RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Ce fac statele europene in domeniul CSR

Ce fac statele europene in domeniul CSR

Aflati care sunt initiativele de CSR incurajate de statele membre UE, din cel mai nou compendiu publicat de Comisia Europeana.

(18 nov 2014)

Pe 31 octombrie 2014, Comisia Europeana a publicat un Compendiu despre politicile publice si masurile concrete pe care le-au luat pana acum statele membre, pentru a indeplini obiectivele de CSR anuntate in cadrul unei Comunicari a Comisiei, pe 25 octombrie 2011.

In aceasta comunicare, Comisia Europeana a prezentat strategia si planul de actiune prin care si-a propus sa incurajeze adoptarea principiilor de CSR in spatiul european, in perioada 2011-2014.

Dupa 2 ani de la publicarea acesteia, Comisia a evaluat, pe parcursul anului 2013, progresul statelor membre. Se pare ca unele au intreprins doar actiuni cu impact redus, precum activitati de informare sau de promovare a CSR-ului, pe cand alte state au adoptat chiar si masuri legislative pentru sustinerea responsabilitatii sociale corporative.

Va prezentam mai jos cateva dintre initiativele de incurajare a CSR-ului intreprinse de statele membre:

Majoritatea statelor au deja planuri de actiune


In momentul redactarii compendiului (iulie 2014), 15 state membre aveau deja planuri nationale de actiune in domeniul CSR. In alte 5 tari, acestea erau aproape finalizate, iar in alte 7, printre care si Romania, planurile erau abia in curs de dezvoltare.  

Stadiul planurilor de actiune la nivel national pentru aplicarea obiectivelor de CSR stabilite la nivelul UE

Autorii compendiului subliniaza faptul ca lipsa unui plan de actiune la nivel national pentru aplicarea obiectivelor de CSR stabilite la nivelul UE nu inseamna insa ca respectivele tari nu desfasoara niciun fel de actiune de CSR.

Prioritatile de CSR ale statelor membre


Printre temele celor mai comune initiative de CSR pe care statele membre le-au desfasurat pana acum se numara:
  • respectarea drepturilor omului in mediul de afaceri si managementul responsabil al lantului de aprovizionare;

    Statul danez, de exemplu, a acordat unei institutii care se ocupa cu medierea si gestionarea conflictelor dreptul de a actiona in cazul conflictelor referitoare la respectarea drepturilor omului. Institutia urmareste sa resolve problemele pe cale amiabila si intervine cu recomandari doar atunci cand cele 2 parti nu se pot pune de acord.
  • sprijinirea dezvoltarii CSR-ului in IMM-uri;

    “Trading for Good” este o initiativa a statului britanic, prin care acesta incurajeaza oamenii de afaceri sa dezvolte programe de CSR in urmatoarele domenii: crearea locurilor de munca, sprijinirea comunitatilor locale, dezvoltarea IMM-urilor, imbunatatirea vietii angajatilor si reducerea amprentei de carbon. Ca stimulent, le ofera o platforma digitala prin intermediul carora acestia isi pot promova practicile de afaceri responsabile, astfel incat consumatorii sa afle de ei.

    O alta initiativa laudabila este cea a Germaniei, care a finantat cu 36 de milioane de euro 73 de proiecte de CSR ale unor IMM-uri. In conditiile in care 99% dintre companiile germane sunt IMM-uri, proiectul a avut un impact semnificativ.
  • incluziunea sociala si profesionala a persoanelor defavorizate;

    Guvernul austriac a creat o certificare pentru companiile care promoveaza avantajele lucrului cu persoane in varsta si care asigura un mediu de lucru favorabil pentru integrarea tuturor angajatilor, indiferent de varsta.

    Si statul spaniol incearca integrarea profesionala a unor categorii in randurile carora somajul este ridicat. In acest caz, este vorba despre tineri. Statul a elaborat o strategie cu 100 de masuri pentru formarea si integrarea tinerilor in campul de munca si acorda certificari companiilor care ajuta la punerea lor in practica.
  • incurajarea consumului de produse responsabile, prin informarea consumatorilor si promovarea avantajelor acestui tip de consum;

    Plecand de la premisa ca liderii de opinie sunt primii care trebuie sa inteleaga ce inseamna CSR-ul, Consiliul pentru Dezvoltarea Afacerilor Sustenabile din Croatia a publicat un dictionar cu terminologia specifica. Astfel, asigura intelegerea unanima a conceptelor de CSR de catre practicieni, cercetatori si reprezentantii institutiilor media.

    Guvernul estonian incearca promovarea afacerilor sustenabile direct in randurile consumatorilor. In curand, va acorda o data pe an, unei singure companii, titlul de “cea mai responsabila intreprindere”. Aceasta va putea sa isi eticheteze produsele corespunzator.

Alte initiative de CSR ale statelor membre


Pe langa cele mai des intalnite initiative de CSR, care au fost exemplificate mai sus, statele membre au implementat proiecte de responsabilitate sociala si in urmatoarele domenii:
  • raportare de CSR

    In unele state, raportarea performantelor de CSR este deja obligatorie pentru o serie de companii. Unul dintre aceste state este cel francez. Incepand cu 2001, companiile din Franta listate la bursa au fost obligate sa raporteze informatii non-financiare, urmarind 42 de indicatori. Apoi, obligativitatea a fost introdusa si pentru alte companii, care trebuie sa raporteze pe baza a 29 de indicatori sociali, de mediu si de guvernanta corporativa.
  • educare si traininguri de CSR

    Una dintre tarile in care CSR-ul a devenit domeniu de studiu in invatamantul public este Franta. Agentia lor nationala de cercetare finanteaza programe de cercetare in CSR, iar Ministerul Ecologiei, Dezvoltarii Sustenabile si Energiei a creat un program prin care ofera studentilor posibilitatea de a dezvolta metode prin care pot accelera tranzitia la stiluri de viata si de consum sustenabile.

    O alta tara in care educatia de CSR se face intr-un cadru formalizat este Finlanda. Aici, exista o organizatie neguvernamentala care ofera membrilor sai consultanta de CSR. In acest moment, din organizatie fac parte 230 de membri: in principal companii mari, IMM-uri, ONG-uri si universitati.
  • politici responsabile de achizitii publice

    Statul italian a adoptat in 2008 un plan de actiune pentru a asigura consumul de produse prietenoase cu mediul in sectorul administrativ. Ulterior, au fost adoptate si alte planuri de achitizii responsabile, prin care institutiile statului s-au angajat sa cumpere doar de la furnizorii care se asigura ca drepturile angajatilor sunt respectate, ca le ofera conditii adecvate de munca, ca sanatatea si siguranta angajatilor nu este pusa in pericol sau ca faciliteaza integrarea persoanelor cu dizabilitati.
  • investitii responsabile social

    CSR Netherlands este o organizatie din Olanda care ofera antreprenorilor interesati de CSR o platforma unde pot regasi asociatiile, companiile, ONG-urile, institutele de ceretare si alte autoritati sustenabile, in care acestia pot sa investeasca.

    In Franta, sprijinul acordat afacerilor sustenabile merge si mai departe. Guvernul a infiintat in 2012 un fond de investitii in valoare de 42 de miliarde de euro, destinat IMM-urilor sustenabile.
  • obligatii financiare si politici anti-coruptie

    In Suedia, statul a implementat o schema de remunerare a celor din conducerea companiilor de stat, prin care limiteaza salariile sau primele pe care le primesc acestia. Printre masuri, se numara: salarizarea fixa, stabilirea varstei de pensionare la peste 62 de ani, limitarea la 6 luni a perioadei de acordare a salariilor compensatorii etc..
  • schimbari climatice si sustenabilitate

    Se estimeaza ca, pana in 2016, cifra de afaceri corespunzatoare industriei extractive din Finlanda se va dubla. In aceste conditii, statul s-a asigurat ca afacerile din domeniu sa fie cat mai responsabile posibil. A introdus in 2013 un plan de actiune cu 35 de masuri pe care industria trebuie sa le respecte, printre care: obligatia de a avea planuri de management al apei si al deseurilor, obligatia de a investi in tehnologii sustenabile si in tehnologii de eficientizare energetica, obligatia de a garanta siguranta in domeniu etc.
Puteti afla despre mai multe astfel de initiative din compendiul publicat pe site-ul Comisiei.


Material realizat de Irina Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro

2056

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Tendinte CSR

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro