RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


INTERVIU: Raluca Fiser despre performanta de mediu in sectorul de afaceri romanesc

Raluca Fiser Presedinta Green Revolution vorbeste despre cum percep companiile impactul lor asupra mediului si ce releva rezultatele Green Business Index 2012.

de Raluca Fiser
Presedinte - Green Revolution

I: Cum a fost editia din acest an a Green Business Index, comparativ cu cele precedente, in ceea ce priveste numarul de companii inscrise?


Green Business Index 2012Raluca Fiser: anul acesta, numarul de companii inregistrate in GBI a depasit 300. Preponderente in GBI 2012 au fost intreprinderile mici si mijlocii, cu 44% din total, urmate de companii mari, cu 40%. Microintreprinderile detin cea mai mica pondere, de 16%. Doua treimi dintre participantele de anul acesta sunt prezente pentru prima oara in proiect.

In ceea ce priveste sectoarele de activitate ale companiilor din Green Business Index 2012, acestea sunt extrem de diverse, pe primele locuri fiind energia, transportul si managementul deseurilor, urmate de industria alimentara, industria auto, constructii, sectorul financiar-bancar si cel hotelier.

I: Ai observat o evolutie in ceea ce priveste performanta de mediu a companiilor inscrise?


Raluca Fiser: in contextul unei crize globale a resurselor, economia romaneasca pare sa nu reactioneze. Majoritatea companiilor care opereaza la noi in tara continua sa consume resursele fara a tine cont de caracterul lor limitat. Desi prin reciclare ar putea economisi energie si bani, 23% dintre companiile respondente nu folosesc materiale reciclate sau reutilizate in procesul de productie, iar 62% dintre respondente includ in produsele fabricate un procent de sub 5% de materiale reutilizate, fiind vorba de ambalaje secundare, pe baza de hartie sau carton si de fier. In aceeasi ordine de idei, 85% dintre companiile respondente nu comercializeaza niciun produs care sa contina materiale reciclabile.

Totusi, la capitolele dinamica generarii deseurilor, metode de valorificare si/sau tratare precum si gestiunea interna, companiile participante au dovedit o crestere a calitatii datelor si raportarii fata de GBI 2011.

I: Cum a evoluat instrumentul de raportare Green Business Index in cei trei ani?


Castigatori Green Business Index 2012 Raluca Fiser: GBI a fost perfectionat continuu:
  • In 2010, evaluarea GBI a constat intr-o analiza a gradului de deschidere fata de adoptarea unui comportament de business responsabil fata de mediu.
  • In 2011, instrumentul de evaluare a fost ajustat in functie de cele doua mari sectoare ale economiei romanesti: industrie/productie si servicii/comert.
  • In 2012, au fost introdusi indicatorii de performanta de mediu in toate chestionarele GBI si aplicatia online a fost setata sa genereze raportul gratuit de evaluare a responsabilitatii de mediu a companiilor (analiza SWOT). De asemenea, echipa de experti GBI a proiectat servicii de consultanta menite sa eficientizeze utilizarea resurselor si sa minimizeze impactul asupra mediului.

I: Faptul ca 60% din companiile inregistrate in GBI 2012 au capital strain arata ca atitudinea responsabila este una importata. De ce crezi ca firmele romanesti nu isi asuma inca responsabilitatea fata de mediu?


Raluca Fiser: beneficiile economice si financiare ale dezvoltarii sustenabile sunt, din pacate, de neinteles pentru companiile de la noi din tara. Statisticile GBI 2012 arata ca mediul de afaceri romanesc este caracterizat de pasivitate, iar strategiile de dezvoltare sustenabila sunt rupte de realitatea economica, beneficiile lor nefiind intelese decat de o mica parte a companiilor.

Astfel, aproape 70% dintre firmele participante la scrutinul GBI 2012 nu au cuantificat avantajele implementarii strategiei de dezvoltare sustenabila. Acest lucru se intampla pentru ca fie nu detin un sistem de masurare a efectelor financiare ale politicii de mediu, acestea nefiind transpuse in documentele contabile, fie nu urmaresc obtinerea de profit pe aceasta cale. Asadar, majoritatea companiilor nu percep deocamdata relatia win-win intre protectia mediului prin prevenire si precautie si beneficiile economice si financiare.

I: Pentru ca de anul acesta oferiti si consultanta de mediu companiilor, care sunt dificultatile cu care va confruntati?


Raluca Fiser: in general, reprezentantii companiilor (mai ales romanesti) sustin ca nu au nicio tangenta cu mediul, in contextul in care orice activitate economica are impact mai mic sau mai mare, direct sau indirect, asupra mediului. Ori, este demonstrat faptul ca, in conditiile degradarii mediului prin poluare si consum irational al resurselor, prosperitatea economica este practic imposibila. Este evidenta, asadar, gandirea pe termen scurt si foarte scurt a majoritatii agentilor economici, acestia neluand in considerare efectele in timp ale deciziilor lor si riscurile pe care si le asuma.

Ne dorim ca anul 2013 sa continue schimbarea in mentalitatea agentilor economici din Romania, astfel incat acestia sa inteleaga impactul lor asupra mediului, indiferent de dimensiunea economica, si sa-si asume pe deplin responsabilitatea fata de mediu. In acest fel, speram sa intalnim din ce in ce mai rar companii care declara ca activitatea lor nu are tangenta cu mediul.

I: Ce beneficii economice le aduce companiilor preocuparea fata de mediu?


Raluca Fiser: beneficiile sunt atat de ordin financiar, de reducere a costurilor prin utilizarea rationala a resurselor, cat si de marketing. O companie responsabila fata de mediu prezinta stabilitate economica si poate atrage mai multi investitori si clienti. Astfel, valoarea de piata creste, iar imaginea companiei este mult imbunatatita.

I: Care crezi ca vor fi tendintele pentru 2013 in domeniul sustenabilitatii, la nivel global?


Raluca Fiser: va creste cuantumul cheltuielilor dedicate protectiei mediului, in special investitiile in tehnologii curate. De asemenea, companiile vor manifesta o mai mare transparenta in raportare, obligativitatea acesteia urmand a fi si legiferata.

I: Care sunt principalele masuri pe care trebuie sa le ia companiile romanesti pentru a se alinia acestor tendinte?


Raluca Fiser: este necesar ca acestea sa-si mobilizeze resursele si sa-si administreze afacerile astfel incat sa-si asigure prosperitatea si profitabilitatea pe termen lung, luand in calcul aspectele sociale si de mediu in planul de dezvoltare. Prin optimizarea politicilor, practicilor si proceselor interne, companiile pot realiza tranzitia catre economia verde, circulara.


Interviu realizat de Andreea Giuclea, Redactor ResponsabilitateSociala.ro.

4333


Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Protectia mediului | Competitii CSR | Investitii sustenabile | Reciclare | Branding


Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro