RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Dezbatere spectaculoasa despre sustenabilitate, organizata de ARC

Dezbatere spectaculoasa despre sustenabilitate, organizata de ARC

Aflati la ce discutii i-a provocat directorul editorial al The Guardian UK pe liderii Orange, Danone, Raiffeisen, Petrom, Ursus si Prodplast

(15 mai 2015)

Asociatia pentru Relatii Comunitare Romania si divizia sa, Dincolo de Profit, au organizat ieri o conferinta pe tema practicilor de responsabilitate sociala si sustenabilitate din companii.

La eveniment, au participat:
  • Jo Confino, directorul editorial al The Guardian UK si presedintele diviziei “Sustainable Business” din cadrul cotidianului britanic;
  • H.E. Matthijs van Bonzel, ambasadorul Olandei la Bucuresti;
  • S.P. O’Mahony, Director al General Opportunity Microcredit si Membru Onorific al Boardului Asociatiei pentru Relatii Comunitare;
  • 6 lideri ai unor companii prezente pe piata romaneasca

    Este vorba despre:
    • Jean-Francois Fallacher, CEO al Orange Romania;
    • Dieter Schulz, CEO al Danone Europa de Sud Est;
    • Steven van Groningen, Presedinte al Raiffeisen Bank Romania;
    • Mariana Gheroghe, CEO al OMV Petrom;
    • Igor Tikhonov, Presedinte al Ursus Breweries;
    • Andrei Pogonaru, membru al CA Prodplast Imobiliare.


    Acestia au discutat despre cum integreaza ei sustenabilitatea in companiile pe care le conduc, despre responsabilitatea fata de stakeholderi, despre cum comunica despre initiativele de CSR si sustenabilitate, dar si despre planurile lor de viitor in ceea ce priveste dezvoltarea sustenabila a afacerilor pe care le conduc.
Va prezentam in continuare cateva dintre cele mai importante idei din cadrul conferintei:

Problemele societatii si posibile solutii


In prima parte a conferintei, s-a discutat despre problemele cu care se confrunta societatea actuala si despre cum pot contribui stakeholderii la rezolvarea lor in mod sustenabil.

Conform lui Jo Confino, cele mai importante probleme ar fi:
  • incalzirea globala, care, la ritmul actual de productie si consum, este estimata la intre 4 si 6°C, mult peste obiectivul de 2°C;
  • epuizarea resurselor, printre care si cele de hrana si apa;
Pentru a contribui la rezolvarea lor, jurnalistul The Guardian a sugerat:
  • trecerea de la CSR la sustenabilitate;

    CSR-ul este mort.”, a afirmat Jo Confino in cadrul conferintei. Intrebat de ce ar trebui sa moara CSR-ul cand, in Romania, el abia s-a nascut, jurnalistul a raspuns:

    Tarile in curs de dezvoltare trebuie sa invete din greselile tarilor dezvoltate. Timp de 15 ani, in UK, am trecut de la responsabilitate sociala corporativa, Jo Confino, directorul editorial al The Guardian UK si presedintele diviziei 'Sustainable Business' din cadrul cotidianului britanicla responsabilitate corporativa, apoi la sustenabilitate. In acelasi fel in care tarile africane au adoptat direct telefoanele mobile, tarile care au vazut cum s-a dezvoltat sustenabilitatea in alte tari pot extrage doar ce a fost bine din intregul proces. CSR-ul cuprinde doar o latura a sustenabilitatii, limitandu-se la angajamentele fata de comunitati. Or, susenabilitatea este o strategie a companiei: cuprinde mai mult decat aspectele sociale; le cuprinde si pe cele economice, si pe cele legate de protejarea mediului. Daca te concentrezi doar pe unul dintre cele trei aspecte, iti dai seama la un momentat ca e nevoie de actiune si in celelalte. Atunci, trebuie sa te schimbi din nou, ceea ce incetineste procesul.
  • inovarea, atat la nivel de gandire, cat si la nivel de produse si servicii;

    Jo Confino a insistat pe rolul pe care il au companiile in procesul de dezvoltarea sustenabila a societatii: “Avem nevoie de un proces creativ de schimbare. Companiile pot inova. Si inovatia tine de a gasi noi metode de a face lucrurile. La asta sunt ei buni. De asta avem noi nevoie.

    Jurnalistul a mai afirmat ca, in momentul in care companiile vor dezvolta noi produse si servicii sustenabile, acestea nu vor fi nevoite sa vorbeasca despre sustenabilitate pentru a le vinde, intrucat consumatorii le vor prefera datorita calitatii superioare si a caracterului inovator.
  • trecerea la o economie circulara, care se bazeaza pe dezvoltarea unor produse care pot fi usor refolosite si pe integrarea deseurilor in viitoarele procese de productie;
  • adaptarea modelelor de business astfel incat ele sa aiba doar un impact pozitiv asupra mediului si societatii (adoptarea unei abordari de tipul “net positive”);
  • trecerea la o economie colaborativa, in cadrul careia folosirea in comun a unor obiecte sau a unor servicii este alternativa pentru consumul excesiv actual;
Si H.E. Matthijs van Bonzel a propus o serie de solutii. Dintre acestea, amintim:
  • H.E. Matthijs van Bonzel, ambasadorul Olandei la Bucurestiincurajarea dezvoltarii unor solutii alternative, care sa ne permita sa trecem de la folosirea combustibililor fosili la folosirea energiilor din surse regenerabile;
  • aplicarea unor criterii sociale si de mediu in achizitia publica de produse si servicii;
  • asigurarea unui cadru de lucru pentru dezvoltarea CSR-ului si a sustenabilitatii;
  • promovarea transparentei si a sustenabilitatii de catre companii si de catre mass-media.

Beneficiile companiilor sustenabile


Vorbind despre motivele pentru care companiile si-ar dori sa contribuie la rezolvarea problemelor amintite, devenind sustenabile, H.E. Matthijs van Bonzel a mentionat cateva beneficii:
  • cresterea gradului de incredere pe care il au stakeholderii in companie;
  • motivarea angajatilor;
  • obtinerea unei reflectari pozitive in mass-media;
  • acces la finantari guvernamentale nationale sau europene;
  • consolidarea pozitiei pe piata, odata cu reducerea costurilor, productia sporita si inovarea.

Stakeholderii care ar trebui implicati


S.P. O’Mahony, Director al General Opportunity Microcredit si Membru Onorific al Boardului Asociatiei pentru Relatii ComunitarePe agenda evenimentului, s-a aflat si tema necesitatii unei colaborari intre sectorul privat, cel public si societatea civila din Romania.

Vorbind despre colaborarea cu diverse insitutii si organizatii din Romania, S.P. O’Mahony a afirmat: “In ceea ce priveste colaborarea cu guvernul Romaniei, recomand sa fie exclus din tot ceea ce se poate. Pentru ca, astfel, tara va progresa.

Intrebat daca este de acord cu aceasta afirmatie, Jo Confino a raspuns:
Avem nevoie ca toti stakeholderii sa lucreze impreuna. Avem nevoie de guvern, avem nevoie de ONG-uri, avem nevoie de companii. Acestea trebuie sa lucreze impreuna. Dar atunci cand nu exista vointa politica, alte parti ale sistemului trebuie sa preia initiativa. Companiile si ONG-urile ar trebui sa ajute guvernele sa se schimbe. Asta inseamna ca ar trebui sa isi imbunatateasca strategia de advocacy: sa se organizeze in asociatii, sa mearga la guverne, sa spuna ce cred ei ca e important si sa le ceara acestora sa actioneze. Deci, companiile si ONG-urile, pe langa propriile actiuni, trebuie sa ii ajute si pe altii sa actioneze.

Sustenabilitatea, in viziunea celor 6 lideri de companii


In a doua parte a conferintei, cei 6 lideri au vorbit pe rand despre ce inseamna sustenabilitatea pentru companiile pe care le conduc. Astfel, am aflat ca:
  • pentru Orange Romania, sustenabilitatea inseamna, printre altele: asigurarea sigurantei datelor utilizatorilor; colaborarea cu cei mai mari competitori pentru eficientizarea energetica; oferirea accesului sigur la educatie si cultura unor categorii dezavantajate sau vulnerabile, cum ar fi copiii, varstnicii sau persoanele cu deficiente de vaz sau auz.
  • Danone Romania a integrat sustenabilitatea la 3 niveluri: la nivel de companie, implementeaza strategii de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera; la nivel de societate, dezvolta programe de sprijin pentru fermierii romani; la nivel de consumator, educa adultii si copiii sa adopte un stil de viata sanatos; insa, referitor tot la sanatatea consumatorilor, trebuie precizat faptul ca, deocamdata, compania nu ofera produse bio pe piata din Romania.
  • pentru Raiffeisen Bank Romania, elaborarea de standarde in interiorul industriei, pentru protejarea consumatorilor, este o prioritate; de asemenea, banca incearca sa creeze valoare pe termen lung, prin acordarea de imprumuturi pentru investitii sustenabile.
  • OMV Petrom isi concentreaza eforturile din domeniul sustenabilitatii pe eficientizarea energetica si pe finantarea antreprenorilor si a ONG-urilor; in ceea ce priveste impactul negativ asupra mediului, trebuie precizat faptul ca liderii companiei nu iau deocamdata in calcul posibilitatea unei tranzitii spre producerea de energie din surse regenerabile.
  • pentru URSUS Breweries, sustenabilitatea cuprinde 3 aspecte: reducerea resurselor utilizate, in special a cantitatii de apa, dar si a deseurilor produse, in special cele de ambalaje; la acestea se adauga misiunea de a promova consumul responsabil de alcool.
  • CA Prodplast Imobiliare este dezvoltatorul complexului comercial Veranda, un complex eficient energetic, inconjurat de ample spatii verzi.
Evenimentul s-a incheiat cu prezentarea planurilor de viitor referitoare la sustenabilitatea companiilor pe care cei 6 lideri le conduc. Toti si-au propus sa continue in directiile deja stabilite.


Material realizat de Irina Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro

2163

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Orange Romania | Petrom | Raiffeisen Bank | Danone Romania | Evenimente CSR | Tendinte CSR

Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro