RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Global Compact: viziunea despre "corporatia viitorului"

Global Compact: viziunea despre "corporatia viitorului"

Aflati ce cred liderii celor mai sustenabile companii din lume despre felul in care ar trebui sa arate si sa se comporte o corporatie.

(09 dec 2014)

La sfarsitul lunii noiembrie, reprezentantii unora dintre cele mai apreciate companii la nivel international pentru politica lor de sustenabilitate si numerosi experti in domeniu s-au intalnit la sediul United Nations Global Compact (UNGC), pentru a discuta despre cum ar trebui sa arate “corporatia viitorului”.

Intalnirea a avut loc in cadrul unui simpozion pe care UNGC il organizeaza anual, pentru a ajuta companiile inscrise intr-un program al sau (LEAD) sa inteleaga care sunt tendintele in domeniul sustenabilitatii si cum pot ele influenta integrarea si dezvoltarea acestui domeniu la nivel de management.

Printre companiile inscrise in LEAD, se numara: Accenture, Daimler, Deutsche Telekom, Enel, Intel, KPMG, Lafarge, LG, Nesle, Novartis, Pirelli, Coca-Cola si Unilever.

De ce este nevoie de "corporatia viitorului" si cine ar trebui sa o creeze


La dezbaterea despre cum ar trebui sa arate “corporatia viitorului”, au participat mai multi experti in sustenabilitate, cunoscuti pentru criticile lor la adresa modului in care actioneaza marile corporatii. Este vorba despre:
  • Joel Bakan, autorul documentarului “The Corporation” (2003);
  • L. Hunter Lovins, presedinta si fondatoarea firmei de consultanta in sustenabilitate “Natural Capitalism Solutions”, care a colaborat cu o serie de companii recunoscute pe plan international pentru modelele lor sustenabile de business, precum Patagonia, Interface, Clif Bar si Unilever;
  • Ole Hansen, coordonatorul grupului de companii inscrise in programul LEAD al UNGC;
  • Aron Cramer, presedinte si CEO al organizatiei non-profit “Business for Social Responsibility”.
Acestia au explicat de ce este necesar ca modelele de business folosite in prezent de corporatii sa se schimbe si au dezbatut pe tema rolului pe care ar trebui sa si-l asume corporatiile si institutiile guvernamentale in realizarea schimbarii.L. Hunter Lovins, presedinta si fondatoarea firmei de consultanta in sustenabilitate 'Natural Capitalism Solutions'

Necesitatea si urgenta transformarii a fost rezumata de L. Hunter Lovins: 

Pierdem anual miliarde de dolari din cauza schimbarilor climatice. Realitatea prezenta va fi motorul transformarii, pentru ca nu poti face afaceri pe o planeta moarta. Companiile inteligente stiu acest lucru si inteleg ca, pentru a repara raul facut planetei, nu e suficient ca activitatea lor sa devina sustenabila, ci trebuie sa devina regenerabila.
Joel Bakan, autorul documentarului 'The Corporation' (2003)
In ceea ce priveste asumarea raspunderii pentru aceste schimbari, parerile au fost impartite.

Joel Bakan a declarat ca “este gresit sa credem ca initiativele voluntare de CSR vor rezolva cele mai grave probleme ale umanitatii”. In opinia lui, nu ne putem baza nici macar pe cele mai responsabile companii, atata timp cat interesul acestora nu coincide cu cel public. In schimb, Bakan a pledat pentru infiintarea unor institutii publice impartiale, capabile sa aduca schimbarea.
Ole Hansen, coordonatorul grupului de companii inscrise in programul LEAD al UNGC
Ole Hansen nu a fost insa de acord. Acesta a spus ca actiunile voluntare din partea unor lideri in sustenabilitate pot influenta practicile comune si pot conduce chiar la adoptarea unor legi care sa reglementeze domeniul. A dat ca exemplu directiva privind raportarea de CSR, a carei idee a aparut dupa ce cateva companii au publicat informatii despre performantele lor nefinanciare.


Aron Cramer a declarat ca incercarea de a stabili cine este responsabil pentru schimbare esteAron Cramer, presedinte si CEO al organizatiei non-profit 'Business for Social Responsibility' inutila, atata timp cat aceasta nu se poate realiza fara eforturi comune. “Guvernele trebuie sa faca si sa aplice legile, iar companiile trebuie sa profite de oportunitati si sa imbunatateasca vietile oamenilor. Sa alegi intre cele doua inseamna sa lupti cu o mana la spate.



Dezbaterea a fost completata de vizionarea unor secvente din documentarul “The Corporation”, in care se explica evolutia corporatiilor si felul in care functioneaza. Puteti urmari mai jos trailerul:



Cum arata "corporatia viitorului" si care sunt pasii spre un astfel de model


Dupa discursurile expertilor si vizionarea documentarului, participantii au fost invitati sa isi imagineze si sa defineasca asa-numita “corporatie a viitorului”, adica un model ideal de corporatie responsabila. Iata cum ar arata aceasta in viziunea lor:
“Corporatia viitorului” identifica intai nevoile reale ale oamenilor si ale societatii si abia apoi propune solutii prin care raspunde acestor nevoi. Astfel, reuseste sa aiba un rol vital in rezolvarea problemelor sociale, economice si de mediu ale planetei.

De asemenea, “corporatia viitorului” isi asuma responsabilitatea pentru toate tipurile de impact pe care le are de-a lungul ciclului de viata al produselor sale si incearca sa creeze valoare pentru stakeholderi pe termen lung.
Conform participantilor la dezbatere, pentru implementarea acestui model, este nevoie de:
  • obtinerea angajamentului din partea managementului superior, pentru a evolua pe drumul sustenabilitatii;
  • alinierea strategiilor de business cu prioritatile de dezvoltare durabila;
  • culegerea informatiilor despre performantele nefinanciare ale companiei, in vederea realizarii unei analize despre impactul pe care il au acestea asupra performantelor financiare;
  • comunicarea performantelor nefinanciare, cu scopul de a educa si a atrage investitori;
  • incheierea de parteneriate pentru rezolvarea unor probleme complexe, pe care un sigur actor nu le poate rezolva.

Rezultatul: un program UNGC pentru materializarea "corporatiei viitorului"


Actiunile care ar trebui intreprinse pentru ca o astfel de corporatie sa poate deveni realitate vor fi detaliate in cadrul unui nou program pe care UNGC l-a dezvoltat pe baza discutiilor din cadrul simpozionului.

Programul consta in 2 sesiuni de consultanta personalizata, prin care UNGC isi propune sa le ofere managerilor de companii o idee despre instrumentele necesare pentru dezvoltarea sustenabila a afacerii pe care o detin.

Urmariti in continuare prezentarea programului:





Companiile interesate sa urmeze acest program de formare pot contacta reprezentantii UNGC, pe adresa gcboardprogramme@unglobalcompact.org sau la numarul de telefon +1 (212) 907 1393. Participarea este contra-cost, iar pretul se stabileste in functiile de nevoile companiei si consultantii alesi.


Material realizat de Irina Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro

2262

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Cercetari CSR | Tendinte CSR

Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro