RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Simona Penescu: Evaluarea impactului proiectelor sociale este un subiect complex

Simona Penescu Aflati de la Directoarea interimara a Fundatiei Orange ce impact are, cum este organizata si cum functioneaza una dintre cele mai eficiente fundatii corporative din Romania.

de Simona Penescu
Director Executiv Interimar Fundatia Orange - Orange Romania

Ce v-ati propus sa realizati prin intermediul Fundatiei Orange Romania? 


Misiunea Fundatiei Orange in Romania este sa contribuie la imbunatatirea calitatii vietii persoanelor cu deficiente de auz, de vedere sau deficiente asociate. Urmarim integrarea sociala a acestor persoane, prin finantarea unor proiecte pe 3 directii: sanatateeducatie si cultura.  

Cum ati ales grupul tinta?


publicul tinta al Fundatiei Orange La nivelul grupului Orange, exista o istorie lunga a fundatiilor corporative, unele avand chiar si 30 de ani. Grupul avea deja stabilite cateva  directii dintre care noi, fundatia din Romania, puteam alege.  

Si am ales sa ne adresam persoanelor cu deficiente vedere si de auz, intrucat Orange este o companie de comunicare si isi doreste safaciliteze integrarea prin comunicare pentru toate categoriile sociale, inclusiv cele defavorizate din punct de vedere medical.   

Care sunt principalele programe pe care le are Fundatia?


Programul principal se numeste "Lumea prin culoare si sunet". Este un concurs de finantare prin care oferim fonduri unor organizatii non-profit, care desfasoara proiecte de sanatate, cultura si educatie, pentru persoanele cu deficiente de vedere sau de auz. Concursul este anual, iar bugetul total disponibil la fiecare editie este de 350.000 de euro.  

Principalul program a Fundatiei

Apoi, avem si un program mai mic, dedicat angajatilor Orange. Acesta se numeste "Sustine un ONG" si este organizat tot sub forma de concurs. Angajatii Orange pot propune orice tip de proiect filantropic, facut in parteneriat cu un ONG, si pot obtine fonduri de pana la 32.000 de RON pentru finantarea sa. Pe langa obtinerea banilor, angajatii Orange se ocupa si de implementarea proiectelor, dar si de raportarea periodica a rezultatelor catre companie.  

Ce impact au avut aceste programe pana acum?


Evaluarea impactului unui proiect social este un subiect complex, intrucat cifrele nu masoara in totalitate  impactul acelui proiect. La finalul unui proiect stim ca am ajuns la un anumit numar de beneficiari, dar acest fapt nu masoara si schimbarile aduse in viata acestora. O astfel de evaluare calitativa (care masoara efectul proiectelor pentru beneficiari) se poate face doar pentru proiectele implementate timp de ani de zile. In Polonia, de exemplu, Fundatia a inceput sa faca o astfel de evaluare pentru un proiect inceput in 2005. 
 
Ceea ce ne-am propus sa facem si noi de la incheierea proiectelor de anul acesta este ca, la finalul fiecarui proiect, sa facem o cercetare in randurile beneficiarilor, pe care sa ii intrebam cum s-a schimbat viata lor datorita proiectului. Din nou, nici aceasta cercetare nu ne va indica impactul total, dar ne va oferi un feedback mai elaborat.  

Cum functioneaza lucrurile in interiorul Fundatiei Orange? 


Fundatia noastra este una mica, tanara, dar foarte dinamica.  

Ea este condusa de catre un Consiliu Director, format din 7 persoane: Dana Deac, Cristiana Stoica, Mary Lisa Durban, Veronica Dogaru, Mirela Bosoi, Ionut Sibian si Gerard de Maupeou. Ei se intalnesc o data la 2-3 luni, pentru a lua deciziile importante, cum ar fi: aprobarea bugetelor anuale, jurizarea programului principal de finantare, aprobarea rapoartelor de audit sau modificarea actelor constitutive ale Fundatiei (in cazul in care e necesar).  

Pe langa Consiliu Director, avem si o parte executiva a Fundatiei. Aceasta este formata din 2 persoane, care gestioneaza implementarea proiectelor.  

Cum v-a ajutat coopotarea unor personalitati in Consiliul Director?


Cred ca e extrem de important sa ai in board persoane cu experienta in lumea ONG, oameni care au experienta vorbitului in public, persoane cunoscute, buni ambasadori pentru fundatie.  

De exemplu, Dana Deac are o viziune strategica extraordinara si ne reprezinta foarte bine in public, transmitand in mod eficient mesajul fundatiei. Ionut Sibian cunoaste mediul ONG si are experienta in evaluarea de proiecte, Veronica Dogaru si Mirela Bosoi au expertiza valoroasa de comunicare si cunosc foarte bine brandul Orange, iar doamna avocat Stoica ne acorda suport important pe partea legislativa.  
 
Consider ca avem un board foarte bine construit, intrucat fiecare membru e extrem de competent pe domeniul sau de activitate si este dedicat muncii pentru fundatie.  

Cum obtineti finantarea si cum raportati rezultatele?


Fondurile vin in principal de la compania fondatoare, de la Orange, dar ne bazam si pe donatii, din campania de 2% sau din donatii individuale. 
In ceea ce priveste raportarea, informam compania despre rezultatele obtinute prin proiectele desfasurate cu fondurile de care dispunem. Informatiile sunt trimise catre managementul companiei si catre headquarter-ul Fundatiilor Orange, care este in Franta. Ii tinem la curent cu ce concursuri desfasuram, cu castigatorii acestora, cu modul in care ne desfasuram activitatea, cu rezultatele proiectelor s.a.m.d..   

Felul in care noi desfasuram  concursul de finantare in Romania este considerat un model pentru alte tari. Toamna trecuta, am fost invitati sa prezentam la un seminar din Madrid modul in care ne alegem proiectele, ca un exemplu de urmat pentru Fundatiile Orange din alte tari.  

Cum se desfasoara colaborarea cu alte departamente din companie?


Fundatia colaboreaza cu departamentul de CSR si cu cel de comunicare de brand din Orange.  
 
Validam toata comunicarea din cadrul proiectelor  cu departamentul de CSR sau cu echipa de brand (in functie de tipul de comunicare). In plus, beneficiem de suport de la colegele noastre de la CSR si  pentru organizarea de evenimente.  

De asemenea, in momentul in care departamentul de CSR organizeaza actiuni de voluntariat, colaboreaza cu noi pentru selectarea unora dintre organizatiile implicate in actiuni.   

In ceea ce priveste colaborarea cu ONG-urile, cum le selectati si cum lucrati cu ele?


Alegerea e un proces foarte complex. Intai se realizeaza o preselectie a proiectelor care aplica.  
 
Pe de o parte evaluam organizatia: ce tip de activitate a desfasurat in trecut, daca are un mecanism transparent de raportare, daca are acreditarile necesare si capacitatea de a implementa proiectul propus etc. Apoi, evaluam proiectul pe baza unei grile destul de complexe.   

Ne intereseaza ca proiectele:
  • sa raspunda unei nevoi reale a beneficiarilor;
  • sa contina activitati care sa duca spre indeplinirea obiectivelor pe care si le-au stabilit si sa contribuie la realizarea scopului proiectului;
  • sa aiba un numar de beneficiari cat mai mare;
  • sa fie sustenabile si dupa ce proiectul nostru s-a incheiat;
  • sa aiba un buget bine-construit, realist si eficient;
  • sa aiba, daca se poate, si o componenta digitala; nu este obligatorie, dar e preferabila.
Proiect cu componenta digitala
 
Apoi, dupa selectie, incheiem un contract cu castigatorii si ne asiguram ca respecta calendarul activitatilor. Pe parcursul proiectelor, ne prezinta rapoarte intermediare, iar daca e nevoie  de modificari fata de planul intial, ne cer acordul. La final, ne raporteaza pentru fiecare obiectiv: ce activitati au indeplinit, ce rezultate au obtinut, cati beneficiari au atins, ce aparitii media au existat, cum au cheltuit banii si ne trimit fotografii din proiect.  

S-a intamplat sa intampinati probleme in implementarea proiectelor selectate?


Nu. Uneori a fost nevoie de prelungirea contractului cu o luna. Am facut acte aditionale si le-am prelungit. Dar in rest, nu, nu au fost probleme. 

Interviu realizat de Irina Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro


4622

Biografie Simona Penescu

Simona Penescu este Director Executiv Interimar al Fundatiei Orange. 

Cu o experienta de 16 ani in  marketing si comunicare in companii precum PricewaterhouseCoopers (PwC), The Coca-Cola Company sau British American Tobacco, Simona lucreaza de cativa ani in mediul ONG.

Din pozitia actuala, coordoneaza programele de finantare derulate de Fundatia Orange si supervizeaza implementarea proiectelor sustinute si a strategiei de comunicare.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:



Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro