RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Principalele tendinte in CSR in 2013 (II)

Dialoguri CSR 7 profesionisti din companii ne spun care sunt asteptarile lor pentru 2013: Alina Stan (Orange), Anca Nuta (UniCredit Tiriac Bank), Mona Nicolici (Petrom), Alexandra Corolea (BCR), Laura Sgarcitu (Coca-Cola HBC), Marilena Hluscu (GSK) si Corina Vasile (Raiffeisen Bank).

de Dialoguri CSR
- ResponsabilitateSociala.ro

Dupa ce v-am prezentat opiniile a sase consultanti depre cum va evolua domeniul CSR in 2013, am invitat si reprezentantii unor companii din Romania sa ne impartaseasca asteptarile si predictiile lor.

Ne-au raspuns la invitatie: Alina Stan (Orange), Anca Nuta (UniCredit Tiriac Bank), Mona Nicolici (Petrom), Alexandra Corolea (BCR), Laura Sgarcitu (Coca-Cola HBC), Marilena Hluscu (GSK) si Corina Vasile (Raiffeisen Bank).

Coordonatorii de CSR si-au exprimat dorinta de a vedea mai multe proiecte strategice, aliniate obiectivelor de business ale companiilor, astfel incat responsabilitatea sociala sa nu mai tina de un departament, ci sa devina incorporata in activitatea intregii companii.

Printre principalele tendinte se numara mentinerea sau chiar diminuarea bugetelor de CSR, cresterea transparentei si a activitatii de raportare si mai multe programe de CSR dedicate angajatilor. De asemenea, companiile vor aloca o atentie mai mare comunitatilor in care isi desfasoara activitatea, prin proiecte locale, care sa se concentreze pe gasirea de solutii sustenabile si sa genereze valoare economica si sociala pentru aceste comunitati.

Alina Stan, CSR Officer Orange Romania


Alina Stan, CSR Officer Orange RomaniaEstimez ca tendintele anului 2013 sunt urmari firesti ale actiunilor de CSR desfasurate in Romania in cursul anului 2012. Am vazut anul trecut, atat in interviuri, cat si in conferintele din domeniu cum din ce in ce mai multe companii promoveaza un CSR pur, diferentiat de filantropie si sponsorizare. In randul companiilor mari se ajunge la o concluzie unanima conform careia responsabilitatea sociala corporativa inseamna in primul rand o desfasurare responsabila a afacerii, un mod de lucru, nu neaparat o functiune separata in cadrul companiei.
 
Astfel, consider ca, in 2013 vom vorbi mai frecvent despre trei aspecte care vor intari concluziile anului precedent.

Primul, si cel mai important, ar fi implementarea unei guvernante corporative si integrarea politicii de responsabilitate corporativa in strategia de afaceri. Vom vedea o promovare mai intensa a produselor responsabile, nu doar promovarea actelor caritabile. In aceeasi idee vor aparea din ce in ce mai multe rapoarte de evaluare a companiilor cu accent pe sustenabilitate, etica si alte aspecte ce tin de politicile lor interne.  

O alta tendinta va fi o implicare mai mare a angajatilor in responsabilitatea sociala. Vedem cum pe langa programe elaborate de voluntariat, companiile se consulta cu angajatii, acestia devin un factor important in procesul de decizie referitor la directiile de CSR.

Nu in ultimul rand, cred ca vom asista la un numar si mai mare de actiuni ce vizeaza dialogurile sociale. Anul trecut am auzit atat companii, cat si ONG-uri care apelau la dialogul social pentru a-si verifica si construi noi directii de actiune si cred ca numarul acestora va creste. In plus, consider benefica ducerea procesului pana la capat, o  analiza mai temeinica a concluziilor si revenirea cu feedback atat la stakeholderii consultati cat si la publicul larg.

Chiar daca exista inca un decalaj intre zona de CSR din strainatate si cea din Romania, cred ca putem afirma ca ne indreptam in directia cea buna si vom asista in anii urmatori la dezvoltare puternica a acestui segment.

Anca Nuta, Identity & Communication Director UniCredit Tiriac Bank

Anca Nuta, Identity & Communication Director UniCredit Tiriac Bank


Cuvintele care ar trebui sa domine anul 2013 sunt Antreprenoriat si Voluntariat! Cred ca premisele pentru evolutia CSR-ului in Romania au fost setate demult, trebuie insa sa invatam sa fim mult mai flexibili la schimbarile mediului economic si mai mult, sa tratam proiectele cu o mentalitate de antreprenori, sa incercam sa gasim surse alternative de finantare, sa implicam voluntari in numar cat mai mare si sa nu asteptam doar ca fondurile sa vina catre noi.

Mona Nicolici, Head of Community Relations & Social Affairs Petrom


Mona Nicolici, Head of Community Relations & Social Affairs PetromIn ultimii ani, companiile care au probat importanta proiectelor de CSR pentru dezvoltarea sustenabila a business-ului au continuat sa investeasca in astfel de initiative. In acelasi timp, abordarea a devenit mai complexa: acorda o mai mare atentie comunitatilor in care isi desfasoara activitatea, iar legatura dintre strategia de responsabilitate corporativa si impactul de business este din ce in ce mai mare. Acest lucru a lansat insa o provocare la nivelul ONG-urilor, care trebuie sa se adapteze si sa inteleaga strategia de sustenabilitate a companiilor. Cred ca in 2013 aceasta tendinta - de a aborda tot mai mult probleme specifice fiecarei comunitati - va fi imbratisata de tot mai multe companii. Tematicile generale - educatie, sanatate, protectia mediului - toate gandite la o scala larga, isi vor gasi astfel solutii specifice fiecarei zone in parte.

De asemenea, cred ca antreprenoriatul social va fi o directie importanta pe care companiile o vor promova tot mai mult in relatia cu ONG-urile - vor prefera sa invete ONG-urile sa obtina (singure) fonduri, decat sa finanteze direct proiecte. Petrom, de exemplu, va lansa pe 29 ianuarie “Fabricat in Tara lui Andrei” - o investitie de 350.000 de euro care isi propune ca in final sa lanseze 10 afaceri sociale in comunitati cu probleme din Romania.

Pentru 2013, corporatiile vor continua sa integreze practicile responsabile in toate activitatile - si astfel, sper eu, responsabilitatea sociala nu va mai tine de activitatea unui departament, ci va deveni incorporata in activitatea companiei. In acest fel, si voluntariatul corporativ se “profesionalizeaza”. Pentru 2013 cred ca numarul voluntarilor din companii va creste, dar munca lor nu va fi diferita de expertiza pe care fiecare o are fiecare. Cred ca multi angajati vor ajuta ONG-urile prin expertiza profesionala pe care o au, ajutandu-le astfel sa-si reduca (posibilele) costuri pentru consultanta specializata.

Imi doresc ca autoritatile centrale sa cada de acord asupra unei legislatii care sa reglementeze o serie de beneficii fiscale pentru companiile care deruleaza astfel de proiecte, incurajandu-le sa se implice cat mai mult in domeniul CSR - daca nu din propria initiativa, atunci sub impulsul Comisiei Europene.

Totodata, cred ca numarul companiilor care vor raporta despre activitatile de CSR va creste datorita comunicarii masive a avantajelor transparentei in acest domeniu.

Alexandra Corolea, Specialist relatii comunitare BCR


Cred ca principalele tendinte care vor domina anul 2013 vor fi:

Alexandra Corolea, Specialist relatii comunitare BCR1. Proiecte strategice acum, CSR 2.0 peste 5 ani. Daca ne raportam la clasicele stadii de dezvoltare ale CSR-ului, estimez ca in 2013 vom vedea din ce in ce mai putine initiative de greenwashing si din ce in ce mai multe proiecte strategice, aliniate cu obiectivele de business ale companiilor. Suntem insa departe de abordarea CSR 2.0 - estimez ca abia peste 4-5 ani vom putea vorbi cu adevarat in Romania de integrarea CSR la nivelul proceselor de business si tot atunci estimez ca vom avea si in Romania primii directori/ VPs de CSR/ sustenabilitate.

2. CSR - un rol important in redefinirea culturii organizationale. Pentru multe companii, 2013 inseamna schimbari structurale, modificarea modelului si a strategiei de business. In acest context, programele de CSR adresate angajatilor vor juca un rol important in motivarea oamenilor pentru a trece cu succes peste schimbare.

3. Aceleasi bugete, asteptari mai mari. La nivel de bugete, cred ca vorbim de o stagnare, ba chiar de o scadere usoara. Cu toate acestea, s-a creat deja un nivel de asteptare in ceea ce le priveste pe marile companii, lideri in domeniul CSR; prin urmare, cred ca acestea va trebui sa faca mai mult cu mai putin. As vrea sa subliniez ca vorbim insa de un nivel de asteptare care vine din partea liderilor de opinie si, poate, al angajatilor, dar nu si al consumatorilor (inca).

Laura Sgarcitu, CSR Coordinator Coca-Cola HBC Romania


Laura Sgarcitu, CSR Coordinator Coca-Cola HBC RomaniaIn conditiile in care criza economica inca persista, cred ca vor ramane in picioare programele strict aliniate cu obiectivele strategice ale companiei, cele care au conturat o identitate clara a zonei de CSR in care compania s-a implicat. Aceasta va insemna o trecere in revista mai atenta a partilor implicate si o eventuala restrangere geografica la zonele in care compania desfasoara activitati mai intense sau la zonele in care exista comunitati strategice.

In conditiile unor bugete mai restranse, cred ca vor lua amploare programele de voluntariat dedicate angajatilor, acestea avand o dubla bataie, pe langa componenta de CSR fiind si cea de motivare a angajatilor, de consolidare a echipelor. Sper sa asistam la o crestere a activitatii de raportare, acesta facand posibila o analiza mai obiectiva si mai in detaliu a preocuparii pentru responsabilitate sociala a companiilor romanesti.

Marilena Hluscu, CSR Specialist GSK Romania


Marilena Hluscu, CSR Specialist GSK RomaniaPe plan international, anul acesta vom asista cel mai probabil la cresterea gradului de transparenta a companiilor. De aceea, vom vedea tot mai multe companii care vor alege sa raporteze la standarde recunoscute la nivel global, cum ar fi GRI (Global Reporting Initiative). Si in Romania, mai recent, companiile mari au ales sa raporteze si credem ca pe viitor din ce in ce mai multe organizatii vor face acest lucru, din nevoia de transparenta in afaceri, dar si pentru a se alinia practicilor si legislatiei prevazute de Uniunea Europeana in privinta raportarii.  

De altfel, CSR-ul va fi din ce in ce mai strans legat de zona de business a companiilor, fiind integrat in strategia companiilor, intrucat nu mai discutam despre filantropie,  acte caritabile, ci de un nou concept de ”shared value”, prin care companiile isi propun sa genereze valoare economica si sociala pentru comunitatile in care opereaza. In acest context, este de asteptat ca pe plan local organizatiile sa se concentreze pe gasirea unor solutii sustenabile pentru problemele locale, mai mult decat au facut-o in anii precedenti.

O alta tendinta in 2013 consta in mentinerea sau, pe alocuri, diminuarea bugetelor de CSR. Acest lucru nu va insemna neaparat proiecte mai mici, ci probabil proiecte de responsabilitate sociala cu o mai mica investitie in comunicarea acestora.

Corina Vasile, Director Comunicare si Relatii Publice - Raiffeisen Bank


tendinte_corina_vasile.jpgCompaniile se vor concentra pe imbunatatirea propriilor operatiuni. Sursa acestor imbunatatiri va fi din ce in ce mai mult dialogul deschis cu principalii stakeholderi, in primul rand cu clientii - fie ca acestia sunt persoane sau companii. Se va pune accent pe transparenta (in toate
industriile) si pe colaborare (mai ales in industriile B2B).

In general, ma astept ca fiecare companie sa-si defineasca mai precis stakeholderii si clasificarea lor in functie de impactul (direct sau indirect, prin actiuni directe sau prin perceptii) pe care acestia il au asupra companiei. De
aceea, ma astept la bugete in scadere investite in componentele cele mai
vizibile, in mod obisnuit, ale programelor CSR - de exemplu, programe
sociale cu adresabilitate generala. In acelasi timp, programele vor fi mai
precis tintite. Cu alte cuvinte, si din perspectiva CSR, cuvantul cheie va
fi "eficienta".

Interviuri realizate de Andreea Giuclea, Redactor ResponsabilitateSociala.ro.


5876


Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Voluntariat | Implicare in comunitate | Antreprenoriat social | Tendinte CSR | Stakeholder engagement


Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro