RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Analiza: noua agenda de dezvoltare globala pentru 2030

Analiza: noua agenda de dezvoltare globala pentru 2030

Statele si liderii mondiali s-au angajat sa schimbe in bine lumea in care traim, prin intermediul a 17 obiective de dezvoltare durabila

(07 oct 2015)

La finalul lunii septembrie, in cadrul Summitului ONU pentru Dezvoltare Durabila de la New York, Adunarea Generala a ONU a adoptat in mod formal noua agenda de dezvoltare globala pentru urmatorii 15 ani.

Planul, denumit “Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development”, ar urma sa ghideze eforturile si politicile comunitatii internationale pentru a ne indrepta, asa cum s-a exprimat in termeni ambitiosi Secretarul General al ONU, Ban Ki-moon, catre “o lume in care saracia va fi eradicata, prosperitatea va fi impartasita cu toti, iar principalele amenintari la adresa mediului vor fi tinute sub control.”  

In mod concret, Agenda 2030 consta in 17 Obiective de Dezvoltare Durabila (eng. “SDGs”) si 169 de tinte concrete pentru acestea, care trebuie atinse in urmatorii 15 ani.

Obiectivele, tintele, precum si o serie intreaga de instrumente care permit implicarea cat mai multor stakeholderi beneficiaza la ora actuala de ample campanii de popularizare precum cea organizata de Divizia pentru Dezvoltare Durabila a Secretariatului ONU (DSD) sau campania The Global Goals. Un numar impresionant de institutii publice, companii, ONG-uri sau alte tipuri de organizatii si-au declarat pana acum sustinerea pentru noua agenda de dezvoltare, iar procesul se va accentua in perioada urmatoare. 
cele 17 Obiective de Dezvoltare Sustenabila (Sustainable Development Goals)

Implicatii pentru domeniul Responsabilitatii Sociale Corporative


“Obiectivele de Dezvoltare Durabila” vin sa inlocuiasca fosta agenda de dezvoltare internationala “Millenium Development Goals”, al carui termen expira la finalul anului 2015. Spre deosebire de aceasta din urma, “Agenda 2030” a fost gandita din timp, incepand de la Conferinta ONU “Rio+20”, din 2012. Totodata, a fost elaborata printr-o ampla campanie internationala de consultarea publica a tuturor stakeholderilor.

In consecinta, unul dintre principiile majore care insotesc Agenda 2030 este acela de parteneriat, fie ca e vorba de organizatii internationale, autoritati publice, companii, organizatii ale societatii civile, organizatii religioase etc.   

In acest context, in cadrul Summitului ONU care a adoptat agenda de dezvoltare post 2015, pe 25 septembrie, a avut loc si “UN Private Sector Forum 2015” - un eveniment de anvergura, care a discutat despre rolul sectorului de afaceri in implementarea celor 17 Obiective de Dezvoltare Globala. Forumul a fost prezidat de Secretarul General al ONU, Ban Ki-moon, iar la el au participat peste 300 de Directori Generali ai unora dintre cele mai mari companii din lume, sefi de state si lideri ai societatii civile.

Consensul Forumului a fost acela ca implicarea sectorului privat in finantarea si sustinerea prin orice mijloace a Obiectivelor este esentiala pentru atingerea acestora. Iar una dintre actiunile concrete pe care ar trebui sa vedem in perioada urmatoare este ca marile companii sa-si adapteze strategiile de CSR/sustenabilitate la cele 17 Obiective si la tintele acestora.

Secretarul General al ONU, Ban Ki-moonAstfel, in termenii folositi de Ban Ki-moon, “am fi mult mai aproape de lumea pe care ne-o dorim daca firmele de pretutindeni ar lua masuri elementare precum respectarea drepturilor angajatilor... eliminarea poluarii pamantului, a marilor si a aerului... si daca ar lupta pentru pedepsirea oricarei forme de coruptie.” (vezi intregul discurs)

Forumul a inregistrat totodata si angajamente concrete din partea marilor companii prezente la discutii. Spre exemplu:
  • Enel s-a angajat sa asigure accesul la electricitate pentru 3 milioane de oameni care locuiesc in zone izolate sau dezavantajate din Africa, Asia sau America Latina, pana in 2020. Va face asta prin programul sau ENabling Electricity. Acesta presupune atat investitia in tehnologii mai accesibile (ex: mini-retele de distributie locale, structuri locuibile mobile si flexibile, care pot capta si retine energia din surse regenerabile etc.), cat si in training tehnic pentru comunitati dezavantajate. Totodata, Enel s-a angajat sa devina neutru in carbon pana in 2050 si a anuntat investitii de 8,8 miliarde de dolari in surse regenerabile, pana in 2019.
  • GSK s-a angajat sa asigure accesul la servicii de sanatate pentru 20 de milioane de persoane dezavantajate din tarile cel mai slab dezvoltate, pana in 2020, comparativ cu nivelul din 2012.
  • Sanofi-Aventis impreuna cu Fundatia Bill & Melinda Gates s-au angajat sa creeze un mecanism, adresat in special unui numar de 73 dintre cele mai sarace tari din lume, prin care sa eradicheze poliomelita, pana in 2018.
Puteti vedea toate angajamentele luate in cadrul Forumului in acest compediu. Totodata, in urma evenimentului, un numar impresionant de companii multinationale s-au grabit sa-si exprime adeziunea fata de Agenda 2030 si sa vorbeasca despre propriile planuri si angajamente prin care o vor sustine.

Ghid pentru companiile care vor sa contribuie la Obiectivele de Dezvoltare Durabila

 
Tot in cadrul Forumului a fost lansat si un set de instrumente care sa ajute companiile pe de o parte sa-si alinieze strategiile la cele 17 Obiective, iar pe de alta parte sa-si masoare si sa-si mangerieze contributia la atingerea acestora. Setul de instrumente se numeste SDG Compass si a fost dezvoltat in parteneriat de GRI, Global Compact si World Business Council for Sustainable Development (WBCSD).

Principalul instrument care poate fi gasit pe site-ul SDG Compass este un ghid adresat in special companiilor mari si care explica 5 pasi pe care acestea ar trebui sa ii faca pentru a integra Agenda 2030 in propria strategie de afaceri:
Pasii pe care trebuie sa-i faca firmele pentru a contribui la Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila 1. Sa inteleaga Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila

2. Sa-si defineasca prioritatile in functie de tintele concrete ale obiectivelor

3. Sa-si stabileasca obiective proprii

4. Sa integreze obiectivele in strategiile lor de business si in activitatile curente

5. Sa raporteze si sa comunice public rezultatele
Un alt instrument deosebit de util pentru companii este o baza de date care le explica mangerilor de sustenabilitate indicatorii de business care au o legatura clara cu activitatea lor. Pentru a fi mai usor de inteles, acesti indicatori sunt pusi in legatura cu Obiectivul de Dezvoltare caruia ii corespund, cu una din tintele actionabile ale acestuia, dar si cu indicatorii cunoscuti deja de specialistii in sustenabilitate, cum e cazul celor din Standardul GRI G4.

Spre exemplu, daca o companie ar vrea sa contribuie la Obiectivul 1 (“Eradicarea saraciei in toate formele sale, peste tot in lume”) ar putea gasi, cu ajutorul bazei de date, toti indicatorii specifici de business prin care ar putea sa faca asta. Spre exemplu cei referitori la: “Incluziunea economica”, “Accesul la servicii financiare”, “Accesibilitatea produselor si a serviciilor pentru cei cu venituri mici”, “Accesul la electricitate” etc.    

Nu in ultimul rand, site-ul SDG Compass le ofera companiilor o baza de date cu toate standardele si ghidurile internationale care sa le permita sa inteleaga in detaliu cum isi pot alinia activitatile pentru a contribui la oricare din cele 17 Obiective.

3829

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Tendinte CSR

Iti recomandam si articolul:

Raiffeisen Bank: finantari de 100.000 euro pentru proiecte comunitare

Banca va finanta 10 proiecte din domeniul educatiei non-formale. Deadline: 31 iulie 2017


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro