RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


INTERVIU: Elaine Cohen despre beneficiile diversitatii de gen in companii

Elaine Cohen Fondatoarea agentiei de consultanta BeyondBusiness ne expune o perspectiva interesanta despre beneficiile diversitatii de gen pentru o companie si despre impactul unei culturi inclusive asupra societatii.

de Elaine Cohen
CEO - BeyondBusiness

Elaine Cohen este autoarea unei noi carti despre raportarea de CSR in randurile intreprinderilor mici si mijlocii, numita ”Sustainability Reporting for SMEs: Competitive Advantage Through Transparency”.

I: Cum pot beneficia companiile de diversitatea de gen?


Sustainability Reporting for SMEs: Competitive Advantage Through TransparencyElaine Cohen: diversitatea de gen imbunatateste calitatea dialogului, a luarii deciziilor si, per total, a modului in care e condusa orice afacere. Cele mai bune rezultate in orice afacere apar atunci cand exista o cultura deschisa, in care sunt acceptate perspective diferite si oricine poate contribui, o cultura in care sunt reprezentate mai multe categorii.

Diversitatea de gen este doar un element al unei organizatii diverse, dar probabil ca este prima si cea mai evidenta tinta pentru o companie care incearca sa-si creasca diversitatea, pentru ca femeile sunt, de obicei, cam 50% din populatie si reprezinta o potentiala rezerva relevanta si accesibila de angajati si manageri.

Dar, pe langa diversitate trebuie sa avem si incluziune. Diversitatea presupune o politica de angajare care reprezinta procentajul populatiei externe, iar incluziunea este cea care o face sa functioneze. Daca ai diversitate fara incluziune, inseamna ca nu ai schimbari in cultura organizationala si ca grupurile ”diverse” nu vor avea succes in afacere.

I: E aceasta diversitate un aspect legat de CSR sau ar trebui sa faca parte din cultura noastra?


Elaine Cohen: diversitatea de gen ar trebui sa fie un aspect natural al oricarei culturi de business, dar nu toate companiile reusesc sa atinga un nivel rezonabil si sa aiba o cultura inclusiva fara actiuni targetate.

Aici intervine CSR-ul. Atunci cand este orientat catre dezvoltarea diversitatii de gen, acesta ajuta atat la obtinerea de rezultate pozitive pentru afacere, cat si la dezvoltarea societatii. Prin angajarea si dezvoltarea profesionala a femeilor, companiile contribuie la societati mai puternice si mai echilibrate, iar acest aspect este privit adesea ca o abordare de CSR.

I: Cat de important e sa existe mai multe femei in pozitii de conducere?


Elaine Cohen: cercetarile au aratat ca organizatiile cu mai multe femei in pozitii de conducere, la nivel de board sau de management executiv, au rezultate mai bune. Firma de consultanta McKinsey a realizat cercetari interesante in acest domeniu, cu rezultate foarte convingatoare. Sunt anumite industrii care au transformat recrutarea si dezvoltarea femeilor intr-un imperativ strategic, precum industria miniera din Australia.

Sheryl Sandberg Dar pe langa asta, promovarea femeilor in pozitii de conducere le permite acestora sa ofere un exemplu si altor femei, sa elimine barierele si sa arate companiilor ca diversitatea functioneaza. Uitati-va, de exemplu, la Sheryl Sandberg (prima femeie din board-ul celor de la Facebook), care a devenit un sustinator fervent al diversitatii de gen.

Daca 70% dintre angajatii unei companii sunt femei in pozitii inferioare si nu exista reprezentanti feminini la nivel de management superior, atunci este o dovada de discriminare. Nicio companie nu spune ”avem o politica de discriminare”, dar adevarul e ca, daca nu ai un plan de eliminare a discriminarii, inseamna ca discriminezi.

I: Si cum pot companiile sa promoveze mai bine egalitatea de gen in pozitiile superioare?


Elaine Cohen: ca in multe alte cazuri, este vorba despre leadership. Daca leadership-ul unei afaceri este deschis si incurajeaza o cultura inclusiva, atunci functioneaza. Daca nu, nu functioneaza. Nu e vorba de femei, exista multe femei capabile si competente in jur. Ce trebuie sa se schimbe este cultura conducerii si atitudinile din cadrul afacerii, pentru ca ele sa avanseze in companie.

Intr-o companie ca GSK Romania, de exemplu, unde 61% din management e alcatuit din femei, nimeni nu poate spune ca acesta a fost rezultatul unui plan strategic. Mai degraba este vorba de o cultura inclusiva si de un leadership avansat. In alte companii, managementul trebuie sa creeze actiuni specifice si focusate pentru a se asigura ca femeile pot avansa.

Exista, bineinteles, programe speciale care sa le ajute pe femei in mod practic, precum training-uri, coaching sau sprijin in cresterea copiilor. Dar nu cred ca lipsa acestui tip de suport este ceea ce le opreste sa avanseze. Acum cativa ani am facut niste cercetari care au aratat ca in 100 de companii de top existau peste 300 de programe diferite pentru femei, dar numarul celor care avansau ramanea neschimbat.

Asta demonstreaza ca problema reala nu este de a le pregati mai bine pe femei, ci de a crea o cultura a respectului si aprecierii.

I: Ce parere aveti despre ideea ca femeile sunt mai inclinate catre anumite domenii profesionale (asa numitele "soft skills"), in timp ce barbatii au aptitudini tehnice? Ar trebui s-o acceptam?


Diversitatea de genElaine Cohen: personal, nu cred in aceste generalizari, sunt de parere ca barbatii si femeile au abilitati egale si pot atinge performante mari in orice domeniu ar dori. Unele femei sunt mai tehnice, unele sunt mai sociabile, la fel ca barbatii.  

Dar modul in care societatea a creat stereotipuri in jurul femeilor de-a lungul timpului a determinat o selectie oarecum nenaturala in alegerea carierelor. De ce sunt mai multe femei care sunt asistente medicale, secretare, profesoare si asistente sociale? Nu pentru ca barbatii nu pot avea meseriile astea, ci pentru ca femeile nu pot avea alte meserii. Pentru ca societatea a directionat femeile catre aceste roluri din motive culturale, iar companiile dominate de barbati nu au avut loc pentru promovarea acestora.

Asa ca ar trebui sa contestam fiecareincercare de a ”clasifica” femeile (si barbatii, bineinteles) in anumite roluri prestabilite si sa ne uitam la persoana, la competentele si abilitatile ei si la adevaratul potential.


Interviu realizat de Andreea Giuclea, Redactor ResponsabilitateSociala.ro.

3759

Biografie Elaine Cohen

Elaine s-a nascut in Manchester (UK), insa s-a stabilit din 1990 in Israel. La ora actuala conduce Beyond Business Ltd, o companie globala de consultanta in CSR, care ofera servicii precum: dezvoltarea Strategiei de Sustenabilitate, dezvoltarea de Politici si Programe de CSR sau Raportare de CSR.

Elaine este unul dintre cei mai activi promotori ai domeniului CSR, la nivel international. A fost speaker intr-un numar impresionant de conferinte din toata lumea, pe teme care tin de responsabilitate corporativa, raportare sau managementul sustenabil al resurselor umane (pe acest din urma subiect sustine un curs intr-un program de MBA la Steinbeis University, Berlin). Totodata publica in mod frecvent in numeroase publicatii de specialitate si gestioneaza 3 bloguri pe teme de sustenabilitate (ex. www.csrforhr.com ). Nu in ultimul rand, este activa pe Twitter, la @elainecohen. In 2011 a fost votata in “100 Top Thought Leaders in Trustworthy Business practices in Europe and the Middle East”.

Printre cele mai importante realizari ale sale se numara prima carte care trateaza integrarea sustenabilitatii in Managamentul Resurselor Umane, “CSR for HR: A necessary partnership for advancing responsible business practices” (vezi prezentare ).

Inainte de a deveni consultant si autor in domeniul sustenabilitatii, Elaine a dobandit 20 de ani de experienta in pozitii de management, in cadrul Procter & Gamble (8 ani - Supply Chain Executive), Unilever (8 ani - Country VP Human Resources) si alte companii.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Incluziune si diversitate | Drepturile omului


Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro