RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Top cei mai responsabili retaileri alimentari din Romania in 2014

Alina Liciu Directoarea The Azores prezinta concluziile unui studiu despre contributia retailerilor la stimularea economiei locale, la protejarea mediului inconjurator si la dezvoltarea comunitatilor.

de Alina Liciu
Managing Partner - The Azores

Majoritatea consumatorilor intra intr-un supermarket cel putin o data pe saptamana, adica mult mai des decat acum 10 ani. Motivul principal este acela ca retailul modern este in plina expansiune.

In Romania, numai in 2013, au fost deschise peste 250 de supermarketuri, conform publicatiei Capital. In plus, din datele Comisiei Europene, sectorul comertului acopera aproximativ 11% din PIB-ul Uniunii Europene.

O data cu aceasta expansiune, retailerii dobandesc mai multa putere financiara, colaboreaza cu mai multi furnizori si raspund nevoilor unui numar tot mai mare de clienti. In paralel, creste si responsabilitatea pe care retailerii ar trebui sa si-o asume pentru a contribui la stimularea economiei locale, la protejarea mediului si la dezvoltarea comunitatilor.

Aspecte precum achizitiile locale, produsele ecologice sau implicarea in comunitate contribuie la o dezvoltare sustenabila, atat la nivel local, cat si national.

In acest context, The Azores a realizat un top al celor mai responsabili retaileri alimentari din Romania, cu scopul de a evalua contributia lor la dezvoltarea durabila. Studiul ia in considerare implicarea retailerilor din punct de vedere economic, al mediului si social, dar si modul in care acestia si-au construit strategia de dezvoltare durabila sau de CSR.

In analiza acestor aspecte, au fost luate in considerare informatiile pe care primii 15 retaileri alimentari din Romania le publica pe site-urile proprii si in rapoartele de dezvoltare durabila, respectiv: Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour, Selgros, Lidl, Penny Market, XXL, Mega Image, Cora, Billa, Profi, Unicarm, Succes, Merkur si Annabella.

Aspecte de CSR importante pentru retailerii alimentari


Atunci cand iau in considerare conceptul de dezvoltare durabila, retailerii isi indreapta atentia in primul rand spre initiative de implicare in comunitate. Pentru acest criteriu, punctajul general a fost de 42.22%. Initiativele cele mai frecvente sunt organizarea de competitii pentru a finanta diverse afaceri sociale, campanii de colectare a deseurilor sau donatii de bani si produse catre ONG-uri.  

Alte aspecte pe care retailerii le iau in considerare sunt Dezvoltarea durabila in lantul de aprovizionare si Produsele ecologice, unde au obtinut punctaje de 25.56%, respectiv 24.76%.

Retailerii se arata mai putin interesati de abordarea strategica a dezvoltarii durabile, ei obtinand cele mai mici punctaje la criterii cum ar fi Implicarea stakeholderilor (2.22%) sau Comunicarea despre dezvoltare durabila (9.33%).

Top 3 cei mai responsabili retaileri alimentari din Romania


Auchan a obtinut un punctaj de 63.75%, clasandu-se pe primul loc. Retailerul are o abordare echilibrata a dezvoltarii durabile, incluzand toate cele trei dimensiuni de baza: economica, de mediu si sociala. In plus, foloseste indicatori masurabili pentru a-si prezenta performantele, ceea ce ajuta stakeholderii sa inteleaga mai bine nivelul de implicare al retailerului. De exemplu, afirma ca nu foloseste cataloage de hartie pentru a-si promova produsele, ceea ce ii permite sa economiseasca 2.500 tone de hartie pe an. De asemenea, declara ca 90% din furnizorii sai sunt romani sau ca a valorificat 4.800 tone de deseuri, colectate in magazinele sale.

Pe locurile doi si trei se afla, la egalitate, Kaufland si Mega Image.

Kaufland declara ca, in urma unor actiuni de eficientizare a consumului de energie, a reusit sa-si reduca emisiile cu 3.905 tone CO2/an.

In ceea ce priveste initiativele derulate de Mega Image, mentionam finantarea a 10 proiecte comunitare din Bucuresti si Ilfov cu suma totala de 100.000 RON.

Ce impact are conceptul de dezvoltare durabila asupra retailerilor


Cum si cat aleg sa investeasca retailerii in dezvoltarea durabila depinde in mare masura de beneficiile pe care le pot obtine. Acestia urmareasc avantaje precum: consolidarea brandului, reduceri de costuri sau un management mai bun al riscului.

In plus, conform unui raport RILA (una dintre cele mai mari asociatii de retaileri la nivel mondial), atentia la aspecte sociale si de mediu incepe sa o inlocuiasca pe cea acordata unor masuri traditionale competitive, cum ar fi pretul sau calitatea serviciilor.

Un alt aspect care merita amintit este faptul ca Parlamentul European a adoptat in aprilie 2014 o Directiva care va obliga companiile mari sa raporteze informatii non-financiare incepand cu 2017. Astfel, impactul social si de mediu, practicile anticoruptie, respectarea drepturilor omului vor deveni informatii care vor trebui raportate de catre toate companiile cu peste 500 de angajati din UE.

De ce este important pentru consumatori sa investeasca in branduri responsabile


Achizitia unui produs sau serviciu reprezinta o investitie, chiar daca la o scara mai mica, in brandul acelui produs sau serviciu. Iar investitia pe care consumatorul o face intr-un brand responsabil permite companiei care il detine sa contribuie in continuare la o dezvoltare durabila.

Atunci cand un consumator are de ales intre mai multe branduri, preferintele lui ar trebui sa se indrepte spre acele branduri care au demonstrat ca se preocupa de aspecte precum: calitatea mediului inconjurator, sustenabilitatea producatorilor locali sau investitia in comunitati.

Insa, doar consumatorii informati pot alege sa isi foloseasca puterea de cumparare pentru a sprijini brandurile responsabile. De aceea, va invitam sa aflati mai multe despre cum se implica retailerii alimentari din Romania in dezvoltarea durabila din studiul mentionat, afisat mai jos:




5337

Biografie Alina Liciu

Alina Liciu este Managing Partner The Azores, agentie de strategie si raportare de sustenabilitate si responsabilitate sociala.

The Azores ajuta companiile sa inteleaga beneficiile sustenabilitatii in dinamica pietei de astazi si sa dezvolte programe cu impact asupra ROI (Return on Investment), care pot fi masurate cu indicatori specifici.

Cu o experienta de 12 ani in domenii precum retail, FMCG si educatie , si cu o mare pasiune pentru  sustenabilitate si CSR, Alina isi propune sa gaseasca solutii durabile pentru companii la intersectia dintre eficientizarea costurilor prin reducerea impactului asupra mediului, managementul reputatiei si dezvoltarea de produse sustenabile pentru consumatorii de azi si de maine.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Cercetari CSR | Implicare in comunitate | Dezvoltare comunitara | Achizitii responsabile | Branding


Iti recomandam si articolul:

Fondul pentru Democratie: 70.000 RON pentru proiecte civice

Pana pe 31 iulie, ONG-urile sau grupurile de initiativa pot depune idei de proiecte care contribuie la consolidarea democratiei.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro