RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Practici de afaceri responsabile social (Socially Responsible Business Practices)

Practicile responsabile social sunt initiative prin care o companie isi imbunatateste, in mod voluntar modul de operare, in asa fel incat sa contribuie la binele general al comunitatii si la protejarea mediului.

Pentru ca o initiativa sa fie considerata ca facand parte din CSR, este esential caracterul ei voluntar. Cu alte cuvinte, nu poate fi considerata ca fiind o initiativa de CSR o schimbare pe care compania o adopta ca urmare a presiunilor din partea autoritatilor, a organizatii neguvernamentale sau a consumatorilor.

In ce domenii pot fi operate schimbari:

O companie poate opera schimbari pentru adoptarea unor practici responsabile social in domenii ca:
  • designul locatiilor in care opereaza (ex. proiectarea sediilor, a unitatilor de productie sau de desfacere in asa fel incat: sa existe un nivel mai mare de siguranta, sa fie protejat mediul, sa scada consumul de energie etc.)
  • imbunatatirea procesele de productie (ex. eliminarea deseurilor, reducerea nivelului de substante chimice folosite ca ingrasaminte etc.)
  • retragerea unor produse care pot fi considerate daunatoare, chiar daca nu sunt ilegale (ex. gestul McDonalds de a retrage in 2004 portiile “Supersize” de cartofi prajiti si de bauturi carbogazoase)
  • alegerea unor materiale de productie si de ambalare care sa protejeze mediul (ex. sa permita reducerea cantitatii de deseuri, sa faciliteze procesul de reciclare, sa elimine emisiile toxice etc.)
  • oferirea de informatii obiective despre produse (ex. ambalajele contin si informatii despre: efectele negative potentiale ale consumului, volumul de activitati fizice necesar pentru a arde caloriile sau grasimile pe care le contine un produs etc.)
  • dezvoltarea de programe care sa urmareasca binele angajatilor (ex. asistenta medicala, consiliere psihologica, facilitati pentru recreere sau sport etc.)
  • asigurarea unor politici de marketing responsabile in special in ceea ce ii priveste pe copii (ex. sa nu fie permisa vanzarea online copiilor minori, sa retraga programele de marketing ale unor produse cu potential daunator din scoli etc.)
  • imbunatatirea accesului la produsele comercializate pentru persoanele cu dizabilitati (ex. rampe de acces in magazine, fomate alternative de print, site-uri web accesibile etc.).

Cand este potrivita adoptarea unor practici de afaceri responsabile social:

Atunci cand publicul ar putea considera ca o practica a companiei tale contribuie (cel putin in parte) la o problema sociala importanta

 
Asa cum poti vedea si la sectiunea de “beneficii generale ale programelor de CSR”, consumatorii au inceput sa fie ghidati in alegeri si de argumente care sunt dincolo de calitatea produsului sau de pret. Ei tind sa aprecieze o companie care e perceputa ca avand un impact pozitiv asupra contextului social. De asemenea penalizeaza companiile pe care le percep ca avand un impact negativ.

Despre McDonalds, spre exemplu, a existat perceptia ca are o contributie la problema obezitatii si a stilului de viata nesanatos. Retragerea portiilor “Supersize” si modificarea meniurilor Happy Meal sunt doar 2 exemple de schimbari pe care compania le-a facut pentru a arata ca este preocupata de stilul de viata sanatos al consumatorilor sai.

Studiu de caz - Kraft Foods
Kraft este o alta companie pentru care tema alimentatiei sanatoase este importanta. Programul Sensible Solution a fost o initiativa prin care Kraft a investit in cercetare, in modificarea ambalajelor si a liniilor sale de productie.

Ambalajul produselor din cadrul programului le-a oferit consumatorilor informatii despre: capacitatea nutritiva (ex. calciu, cereale integrale etc), beneficii functionale (ex. sanatatea inimii) sau nivelul ingredientelor (ex. continut redus de grasimi, continut bogat in calciu, etc).

De asemenea, pentru a sprijini eforturile de imbunatatire a produselor sale, compania a infiintat un grup format din 10 specialisti recunoscuti in domeniul sanatatii publice: Kraft Foods Worldwide Health & Wellness Advisory Council.


Atunci cand vrei sa protejezi sanatatea, siguranta sau bunastarea angajatilor

In general, orice initiativa de CSR imbunatateste satisfactia si loialitatea angajatilor fata de companie. Adoptarea unor practici responsabile poate duce si mai departe acest obiectiv. Ea ii permite companiei sa actioneze direct asupra amenintarilor la adresa sanatatii sau a sigurantei angajatilor.

Un exemplu de initiativa in acest sens este actiunea Coca-Cola in Africa. Prin intermediul The Coca-Cola Africa Foundation, compania s-a adresat celei mai mari amenintari la adresa sanatatii angajatilor sai din Africa: HIV/SIDA. Din 2002 compania a investit anual intre 4 si 5 milioane de dolari intr-un program de prevenire si de tratare a HIV/SIDA, adresat celor 60.000 de angajati africani ai sai.


Atunci cand vrei sa cresti preferinta de brand

Compozitia si modul in care sunt fabricate produsele companiei tale sunt un alt argument important pentru consumatori, dincolo de pret si de calitate.

Studiu de caz - Nike
Pentru a-si demonstra angajamentul fata de protectia mediului Nike a lansat, in 1993, programul “Reuse A Shoe”. Acesta presupune colectarea pantofilor vechi si reciclarea lor. Materialele obtinute au fost folosite de Nike pentru a fabrica suprafete pentru terenuri de sport de inalta performanta.

Suprafetele au fost realizate in mod gratuit, in beneficiul unor comunitati care altfel nu si le-ar fi putut permite. In acest fel, compania a adus si mai multa valoare programului sau “NikeGO”, care urmareste sa-i convinga pe copii sa faca sport. Pana in 2005, peste 170 de terenuri de sport din scoli au beneficiat de ajutorul materialelor refolosite oferite de Nike.
 
Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro