Responsabilitate Sociala - CSR in Romania
RSS
Cauta:
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z


Actionar (Shareholder)
Persoana care detine actiuni din capitalul unei corporatii sau al unui fond mutual. In cazul corporatiilor, la dreptul de proprietate, se adauga dreptul de a dispune de dividende si dreptul de vot in legatura cu anumite probleme ale organizatiei, inclusiv asupra consiliului director. Reprezinta o categorie importanta din randurile stakeholder-ilor unei organizatii. (Sursa)
Actiuni filantropice (Corporate Philantropy)
Este un tip de initiativa de CSR prin care compania contribuie in mod direct, cu bani sau produse la sprijinirea unei cauze. Printre formele pe care le pot lua activitatile de tip filantropic se numara: donatiile in bani, grant-urile, bursele, donatiile in produse/servicii etc. (Sursa)
Vezi si: Donatie, Sponsorizare.
Afaceri Publice (Public Affairs)
Componenta a relatiilor publice, care consta in influentarea procesului de elaborare, implementare sau evaluare al unor politici publice, considerate a avea impact asupra organizatiei. Termenul mai este folosit si de structurile guvernamentale pentru a-si descrie activitatile de relatii publice si de unele corporatii ca termen general care inglobeaza multiplele actiuni de relatii publice desfasurate de acestea. (Sursa)
Asumarea raspunderii companiilor (Corporate Accountability)
Este un concept legat de modul de operare al organizatiilor in societate, atat in sfera publica (institutiile statului), dar si in cea privata (corporatii). Desemneaza raspunderea pe care trebuie sa si-o asume o organizatie fata de publicul sau si obligatia legala a companiilor de a respecta exigentele legale si pe cele etice.

Scopul asumarii raspunderii este de a asigura ca produsele si activitatile companiei sunt in interesul societatii si nu provoaca nici un fel de daune. Conceptul este aplicabil mai ales in cazul companiilor multinationale. Globalizarea le-a adus acestora beneficii, dar, in acelasi timp, si obligatia asumarii raspunderii fata de impactul pe care il au asupra mediului si asupra comunitatilor in care isi desfasoara activitatea. Astfel, asumarea raspunderii necesita instrumente care sa asigure ca activitatile marilor corporatii respecta politica de dezvoltare durabila:
  • adoptarea unor principii si coduri de practica (UN Global Compact, The Sullivan Principles etc),
  • indici de performanta si de management al calitatii (Dow Jones Sustainability Indexes, AccountAbility 1000 Series, ISO 9000/14001 etc),
  • modele de raportare (Global Reporting Initiative etc)
(Sursa)
Vezi si: Dezvoltare durabila (Sustainable development), Raportare corporativa (Corporate Social Reporting), Reponsabilitatea sociala a companiilor (CSR).
Audit social (Social Audit)
Evaluare sistematica a progresului inregistrat de o organizatie in vederea implementarii unor programe care sunt responsabile social. Se realizeaza prin proceduri asemanatoare auditului financiar. (Sursa)
Vezi si: Raportare corporativa (Corporate Social Reporting).
Brand
Un nume, termen, semn, simbol sau design, sau o combinatie intre aceste elemente, prin care se urmareste identificarea bunurilor sau serviciilor unui vanzator sau grup de vanzatori si diferentierea lor de cele ale concurentei. Un brand se adreseaza consumatorului, incercand sa creeze un sens pentru acesta la 4 niveluri: al atributelor, al beneficiilor, al valorilor si al personalitatii.

La primul nivel, al atributelor, brand-ul comunica anumite calitati ale produsului (de ex. Mercedes se axeaza pe atribute precum inalta clasa, scump, durabil).

La al doilea nivel, brand-urile comunica beneficiile pe care le aduc atributele de la primul nivel (atributul durabil transmite beneficiul functional de a avea mult timp o masina buna, atributul scump confera beneficiul emotional de a te simti important si admirat, etc). Clientii cumpara produse pentru beneficiile aduse de acestea, nu pentru atributele lor; de aceea, companiile e bine sa transforme atributele in beneficii functionale si emotionale.

La al treilea nivel, brand-ul comunica despre valorile cumparatorului, valori catre care tintesc produsele sale (pentru cumparatorul Mercedes sunt importante valori precum prestigiul, inalta performanta si sigurantata). La al patrulea nivel, brand-ul incearca sa il faca pe consumator sa-l vizualizeze ca o personalitate distincta. Aceasta personalitate ar trebui sa il motiveze pe consumator sa se identifice cu ea (personificat, Mercedes ar fi un manager cu varsta intre 35-50 de ani si cu venituri ridicate).

Compus din semnificatiile pe care le genereaza la fiecare dintre cele 4 niveluri, brand-ul apare ca un simbol complex, un set de sensuri si asocieri care ii confera o anumita identitate. (Sursa)
Vezi si: Preferinta de brand, Pozitionarea de brand.
Cod de conduita
Declaratie formala de principii prin care o companie isi defineste standardele de comportament. Codurile de conduita pot include specificatii privind combaterea coruptiei, respectarea drepturilor omului si a standardelor de mediu etc. (Sursa)
Corporatie
Este una dintre formele pe care le poate avea o organizatie comerciala. Corporatia se manifesta ca o entitate careia statul ii confera autoritatea legala de a actiona ca o singura persoana, distincta de multitudinea de actionari care detin drepturi de proprietate in cadrul ei. Caracteristicile corporatiei sunt:
  • dreptul de a emite actiuni;
  • capacitatea de a transfera aceste drepturi de proprietate, ceea ce ii confera o existenta de durata;
  • responsabilitatea limitata a actionarilor sai (fiecare dintre investitori nu este raspunzator pentru datoriile sau obligatiile corporatiei).
(Sursa)
Vezi si: Corporatist, Corporativ.
Corporatist
Care tine de corporatism si de ideologia lui, privitor la corporatism si la ideologia lui. Termenul este adesea folosit ca adjectiv pentru a desemna calitatea de a apartine unei „corporatii”, ceea ce constituie o greseala avand in vedere sensul ideologiei corporatismului. Vezi corporatism = doctrina social-politica si economica, aparuta dupa primul razboi mondial, care preconiza inlocuirea sindicatelor muncitoresti cu corporatii, organizatii profesionale din care sa faca parte atat muncitorii, cat si patronii, precum si inlocuirea Parlamentului cu o reprezentanta nationala a corporatiilor.
Vezi si: Corporatie, Corporativ.
Corporativ
Care tine de corporatii, privitor la corporatii.

De multe ori, in loc de corporativ se foloseste in mod eronat termenul de „corporatist”. Acesta din urma desemneaza un atribut care tine de ideologia corporatismului. (Sursa)
Vezi si: Corporatie, Corporatist.

Pagini: 1 2 3 4 5
Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro

Afla cat de responsabile sunt companiile din jurul tau!

Saptamanal, ne citesc peste 8.000 de lideri de opinie din companii, din societatea civila sau din institutii publice.

Asigura-te ca afli cele mai noi informatii, evenimente, sau analize din domeniul CSR, atat din Romania, cat si din strainatate.