RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Risipa alimentara - o problema majora in Uniunea Europeana

Alina Liciu Directoarea agentiei de consultanta The Azores arata importanta pe care o acorda UE risipei alimentare si care sunt beneficiile financiare sau de imagine pe care le-ar obtine companiile care s-ar implica in rezolvarea acestei probleme.

de Alina Liciu
Managing Partner - The Azores

90 de milioane de tone de alimente sunt irosite anual in Uniunea Europeana. Aceasta cantitate reprezinta 40% din totalul alimentelor. Deseurile sunt produse in intreg lantul de aprovizionare, de la productie, vanzare, pana la consumatorul final. Risipa alimentara este un fenomen care afecteaza societatea, mediul inconjurator si economia.

Comisia Europeana a identificat industria alimentara drept un sector cheie unde eficienta resurselor poate fi imbunatatita. In tarile puternic industrializate, cea mai mare parte din deseuri apare in retail si la consumatorul final.

Multi dintre noi aruncam mancare, si inca de multe ori. Motivele pot fi multiple: lipsa timpului, abundenta de produse din piata sau ofertele promotionale care ne ofera o reducere de pret la achizitionarea unui numar mai mare de produse. Dar implicatiile acestui fenomen sunt multiple. Din punct de vedere financiar este o irosire de bani. Din punct de vedere al impactului asupra mediului inconjurator multe din aceste resturi ajung in groapa de gunoi sau sunt incinerate. In urma dezintegrarii resturilor alimentare se degaja metanul, un gaz cu un potential de incalzire globala de 21 de ori mai mare decat dioxidul de carbon.

Campanii la nivelul Uniunii Europene


Uniunea Europeana  si-a propus sa limiteze la jumatate cantitatea de produse alimentare care sunt risipite.

Intr-un raport al Comisiei Europene, ”Roadmap to a resource-efficient Europe”, se  estimeaza ca in Europa aproximativ 90 de milioane de tone de alimente ajung la groapa de gunoi in fiecare an. Mancarea este irosita in intreg lantul de aprovizionare: in etapa de productie, la vanzare si de catre consumatori.

In acelasi raport Comisia analizeaza impreuna cu partile interesate modalitati de reducere a risipei fara a compromite siguranta hranei. Printre solutiile recomandate se propun: donatii de produse catre banci de alimente, scurtarea lantului de aprovizionare sau obtinerea de energie de biomasa din resturi.

Acesta este si motivul pentru care a initiat o campanie de informare referitoare la risipa alimentara: ”Stop food waste”.

Spotul video al acestei campanii, inclusiv in limba romana, poate fi vazut mai jos:

Tot in cadrul campaniei au fost lansate o serie de materiale informative care contin sfaturi pentru a-i sprijini cetatenii europeni sa arunce mai putin. Acestea pot fi descarcate, inclusiv in limba romana, de pe site-ul campaniei.

Beneficiile companiilor care se implica in rezolvarea problemei - reduceri de costuri si capital de imagine


In unele companii din Uniunea Europeana, fie ca sunt producatori, retaileri sau restaurante, exista numeroase proiecte care au obiectivul de a reduce risipa de alimente. Acestea sunt fie campanii de educare, constientizare sau informare, fie actiuni de redistribuire a alimentelor.

Va prezint mai jos cateva exemple de succes:
  • Spitalul Hvidovre din Danemarca si-a regandit regulamentele din bucatarii pentru a putea servi in orice moment pacientii cu preparate ”a la carte” si a se limita in acelasi timp la bugetul stabilit. A reusit astfel sa previna producerea a 40 de tone de deseuri pe an.
  • In Carrefour Spania au fost instalate unitati de bio-metanizare. Acestea permit reciclarea deseurilor organice din magazin producand compost si energie electrica.
  • Angajatii Sodexo de la 8 campusuri au redus cu o treime deseurile din bucatarie printr-un procedeu simplu de calculare si monitorizare a resturilor alimentare. Sodexo are un parteneriat cu LeanPath, o companie care produce sisteme de monitorizare unde pot fi introduse date cu privire la cantitatea si motivul producerii deseurilor.
  • Initiativa Single Bananas desfasurata de Coop Danemark isi propune sa popularizeze vanzarea unei singure banane. In urma unui studiu, a reiesit ca bananele care nu sunt intr-un  buchet se vand mai rar, ducand la o risipa de 6000 de banane pe zi.
  • Bruxelles Environment din Belgia a desfasurat o serie de training-uri prin care sa arate tehnici de conservare a alimentelor. Aceste workshop-uri sunt oferite gratuit in comunitatile locale.
  • Auchan Italia are un parteneriat cu Banco Alimentare, un ONG care colecteaza alimente cu termen de valabilitate aproape de final. Acestea ajung la organizatii care au grija de oamenii saraci. De asemenea Auchan ofera un discount pentru produsele care se apropie de termenul de valabilitate. Discount-urile sunt de pana la 50% din pretul normal.
  • Spar Austria a intreprins o campanie de constientizare, informare si educare cu obiectivul de a reduce risipa alimentara cu 10% pana in 2014. Activitatile desfasurate au cuprins parteneriate cu scoli, colaborari cu parteneri de afaceri dar si cu universitatea BOKU din Viena.

Marea Britanie - campanie nationala inceputa inca din 2007


Executie din campania 'Love Food Hate Waste'In Marea Britanie risipa alimentara este recunoscuta ca o problema economica, sociala si ecologica.  De la lansarea campaniei nationale ”Love Food Hate Waste”, in 2007, s-au cautat diverse solutii de a reduce aceasta risipa, atat din partea guvernului central, cat si a primariilor sau a retailerilor.

Conform studiului ”Vision 2020” 40% din mancarea britanicilor ajunge in groapa de gunoi, reprezentand aproximativ 15 milioane de tone de resturi in fiecare an.

Studiul face apel la toate partile implicate sa-si uneasca fortele pentru a opri orice produs alimentar sa ajunga la groapa de gunoi. Una dintre masurile recomandate este de a aduna deseurile alimentare de la toate locuintele si firmele din Marea Britanie. Acestea pot fi refolosite ca o resursa valoroasa pentru producerea de energie, caldura sau nutrienti in agricultura.

Romania isi propune sa urmeze modelul britanicilor 

 
In Iunie 2013 Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice din Romania a lansat proiectul ”Gandeste. Mananca. Economiseste”. Acesta va prelua modelul britanic de colaborare intre autoritati, mediul de afaceri si comunitati.

Conform declaratiei oficiale, cantitatea de deseuri alimentare din Romania se ridica la cinci milioane de tone pe an. Obiectivul Ministerului este de a reduce aceasta cantitate cu 50% pana in 2020.

Un eveniment foarte important va avea loc in Romania anul acesta. Tara noastra va fi gazda a Conferintei Organizatiei Natiunilor Unite pentru Alimentatie si Agricultura pentru Europa si Asia Centrala, cu tema "Risipa alimentelor" (vezi pagina Conferintei). Cei 270 de reprezentanti oficiali vor analiza subiecte legate de risipa de alimente si sprijinirea fermelor de familie. Speram ca actiunile de prevenire si reducere a deseurilor alimentare din Romania sa fie numeroase cu prilejul acestui eveniment de renume international.

Initiativele din Romania sunt inca la inceput de drum


Probabil una din cele mai notabile si laudabile initiative la acest moment este promovarea in mass media si de catre retaileri a alimentelor produse in Romania. Pe langa avantajele economice evidente, timpul de transport este mai redus, prezenta la raft in termenul de valabilitate recomandat este prelungita, iar alimentele ajung mai proaspete la consumatorul final.

Mi-as dori sa vedem in Romania o crestere a campaniilor de constientizare, de informare si educare atat din partea autoritatilor, a producatorilor cat si a retailerilor. Risipa alimentara este un fenomen care afecteaza societatea, mediul inconjurator si economia. O monitorizare mai stricta a cantitatii de alimente risipite si o analiza a motivului pentru care aruncam, este la indemana oricui si are o eficienta garantata. In plus, compostul rezultat din deseurile organice il putem refolosi pentru productia de energie electrica sau nutrienti, ducand la eficientizarea resurselor. A reduce cantitatea de deseuri alimentare este una din cele mai simple modalitati de reducere a impactului asupra mediului si a efectelor incalzirii globale.

Dar toate acestea se pot realiza numai din momentul in care gradul de constientizare este destul de mare pentru ca fiecare sa inteleaga rolul pe care il are in a opri risipa alimentara.


7776

Biografie Alina Liciu

Alina Liciu este Managing Partner The Azores, agentie de strategie si raportare de sustenabilitate si responsabilitate sociala.

The Azores ajuta companiile sa inteleaga beneficiile sustenabilitatii in dinamica pietei de astazi si sa dezvolte programe cu impact asupra ROI (Return on Investment), care pot fi masurate cu indicatori specifici.

Cu o experienta de 12 ani in domenii precum retail, FMCG si educatie , si cu o mare pasiune pentru  sustenabilitate si CSR, Alina isi propune sa gaseasca solutii durabile pentru companii la intersectia dintre eficientizarea costurilor prin reducerea impactului asupra mediului, managementul reputatiei si dezvoltarea de produse sustenabile pentru consumatorii de azi si de maine.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Cercetari CSR | Implicare in comunitate | Tendinte CSR | Inovatie sociala | Marketing social


Iti recomandam si articolul:

Fondul pentru Democratie: 70.000 RON pentru proiecte civice

Pana pe 31 iulie, ONG-urile sau grupurile de initiativa pot depune idei de proiecte care contribuie la consolidarea democratiei.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro