 80% din activele de carbune, petrol si gaze naturale sunt blocate. Aceasta situatie poate genera pierderi de 20 de trilioane de dolari.
  • accesul la solutii sustenabile in mod gratuit (open-source) si idependent (distributed);

    Conceptele “open source” si “open innovation” au fost introduse odata cu crearea platformelor Linux si Apache, dezvoltate de mai multi programatori care au fost de acord sa colaboreze, sa le imbunatateasca si sa permita oricui sa le foloseasca. Aceasta practica s-a raspandit in multe alte domenii, fiind adoptata de companii precum GE, Siemens si Unilever.

    Mai nou, a intrat pe piata si tendinta descentralizarii serviciilor. De exemplu, consumatorii pot opta acum sa treaca de la folosirea energiei produse de o centrala la producerea independenta de energie, prin instalarea unor panouri solare pe propriile case.
  • cresterea gradului de transparenta in ceea ce priveste lantul de aprovizionare;

    Tehnologii noi, precum senzori, instrumente de analiza a datelor si the Internet of Things, permit companiilor sa isi evalueze performantele de mediu si impactul social de-a lungul lantului lor de productie. De asemenea, acestea au la dispozitie din ce in ce mai multe pachete de servicii din partea firmelor de audit, care le pot ajuta sa verifice sustenabilitatea furnizorilor si partenerilor.
  • intensificarea eforturilor de a reduce consumul de apa

    Doua treimi din cele mai mari corporatii ale lumii recunosc faptul ca sunt expuse la riscuri in ceea ce priveste consumul de apa. Unele dintre acestea au trecut deja de la simpla raportare a consumului la actiuni de reducere a acestuia.

    De exemplu, Nestle recicleaza apa extrasa din laptele pe care il produce intr-o fabrica din Mexic, folosind-o pentru curatenie. Cu ajutorul acestei inovatii, Nestle economiseste 1,6 milioane de litri de apa pe an, adica 15% din consumul total de apa al companiei in Mexic.
  • cresterea investitiilor in energie verde

    Adobe Systems, Apple, BMW, Coca-Cola, eBay, Google, Kohl’s, S.C. Johnson, Volkswagen si Walmart sunt companii care au investit masiv in ultima vreme in productia de energie din surse regenerabile. Acestea sustin ca, in lipsa unor masuri legislative eficiente de incurajare a productiei si consumului de energie verde, e nevoie de actiuni concrete din partea mediului privat.
  • corelarea obiectivelor de sustenabilitate cu realitatea stiintifica

    In lipsa unui standard la care sa ne raportam in evaluarea obiectivelor de sustenabilitate ale companiilor, nu putem estima impactul real al masurilor pe care acestea le iau. Companiile isi pot seta foarte simplu obiective usor de indeplinit, dar necorelate cu realitatea stiintifica.

    Totusi, exista si companii care si-au dezvoltat proriile sisteme de evaluare.Una dintre acestea este British Telekom, care a elaborat in 2008 un instrument care ii permite sa raporteze emisiile de carbon relative la produsul intern brut, iar nu in valori absolute.
  • introducerea unor masuri pentru reducerea risipei alimentare

    Organizatia pentru Hrana si Agricultura din cadrul ONU avertiza ca, in 2009, aproape o treime din mancare produsa la nivel global a fost irosita. Cauzele risipei alimentare sunt multiple: practici de marketing neetice, conditii neadecvate de stocare, risipa la nivel personal, abandonarea culturilor din cauza neproductivitatii, inadecvarea infrastructurii de transport etc.

    Pentru a preveni acest fenomen, unele guverne au introdus reduceri de taxe si impozite pentru producatorii care doneaza alimentele neperisate ramase pe rafturi.
  • cresterea numarului de investitii responsabile

    Din ce in ce mai multi investitori tin cont de criterii de mediu si sociale atunci cand decid pentru activele carei companii sa opteze. In evaluarea sustenabilitatii unei companii, investitorul are la dispozitie numeroase instrumente, precum Dow Jones Sustainability Index sau S&P Carbon Efficient Index.
  • intensificarea eforturilor pentru reducerea impactului schimbarilor climatice asupra oraselor

    Pentru a limita impactul negativ pe care il pot avea schimbarile climatice asupra infrastructurii sau sigurantei oraselor, prin fenomene meteo extreme, unele guverne au adoptat masuri radicale, precum: miscorarea limitei permise de emisii de gaze cu efect de sera, deduceri de taxe pentru investitii in energii regenerabile sau in proiecte de cladiri verzi etc.
  • cresterea numarului de investitii in afaceri sociale sau proiecte de conservare a mediului

    Afacerile sociale sunt acelea care, pe langa scopul de a fi auto-sustenabile si profitabile, isi asuma si misiunea de a crea buna-stare in societate. Investitiile in astfel de afaceri au crescut considerabil in ultimii ani, precum si in proiectele care au ca scop conservarea resurselor naturale (conservarea apei, productia de mancare sustenabila si conservarea mediului, printre altele).

Puteti afla mai multe concluzii ale raportului, descarcandu-l de pe site-ul GreenBiz.


Material realizat de Irina Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro

1461

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Tendinte CSR | Protectia mediului

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro