RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Principalele tendinte in fundraising in 2013

Dialoguri CSR Reprezentantii sectorului ONG ne spun care sunt asteptarile lor despre colaborarea cu firmele si despre fundraising (atragere de fonduri) in 2013: Cristiana Ionescu (HOSPICE Casa Sperantei), Leslie Hawke (Asociatia OvidiuRo), Despina Andrei (UNICEF), Doru Mitrana (MaiMultVerde) si Magor Csibi (WWF Romania).

de Dialoguri CSR
- ResponsabilitateSociala.ro

Continuam seria de interviuri prin care incercam sa aflam la ce sa ne asteptam in 2013 si va prezentam, de aceasta data, punctul de vedere al sectorului neguvernamental. (Opiniile profesionistilor din companii si ale celor din zona de consultanta/analiza pot fi gasite aici si aici).

Cristiana Ionescu (HOSPICE Casa Sperantei), Leslie Hawke (Asociatia OvidiuRo), Despina Andrei (UNICEF), Doru Mitrana (MaiMultVerde) si Magor Csibi (WWF Romania) ne spun care sunt asteptarile lor privind colaborarea cu firmele in 2013 si care estimeaza ca vor fi cele mai folosite mecanisme de fundraising (atragere de fonduri) anul acesta.

Desi se asteapta la o profesionalizare a domeniului CSR, care incepe sa fie integrat in activitatile de baza ale companiei, ONG-urile prevad un an greu, marcat de diminuarea bugetelor companiilor. Astfel, atentia va fi mutata catre donatorii individuali, care vor fi atrasi prin organizarea de evenimente, prin mecanisme de fundraising, precum cele de debit direct sau campanii prin SMS.

In ceea ce priveste implicarea companiilor, reprezentantii mediului ONG se asteapta in continuare la un accent pus pe voluntariatul corporativ, ca resursa nonfinanciara care poate fi, insa, exploatata.

Cristiana Ionescu - HOSPICE Casa Sperantei si fondator al agentiei de fundraising Dreamcatchers


Schimbarile produse in 2012 pe piata fundraising-ului au fortat organizatiile sa caute solutii, sa se adapteze la noul context, unele chiar sa-si puna problema supravietuirii. Cristiana Ionescu - Hospice Casa Sperantei si fondator al agentiei de fundraising DreamcatchersPrintre aceste schimbari s-au numarat: modificarea mecanismului donatiilor prin SMS si a mecanismului donatiilor prin debit direct, blocarea si deblocarea de granturi si scaderea sumei atrase de campaniile prin SMS.

De aceea, in 2013, organizatiile care nu au ramas intr-o stare de inertie, ci s-au pliat pe contextul existent in piata, vor continua lupta pentru a  avea fonduri predictibile. Cursa pentru donatori stabili, constanti, castigati unul cate unul, cu munca multa, pastrati si loializati va fi castigata de cei care au curaj sa inoveze, sa pastreze calitatea proiectelor lor, pe o durata cel putin medie. Pe acest segment,  mecanismul de debit direct si evenimentele vor  asigura o baza de sustinatori si fonduri pentru proiectele organizatiilor, mai ales pentru cele mici.

O alta tendinta va fi dezvoltarea de campanii prin SMS cat mai sofisticate, caci doar un singur canal de promovare, fie el chiar TV, nu va asigura succesul, asa cum ne arata cifrele anului 2012. Ma astept ca in 2013 sa avem din nou teledonul in prim plan, dupa o perioada de pauza.

De asemenea, cred ca in 2013, se va pune accent si pe testarea de campanii online si social media, cu investitie mare de resurse. Aici este clar ca doar organizatiile mari isi vor permite. Dar, ca si la mecanismul SMS, dupa ce va fi sparta gheata, vor avea acces la aceste resurse si organizatiile mai mici.

In ceea ce priveste companiile, e clar ca in 2013 se va pune mult accentul pe voluntariatul corporativ, ca resursa nonfinanciara. Tine de intelepciunea organizatiei sa transforme aceasta oportunitate intr-o sursa de fonduri sustenabile.

Ca o concluzie, anul 2013 va fi  anul in care succesul va veni pentru cei ce-si iau timp sa planifice: un plan de fundraising iti aduce liniste, invatare, siguranta, o comunicare coerenta si continua cu publicul tau, sustenabilitate, consolidare si chiar dezvoltare.

Leslie Hawke - Cofondator Asociatia OvidiuRo


Leslie Hawke - Cofondator Asociatia OvidiuRoStrangerea de fonduri de la companii a fost mult mai dificila anul trecut și cred ca va fi si mai grea anul acesta. Asa cum Laura Sgarcitu de la Coca Cola HBC Romania spunea intr-un articol anterior, companiile isi vor restrange aria de programe CSR si se vor indrepta catre acele proiecte care se aliniaza cu obiectivele lor strategice. De altfel, multe companii au inceput sa investeasca strict in proiecte ce au loc in zone de interes, unde compania desfasoara activitati.

Parerea mea este ca ONG-urile se vor orienta mai mult catre obtinerea de donatii individuale. Directorilor de comunicare li se cere, din partea companiilor, sa justifice investitiile in proiecte sociale si in functie beneficiile pe care le obtin in urma acestor parteneriate. Este un aspect mult mai pronuntat decat acum cativa ani.

Am citit, de curand, ca UNICEF Romania obtinea doua treimi din venituri din sectorul corporate si o treime prin contributii personale. Acum raportul s-a inversat pentru multe organizații. Din ce in ce mai multe companii isi incurajeaza angajatii sa faca voluntariat, să directioneze cei 2% si sa faca donatii in bani.

De curand, am primit o oferta de voluntariat din partea unor tineri care dezvolta proiecte IT si online. Erau ingrijorati de declinul educational al tarii si voiau sa afle mai multe despre munca noastra si posibilitatea de a oferi educatie copiilor saraci. Este un fenomen nou si incurajator. Acesti oameni isi doresc sa actioneze alaturi de organizatii care genereaza schimbari sociale importante, nu sa mearga la evenimente de fundraising fastuoase. Ei vor sa contribuie printr-o metoda diferita, provenita din conceptul de CSR, dar abordata altfel, mai simplu si foarte personal. Cred ca implicarea directa a oamenilor in cauze sociale este una dintre putinele efecte pozitive ale crizei financiare!

Despina Andrei - Private Fundraising & Partnerships Manager, UNICEF


Despina Andrei - Private Fundraising & Partnerships Manager, UNICEFNe dorim cu totii un impact pe termen lung, dar acesta se obtine cu o strategie si cu resurse financiare importante, riguros alocate, tot pe termen lung. Iar aceste resurse trebuie stranse intr-un moment in care bugetele companiilor sunt diminuate, presiunea este din ce in ce mai mare si nu se preconizeaza o schimbare in aceste directii.

Consider ca in 2013 apare o tendinta de a repozitiona asteptarile de la sectorul companiilor private catre persoanele fizice. Pana de curand, doar organizatiile mari discutau despre aceasta abordare. Insa anul trecut au fost lansate platforme care ofera acces tuturor organizatiilor la metode de strangere de fonduri de la persoanele fizice, metode care in trecut lipseau sau aveau un sistem dificil de utilizare.

Printre aceste platforme aparute in 2012 se numara:
  • posibilitatea de a face donatii recurente online
  • platforma donatie.ro pentu campanii prin SMS
  • o platforma de donatii bancare recurente, care centralizeaza primele 6 banci
Toate cele trei variante de mai sus reprezinta noi oportunitati de a strange fonduri de la persoanele fizice. Marea provocare va fi de a le convinge pe acestea sa doneze lunar, chiar daca e vorba de o suma mica de bani. In general, romanii prefera donatiile unice, care, din pacate, nu permit organizatiilor sa isi faca planuri pe termen lung.

CSR devine din fericire din ce in ce mai mult un concept care se reflecta in afaceri intr-un sens mai larg, diferit de anii trecuti, si care implica: angajatii, furnizorii, clientii, partenerii si comunitatea. Companiile isi vor implica angajatii in alegerea cauzelor sustinute si vor dori sa comunice constant despre rezultatele si impactul pe termen lung. Iar ONG-urile trebuie sa fie transparente si sa poata masura impactul actiunilor atat cantitativ, cat si calitativ.

Mai mult ca niciodata, cuvantul cheie pentru 2013, pentru a putea merge mai departe, este "sustenabilitate", un cuvant folosit adesea, dar care trebuie interiorizat ca sa se regaseasca in planurile noastre de viitor. Cum putem insa ajunge sa avem venituri sustenabile, pe termen lung? Cred ca raspunsul la aceasta intrebare va veni in anii urmatori, din explorarea noilor platforme, recent aparute.

Magor Csibi - Director WWF-Romania


Magor Csibi - Director WWF-Romania (credit foto: Doru Oprisan)In anul 2013 avem toate premisele sa asistam la o profesionalizare si responsabilizare accentuata a CSR-ului din Romania. Desi curentul de CSR exista de ceva vreme, pana acum s-a observat mult mai mult in discursurile companiilor la diverse conferinte si mai putin la nivelul activitatilor zilnice si a responsabilizarii reale. O buna perioada, CSR a fost doar un instrument de marketing, iar companiile, in loc sa se gandeasca la impactul lor asupra societatii si asupra mediului, au preferat sa caute parteneri cu care sa dezvolte proiecte cu impact redus, dar cu o comunicare puternica.

2012 ne-a aratat clar ca aceasta tendinta nu este una sustenabila, iar consumatorii din Romania au dovedit de multe ori ca gandesc mai responsabil decat departamentele de responsabilitate sociala ale multor companii. Activitatile uneori superficiale, comunicarea fara acoperire si exagerarea impactului in cazul unor campanii au fost primite fara entuziasm, cateodata impactul fiind exact opusul a ceea ce se asteptau comunicatorii companiilor. Un exemplu foarte bun este situatia unei campanii care se bazeaza pe povestea cailor de la Letea, unde publicul a taxat faptul ca o companie a incercat sa obtina simpatie, asociindu-se cu un subiect in care nu a avut nici o implicare, si exemplele pot continua.

Asa cum, in 2012, consumatorii au inceput sa fie mai atenti si mai informati, companiile au inceput, la randul lor, sa regandeasca CSR-ul ca pozitionare in interiorul companiei. Daca, la multe companii, CSR era odata perceput ca o subdiviziune in cadrul departamentului de comunicare sau marketing, in zilele noastre tendinta este ca CSR-ul sa devina independent, cu proiecte proprii, cu masurarea impactului si cu strategie pe termen mediu si lung.

Aceasta tendinta va fi cea dominanta in anul 2013. Multe companii cu viziune si cu profil de lider pe piata vor vedea in CSR o responsabilitate reala, o provocare la care trebuie sa gaseasca raspunsuri si o oportunitate eficienta de a mai promova brandul, cu costuri reduse. Vechiul mod de a face afaceri incepe sa nu mai functioneze, iar expertii sustin ca acest proces este ireversibil. Consumatorii au devenit mai avizati si mai sceptici, sunt in cautare de valoare si atenti la companiile care creeaza valori pentru societate. Criza economica a crescut asteptarile consumatorilor cu privire la rolul companiilor in societate, iar multe dintre companiile de pe piata inteleg foarte bine aceste lucruri. Nu mai este de ajuns generarea profitului, consumatorul se asteapta sa vada si o investitie in societate, o viziune pe termen mediu si lung, o schimbare de viziune de la „more is better”, la „the more responsible, the better”.

Cred ca 2013 ne va arata ca acele companii care inteleg ca un business nu mai este doar un generator de cifre de afaceri, ci mai degraba o structura complexa, care genereaza valori si posibilitati pentru comunitati, vor castiga o cota din ce in ce mai mare pe piata, iar companiile care merg pe ideea „business as usual”, vor incepe sa piarda teren. Aceasta pierdere va fi una moderata, iar, odata cu trecerea timpului, va deveni din ce in ce mai accelerata. In acest mod, 2013 poate reprezenta un an care ne va crea inceputul CSR-ului real, la scara larga, si in Romania.

Doru Mitrana - Managing Director MaiMultVerde


Doru Mitrana - Managing Director MaiMultVerdeIn 2013, responsabilitatea sociala va inceta sa mai constituie un diferentiator pe piata, fiind adoptata intr-o forma sau alta, mai profund sau mai superficial, de toate companiile. In consecinta, domeniile de implicare - sanatate, educatie, cultura, mediu - vor fi determinate mai degraba de zona de activitate (geografica si sectoriala) a companiei si mai putin de potentialul lor de vizibilitate. Pe fundalul incapacitatii statului, principalul responsabil de a gestiona problemele sociale si de mediu, orice implicare a sectorului privat va fi in continuare vazuta cu ochi buni.

Presiunea asupra companiilor intru asumarea si manifestarea responsabilitatii va continua sa fie scazuta din partea publicului (consumator, stakeholder sau privitor), tot mai atent, insa, la propriul portofel si implicit la preturi, moderata din partea sectorului ONG antreprenorial, dependent de bugetele corporatiilor si in crestere in zona de influentare a politicilor publice si alterare a legislatiei, dinspre organizatiile militante.

Presiunile uriase asupra bugetului Romaniei ar putea determina noua clasa politica sa scoata anumite responsabilitati ale corporatiilor din zona optionala si sa le transfere, prin legi, in zona obligativitatii. In continuare, CSR-ul va ramane greu sau inaccesibil IMM-urilor, care se vor limita, in cel mai fericit caz, la indeplinirea responsabilitatilor legale, pentru a ramane viabile economic.

Intr-un an in care Romania va sta sub zodia taierilor de costuri la toate nivelurile, de la cel personal la cel guvernamental si multinational, responsabilitatea fata de oameni si mediu va depinde aproape exclusiv de moralitatea oamenilor din companii, de abilitatile lor de lideri in impunerea sau pastrarea unei anumite conduite de afaceri si de rezistenta lor la presiunile si tentatiile tot mai mari venite atat din interiorul, cat si din afara business-ului in care activeaza.


Material realizat de Andreea Giuclea, Redactor ResponsabilitateSociala.ro


4944


Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Campanii sociale | Fundraising | Social Media CSR


Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro