RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Principalele tendinte in CSR in 2013

Principalele tendinte in CSR in 2013

6 specialisti romani ne spun care sunt, in opinia lor, principalele tendinte care vor domina scena CSR-ului in 2013.

(08 ian 2013)

La inceput de an, am intrebat cativa specialisti care sunt asteptarile si predictiile lor pentru 2013 in domeniul sustenabilitatii si CSR-ului.

Raspunsurile primite evidentiaza dorinta de a vedea o abordare mai strategica a responsabilitatii sociale si adoptarea unui comportament corect fata de clienti, furnizori, competitori, comunitate si mediu.

Printre tendintele mentionate se numara: aparitia de noi jucatori pe piata, prin companiile de marime medie, cresterea presiunii asupra sectorului public pentru a deveni mai transparent, mai multe parteneriate strategice intre companii si ONG-uri, dar si continuarea adoptarii unor masuri punctuale, in locul integrarii responsabilitatii sociale in fiecare proces.

In ceea ce priveste domeniile in care se vor manifesta mai intens politicile de CSR, specialistii intervievati au enumerat mediul si comunitatea - cu accent pe educatie, social si sanatate, care vor ramane si in 2013 zonele cu cea mai mare vizibilitate.

In continuare, va prezentam raspunsurile invitatilor nostri la intrebarea ”Care credeti ca vor fi principale tendinte in domeniul responsabilitati sociale corporative in 2013?”

Tincuta Apateanu, CEO & Founder Asociatia Edusfera

 Tincuta Apateanu, CEO & Founder Asociatia EdusferaCred ca 2013 va aduce cu sine un paradox: va creste numarul companiilor care se vor declara responsabile social, insa vor scadea bugetele absolute alocate acestui domeniu.

De asemenea, va creste presiunea pe sectorul public in general si pe companiile cu capital de stat in special, pentru ca acesta sa ofere un exemplu de transparenta si responsabilitate sociala. Acum exista prea putine informatii despre managementul acestor companii sau despre situatia lor financiara, acest lucru ducand la suspiciuni legate de eventuale fraude sau fapte de coruptie si la neincredere generalizata in sectorul public.

In ceea ce priveste mediul privat, companiile care sunt recunoscute deja pe piata pentru preocuparea lor in domeniu isi vor concentra eforturile si resursele doar in domeniile strict legate de misiunea companiei si in zonele geografice relevante pentru stakeholderi. Estimez ca angajatii vor fi din ce in ce mai implicati in demersurile de CSR ale companiei.

Am observat in ultimii ani trecerea de la filantropia corporativa catre sustenabilitatea ca modus operandi, ca strategie de business. Acesta este un lucru bun raportat la domeniul CSR, insa o veste destul de proasta pentru ONG-urile care si-au bazat pana acum strategia de fundraising pe finantarile oferite de catre corporatii.

Va exista o tendinta pozitiva in numarul raportarilor conforme standardului GRI si de asemenea in numarul certificarilor de tip ISO (in special ISO 14001 si SA 8000), mai ales datorita presiunilor externe, nu neaparat mediului concurential national inca imatur.

Daca pana acum doar marile companii erau foarte vizibile pe "scena" responsabilitatii sociale, cred ca din ce in ce mai multe IMM-uri vor fi interesate sa integreze principiile sustenabilitatii in operatiunile de business si vor face acest lucru in primul rand pentru a scadea costurile, dar si pentru a se diferentia de concurenta.

Cristina Horia, Director Executiv Fundatia Sensiblu

Cristina Horia, Director Executiv Fundatia Sensiblu In anul 2013 cred - si sper - ca vom asista la o abordare mult mai strategica a responsabilitatii sociale - vazuta ca implicare in proiecte/programe/cauze care sunt mult mai conectate la domeniul central de activitate al companiilor si mai relevante pentru business in sine. Acest aspect a putut fi remarcat la cateva din marile companii si in anul anterior si este un efect al extinderii intelegerii conceptului de responsabilitate sociala si al necesitatii maximizarii impactului initiativelor de CSR - la nivel intern si extern, in contextul persistarii limitarilor bugetare.

2013 va fi un an al parteneriatelor strategice intre companii si ONG-uri, ca urmare a promovarii accentuate a facilitatii fiscale pentru sponsorizarile acordate in limita a 20% din impozitul pe profit si 0,3% din cifra de afaceri, dar si a nevoii de maximizare a impactului pentru sumele investite in actiuni de CSR, cum mentionam anterior.

Mediul si comunitatea sunt principalele domenii ale CSR care vor fi vizate si in 2013, similar anilor anteriori, cu un mare accent pe educatie, social si sanatate, care raman in continuare zonele cu maxim de vizibilitate.  Nu cred ca vom asista la o diminuare a bugetelor alocate initiativelor de CSR, ci la mentinerea celor anterioare, dar cu o concentrare mai puternica asupra rezultatelor.

Va fi interesant de urmarit ce se va intampla in 2013 in randul IMM-urilor, daca vom asista la o intregrare a CSR in activitatea curenta, ca efect al proiectelor derulate pe fonduri structurale in anii anteriori, prin care s-a urmarit promovarea acestui concept la nivelul lor.

Camelia Crisan, Lector univ. dr. SNSPA

Camelia Crisan, Lector univ. dr. SNSPABugetele destinate activitatilor de filantropie corporativa / RSC o sa ramana la fel sau vor scadea. E posibil ca pe piata de filantropie sa intre si alti jucatori, companii de marime medie, care pana acum nu au practicat acest tip de activitate.

Optiunile de implicare sociala vor fi, ca si pana acum, preponderent programe de granturi pentru ONG-uri si scheme de voluntariat pentru angajati. In ceea ce priveste politicile de RSC cred ca ele se vor manifesta cu mai mare intensitate in domeniul bancar. Domeniul bacar sta destul de prost la capitolul imagine in randul populatiei, nu doar datorita politicilor de creditare din ultimii ani, ci si datorita recentelor dezvaluiri referitoare la practici ilegale ale unor bancheri.

Andrei Churican, Senior Consultant Denkstatt Romania

Andrei Churican, Senior Consultant Denkstatt RomaniaCred ca tendintele in domeniul CSR se vor pastra in aceasi nota generala, respectiv: proiecte locale comunicate national, campanii de constientizare si comunicare in domenii sensibile precum: educatie, sanatate si mediu si parteneriate cu ONG-urile de ”casa”.

Insa, cred ca abordarea CSR a companiilor s-a mai maturizat si proiectele / campaniile de care vorbeam mai devreme vor fi mai apropiate de ”core business” si de domeniile de activitate specifice fiecarei companii.

Pe langa acestea, cred ca vom vedea cateva rapoarte noi de CSR din partea unor companii care au facut primii pasii spre raportare in 2012, companii care pana acum au realizat si prezentat brosuri sau mini-rapoarte CSR.

John Aston, Managing Director Astoneco Management

John Aston, Managing Director Astoneco Management


Principalele tendinte din 2013 vor fi urmatoarele: CSR-ul va fi legat de core business, implicarea stakeholderilor si raportarea catre acestia vor fi principalele domenii care vor trebui imbunatatite si lansarea ”The Smart Business Academy”, pe 21 februarie, va ajuta organizatiile sa raspunda mai bine cerintelor de responsabilitate.

Cristian Ducu, Director General, Centre for Advanced Research in Management and Applied Ethics

Ma feresc sa ofer predictii. Tot ce pot oferi sunt asteptarile mele, ceea ce eu cred ca se va intampla cu responsabilitatea sociala in 2013. As vrea sa pot spune ca tot mai multe companii vor incepe sa faca lucruri semnificative in materie de integritate, adica sa adopte un comportament corect fata de clienti, furnizori, competitori, comunitate, mediu etc. Dupa cum am vazut in ultimii ani, tendinta inspre green, white, blue, orange si cine mai stie ce culoare de washing nu doar se pastreaza, ci chiar se intareste.

Cristian Ducu, Membru fondator Centrul de Cercetare in Etica AplicataIn al doilea rand si deloc intamplator, numarul companiilor care vor aborda strategic sau sistemic (*doua lucruri diferite) responsabilitatea sociala vor fi la fel de putine ca si in 2012, 2011, 2010 sau 2001. Costurile regandirii proceselor interne este mult prea mare pentru majoritatea companiilor pentru a se gandi la integrarea responsabilitatii sociale in fiecare proces. Vom vedea masuri punctuale: construirea unei fabrici cu emisii mai scazute de noxe sau complet autonoma din punct de vedere energetic, dar nu vom vedea procese de productie radical modificate; vom fi martori la campanii de constientizare a unei probleme sociale (cause related marketing), dar nu vom vedea o aliniere a campaniilor de comunicare interna si externa la o strategie de responsabilitate sociala.
 
Si nu in ultimul rand, ecologia va ramane in prim-planul responsabilitatii sociale. Ideologia schimbarilor climatice, in ciuda scandalului Climate Gate, pe noul val, va continua sa se strecoare in mintile specialistilor in responsabilitate sociala si sa le tina viu interesul pentru protectia mediului. Nu insinuez ca mediul nu ar trebui protejat, ci doar ca se va mentine ideea ca impactul asupra mediului reprezinta una dintre cele mai importante componente ale responsabilitatii sociale, in detrimentul comportamentului etic al managerilor, de exemplu.


Interviuri realizate de Andreea Giuclea, Redactor ResponsabilitateSociala.ro.



4918

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Tendinte CSR | Stakeholder engagement

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro