RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Responsabilitatea sociala in retail: 10 practici esentiale

Alina Liciu 88% dintre retailerii cu performante in sustenabilitate au raportat profituri in crestere. Directoarea agentiei The Azores a identificat practicile de CSR prin care retailerii isi imbunatatesc imaginea, isi scad costurile sau gestioneaza mai eficient riscurile.

de Alina Liciu
Managing Partner - The Azores


De ce este importanta responsabilitatea sociala in retail?


Intr-un hypermarket, traficul poate depasi 10.000 de persoane zilnic. Din aceasta perspectiva, retailul are o pozitie unica in piata in privinta informarii si educarii consumatorilor in responsabilitate sociala. In egala masura, beneficiile abordarii sustenabilitatii de catre retaileri sunt legate de faptul ca aceste considerente sociale si de mediu incep sa suplimenteze masurile traditionale care le asigura un avantaj competitiv: pretul, serviciile si calitatea.

Retailerii sunt un jucator cheie pe piata si in privinta conexiunilor multiple pe care le au cu partile interesate, furnizorii cu care colaboreza si comunitatea locala unde s-a stabilit.

Performantele in sustenabilitate ale retailerilor pot atrage o crestere a cererii pentru produse care sunt mai sigure, mai sanatoase si mai prietenoase cu mediul, dar si un interes mai mare pentru companii care au programe puternice de CSR.

88% din retailerii cu performante de top in sustenabilitate au raportat profituri in crestere de pe urma strategiei lor, conform raportului RILA ( Retail Industry Leaders Association) din 2013.

Nu este nimic mai important pentru un retailer decat satisfacerea nevoilor clientilor sai. Intr-o piata in care aceste nevoi evolueaza constant, majoritatea retailerilor la nivel mondial au identificat deja cele mai recente trenduri de consum ca fiind strans legate de dorinta consumatorilor pentru un stil de viata sanatos si de eficientizarea consumului. De aceea, investitiile retailerilor in sustenabilitate sunt pe un trend ascendant.

In continuare, am identificat 10 practici esentiale de responsabilitate sociala in industria de retail.

Implicarea partilor interesate


Retailul, fiind o industrie care angreneaza pe de o parte un numar mare de furnizori, si, pe de alta parte, mii de clienti zilnic, are posibilitatea sa influenteze ambele tabere prin deciziile lor. De aceea crearea unei echipe multidisciplinare de CSR care se concentreaza pe performanta este un prim pas pentru o strategie de success. Este important ca retailerii sa fie informati de asteptarile partilor interesate cu privire la sustenabilitatea companiei in contextul social, ecologic si economic actual si viitor.

Inditex, cel mai mare retailer de imbracaminte din Europa si-a definit o strategie clara de implicare a partilor interesate la nivel de consumatori, furnizori, angajati, comunitate, actionari si mediul inconjurator. Pentru fiecare din aceste parti interesate compania a identificat instrumentele potrivite si si-a trasat obiective specifice.

Un alt exemplu este Marks&Spencer, unul din cei mai performanti retaileri in responsabilitate sociala. Pentru a colabora cu partile interesate, compania a organizat conferinte cu furnizorii pe teme sociale si de mediu, cu institutii publice si cu clienti. Scopul lor a fost acela de a aduce laolalta cei mai relevanti actori , de a-i asculta si a intelege care sunt nevoile si dorintele lor.

Implicarea strategica a retailerului in lantul de aprovizionare


Lanturile de aprovizionare sunt complexe, acopera mai multe tari si culturi diverse. Cele mai mari impacturi de mediu si sociale ale retailerilor sunt in lantul de aprovizionare. Astfel, una din cele mai importante activitati legate de sustenabilitate este optimizarea relatiei dintre furnizori si retailer.

Aceasta colaborare va reduce riscurile legate de fluctuatia preturilor de achizitie a marfurilor, va permite o coordonare strategica a comenzilor, moduri de ambalare adaptate nevoilor fiecaruia si eficientizarea transportului. O relatie bazata pe transparenta va fi benefica pentru ambele parti pe termen lung.

Unul din instrumentele cele mai eficiente ale retailerilor este impunerea unei anexe la contractul cadru, prin care se asigura de practicile responsabile ale furnizorilor. Aceste practici se refera cel mai adesea la respectarea principiilor etice si a drepturilor omului, dar si la respectarea normelor privind siguranta produselor si protectia mediului.

Un exemplu de succes este Walmart Sustainability Index. Aceasta este o initiativa a companiei de a evalua furnizorii si produsele achizitionate, prin intermediul unui set de 15 intrebari, prin care se asigura de practicile responsabile in intreg lantul de valori. 

Specialistii din domeniu estimeaza ca implicarea furnizorilor in strategia de sustenabilitate a retailerilor va creste in importanta in urmatorii 5 ani.

Achizitii responsabile


Un aspect important al achizitiilor responsabile se refera la colaborarea cu furnizorii locali. Acest demers contribuie la dezvoltarea economica la nivel de comunitate si la nivel national.

In Romania, exista cateva exemple de retaileri care si-au asumat deja responsabilitatea cu privire la contributia la economia locala, cum ar fi Billa. Retailerul de alimente a anuntat de curand ca toate produsele din carne comercializate in magazinele sale provine de la fermele si abatoarele romanesti.

Exista, din pacate, si exemple negative. Conform studiului realizat de WWF Romania “Retailer Scorecard” in 2013, in supermarketuri procentul total de lapte dulce provenit din România este de 54.43% in 2013, faţă de 68% în 2012. Este un fenomen ingrijorator, avand in vedere ca tara noastra are capacitatea de a produce lactate la un pret competitiv  si de o calitate foarte buna.

Managementul deseurilor


Gestionarea eficienta a deseurilor se refera atat la colectarea separata in receptii si in depozite dar si la facilitarea reciclarii pentru clienti. Retailerii pot amenaja spatii speciale pentru a depune deseurile si pot rasplatiti clientii prin bonuri valorice.

Retailerii produc o cantitate mare de deseuri, in special din cauza ambalajelor in care sunt transportate marfurile. Conform raportului RILA din 2013, aproape toti retailerii isi imbunatatesc la ora actuala performantele in reducerea deseurilor si cresterea reciclarii.

Campaniile de informare cu privire la reducerea risipei alimentare contribuie de asemenea la reducerea deseurilor la o scara mai larga.

Un alt aspect important este legat de pungile din plastic oferite clientilor. Retailerii pot alege ca acestea sa fie din materiale biodegradabile sau din hartie.

In ziua de azi, cand consumatorii devin din ce in ce mai constienti de protectia mediului, pe care o pot asigura mai ales prin reciclare, putem identifica exemple de succes si in Romania.Primarul municipiului Buzau, la lnsarea programului Green Group

Green Group, in colaborare cu Primaria Municipiului Buzau si Carrefour, au inaugurat in 2013 prima statie inteligenta de colectare a deseurilor din Romania, la Buzau. Sistemul integreaza solutii de preluare a 10 tipuri de deseuri si echipamente electrice sau electronice.

Produse sustenabile


Interesul consumatorului pentru produse mai sigure, mai sanatoase si mai prietenoase cu mediul creste, fie ca vorbim de alimente, bricolaj, electronice sau imbracaminte. Un trend puternic la momentul actual este cel al produselor bio sau organice, de care incepem sa fim tot mai interesati.

Produse cu eticheta Agricultura biologica sau Fairtrade ocupa un spatiu din ce in ce mai mare pe rafturile retailerilor. De asemenea, auzim din ce in ce mai des de conceptul de buy-back, prin care retailerii sprijina clientii sa recicleze obiecte uzate.

Gestionarea de catre retailer a tuturor aspectelor ce tin de ciclul de viata al produselor, de la design, utilizare si eliminarea deseurilor, va deveni o practica tot mai raspindita in urmatorii ani.

H&M are o colectie de imbracaminte produsa din materiale reciclate, care se numeste H&M Conscious, disponibila si in Romania. Retailerul de moda va lansa in aprilie 2014 doua colectii cu noutati in privinta materialelor utilizate: piele si matase ecologice,  cu o etichetare inovatoare, CleverCare, care ofera indicatii de utilizare si intretinere sustenabila a pieselor vestimentare.

Retailerul suedez a avut si o campanie de reciclare a hainelor uzate in 2013. Ei au oferit un voucher de 5 lei pentru fiecare sacosa de haine vechi depusa in magazin. Hainele au fost donate catre orfelinate sau redirectionate catre industria auto pentru refolosire.

Campania HM

Eficientizarea consumului in spatiile de vanzare


Pentru un retailer, intretinerea spatiului de vanzare si a depozitelor este un cost important.

Solutiile de eficientizare a consumului sunt multiple, fie ca vorbim de inlocuirea becurilor conventionale cu LED-uri, adaptarea iluminatului in functie de traficul din magazine, folosirea becurilor si a bateriilor cu senzori in bai sau bucatarii si folosirea unor sisteme eficiente de incalzire si ventilare.

Pentru a reduce consumul, trebuie in primul rand sa se efectueze o masurarea corespunzatoare, urmata de stabilirea de obiective si urmarirea progresului.

Pentru a folosi energie regenerabila, retailerii pot alege sa achizitioneze certificate verzi, ca sa compenseze in mai mare masura emisiile de CO2.

O alta modalitate de folosire a energiei regenerabile este instalarea de panouri solare pe acoperisul magazinului.

In raportul Green Business Index din 2013, aflam ca unul din marii castigatori in materie de consum responsabil a fost compania Sonae Sierra. Aceasta este prima companie care a introdus conceptul de „centru comercial ecologic”. 

Emisiile de gaze cu efect de sera pentru centrele comerciale din portofoliu si pentru birourile Sonae Sierra, sunt de 0,043t CO2e/m2 GLA (suprafata totala inchiriabila), pentru anul 2012, conform informatiilor publicate pe www.green-report.ro.

Performante Sonae Sierra

Transportul


In retail, ne referim atat la transportul marfurilor proprii, cat si la incurajarea transportului ecologic in randul angajatilor si al clientilor.

In cazul in care retailerii sunt responsabili si de transportul marfurilor pana la depozite, ei pot utiliza alternativ transportul feroviar. Acesta, in  comparatie cu alte modalitati de transport terestru, are un impact redus asupra mediului inconjurator si este mai econom.  Unui tren ii este necesara cu 50% pana la 70% mai putina energie decat unui camion, pentru a transporta o tona de marfa.

Din raportul RILA, aflam ca retailerii care au avut ca obiectiv un transport mai sustenabil si-au redus costurile prin optimizarea eficientei flotei, prin achizitii la nivel local, metode de ambalare imbunatatite, dar si prin optimizarea rutelor si a tehnologiilor.

Din raportul de dezvoltare durabila al Auchan Romania, aflam ca acestia au lansat in 2012 un test pentru un plan feroviar intre Constanta si Bucuresti, cu scopul de a reduce emisiile de carbon.Program Mega Image

Un alt exemplu bun legat de transportul sustenabil este dat de Mega Image Romania si campania „Biciclete cu cosul plin”. Clientii au putut  inchiria gratuit o bicicleta pentru transportul cumparaturilor pentru maximum 24 de ore. Compania a incurajat astfel o modalitate ecologica de transport, care este de altfel des intalnita in Europa de Vest.

Comunicarea misiunii si a strategiilor de CSR


Comunicarea se poate face in primul rand prin stabilirea unei identitati “green” a companiei, care sa fie punctul de plecare pentru orice activitate sociala sau ecologica.

Comunicarea misiunii si a strategiei de CSR permite retailerilor sa deschida un dialog cu clientii, comunitatile, investitorii si furnizorii lor. Ei pot vorbi despre cum aleg sa se implice, fie prin intranet, website sau prin publicarea unui raport anual de sustenabilitate.

Pe masura ce retailerii sunt mai implicati sa integreze sustenabilitatea in operatiunile lor, acestia devin mai creativi in a-si comunica strategia si deci mai eficienti.

In ziua de azi, cand un numar tot mai mare dintre consumatori sunt interesati de schimbarile climatice si mai constienti de rolul fiecaruia in a proteja resursele naturale, un retailer nu ar trebui sa rateze nici o oportunitate de a-si asocia brandul cu activitati “green”.  Acestea le vor aduce un capital de imagine esential la momentul actual si in viitor.

Crearea si promovarea unei culturi a consumului responsabil este cu atat mai importanta cu cat angajatii sunt cei mai buni ambasadori ai unei companii si sunt cei care vor ajuta cel mai mult compania sa comunice despre activitatile lor de responsabilitate sociala.

Raportul anual de CSR


A face publice strategia si obiectivele de CSR demonstreaza angajamentul unui retailer cu privire la un impact pozitiv in societate. Interesul extern pentru performantele retailerilor in sustenabilitate a crescut nevoia de masurare si raportare eficienta.

Conform raportului RILA, daca in acest moment aproximativ doua treimi dintre retaileri au un raport de CSR, se asteapta ca in 2015 aproximativ  95% dintre acestia sa raporteze despre practicile lor de sustenabilitate.

Pentru a-si urmari performantele in sustenabilitate, retailerii abordeaza in egala masura considerente sociale si de mediu: energia consumata,  combustibilul, deseurile, emisiile de gaze cu efect de sera, dar si implicarea sociala la nivel de angajati si in comunitate. Echipele de sustenabilitate urmaresc progresia programelor lor si sunt astfel capabile sa-si ajusteze strategiile pentru a se asigura de succes.

Transparenta aduce multe beneficii. Retailerii isi extind baza de clienti fideli atunci cand consumatorii au incredere in ei si le recunosc eforturile de implicare la nivel social si ecologic.

Auchan Romania este singurul retailer roman care a publicat un raport de dezvoltare durabila in 2013 in tara noastra.

Impact pozitiv in comunitate


In comunitatile in care isi desfasoara activitatea, retailerii creeaza locuri de munca, vitalitate economica si definesc un spatiu cultural in magazinul lor.

Cand mii de clienti le trec pragul zilnic, este o mare oportunitate pentru retaileri sa se implice in viata comunitara si sa creeze o imagine pozitiva a brandului lor. Toate acestea vor contribui la fidelizarea clientilor si vor pozitiona magazinul drept un partener valoros in comunitate.

O idee interesanta, in special pentru un retailer de alimente este organizarea de workshopuri sau cursuri de gatit in magazine. Astfel, un nutritionist le poate vorbi clientilor despre adoptarea unui stil de viata sanatos si obiceiuri pentru o alimentatie sanatoasa. Clientii vor fi incantati sa asculte cateva sfaturi practice si sa aiba posibilitatea de a adresa intrebari unui specialist.

Comercializarea de pungi de plastic din materiale reciclate, biodegradabile sau hartie este de asemenea un mesaj important transmis de catre retailer in legatura cu grija pe care o are fata de mediul inconjurator, mesaj care va ajunge la peste 80% din clienti.

Mega Image a finantat in 2013 proiecte comunitare ale unor organizatii din Bucuresti si Ilfov. Retailerul si-a propus sa sprijine cateva proiecte de coeziune sociala in comunitatile din capitala,  alocand o suma de 100.000 de lei acestui program. Printre proiectele castigatoare care au rezolvat unele probleme ale comunitatii s-au aflat: o scoala de mecanica de biciclete pentru tineri defavorizati, un program de integrare a copiiilor cu autism in scoli normale si meditatii pentru copii institutionalizati din cartierele bucurestene.

5188

Biografie Alina Liciu

Alina Liciu este Managing Partner The Azores, agentie de strategie si raportare de sustenabilitate si responsabilitate sociala.

The Azores ajuta companiile sa inteleaga beneficiile sustenabilitatii in dinamica pietei de astazi si sa dezvolte programe cu impact asupra ROI (Return on Investment), care pot fi masurate cu indicatori specifici.

Cu o experienta de 12 ani in domenii precum retail, FMCG si educatie , si cu o mare pasiune pentru  sustenabilitate si CSR, Alina isi propune sa gaseasca solutii durabile pentru companii la intersectia dintre eficientizarea costurilor prin reducerea impactului asupra mediului, managementul reputatiei si dezvoltarea de produse sustenabile pentru consumatorii de azi si de maine.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Protectia mediului | Tendinte CSR | Produse responsabile | Investitii sustenabile | Achizitii responsabile | Reciclare | Marketing social | Stakeholder engagement


Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro