RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


INTERVIU Elaine Cohen: "Sustenabilitatea e un drum lung, nu o excursie de o zi"

Elaine Cohen Invitata ResponsabilitateSociala.ro la European CSR Lessons, CEO al agentiei de consultanta BeyondBusiness, spune ca acele companii care nu vor lua parte la miscarea CSR vor pierde tot mai mult teren.

de Elaine Cohen
CEO - BeyondBusiness

Elaine Cohen este unul din speakerii internationali care vor fi prezenti la "European CSR Lessons” 2012. Va invitam sa o cunoasteti si in persoana, participand la evenimentul care va avea loc pe 15-16 mai la Bucuresti.

I: Ca CEO al unei firme de consultanta, lucrati cu companii care incearca sa aiba o dezvoltare sustenabila. Care sunt principalele sfaturi pe care le oferiti?


Elaine Cohen: sustenabilitatea este un efort pe termen lung si trebuie sa urmeze o strategie potrivita fiecarei afaceri in parte. Astfel ca sfatuim companiile sa priveasca la rolul lor mai larg in societate si la modul in care performanta lor in sustenabilitate este pozitionata in contextul contributiei lor la o lume mai buna. Le indemnam sa-si raspunda la intrebarea:”ce este diferit in lume ca urmare a performantei noastre de sustenabilitate?”

De asemenea, incurajam companiile sa se asigure de faptul ca includ toti angajatii si partenerii externi, pentru ca dezvoltarea durabila functioneaza cel mai bine atunci cand formeaza o cultura integrata in afacere si este realizata in parteneriat. Le mai sfatuim sa raporteze cat mai onest si mai transparent, intr-un mod care sa permita stakeholderilor sa evalueze cu adevarat imactul activitatii lor. In cele din urma, le sfatuim sa fie realiste si autentice, si sa accepte faptul ca se afla pe un drum care se intinde de-a lungul multor ani si nu o excursie de o zi.

I: Cum vedeti etapa actuala in care se afla responsbilitatea sociala corporativa? Care sunt principalele provocari?


Elaine Cohen: la nivel global, cred ca sustenabilitatea se afla intr-o etapa dinamica si se indreapta care o intelegere de ansamblu a conceptului. In loc de a incerca doar sa ”fim buni” sau sa ”facem bine”, incepem sa realizam ca sustenabilitatea este un mod de a face afaceri, nu doar un proiect derulat in cadrul companiei. Astfel, companile incep acum sa vada ca pot sa faca bani prin sustenabilitate, ceea ce inseamna ca incep sa caute aspectele prin care pot crea valoare (”shared value”),prin diferite modele de business.

De asemenea, in multe tari, reglementarile devin tot mai aspre, iar resursele tot mai scumpe. Companiile realizeaza ca bilantul lor financiar poate fi afectat in mod semnificativ de interventiile guvernamentale precum impozitarea carbonului, a apei sau costurile de depozitare a deseurilor. Si, in cele din urma, instrumentele online sunt tot mai folosite pentru a interactiona cu stakeholderii si a obtine feedback din partea acestora.

I: BeyondBusiness este o firma din Israel care lucreaza cu clienti locali si internationali. Din acest punct de vedere, credeti ca unele regiuni sunt mai deschise catre CSR, exista diferente culturale in privinta abordarii fata de responsabilitatea sociala?


Elaine Cohen: in mare, abordarea fata de sustenabilitate este determinata mai degraba de marimea si natura globala a unei afaceri decat de localizare. Astfel, companiile globale care conduc drumul spre sustenabilitate si care opereaza in acelasi mod in fiecare piata pe care sunt prezente sunt cele mai deschise. Acest lucru estompeaza diferentele locale si culturale. Companiile locale din fiecare piata sunt influentate de standardele stabilite de companiile de top, deoarece de multe ori sunt furnizori pentru acestea. Microsoft, P&G si Wal-Mart, de exemplu, cer furnizorilor lor sa raporteze asupra performantei de sustenabilitate.

Totusi, intr-un sens mai general, exista cateva diferente de cultura si focalizare, in functie de specificul sectorului business si de perceptia asupra dezvoltarii durabile din fiecare zona. De exemplu, companiile locale din tarile cu economii in curs de dezvoltare sunt in principal axate pe respectarea regulilor si acorda o atentie sporita calitatii, sigurantei si respectarii standardelor de catre angajati, in timp ce isi concentreaza eforturile pe acele aspecte ale dezvoltarii durabile care le vor aduce avantaje financiare pe termen scurt, precum economia de energie sau de materie prima.

In unele tari, precum India, dezvoltarea durabila este legata mai mult de cetatenie si activitati de filantropie. In alte tari, precum Japonia, este foarte sistematica si condusa de standarde de calitate, in timp ce in tari precum Africa, tine mai mult de egalitate sociala si obtinerea de drepturi.

I: Oferiti in acelasi timp si consultanta asupra raportarii. Cat de important este pentru o companie sa fie transparenta asupra activitatilor de CSR?


Global Transparency IndexElaine Cohen: cred ca transparenta este un catalizator pentru performanta. Chiar procesul de redactare a unui raport de sustenabilitate determina o companie sa se confrunte cu probleme din cadrul activitatii sale care poate nu au mai fost abordate in acelasi mod inainte. Se pun intrebari noi si trebuie luate masuri noi. In acelasi timp, un angajament public cu privire la obiectivele si planurile de actiune aduce o presiune mai mare de a le indeplini decat daca acestea sunt comunicate doar intern. In plus, raportul de sustenabilitate este un motiv de mandrie pentru angajati si ajuta la implicarea acestora.

Astfel, majoritatea companiilor vad raportarea ca un instrument care ajuta la definirea nivelurilor de performanta, la setarea obiectivelor, la implicarea angajatilor si la progres, per ansamblu.

In plus, bineinteles, transparenta sta la baza unei relatii de incredere cu stakeholderii. Cercetarile au aratat ca cititorii rapoartelor de sustenabilitate au mai multa incredere in companie, chiar daca raportul nu are cea mai buna calitate. De multe ori, raportul de sustenabilitate e singurul loc in care compania isi poate spune propria poveste.

I: Cu ce provocari va confruntati cand incercati sa convingeti companiile despre importanta raportarii de CSR?


Elaine Cohen: tot mai mult, nu mai incercam sa ”le convingem”, ci le ajutam sa inteleaga cum si de ce o strategie de afaceri sustenabila este atat in beneficiul afacerii, cat si al societatii si planetei. Iar raportul de sustenabilitate este parte din aceasta discutie.

Totusi, inca investim mult timp si energie in incercarea de a dezvolta gradul de constientizare al pietei si facem acest lucru prin articole, conferinte si colaborarea cu diferite grupuri corporate. Pentru ca transparenta prin Internet este si ea influentata de prezenta unui raport de sustenabilitate, am inceput in 2009 o iniativa numita ”Transparency Index”, prin care evaluam si publicam o clasificare a transparentei website-urilor companiilor publice de top din diferite piete din lume, pentru a vedea in ce mod acestea reflecta problemele de sustenabilitate intr-un mod accesibil prin intermediul platformei lor web.

In primii ani ne-am concentrat doar pe piata din Israel dar acum, in parteneriat cu Centrul pentru Dezvoltare CSR din Ucraina, extindem acest index la nivel global si il vom lansa in acest an.
 
In general, companiile care se afla deja pe drumul catre sustenabilitate sunt mai deschise catre raportare, deoarece au inteles ca transparenta este o parte inseparabila a procesului in ansamblu. Si, de multe ori, ele se afla sub presiunea clientilor sau a competitiei.

I: Sunteti autoarea cartii "CSR for HR: A Necessary Partnership for Advancing Responsible Business Practices". Ce rol joaca departamentul de HR in stabilirea unei strategii de CSR?


CSR for HR: A Necessary Partnership for Advancing Responsible Business Practices Elaine Cohen: dezvoltarea durabila bine facuta necesita schimbarea culturii de afaceri, iar functia de HR are cunostintele de specialitate si abilitatea de a conduce procesele de schimbare a culturii organizationale. Pentru a integra sustenabilitatea, managementul resurselor umane (MRU) trebuie sa aiba o perceptie clara asupra contributiei aduse de implicarea angajatilor la livrarea unui plan global de afaceri durabile. Multe procese de MRU sunt legate in mod inextricabil de teme de sustenabilitate - recrutarea, diversitatea si incluziunea, siguranta, sanatatea si bunastarea.

In acelasi timp, MRU poate aduce un plus de profit. Programele de bunastare, de exemplu, aduc o recuperare a investitiei de pana la patru ori mai mare, prin productivitatea crescuta a angajatilor, reducerea costurilor de sanatate si a primelor pentru asigurari si reducerea absenteismului. Din pacate insa, multi manageri de resurse umane inca nu inteleg asta.

I: Din experienta dvs, ne puteti spune cum pot companiile sa devina mai sustenabile? Admirati anumite companii pentru abordarea lor?


Elaine Cohen: in primul rand, companiile trebuie sa ia decizia de a-si defini o strategie clara, care sa intregreze gandirea sustenabila in procesele de business si sa-si defineasca rezultatele dorite.

Astfel, nu pot sa ignor Unilever ca o companie care a facut declaratii curajoase cu privire la sustenabilitate, „decupland” impactul de mediu de cresterea afacerii si incercand sa determine schimbari de comportament in randul consumatorilor. De asemenea, au un CEO foarte vocal, care subliniaza importanta acestei abordari si care are o influenta importanta.
 
Sunt multe alte companii pe care le admir, de la corporatii globale la afaceri mai mici, locale, din diferite tari. Cateva exemple sunt Pepsico, Marks and Spencer, BT, Novo Nordisk, GlaxoSmithKline, Intel, IBM, Microsoft, Walt Disney, Vodafone, Telefonica din Spania, Westpac Bank din Australia, Kesko din Finlanda, Natura Cosmeticos din Brazilia, Novus International din U.S, Netafim din Israel. Cateva din ele sunt clientii mei, dar toate dau dovada de leadership in domeniul sustenabilitatii in feluri diferite.
 
Insa cred ca este important sa nu incercam sa reducem sustenabilitate la o singura valoare. Sustenabilitatea este un set complex de factori si nicio companie nu este perfecta in totalitate. Dar cat timp incearca se se autodepaseasca pentru a face atat cat poate din punctul in care se afla si realizeaza progrese vizibile, atunci  acest lucru este de admirat.

I: Cum vedeti evolutia si viitorul responsabilitatii sociale corporative?


Elaine Cohen: este de dezbatut daca CSR-ul sau sustenabilitatea vor ramane o functie distincta a afacerilor sau daca vor fi absorbite in componenta fiecarei afaceri si vor deveni parte din responsabilitatile generale ale managerilor. Nu cred ca aceasta ultima abordare va functiona.

Cred ca sustenabilitatea va fi mereu necesara oricarei afaceri, actionand ca un ghid si un set de verificari si bilanturi. Cred ca devine o profesie importanta, care va avea propria voce si contributie la dezvoltarea unei strategii sustenabile de succes.

Bineinteles, ea devine parte din rolul fiecaruia, dar fara leadership nicio functie a business-ului nu are impact. Asa cum companiile au absorbit calitatea ca un mod de lucru, dar inca exista un manager al calitatii in majoritatea companiilor, la fel, sustenabilitatea nu poate supravietui fara o conducere strategica distincta, in cadrul business-ului.

In anii urmatori, cred ca vom vedea mai multe reglementari, in special in ceea ce priveste transparenta si raportarea, astfel ca numarul companiilor care vor avea rapoarte de sustenabilitate va creste substantial. Ca urmare, va fi creat un nou prag competitiv pentru toate companiile de peste tot. Cele care nu vor lua parte la aceasta miscare vor pierde teren si vor deveni exceptia. Asa ca, pentru acele companii care inca nu sunt hotarate asupra dezvoltarii durabile, acum este momentul!

In Romania cred ca exista oportunitati masive, cu o economie in curs de dezvoltare si o prezenta tot mai puternica in Europa si in lume. Acum e momentul pentru companiile din Romania sa se alinieze la practicile conducatoare in domeniul afacerilor si sa devina mai proeminente in adoptarea unor abordari sustenabile.


Interviu realizat de Andreea Giuclea, Redactor ResponsabilitateSociala.ro.


5103

Biografie Elaine Cohen

Elaine s-a nascut in Manchester (UK), insa s-a stabilit din 1990 in Israel. La ora actuala conduce Beyond Business Ltd, o companie globala de consultanta in CSR, care ofera servicii precum: dezvoltarea Strategiei de Sustenabilitate, dezvoltarea de Politici si Programe de CSR sau Raportare de CSR.

Elaine este unul dintre cei mai activi promotori ai domeniului CSR, la nivel international. A fost speaker intr-un numar impresionant de conferinte din toata lumea, pe teme care tin de responsabilitate corporativa, raportare sau managementul sustenabil al resurselor umane (pe acest din urma subiect sustine un curs intr-un program de MBA la Steinbeis University, Berlin). Totodata publica in mod frecvent in numeroase publicatii de specialitate si gestioneaza 3 bloguri pe teme de sustenabilitate (ex. www.csrforhr.com ). Nu in ultimul rand, este activa pe Twitter, la @elainecohen. In 2011 a fost votata in “100 Top Thought Leaders in Trustworthy Business practices in Europe and the Middle East”.

Printre cele mai importante realizari ale sale se numara prima carte care trateaza integrarea sustenabilitatii in Managamentul Resurselor Umane, “CSR for HR: A necessary partnership for advancing responsible business practices” (vezi prezentare ).

Inainte de a deveni consultant si autor in domeniul sustenabilitatii, Elaine a dobandit 20 de ani de experienta in pozitii de management, in cadrul Procter & Gamble (8 ani - Supply Chain Executive), Unilever (8 ani - Country VP Human Resources) si alte companii.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Tendinte CSR | Stakeholder engagement


Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro

Afla cat de responsabile sunt companiile din jurul tau!

Saptamanal, ne citesc peste 8.000 de lideri de opinie din companii, din societatea civila sau din institutii publice.

Asigura-te ca afli cele mai noi informatii, evenimente, sau analize din domeniul CSR, atat din Romania, cat si din strainatate.