RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Raport de cercetare: Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2008

Dragos Dehelean Coordonatorul ResponsabilitateSociala.ro prezinta concluziile recentului Bilant al Responsabilitatii Sociale pe 2008. Afla care sunt cele mai responsabile companii in perceptia bloggerilor si cum ar trebui facute actiunile de CSR pentru a beneficia de sustinerea blogosferei.

de Dragos Dehelean
Director General - Selenis

Acest raport sintetizeaza opiniile despre CSR ale bloggerilor participanti la Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2008. In total, la aceasta editie a Bilantului au participat 76 de bloggeri (cu 24 mai multi decat la editia anterioara).

Link-urile catre toate raspunsurile bloggerilor pot fi gasite in pagina Bilant 2008.

Disclaimer:
  • Pentru realizarea acestui raport s-a folosit o grila speciala de analiza de continut, construita prin gruparea in functie de similitudine a celor mai frecvente raspunsuri la cele 4 intrebari initiale ale Bilantului.
  • Agentia care deruleaza cercetarea, Selenis, are la ora actuala sau a avut in trecut relatii contractuale (constand mai ales in sponsorizari, dar si in contracte de prestari servicii) cu o serie de companii care apar in cercetare: Tuborg Romania, Carpatcement Holding, BRD, Orange, Recolamp, Western Union, JTI Romania, Coca-Cola, Vodafone, Cosmote , Abn Amro, BitDefender, Realitatea-Catavencu, Toyota si Grupul Pro. In consecinta, ne simtim obligati sa garantam ca aceste colaborari prezente sau trecute nu au influentat in niciun fel interpretarea datelor.

Analiza raspunsurilor

1. Cele mai responsabile companii, in 2008


Din punctul de vedere ar bloggerilor participanti la Bilant, cele mai responsabile companii, in 2008, au fost:
  1. Top 10 companii responsabile, in perceptia bloggerilor Vodafone – 34 de mentionari(45%)
  2. Petrom – 29 de mentionari (38%)
  3. Tuborg – 17 mentionari (22%)
  4. Orange – 15 mentionari (20 %)
  5. Unicredit Tiriac Bank – 14 mentionari (18%)
La mica distanta de primele 5 pozitii s-au clasat:
Coca Cola (11 mentionari), Cosmote (10), BRD (10) si P&G (10).
Alte companii care s-au bucurat de aprecierea bloggerilor (1, 2, 3 sau 4 mentionari) au fost:
Germanos, Mol, Realitatea-Catavencu, Vel Pitar, Toyota, Holcim, Henkel Romania, Grupul Pro, Carpatcement Holding, Terapia Ranbaxy, Ikea, Eurotherm Piatra Neamt, Nokia, Ursus Breweries, Johnson Wax, Carrefour, Bucharest Arena, BitDefender, Banca Transilvania, Amway Romania, DHL, Synergy Communications, SIVECO, Samsung, REMAT Holding, Romsir, Ringier Romania, Renault, Recolamp, Raiffeisen Bank, ICPE-CA, Tamada, Western Union, Technoelectric Bucuresti, Abn Amro (RBS Romania), MarketOnline, LaborMed Pharma, JTI Romania, Sofiaman Tg. Neamt, SolTech si Ibcoenerg.
Motivele pentru care bloggerii au apreciat companiile nominalizate In privinta motivelor pentru care bloggerii le apreciaza pe companiile mentionate, pe primul loc se afla faptul ca "au investit in protectia mediului inconjurator" (motivatie prezenta la 63% din bloggeri). Acesta vine la mare distanta fata de urmatoarele motivatii: "au investit in sanatate" (37%), "au investit in educatie" (26%) sau "au investit in stimularea comportamentului civic al publicului" (23%).

De aceasta disponibilitate a bloggerilor de a aprecia companiile care investesc in protectia mediului au beneficiat in primul rand Tuborg, Unicredit Tiriac Bank si Coca Cola. Toate cele 3 companii au avut in 2008 campanii cu o notorietate foarte buna, in randurile bloggerilor: Tuborg – Umbrela Verde, Unicredit – Cicloteque si Padurea noastra, Coca Cola – Cartea Dunarii albastre. Tuborg si Unicredit sunt doua cazuri speciale, ele obtinand o notorietate buna in randurile bloggerilor si datorita actiunilor de comunicare cu acestia, din 2008.

De asemenea, este interesant cazul Petrom, care isi pastreaza un loc 2 in preferintele bloggerilor (fata de locul 1 in editia anterioara a Bilantului). Petrom este apreciat nu doar pentru proiectele referitoare la mediu (Parcurile Viitorului sau Respect pentru viitor) ci si pentru incurajarea comportamentului civic, pentru investitia in educatie (ex. Olimpicii Petrom) sau pentru incurajarea sportului (Crosul Petrom).

O evolutie importanta este cea a Vodafone, care urca de pe pozitia 2, la editia anterioara a Bilantului, pe prima pozitie in preferintele bloggerilor. Desi compania nu a derulat campanii de notoritate, in afara de Reciclam.ro, majoritatea celor care nominalizeaza Vodafone recunosc omniprezenta companiei in toate domeniile responsabilitatii sociale. O notorietate foarte buna au avut donatiile in domeniul sanatatii si al persoanelor defavorizate. De altfel, Vodafone a beneficiat in mod evident de o crestere a sensibilitatii bloggerilor fata aceste doua domenii, sensibilitate care e probabil sa fie influentata de agenda media din primele luni ale lui 2009, cand s-a derulat Bilantul.

Un alt beneficiar al cresterii atentiei fata de domeniul sanatatii este si P&G. Campania internationala "1 pachet = 1 vaccin", derulata de Pampers si Unicef a avut o notorietate foarte buna in randurile bloggerilor.  Acelasi lucru s-a intamplat si in privinta campaniei "Sansa la viata. Sansa la noi amintiri".

Printre celelalte companii din top 10, se observa ca Orange si BRD Societe Generale sunt apreciate pentru continuitatea si diversitatea investitilor in mai multe domenii ale responsabilitatii sociale. BRD este compania cel mai des mentionata pentru modul global in care a integrat valorile CSR in toate activitatile sale. Cosmote este apreciata pentru recentele sale actiuni referitoare la mediu si continua sa fie asociata cu brandul Mentorship si cu investitia in educatie.

2. Ce nemultumiri au bloggerii fata de cum s-au implicat companiile in societate, in 2008

Gradul de satisfactie al bloggerilor
Anul acesta se observa un echilibru mai mare intre cei care se declara multumiti de ce s-a intamplat in domeniul CSR in 2008 (47%) si cei care afirma ca asteptarile le-au fost indeplinite in mica masura sau deloc (53%).

Multi respondenti observa ca anul 2008 a fost unul bun din punctul de vedere al actiunilor de CSR. De asemenea, printre cei care spun ca asteptarile lor au fost depasite se numara si bloggeri care argumenteaza ca asteptarile lor erau foarte mici sau inexistente. Din acest punct de vedere, putem vorbi de o tendinta care arata ca din ce in ce mai multi bloggeri renunta la scepticismul referitor la CSR si devin mai atenti la astfel de actiuni.

Pe de alta parte, continua sa existe un procent important de bloggeri (17%) care afirma ca asteptarile lor nu au fost confirmate deloc.

Printre nemultumirile bloggerilor fata de cum s-au implicat companiile in societate in 2008 se numara:
  • Nemultumirile bloggerilor fata de cum s-au implicat companiile in societate Actiunile de CSR ale celor mai multe companii au fost superficiale (46%). Bloggerii care invoca acest motiv mai spun ca, in Romania, CSR este doar un trend, o forma fara fond, ca actiunile companiilor locale le imita pe cele din strainatate, ca aceste actiuni sunt facute in special pentru imagine, ca le lipseste credibilitatea sau ca bugetele sunt distribuite in mod irational.
  • Companiile nu au comunicat suficient si corect ce au facut in domeniul CSR (25%). Bloggerii care mentioneaza acest motiv il asociaza si cu faptul ca nu sunt suficient informati despre ce au facut companiile in domeniul CSR, cu faptul ca de multe ori lipsesc informatiile despre rezultatele (impactul) campaniilor sau cu faptul ca nu exista suficienta transparenta (ex. rapoarte publice de CSR) din partea companiilor.
  • Companile au investit disproportionat in anumite domenii in defavoarea altora care aveau nevoie (8%). Bloggerii care invoca acest motiv spun, de obicei, ca se investeste prea mult in protectia mediului si ca sunt uitate, sau se investeste prea putin in domenii precum: educatia, cercetarea, sanatatea, violenta domestica, drepturile omului sau cultura.

3. Ce isi doresc bloggerii de la companiile responsabile in 2009

Ce isi doresc bloggerii de la companiile responsabile in 2009
In cadrul Bilantului, bloggerii au fost invitati sa raspunda la intrebarea "Ce asteptari ai de la companiile din Romania, in privinta responsabilitatii sociale, in 2009?". Raspunsurile le-am impartit in 2 dimenisuni:
  1. Care sunt cauzele in care si-ar dori sa investeasca companiile
  2. Care e modul in care si-ar dori sa se puna in practica actiunile de CSR (indiferent de cauza)
In privinta primei dimensiuni, atunci cand bloggerii mentioneaza cauze, cel mai frecvent apar urmatoarele:
  • Protectia mediului (26% din respondenti)
  • Stimularea comportamentului civic al publicului (21%)
  • Educatia / sprijinirea tinerilor talentati (20%)
Putem spune ca exista in continuare o asteptare mai mare fata de o implicare pro-activa, in cauze care tin mai degraba de dezvoltarea sociala decat de solidaritate. Cauzele din a doua categorie sunt mentionate mai rar. Respectiv, ajutorarea categoriilor defavorizate – apare la 17% din bloggeri, iar sanatatea – la 9%.

Aceasta concluzie e coerenta cu editia anterioara a Bilantului si e probabil sa se datoreze si profilului socio-demografic al bloggerilor. Acestia sunt in general tineri, locuiesc in centre urbane mari, au un venit bun si sunt bine conectati la informatiile si realitatile economiei private. Este interesant totodata ca, in privinta cauzelor, pentru prima data apare anul acesta asteptarea ca firmele sa protejeze locurile de munca si sa manifeste grija fata de angajatii romani (asteptare mentionata de 12% din bloggeri).

Asteptarile bloggerilor de la companii, in 2009 In privinta asteptarilor referitoare la modul in care ar trebui sa se desfasoare actiunile de CSR, bloggerii isi doresc in primul rand consistenta si continuitate (38%). Intr-o masura apropiata apare asteptarea ca firmele sa-i implice atat pe ei cat si pe alti parteneri externi in campaniile pe care le fac (29%). Nu in ultimul rand, bloggerii isi doresc de la companii sa comunice mai transparent si mai eficient despre ce fac in domeniul CSR (22%).

O observatie interesanta, pe fondul crizei economice, este ca multi bloggeri (26%) le cer companiilor sa nu-si reduca drastic sau sa nu-si taie complet bugetele de CSR.

4. Cum pot beneficia companiile responsabile de ajutorul bloggerilor


Spre deosebire de editia anterioara, anul acesta i-am invitat pe bloggeri sa raspunda si la intrebarea "Cum crezi ca le-ai putea stimula, tu personal, pe companii, sa fie mai responsabile in 2009?"

Ce sunt dispusi sa faca bloggerii pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile in 2009? Atitudinea publicului fata de companii in functie de criteriul responsabilitatii este inca un subiect nou pentru Romania. Cu toate acestea, 86% din bloggerii care ne-au raspuns au formulat cel putin o metoda concreta pe care sunt dispusi sa o aplice pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile. Dintre acestea, cele mai frecvente au fost:
  • Sa aleaga produsele sau serviciile companiilor responsabile in defavoarea concurentei (54%)
  • Sa promoveze sau sa critice companiile prin intermediul blogului (30%)
  • Sa se implice voluntar (sau cvasi-voluntar) in actiunile de CSR ale companiilor (22%)
  • Sa promoveze sau sa critice companiile in cercul de prieteni (9%)
In ceea ce priveste caracterul metodei de stimulare, acesta este in mult mai mare masura pozitiv decat negativ. Astfel 62% din bloggeri mentioneaza metode de stimulare pozitive (sa promoveze, sa laude, sa cumpere), fata de doar 22% care mentioneaza metode de stimulare negative (sa critice, sa nu mai cumpere, sa boicoteze).

Aceasta ultima concluzie impreuna cu diferenta importanta intre cei care sunt dispusi sa stimuleze prin cumparare (54%) si cei dispusi sa stimuleze prin comunicarea pe blog (30%) arata ca bloggerii nu au inca sufiecienta incredere in ei, in calitate de lideri de opinie. Printre motivele invocate explicit de unii dintre ei se numara acelea ca: "opinia lor nu va fi ascultata de companii" sau "gesturile lor, ca indivizi nu le pot afecta pe companii".

Cu toate acestea, putem vorbi de o concluzie generala apropo de intrebarea "Cum pot beneficia companiile responsabile de ajutorul bloggerilor?"

Respectiv, de faptul ca:
Exista o disponibilitate semnificativa a bloggerilor de a sustine si de a se implica in actiunile de CSR ale companiilor (vezi punctul 4), in conditiile in care:
  • companiile dau dovada de consistenta in activitatile de CSR si transparenta in comunicare (vezi punctul 2),
  • investesc mai degraba in cauze care tin de dezvoltarea sociala (vezi punctul 3, prima dimensiune) si
  • sunt dispuse sa ii implice si sa poarte un dialog corect cu ei (vezi punctul 3, a doua dimensiune)

Consideratii finale

La final, echipa ResponsabilitateSociala.ro le multumeste inca o data celor 76 de bloggeri care au participat la aceasta editie a Bilantului si asteapta cu interes propuneri de imbunatatire pentru editia de anul viitor.

Informatii suplimentare despre cercetarea realizata pot fi puse la dispozitie, la cerere, daca ele vor fi folosite in scopuri academice sau pentru promovarea conceptului de CSR.

Totodata, speram ca informatiile prezentate mai sus sa fie cu adevarat de ajutor tuturor companiilor interesate de CSR din Romania. Si mai speram ca folosirea lor in practica CSR-ului de la noi sa ne aduca pe toti mai aproape de viziunea echipei ResponsabilitateSociala.ro, respectiv aceea a unei economii romanesti in care companiile creeaza prosperitate, contribuind in acelasi timp la dezvoltarea durabila a societatii si a comunitatilor in care activeaza.

Raport realizat de Dragos Dehelean (Director Selenis) si Corina Iordache (PR Executive Selenis).
Echipa ResponsabilitateSociala.ro le multumeste sponsorilor care ne-au oferit resursele necesare pentru desfasurarea acestei editii a Bilantului: BRD Groupe Societe Generale (partener principal), Orange Romania, Tuborg Romania, Carpatcement Holding, Ziua Verde si Western Union.


12188

Biografie Dragos Dehelean

Dragos Dehelean este, incepand din 2005, Partener si Director General al Selenis, agentie de consultanta, specializata in managementul comunicarii de CSR.

Totodata, este coordonator al programului ResponsabilitateSociala.ro, primul portal de CSR din Romania. Acesta a fost lansat in aprilie 2006 si este, la ora actuala, cea mai importanta sursa locala de know-how, studii de caz si stiri din domeniul CSR.

De asemenea, are o experienta de peste 12 ani in coordonarea unor proiecte si evenimente de anvergura, adresate comunitatii profesionistilor in comunicare si CSR din Romania: European CSR Lessons (2011-2012), Olimpiadele Comunicarii (2000-2009), Gala Societatii Civile (2004-2005), Festivalul de Comunicare Digitala Internetics (2004-2005).

A absolvit Facultatea de Stiinte Politice si Facultatea de Comunicare si Relatii Publice, ambele din cadrul SNSPA.

Pe blogul sau, Dragos abordeaza subiecte legate de CSR, Relatii Publice, comunicare online si management.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:



Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro

Afla cat de responsabile sunt companiile din jurul tau!

Saptamanal, ne citesc peste 8.000 de lideri de opinie din companii, din societatea civila sau din institutii publice.

Asigura-te ca afli cele mai noi informatii, evenimente, sau analize din domeniul CSR, atat din Romania, cat si din strainatate.