RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Analiza: Solutii pentru eficientizarea consumului de apa

Analiza: Solutii pentru eficientizarea consumului de apa

Companiile romanesti incep sa includa in rapoartele de CSR date referitoare la managementul acestei resurse.

(25 sep 2013)

Conform datelor furnizate de Organizatia Mondiala a Sanatatii, accesul la apa este ingreunat pentru una din trei persoane de pe fiecare continent. Iar, in conditiile in care predictiile Organizatiei Economice pentru Cooperare si Dezvoltare (OECD) se adeveresc, cererea de apa pentru industrie si consum casnic va creste cu 50% in 2050. Astfel, 240 de milioane de oameni vor fi privati de un drept fundamental: accesul la o sursa convenabila de apa.

Water Framework DirectiveIn acelasi timp, Comisia Europei, prin Agentia Europeana pentru Mediu (EEA), atragea atentia in cadrul unor rapoarte publicate in 2012 ca Europa va trebui sa-si dubleze eforturile de a sustine cantitatea si calitatea apelor pentru a asigura buna-functionare a societatii si a economiei.

Constientizand impactul pe care il are activitatea umana asupra rezervelor de apa, autoritatile publice europene si organizatiile non-guvernamentale pledeaza pentru introducerea unor reglementari si a unor programe strategice prin care sa se asigure un management sustenabil al apei. De exemplu, in anul 2000, Uniunea Europeana a emis “Water Framework Directive”, cu scopul de a trasa recomandari in managementul si raportarea consumului de apa. Directiva este actualizata constant.

Companiile depind de resursele de apa


Solutii pentru eficientizarea consumului de apaIn lupta pentru eficientizarea consumului de apa, companiile au un rol esential. Conform Administratiei Nationale a Apelelor Romane, in 2012, sectorul industrial a consumat 4,81 mld. mc, ceea ce reprezinta aproximativ 67% din consumul total de apa din Romania.

Activitatea companiilor depinde, in mod direct sau indirect prin lantul furnizorilor, de apa. Fie ca este folosita ca materie prima (in productia bauturilor), pentru obtinerea materiei prime (in cultivarea alimentelor sau a fibrelor folosite pentru confectionarea imbracamintei), pentru curatare (in industria alimentara sau miniera) sau pentru racire (in centrale termice), apa este o resursa fara de care firmele nu si-ar putea desfasura procesele de productie. Asadar, apa are valoare economica si ar trebui recunoscuta ca un bun economic, asa cum mentioneaza si Tratatul de la Dublin privind asigurarea apei pentru o dezvoltare durabila.

Evaluarea, un prim pas spre consumul sustenabil de apa


In imbunatatirea managementului apei, evaluarea initiala are un rol esential. La nivel international, exista o serie de recomandari pentru analiza si raportarea corecta a consumului de apa de catre companii.

Water valuation-Building the business caseIn acest sens, World Business Council for Sustainable Development a publicat ghidul “Water valuation-Building the business case”.

Documentul identifica principalele aspecte de care companiile trebuie sa tina cont atunci cand efectueaza analiza consumului de apa:
  • Pretul apei ar trebui sa reflecte in totalitatea valoarea ei. In multe cazuri, pretul nu acopera nici macar costurile de furnizare. Prin taxarea corecta, care include si costurile externe, cum ar fi cele survenite din degradarea mediului, s-ar putea incuraja gasirea unor resurse de apa alternative.
  • Evolutia ciclului hidrologic, cat si cantitatea si calitatea apei ar trebui luate in considerare in evaluarea riscurilor si planificarea consumului de apa.
  • In evaluarea impactului asupra resurselor de apa, companiile ar ar trebui sa ia in calcul atat consumul tuturor furnizorilor din lantul de productie si distributie, cat si pe cel al consumatorilor.
Documentul prezinta si avantajele aduse de evaluarea si raportarea consumului de apa:
  • imbunatateste procesul de luare a deciziilor, prin furnizarea unor informatii detaliate ce ajuta la evaluarea acordurilor comerciale, prin adoptarea unor strategii sustenabile si prin incurajarea colaborarii cu alte organizatii;
  • poate aduce beneficii financiare, intrucat, prin informare, se pot evita penalizarile pentru nerespectarea normelor in vigoare; mai mult, se pot identifica noi oportunitati de finantare (cum ar fi disponibilitatea consumatorilor de a plati pentru servicii ecologice) si se pot elabora corect politicile de pret;
  • stimuleaza inovarea cu scopul de a imbunatati managementul apei sau de a gasi metode operationale alternative;
  • contribuie la evitarea unor pierderi financiare cauzate de situatii neprevazute, prin elaborarea unei politici de management al riscului;
  • asigura transparenta in comunicarea cu stakeholderii si imbunatateste reputatia.


Raportarea consumului de apa in Romania


Companiile din Romania incep si ele sa raporteze consumul de apa. Insa, deocamdata, datele furnizate sunt sumare, asa cum nici evaluarea nu respecta standardele internationale nou elaborate. Iata cateva dintre rezultatele publicate:

Solutii pentru eficientizarea consumului de apaPrin strategia lor de sustenabilitate ”Resourcefulness”, Petrom si-a propus, printre altele,  sa optimizeze managementul resurselor de apa. Din datele raportului publicat recent, pana acum, a reusit:
  • sa investeasca 6 mil. euro in statia de tratare a apelor uzate;
  • sa scada consumul total de apa la Petrom Rafinare, cu 65% din 2007;
  • sa reduca volumul de apa uzata la jumatate fata de 2006 - de la 22,7 mil. mc pe an, la 11,29 mil. mc în 2012
  • sa optimizeze sistemele de incalzire-racire si pe cel de alimentare cu apa, reducand astfel consumul cu aproximativ 34% din 2010, echivalentul a 13,65 mil. mc.
Fata de anul 2002, Coca-Cola HBC Romania a redus cu 40% consumul de apa folosita pentru un litru de produs. In raportul de CSR pentru 2011 se arata ca s-a ajuns la 1.86 litri apa/litru, de la 1.91 litri apa/litru in 2009. Imbunatatirile au fost posibile datorita unor modificari tehnologice, precum inlocuirea solutiilor pe baza de apa folosite la clatirea sticlelor cu sisteme bazate pe aer ionizat. Mai mult, compania foloseste doar apa din surse proprii si trateaza apele uzate in proportie de 100% in statiile de epurare, astfel incat deversarile pot sustine viata acvatica. Compania a mai raportat o scadere cu 11% a amprentei de apa in tot lantul de furnizori, ceea ce demonstreaza o abordare holistica a problemei sustenabilitatii.

HeinekenHolcim anunta in cadrul ultimului raport de dezvoltare durabila pentru 2009-2010 masurile propuse pentru reducerea consumului de apa si pentru imbunatatirea calitatii efluentilor rezultati din activitatea lor. Raportul nu prezinta insa si rezultatele in mod detaliat. Aflam doar ca s-a inregistrat o crestere de 40% in ceea ce priveste consumul de apa in 2010 fata de 2008 si ca s-au adus imbunatatiri in implementarea sistemelor de reciclare a apei, fara sa cunoastem insa conditiile economice sau de dezvoltare in care s-au produs schimbarile.

Conform raportului de sustenabilitate pentru anul 2012, HEINEKEN Romania si-a indeplinit obiectivul propus, de a reduce consumul de apa pana la 3,9 hl apa/hl bere. In comparatie cu 2011, cand consumul era de 4hl de apa per hl de bere, in 2012 s-a folosit cu 2,5% mai putina apa/hl. Rezultatele, obtinute prin optimizari tehnice in procesul de fabricare, au fost mai bune decat media Grupului HEINEKEN, de 4,2hl/hl. In plus, compania sustine ca toate fabricile sunt echipate cu statii de epurare a apei uzate, pentru a caror parametri se incearca imbunatatiri.

Si Ursus Breweries au obtinut o reducere a consumului de apa/hl de bere, de la 5,62 hl apa/hl bere in 2009, pana la 4,28 hl de apa/hl de bere in 2012. Pentru 2013, compania isi propune sa foloseasca 3,92 hl apa/hl bere, ceea ce presupune o reducere de 30% comparativ cu 2009. Conform raportului Ursus, imbunatatirile au fost posibile prin atenta monitorizare a consumului, prin reducerea pierderilor si prin optimizarea proceselor de spalare.

In concluzie, desi mediul de afaceri romanesc mai are de invatat pana la evaluarea, raportarea si managementul corect al resurselor de apa, progresele se intrevad.


Material realizat de Irin-Nicoleta Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro.



3820

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Cercetari CSR | Investitii sustenabile

Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro