RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Sfaturi despre obtinerea de finantari si sponsorizari de la companii

Angela Galeta Descoperiti recomandarile pe care Directoarea Fundatiei Vodafone le face ONG-urilor de orice tip sau dimensiune, pentru a-si creste sansele de a atrage sponsorizari si finantari de la companii.

de Angela Galeta
Director Fundatia Vodafone Romania - Vodafone Romania

Asa cum am observat la numeroase conferinte sau intalniri publice, subiectul sponsorizarilor sau al finantarilor a fost si va ramane unul “fierbinte” in dialogul dintre companii si ONG-uri.

In ceea ce ma priveste, conduc  Fundatia Vodafone de un numar bun de ani, iar Fundatia in sine are peste 17 ani de activitate. Dupa cum stiti, rolul ei este sa sustina eforturile de implicare in comunitate ale companiei Vodafone. De aceea, va puteti imagina ca m-am intalnit adeseori cu acest subiect si cu toate provocarile pe care le presupune el.

De aceea, as vrea sa va impartasesc cateva din lectiile pe care le-am invatat in cei 10 ani de experienta, atat in cadrul Fundatiei, cat si in cadrul departamentului de CSR al Vodafone.

Desigur, aceste lectii personale, sau, daca vreti, sfaturi pentru cei care au atata nevoie de sprijinul nostru, se aplica in primul rand pentru Fundatia Vodafone Romania. Insa eu sper sa va fie utile si in relatia cu alte companii sau fundatii corporative.

Informati-va despre domeniile de implicare ale fiecarei companii

 
Este in interesul fiecarei companii sau fundatii corporative sa publice pe site-ul sau un ghid de bune practici pentru cei care solicita o sponsorizare, care sa includa si o astfel de lista de domenii prioritare de implicare. In felul acesta nu risca sa fie asaltata cu solicitari neeligible, la care sa nu aiba nici macar timpul sa raspunda. Totodata, un astfel de ghid, i-ar ajuta pe aplicanti sa se pregateasca din timp pentru o runda de finantare si sa depuna proiecte mai bune.

Din pacate, nu intotdeauna acest lucru se intampla. De aceea, un prim pas in comunicarea cu o companie ar putea sa fie intrebarea daca nu exista totusi un astfel de ghid intern sau macar niste linii directoare, care sunt urmarite de obicei.

In cazul nostru, aveti toate aceste detalii si multe, multe altele, care sa va permita sa aplicati la fiecare din rundele noastre de finantare, pe site-ul Fundatiei Vodafone Romania.

Stiu ca nu este putina informatie de parcurs, insa trebuie sa intelegeti ca este in beneficiul vostru sa o faceti. In acest fel veti economisi de fapt mult mai mult timp. Pe de o parte, nu veti lucra saptamani intregi pentru a ne trimite aplicatii care au din start sanse foarte mici sa fie aprobate. Pe de alta parte, va veti putea concentra spre alti finantatori corporatisti, care ar fi mai potriviti pentru proiectul vostru.

Informati-va despre organizatiile si proiectele sponsorizate de fiecare companie


Asa cum noi intelegem nevoia acuta a celor care cred cu tot sufletul in proiectele lor si care se indreapta spre orice companie de la care cred ca pot primi suport, si voi trebuie sa intelegeti ca fiecare dintre acestea este diferita.

Fiecare companie are anumite domenii de implicare, fiecare alege sa finanteze organizatii cu un anumit specific si o anumita experienta, proiecte care se intampla la nivel national sau doar in anumite comunitati, unde compania are operatiuni etc. Din pacate diferentele sunt mari, iar asta poate parea cateodata nedrept. Insa la randul nostru trebuie sa luam decizii dificile, pentru ca stim ca avem un numar limitat de resurse. Chiar daca ne dorim, n-am avea efectiv cum sa acoperim toate nevoile.    

Anual, Fundatia Vodafone Romania investeste peste 2 milioane de euro in comunitati din toata Romania; finanteaza peste 50 de ONG-uri, care ajuta zeci de mii de beneficiari (copii, batrani, bolnavi, persoane cu dizabilitati etc.) si  nu in ultimul rand, peste 1000 de angajati ai Vodafone doneaza mii de ore de voluntariat in aceste proiecte. 

Si atunci...

...cum ne alegem prioritatile sau organizatiile si proiectele pe care le finantam?

Ei bine, periodic facem studii de piata, in care intrebam diferite categorii de stakeholderi care sunt domeniile in care ar trebui sa ne implicam. Intotodeauna sanatatea este pe primul loc, dupa care urmeaza educatia, ajutorul pentru persoanele defavorizate si celelalte directii, pe care v-am spus ca le gasiti pe site-ul Fundatiei.

Acelasi lucru il facem si cu proiectele pe care le finantam - investim enorm pentru a afla care a fost impactul lor pe termen scurt sau lung, cat de multumiti au fost stakeholderii nostri de un anumit proiect sau de altul.

Va recomand asadar cateva solutii:
  • Analizati proiectele pe care le-a finantat pana acum Fundatia Vodafone (din nou, le puteti gasi descrise in detaliu pe site-ul nostru).
  • Uitati-va la proiectele mentionate pe site-urile altor companii, la care vreti sa apelati.
  • Fiti permanent la curent cu proiectele finantate de diverse companii si cu tipicul acestora, folosind surse de informare de calitate, precum ResponsabilitateSociala.ro     
Veti afla foarte multe din acest demers: cum sa va imbunatatiti propriile proiecte, ce cauta fiecare companie in parte, care sunt perioadele din an in care se lanseaza competitii de proiecte si daca vi se potrivesc sau nu.

Si v-as mai da un argument.

Spre exemplu, Fundatia Vodafone Romania organizeaza anual cel putin 3 runde de finantare majore, care v-ar putea interesa: “Fondul pentru Fapte Bune”, “Mobile for Good” si “Voluntar de profesie”. Pe langa acestea, organizam si alte competitii de proiecte, care nu au un caracter periodic. Deci este nevoie sa va informati constant si sa apelati la cele 3 solutii pe care le-am mentionat mai sus.

Construiti relatii pe termen lung cu finantatorii si sponsorii vostri


O intrebare pe care o aud foarte des este: “am sanse sa castig o finantare daca sunt la inceput sau daca ONG-ul meu lucreaza in special cu voluntari?

Eu o sa va spun ce se intampla in cazul nostru, desi sunt convinsa ca e valabil si in cazul altor finantatori corporate.

Asa cum v-am mentionat, contributiile noastre anuale sunt unele dintre cele mai mari din Romania. Spre exemplu, in domeniul sanatatii, suntem bucurosi ca am finantat proiectul Asociatiei ”Inima Copiilor”, care a construit cea mai moderna sectie de terapie intensiva pentru nou-nascuti din Sud-Estul Europei, la Spitalul Marie Curie. Da, acolo a fost vorba de o investitie de 1.400.000 de Euro si a fost cel mai mare proiect al nostru. 

Insa trebuie sa stiti ca Fundatia Vodafone Romania finanteaza si proiecte de 3.000 de Euro si proiecte de 300.000 de Euro. Si ONG-uri cu experienta si unele aflate la inceput de drum. Pentru noi, toate sunt la fel de importante. Spre exemplu, am inceput cu organizatii care se bazau pe voluntari si aveau un singur angajat, iar acum au ajuns sa aiba o echipa intreaga si sa deruleze proiecte pe POSDRU.

Concluzia mea este deci urmatoarea: daca sunteti la inceput, insa credeti cu tarie in cauza voastra, incercati sa obtineti o prima finantare, chiar daca valoarea ei nu va fi foarte mare. Asta va va permite sa-i demonstrati companiei ca poate sa aiba incredere in voi. Daca relatia de incredere prinde contur, daca proiectele au impact, aveti toate sansele sa treceti la urmatorul nivel si, in timp, sa faceti impreuna proiecte din ce in ce mai mari.

Fiti transparenti, pentru a castiga increderea tuturor partenerilor vostri


V-am spus mai sus ca pentru noi, si pentru orice alt finantator, este important sa ne putem masura impactul investitiilor in comunitate. De aceea, una dintre regulile pe care le aplicam este sa finantam doar organizatii care ne demonstreaza ca vor avea un proces transparent de raportare lunara, atat narativa, cat si financiara.

Poate parea dificil sa justifici cu documente fiecare cheltuiala pe care ai facut-o in cadrul proiectului care a primit finantare. Insa lucrul acesta tine de transparenta, de procesul prin care construim o relatie de incredere reciproca. Si trebuie sa ma credeti cand va spun ca ne dorim sa avem relatii de incredere si pe termen lung cu toti partenerii nostri ONG-uri. 

Desigur, daca e vorba de o organizatie mai tanara de un an, suntem flexibili si nu le cerem documente pe care nu le au inca, precum bilantul contabil.

Daca insa este vorba de o organizatie mai veche de un an, reprezinta un avantaj important sa aiba un raport anual, care sa contina si rezultate si numarul de beneficiari pe care i-a avut, dar si informatii financiare, care pot fi sustinute cu documentele contabile aferente.

Un astfel de raport, poate fi in forma tiparita sau poate fi online. Ceea ce conteaza este transparenta organizatiei si masura in care reuseste sa castige increderea finantatorului.

Asigurati-va ca proiectul vostru este sustenabil


Sustenabilitatea proiectului pe care il propuneti este un atu in fata oricarui finantator. Oricine isi doreste ca proiectul in care investeste sa aiba o viata a lui, chiar si dupa terminarea finantarii.

Spre exemplu noi va incurajam sa faceti campanii de fundraising sau sa includeti in proiectul vostru activitati ale caror rezultate sa faca proiectul atractiv si pentru alti finantatori, sponsori, donatori individual sau chiar clienti (in cazul unei intreprinderi sociale).

In acelasi timp, trebuie sa intelegeti ca finantatorii nu vor investi intr-un proiect al carui singur obiectiv este o campanie de fundraising.

Insa, e usor sa va imaginati ca, pentru orice companie, este o mandrie daca peste ani se va uita la un proiect ale carui rezultate s-au multiplicat, iar ea va putea spune: "si noi am contribuit la asta!"...


Acestea au fost cateva din concluziile mele personale, care cred ca ar putea imbunatati parteneriatul dintre companii si ONG-urile care se afla in cautarea unor finantari sau sponsorizari. Desigur, nu am pretentia ca le-am enumerat pe toate sau ca ar fi macar pe departe suficiente.

Va recomand inca odata sa intrati si sa va informati periodic pe site-ul Fundatiei Vodafone Romania . Si, desigur, astept observatiile voastre, la rubrica de comentarii de mai jos! 


10462

Biografie Angela Galeta

Angela Galeta este Directorul Fundatiei Vodafone Romania si membru in Consiliul de Administratie al Fundatiei.

Cu o experienta de peste 18 ani in domeniul organizatiilor non-guvernamentale, din 2005 a lucrat pentru Vodafone Romania, coordonand programul de responsabilitate corporativa, iar din decembrie 2012 este Directorul Fundatiei Vodafone România.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Finantari si sponsorizari | Fundraising


Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro