RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


INTERVIU: Barbara Janker despre implicarea companiilor in depasirea problemelor de mediu

Barbara Janker Invitata ResponsabilitateSociala.ro la European CSR Lessons, Coordonatoarea WWF a parteneriatelor corporate pe Europa Centrala si de Est, vorbeste despre colaborarea pe care o are organizatia sa cu sectorul business si despre beneficiile companiilor care au abordari sustenabile.

de Barbara Janker
Corporate Partnerships, Austria & Eastern Europe - WWF International

Barbara Janker este unul din speakerii internationali care vor fi prezenti la "European CSR Lessons ” 2012. Va invitam sa o cunoasteti si in persoana, participand la evenimentul care va avea loc pe 15-16 mai la Bucuresti.


I: Ca reprezentanta a uneia din cele mai mari organizatii independente care activeaza in domeniul conservarii mediului din lume, care credeti ca sunt cele mai mari provocari cu care ne confruntam in prezent?


Barbara Janker: cu riscul de a parea unul simplist, raspunsul este scurt si usor: traim dincolo de mijloacele noastre. Consumam resursele mai rapid decat le pot regenera ecosistemele si emitem mai multe emisii de CO2 decat pot absorbi acestea. In prezent, planeta are nevoie de 1,5 ani pentru a genera resursele pe care oamenii le consuma intr-un an. In unele parti ale lumii, situatia este si mai grea: daca toata lumea ar trai precum un european mediu, am avea nevoie de trei planete pentru a face fata cererii. Este ca si cum ai cheltui in permanenta mai mult decat ai castiga. Merge pentru o perioada de timp limitata, dar la un moment dat va trebui sa declari faliment. In ceea ce priveste resursele, asta inseamna ca la un moment dat se vor epuiza.

I: Ce poate face sectorul business pentru depasirea acestor provocari si pentru o dezvoltare durabila?


Logo-ul WWFBarbara Janker: contributia lor este esentiala. Sectorul de afaceri are adeseori un impact semnificativ asupra mediului, dar in acelasi timp, corporatiile au rolul crucial de a fi parte din solutie. WWF este una din cele mai mari organizatii globale in domeniul conservarii mediului, dar comparativ cu sectorul business, suntem un peste destul de mic, avand 5.000 de angajati si fonduri de aproximativ 500 milioane dolari. Astfel ca avem nevoie de puterea si de deschiderea corporatiilor catre toti stakeholderii lor - de la furnizori la consumatori si guverne. De asemenea, o caracteristica importanta a companiilor este faptul ca inoveaza, si avem nevoie de creativitatea si inventivitatea lor pentru a aborda provocarile plantetei.

I: WWF are numerosi parteneri si sustinatori din mediul corporate. Puteti oferi altor ONG-uri cateva sfaturi despre colaborarea cu companiile?


Barbara Janker: in primul rand, sa-si faca documentarea inainte de a intra intr-un parteneriat, pentru a sti exact cu cine vor colabora. Credibilitatea si reputatia lor sunt la mijloc, si acestea sunt doua din cele mai importante valori ale unui ONG. Din acelasi motiv, este foarte important sa fie complet transparente asupra colaborarii si sa-si fixeze obiective masurabile si indicatori de performanta. Acestea ne ajuta sa vedem cum ne poate sprijini un anumit parteneriat in atingerea propriilor noastre tinte de sustenabilitate (precum reducerea emisiilor de carbon).

I: Care sunt beneficiile (in termeni de "return on investment") pe care WWF le ofera companiilor?


Pescuit Barbara Janker: probabil ca intrebarea mai potrivita ar fi: care sunt beneficiile unor practici de afaceri sustenabile? Multe dintre companii se bazeaza pe resurse, astfel ca industria alimentara, spre exemplu, ar avea probleme daca rezervele de pesti s-ar epuiza. Din acest motiv, Unilever a creat, impreuna cu WWF, un certificat (Marine Stewardship Council) care reprezinta un standard pentru pescuitul sustenabil. Dar acesta ar fi un beneficiu doar pentru companiile care au o abordare pe termen lung.

In plus, parteneriatul cu WWF le ajuta pe companii sa se pozitioneze ca fiind niste companii responsabile care fac mai mult decat sa respecte niste reglementari. Iar pietele si consumatorii rasplatesc aceste angajamente. Este adevarat ca acest lucru nu se intampla peste tot la acelasi nivel, dar tendinta este in crestere si in estul Europei.

I: Care sunt dificultatile cu care va confruntati atunci cand incercati sa convingeti companiile sa va ofere sprijin?


Barbara Janker: principala dificultate este intotdeauna sa ai posibilitatea de a vorbi cu persoana potrivita dintr-o companie care face exact ce am spus mai devreme, priveste dincolo de beneficiul imediat si realizeaza potentialul si reputatia pentru brandul respectiv. De asemenea, investim timp si efort in a le face pe companii sa inteleaga faptul ca parteneriatul cu WWF este mai mult decat o sponsorizare clasica, ci face parte dintr-o abordare cuprinzatoare a CSR-ului.

I: Cum credeti ca a afectat criza economica dezvoltarea de programe de CSR? A fost mai greu in aceasta perioada pentru WWF sa colaboreze cu companiile?


Barbara Janker: in general, companiile care iau CSR-ul in serios stiu ca acesta este un program si o abordare pe termen lung, strategica. In acest caz, parteneriatele deja stabilite intre WWF si companii s-au desfasurat in mod normal. In mod categoric, a fost mai dificil sa stabilim colaborari noi. Dar, pe timp de criza, companiile se tem de orice fel de investitie sau proiect nou, indiferent ca este vorba de CSR sau de investitii in aparaturi noi sau in bunuri fixe.

I: Cum vedeti evolutia si viitorul responsabilitatii sociale corporative?


Barbara Janker: ne aflam inca intr-o faza incipienta, multe companii nu pot sa inteleaga domeniul in ansamblu. Incep un proiect singular aici, lanseaza un raport acolo si adauga sarcina catre departamentul de PR. Sper din suflet ca acest lucru sa se schimbe si ca sustenabilitatea sa devina un aspect global, care sa uneasca departamente diferite. Dar pentru a ajunge in aceasta etapa, sustenabilitatea ar trebui intai sa fie perceputa ca o oportunitate si ca ceva indispensabil, nu doar ca ceva „nice to have”.    

I: Ne puteti da cateva exemple de modalitati in care afacerile pot deveni mai sustenabile? Sunt companii pe care le admirati in particular pentru abordarea lor fata de sustenabilitate?


Sucurile naturale 'Innocent Smoothies' Barbara Janker: ca un prim pas, o companie trebuie sa inteleaga pe deplin impactul pe care il are asupra mediului, incepand de la materiile prime pe care le foloseste, pana la propriile operatiuni si chiar la ce se intampla cu produsele dupa ce sunt consumate. Doar apoi pot incerca sa afle cum sa schimbe diferitele etape ale acestui ciclu de viata, pentru a le face mai sustenabile: de exemplu, retailerii pot dezvolta politici de aprovizionare pentru peste care sa urmareasca traseul de provenienta si sa excluda speciile pe cale de disparitie.

Personal, admir atat companiile al caror intreg model de business a fost contruit pe principii sustenabile, precum The Body Shop sau Innocent Smoothies, dar si companii multinationale care examineaza fiecare parte a companiei pentru a incerca sa reduca impactul asupra mediului. De multe ori, acestea stabilesc standarde care stimuleaza intreaga industrie catre practici mai sustenabile. Coca-Cola, spre exemplu, colaboreaza cu WWF si cu BSI (Better Sugarcane Initiative) pentru stabilirea de standarde, evaluarea furnizorilor si stabilirea de obiective pentru o productie de trestie de zahar mai sustenabila.


Interviu realizat de Andreea Giuclea, Redactor ResponsabilitateSociala.ro


3624

Biografie Barbara Janker

Barbara Janker este Coordonatoarea parteneriatelor corporate pe Europa Centrala si de Est in cadrul WWF Danube Carpathian Programme. Din aceasta pozitie, ea este responsabila de dezvoltarea strategiilor de implicare corporate in Europa de Est si de stabilirea parteneriatelor corporate la nivel regional. De asemenea, coordoneaza si ofera suport pentru echipele de parteneriate corporate din diverse tari si armonizeaza procesele si standardele folosite de acestea.   

In cadrul WWF, Barbara a lucrat sau s-a implicat pana acum in proiecte multi-nationale alaturi de companii precum: A1 Telekom Austria, Erste Bank, Hofer Reisen, Nokia, dm, Spar, Orange, UniCredit etc.

In privinta modului in care WWF lucreaza cu sectorul de afaceri, trebuie spus ca organizatia foloseste o abordare pe doua dimensiuni, oferindu-le companiilor solutii atat in privinta componentei de marketing, cat si a componentei de transformare organizationala. Prima dimensiune presupune formularea unor proiecte de CSR concrete, care sa le permita companiilor sa se diferentieze in perceptia consumatorilor. Cea de-a doua dimenisune se concentreaza pe schimbarea modului in care companiile opereaza, iar proiectele pot varia de la consultanta despre cum isi pot reduce emisiile de CO2 la cum se pot asigura ca materiile prime si alte resurse pe care le folosesc provin din surse sustenabile.

Barbara Janker este un specialist cu pregatire in comunicare si marketing. De asemenea, a absolvit un MBA in cadrul Warwick Business School (UK), cu specializare in CSR si strategii de sustenabilitate. Inainte de a lucra pentru WWF, a activat in diverse pozitii de marketing, PR sau jurnalism, obtinand o experienta importanta in domeniul de afaceri, in consultanta, dar si domeniul ONG-urilor sociale.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Proiecte ONG | Protectia mediului | Produse responsabile | Investitii sustenabile | Branding


Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro