RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Parteneriatul dintre GSK si UNOPA: rezultate si noi obiective

Parteneriatul dintre GSK si UNOPA: rezultate si noi obiective

Aflati care sunt proiectele prin care cele 2 organizatii au imbunatatit viata pacientilor cu HIV si cum isi propun sa ii ajute in continuare

(15 dec 2014)

GSK Romania a reinnoit la inceputul lunii decembrie parteneriatul pe care l-a semnat in 2011 cu Uniunea Nationala a Organizatiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA din Romania (UNOPA).

De-a lungul celor 3 ani de colaborare, GSK si UNOPA au desfasurat mai multe campanii de informare despre SIDA pentru publicul larg si au initiat programe de sprijin pentru pacienti.

Aflati care sunt problemele pe care le 2 organizatii le-au identificat, care sunt proiectele prin care au reusit sa imbunatateasca viata pacientilor cu HIV/SIDA si ce si-au propus prin prelungirea parteneriatului.

Situatia infectiilor HIV/SIDA in Romania


In tara noastra, traiesc in prezent peste 12.500 de persoane infectate cu virusul HIV, dintre care jumatate sunt tineri sub 24 de ani. 65% dintre aceste persoane fac parte din generatia de copii care au contactat boala fara vina lor, din sistemul sanitar romanesc, in perioada 1988-1990 (conform unui studiu al Institulului National de Boli Infectioase “Matei Bals”).

Cazuri noi se inregistreaza insa si in prezent. Doar in perioada ianuarie - iunie 2014, au fost descoperite 319 noi cazuri de pacienti cu HIV/SIDA. Conform reprezentantilor UNOPA, aceasta situatie arata ca romanii nu sunt suficient de informati cu privire la boala si, prin urmare, nu se protejeaza corespunzator.

Pe langa riscurile la care se supun ei insisi prin neinformare, romanii ajung sa fie reticenti in acceptarea persoanelor seropozitive. O arata un studiu realizat recent de UNOPA, pe 445 de respondenti.

Persoanele cu HIV/SIDA, marginalizate


Conform studiului UNOPA, toleranta oamenilor fata de persoanele seropozitive este scazuta. Iata principalele concluzii ale studiului:
  • 1 din 4 respondenti au declarat ca nu s-ar simti confortabil sa imbratiseze o persoana seropozitiva.

    Aceasta desi infectia HIV se transmite doar prin contact sexual neprotejat cu o persoana infectata, prin utilizarea aceluiasi ac de seringa cu aceasta, de la mama la copil in cazul nerespectarii protocolului de transmitere a infectiei, prin contact rana pe rana si din ce in ce mai rar prin transfuzii de sange, intrucat protocolul de testare a sangelui este din ce in ce mai sigur.
  • o treime dintre cei chestionati credeau ca toti copiii nascuti din mame seropozitive vor fi si ei seropozitivi; 40% au declarat ca persoanele cu HIV/SIDA nu ar trebui sa aiba copii, iar jumatate - ca s-ar simti inconfortabil daca copilul lor s-ar juca cu un copil sanatos, dar care ar avea un parinte seropozitiv;

    Nu multi stiu insa ca, datorita tratamentelor dezvoltate in ultimii 10 ani, riscul de transmitere a bolii de la mama la copil este de sub 5%. Mama trebuie insa sa se asigure ca urmeaza tratamentul corespunzator bolii si ca respecta un protocol de prevenire a transmiterii infectiei catre copil.
  • 70% dintre respondenti au asociat persoanelor seropozitive atribute negative: ”frustrate”, “labile”, “nefericite”, ”depresive”, “izolate”, “cu stare de sanatate instabila si contagioasa”, ”dependente”, ”iresponsabile”.

Proiectele desfasurate de GSK si UNOPA si rezultatele lor


Pana acum,  GSK si UNOPA au desfasurat impreuna 3 proiecte, prin care si-au propus pe de o parte sa ii ajute pe pacientii seropozitivi sa gestioneze mai usor problemele bolii, iar pe de cealalta parte - sa informeze publicul cu privire la virusul HIV/SIDA.
  • In 2011, alaturi de Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala si Fundatia ”Prof. Dr. Matei Bals”, GSK si UNOPA au creat campania ”Ia-ma de mana! Arata ca iti pasa!”.

    Principalul instrument din cadrul campaniei este un site cu informatii de baza despre SIDA: ce este virusul HIV, cum se transmite, care sunt miturile care s-au format in acestei boli etc.

    Pe acest site, publicul poate transmite mesaje de sustinere catre pacientii seropozitivi, pentru a-i incuraja. Pana acum, s-au inregistrat aproape 3.000 de mesaje.

    De asemenea, UNOPA a mai organizat diverse evenimente prin care a incercat sa atraga atentia asupra situatiei pacientilor cu HIV/SIDA. Dintre acestea, mentionam un flashmob si 20 de mese rotunde cu autoritati si reprezentanti mass-media.

    Funda umana realizata in cadrul campaniei 'Ia-ma de mana! Arata ca iti pasa!'
    Funda umana realizata in cadrul campaniei 'Ia-ma de mana! Arata ca iti pasa!'
  • In 2012, GSK si UNOPA au lansat 2 servicii medicale pentru pacientii cu HIV/SIDA.

    Este vorba despre servicii de informare si management al bolii, prin telefon (Helpline+) si SMS (SMS+). Prin intermediul lor, pacientilor li se aminteste zilnic sa isi ia tratamentul si li se dau sfaturi referitoare la cum pot rezolva problemele legate de boala.

    Trebuie mentionat ca pacientii diagnosticati cu HIV trebuie sa urmeze zilnic un tratament strict, cu cel putin 3 medicamente, pentru tot restul vietii. Perioada lunga de tratament face ca aceste persone sa devina vulnerabile si sa aiba nevoie de sustinere continua in lupta cu virusul HIV.

    Prin urmare, servicii precum Helpline+ si SMS+ sunt deosebit de utile. Pana acum, au apelat la fiecare dintre ele peste 300 de persoane.
  • In 2013, GSK a finantat un proiect UNOPA de tipul ”peer support”, prin care pacienti seropozitivi ii ajuta pe alti pacienti cu HIV/SIDA sa identifice problemele cu care se confrunta si de care depinde succesul tratamentului pe care il urmeaza.

    Programul se numeste ”Suport+” si a presupus instruirea si angajarea a 6 persoane seropozitive si infiintarea a 2 centre regionale HIV/SIDA. Pana acum, au beneficiat de serviciile din aceste centre peste 250 de pacienti, in cadrul a 300 de sedinte de educatie si 70 de grupuri de suport.
In anul 2015, GSK va continua cele 3 proiecte desfasurate alaturi de UNOPA. Iulian Petre, Presedintele UNOPA, a explicat de ce este important acest parteneriat:
Iulian Petre, Presedintele UNOPAStatisticile arata ca numarul de persoane infectate cu HIV creste constant, intr-un ritm care spune multe despre cat de informati sunt romanii despre modalitatile de transmitere a virusului, simptomele si variantele de tratament disponibile in Romania. Este un moment bun sa recunoastem ca eforturile de prevenire trebuie sa fie mai puternice decat pana acum si sa aiba ca obiectiv identificarea unor solutii de preventie si educatie sustenabile.

Parteneriatul cu UNOPA, parte din misiunea GSK


Parteneriatul incheiat de GSK cu UNOPA vine in contextul in care compania are o experienta de aproape 30 de ani in cercetarea si dezvoltarea de tratamente antiretroviale (tratamente care actioneaza impotriva virusurilor al caror material genetic este reprezentat de ADN, precum HIV).

In 1987, GSK a descoperit primul medicament pentru tratarea infectiei cu HIV. De atunci, datorita inovatiilor medicale, pacientii seropozitivi au inceput sa aiba o viata normala: sa aiba un loc de munca, o familie si o viata sociala.


Material realizat de Irina Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro


2577

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


GSK Romania | Sanatate | Asistenta sociala

Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro