RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Responsabilitatea, intre generozitate si business

Semida Duriga Directoarea de CSR a Agentiei Next Advertising explica de ce CSR-ul nu e doar un sistem de profit-sharing intre o companie si comunitate, ci si un mijloc de crestere a business-ului companiei, iar cele mai bune campanii de CSR sunt cele care bifeaza in dreptul ambelor obiective.

de Semida Duriga
CSR Director & Group Creative Director - Next Advertising

De ce sunt companiile responsabile?


In practica de CSR, nicio companie nu are o motivatie unica pentru asumarea responsabilitatii. Mai degraba, e vorba de un mix care le determina sa purceada la indeplinirea de fapte bune, iar motivatiile sunt la fel de diverse precum companiile in sine. Pentru unele, CSR-ul inseamna doar plata pacatului. Intreprind actiuni cu impact social care sa compenseze poluarea si efectele negative ale productiilor proprii. Pentru altele, este o chestiune de mandrie si de ilustrare a statutului dobandit. Actele de caritate ale acestora, neaparat cu expunere publica bogata, subliniaza faptul ca au ajuns la un anumit nivel de la care isi permit sa le faca. Ca un soi de declaratie de avere imbracata intr-o aura de generozitate.

Exista si companii care nu fac un secret din faptul ca desfasoara campanii de responsabilitate din cauza facilitatilor fiscale. Aceasta motivatie e mai des intalnita in tari unde Statul este perceput ca fiind corupt si, atunci, Privatul se asigura ca foloseste orice portita legala pentru a dirija o parte din impozite catre alte initiative, care ocolesc visteria guvernamentala.

Profit-sharingAlte companii simt o datorie morala in a crea un sistem de profit-sharing. Ele constientizeaza ca nu ar fi ajuns unde sunt fara sustinerea celor care le-au cumparat produsele si, atunci, se simt obligate sa intoarca in comunitate o parte din profitul obtinut, sub forma de proiecte cu impact pozitiv.

Pentru alte companii, presiunea legislativa - nationala, europeana sau internationala - si cea exercitata de ONG-uri este definitorie pentru asumarea responsabilitatii sociale. In ultimii 2-3 ani a crescut semnificativ si presiunea sociala asupra companiilor. Oamenii, cetatenii si consumatorii isi cunosc din ce in ce mai bine drepturile si au invatat sa ceara responsabilitate companiilor carora le folosesc serviciile si le cumpara produsele.

Nu in ultimul rand, sunt companii care practica activ responsabilitatea sociala pentru nevoia nedisimulata de crestere a business-ului. In conditiile in care 60% din disponibilitatea oamenilor de a cumpara, recomanda sau munci pentru o companie depinde de perceptia pe care oamenii o au despre aceasta si doar 40% depinde de produsele companiei, este o predictie aproape sigura faptul ca CSR-ul va inlocui clasicele campanii de imagine pline de promisiuni si goale de continut de pana acum. Perceptia nu se poate schimba doar cu vorbe mestesugite si imagini frumoase. E nevoie de fapte care sa le demonstreze si companiile simt tot mai acut asta.

Fata de cine sunt companiile responsabile?


Nu ar fi corect si nici complet sa analizam doar o parte a ecuatiei de CSR, fara sa zabovim o clipa si asupra beneficiarilor dovezilor de responsabilitate. Cine sunt ei, cum sunt ei, cum gandesc, cum actioneaza si mai ales cum reactioneaza la intentiile si faptele companiilor.

AngajatiiPrima comunitate fata de care o companie trebuie sa fie responsabila este formata chiar din angajatii acesteia. Poate suna ca un truism, dat fiind faptul ca niciunul din cei care scriu sau citesc acest site nu mai sunt demult incepatori in arta CSR-ului. Insa trebuie sa vedem de ce e atat de important felul in care o companie se comporta cu angajatii ei. Ca intotdeauna, motivul nu poate fi exclusiv altruist. Fiecare om este un exponent, un influentator familial si social, un potential purtator de cuvant si creator de reclama pentru firma la care lucreaza. Puterea lui de a inalta sau a darama o companie este uriasa. Tot ceea ce stie, vede sau i se intampla poate fi folosit impotriva sau in favoarea companiei respective. Multiplicand aceasta putere cu numarul de indivizi care alcatuiesc comunitatea angajatilor, aflam de ce e obligatoriu ca acea companie sa-si arate responsabilitatea in calitate de angajator. Productia, imaginea si afacerile ei depind enorm de asta. Cu alte cuvinte, CSR-ul intern este un instrument de business imposibil de ignorat.

Cealalta comunitate asupra careia se revarsa spiritul responsabil al corporatiilor este publicul larg. Acesta nu e inarmat cu atatea informatii precum comunitatea angajatilor, dar are Puterea Portofelului si dreptul inalienabil la Cuvant. In mainile lui sta prosperitatea sau falimentul unei companii, iar in gura lui imaginea pozitiva sau negativa a acesteia. Iar Internetul, tehnologia si progresul stiintei au adaugat si aripi acestor puteri. Prin urmare, CSR-ul extern este si trebuie sa fie un instrument de business imposibil de ignorat.

Daca e business, atunci responsabilitatea e pe bani


Era in care companiile se vad pe sine ca fiind furnizorii unor solutii, servicii si produse fara de care vietile consumatorilor ar fi lipsite de noima apune sub ochii nostri. Puterea de decizie, favorabilitatea si condamnarea revin vertiginos in mainile oamenilor. In conditiile in care, azi, 55% dintre locuitorii planetei sunt dispusi sa plateasca in plus pentru produse de la companii care-si dovedesc responsabilitatea, nu se mai poate sta pe ganduri.

Business caseCSR-ul nu mai este o optiune si un moft. Este un instrument de crestere a business-ului si trebuie tratat ca atare. Maine vor fi si mai multi cei care vor pretinde responsabilitate, iar poimaine nu se va mai putea trai fara ea. Companiile vor trebui sa se obisnuiasca cu ideea ca trebuie sa investeasca in perceptia pozitiva a consumatorilor. Si nu oricum, ci facand proiecte relevante, diferentiatoare si inovatoare pentru vietile acestora. Perceptia este greu de construit si ingrozitor de greu de pastrat. Asa incat eforturile creative si financiare ale corporatiilor vor fi constante in a incerca sa construiasca o lume mai buna. Ne asteapta vremuri in care donatiile in limita scutirii de la impozit si actiunile banale de CSR nu vor mai fi suficiente pentru conservarea patrimoniului de clienti si sustinatori ai unui brand sau a unei companii.

Iar vremurile acestea nu sunt nici pe departe apocaliptice. Din contra, sunt perioade cu oportunitati fantastice pentru cei cu adevarat vizionari, care inteleg o lectie uitata a psihologiei: bunatatea, responsabilitatea si alte asemenea calitati te fac mai dorit de semenii tai, prin urmare, mai profitabil.




3528

Biografie Semida Duriga

Semida Duriga este, incepand din 2010, CSR Director & Group Creative Director la Next Advertising, agentie de publicitate din Romania care are un departament dedicat exclusiv proiectelor sociale si de responsabilitate sociala.

Semida are o experienta de 11 ani in comunicare, din care 4 ani in calitate de jurnalist la Academia Catavencu, Tabu si Radio Guerrilla si 7 ani de advertising in agentiile Lowe & Partners si Next Advertising, unde a evoluat de la copywriter la Group Creative Director. A creat si dezvoltat de-a lungul timpului nenumarate campanii de comunicare pentru cele mai puternice ONG-uri din Romania: WWF, Terra Mileniul III, Salvati Delta, MaiMultVerde, Greenpeace, Forumul ONG-urilor de mediu, dar si proiecte de responsabilitate corporativa pentru Coca-Cola HBC si Petrom.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Campanii sociale | Branding


Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro