RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Interviu Andrei Rosu: "Atunci cand faci fundraising, creativitatea este esentiala."

Andrei Rosu Maratonistul intrat in Cartea Recordurilor, care se foloseste de pasiunea sa pentru sport ca sa-i ajute pe cei din jur, ne impartaseste cateva dintre secretele care i-au asigurat succesul ca fundraiser voluntar.

de Andrei Rosu
Co-fondator - Transmaraton

Numele lui e Andrei Rosu. Probabil ati mai auzit de el. A facut parte din formatia Gaz pe Foc pana in 2001, cand a renuntat la muzica pentru o cariera in finante. In 2006, si-a intemeiat o familie si nimic nu parea sa anunte schimbarea care avea sa-l tranforme in ceea ce este astazi.

In 2010, Andrei Rosu a inceput sa alerge. Desi nu practicase niciodata un sport de performanta, a ales ca prima provocare un maraton la Polul Nord. Au urmat apoi alte 7 maratoane si 7 ultramaratoane pe 7 continente, performanta care i-a adus un loc in Cartea Recordurilor. In 2011, si-a descoperit pasiunea pentru ciclism si pentru inot si a inceput sa participe si la ultratriatloane.

Andrei Rosu, la maratoanele de pe 7 continente
Andrei Rosu, la maratoanele de pe 7 continente

In luna iulie 2015, va parcurge cea mai grea cursa din viata lui: un traseu de Londra la Paris, compus din 140 de km de alergare, intre 40 si 50 de km de inot si inca 300 de km cu bicicleta. Pentru acestea, se antreneaza in fiecare dimineata de la 5 la 7. In rest, are "o viata normala".

Insa, ceea ce este mai putin cunoscut despre Andrei Rosu este faptul ca, la evenimentele sportive la care participa, sustine cauze sociale. Am discutat cu el despre aceste cauze si ceea ce a reusit sa faca pentru a le promova.

I: Marturiseai pe blogul tau ca in 2010 ai descoperit "bucuria voluntariatului". In ce imprejurari?


Andrei Rosu: pana in 2009, nu m-am implicat deloc in societate. Nu eram un om rau la suflet, dar aveam o tendinta paranoica de a crede ca toate mailurile in care se cerea bani erau niste escrocherii. Ii si vedeam pe cei care le-au trimis colectand un milion de euro si plecand cu banii nostri in Hawaii. Gaseam tot felul de scuze pentru a evita implicarea: lipsa de timp, frica, lipsa banilor etc. Dorinta mea ascunsa era sa ajut lumea, dar dupa ce voi fi ajuns milionar.

In 2010, dupa ce am participat la primul meu maraton, cel de la Polul Nord, si am tinut un discurs la TEDx despre ce facusem, am fost contactat de reprezentanta unei fundatii: HOSPICE Casa Sperantei. M-a invitat sa vizitez centrul de ingrijire paliativa pe care il aveau deschis la Brasov, orasul meu natal. I-am promis ca voi merge cand voi ajunge pe acolo.

Nu prea stiam ce inseamna paliativ, asa ca m-am documentat. Cand am inteles ca este vorba despre pacienti in faza terminala a vietii, mi s-a pus un nod in gat si am inceput sa ma gandesc ce scuze sa gasesc ca sa nu merg.

Insa apoi, mi-am zis ca, daca tot am inceput sa fac niste schimbari in viata mea, trebuia sa le fac pana la capat. Trebuia ies din zona de confort. Asa ca m-a dus.

Cand am ajuns si am vazut pacienti cu varste intre 3 ani si 90 de ani care mai aveau de trait doar cateva saptamani, am iesit alt om. Mi-am dat doua palme, mi-am revenit si am inceput sa ma gandesc cum pot sa ajut. Bani nu aveam, dar puteam macar sa promovez cauza la toate alergarile la care participam. Asa ca mi-am pus-o pe tricou.

Apoi, usor-usor, am devenit deschis si fata de alte cauze sociale. Bineinteles, cu unele rezonez mai usor, caci intervine subiectivitatea. Cu HOSPICE, de exemplu, am rezonat pentru ca ambii mei bunici au murit de cancer si stiu prin ce au trecut in faza finala a vietii; cu alte cauze educationale rezonez pentru ca am 2 copii, iar cu cele pentru promovarea unui stil de viata sanatos rezonez pentru ca sunt pasionat de sport etc.

I: Pe langa promovarea acestor cauze sociale la evenimentele sportive la care participi, cum le sustii?


Andrei Rosu: eu sustin momentan vreo 7-8 cauze sociale. Si trebuie sa spun ca atunci cand sustin o cauza, ma implic pana la capat. Intai decid impreuna cu asociatia cat pot sa ajut si in ce masura, iar daca nu pot, desi nu mi s-a intamplat inca asta, gasesc pe cineva care poate.

Pentru HOSPICE, de exemplu, si pentru inca alte 2 asociatii, organizez incepand cu 2012, impreuna cu Gabriel Solomon, un eveniment sportiv unic in Romania: un maraton pe Transfagarasan, la care te poti inscrie doar daca devii fundraiser pentru o asociatie.

La prima editie a acestui eveniment, denumit Transmaraton, participantii au fost sceptici, caci 99% dintre ei nu mai facusera fundraising. Dar apoi, dupa ce le-am dat niste strategii de strangere de fonduri si au vazut ca o pot face, au revenit si la urmatoarele editii. Donatia medie a fost in jur de 80-100 de RON, mult peste donatiile obisnuite din Romania, de 10-20 de RON.

Transmaraton, maratonul de pe Transfagarasan organizat de Andrei Rosu si Gabriel Solomon


I: Care crezi ca au fost factorii care au asigurat succesul Transmaratonului?


Andrei Rosu: in organizarea evenimentului, eu si Gabriel Solomon am tinut cont de mai multe aspecte:
  • Intai, ne-am pus in locul unui alergator si ne-am intrebat ce l-ar multumi. Iar raspunsul a fost simplu: un traseu frumos, provocator si cel mai valoros kit de competitie din Romania.

    Eu si Gabriel Solomon avem cativa ani de participari la concursuri sportive interne si internationale si suntem la zi cu ce mai apare ca echipamente, stim ceea ce ii trebuie unui alergator. Nu dam lucruri pe care nu le va folosi niciodata, cum ar fi un tricou de bumbac. Am avut sponsori care ne-au dat in fiecare an frontale pentru alergare nocturna indistructibile, de ultima generatie, rucsace de hidratare, ceaiuri de calitate.

    In general, incheiem parteneriate cu firme care ne pot da produse premium, intrucat vrem ca participantii sa nu fie dezamagiti. Senzatia pe care o ai la un concurs in general este ca, din taxa de participare, oamenii aloca cam jumatate pentru a-ti da tie un produs de care nu ai nevoie si jumatate e profitul lor. La Transmaraton, senzatia a fost ca au platit mai putin decat ceea ce au primit, ceea ce i-a facut mai activi in zona de fundraising.
  • Apoi, am incercat sa gasim cea mai simpla modalitate prin care alergatorii sa poata face fundraising

    Asa ca am creat o platforma, care a functionat atat ca instrument de prezentare a cauzelor sociale si a participantilor, cat si ca instrument pentru strangerea de fonduri. Fiecare participant a avut o pagina dedicata, pe care a putut sa o personalizeze cum a vrut: cu o poza a sa, care creste rata de succes, cu un mesaj in care anunta cat va alerga si pentru ce cauza si cu suma pe care si-a propus sa o stranga.

    Un aspect foarte important a fost acela ca am dat posibilitatea platii cu cardul, online.

    Site-ul competitiei Transmaraton
    Site-ul competitiei Transmaraton
Modelul a prins foarte bine si a fost importat si de alte concursuri, ceea ce ne bucura.

I: Pe langa Transmaraton, ai mai contribuit si la lansarea Balkan Challenge, tot pentru sustinerea unor cauze sociale. Care a fost si cum a aparut ideea acestui proiect?


Andrei Rosu: ideea a aparut prin noiembrie 2012. In Unicredit, firma la care lucrez, avem un program denumit Giftmatching. Prin intermediul lui, angajatii propun cauze sociale, compania selecteaza in jur de 10-12, iar angajatii organizeaza diverse activitati pentru a strange fonduri, in limita a 10.000 de euro per proiect. La final, sumele stranse sunt dublate de companie.

Discutand cu CFO-ul grupului din acel moment, Stanislav Georgiev, ne-am gandit sa profitam de aceasta oportunitate si sa organizam un eveniment sportiv prin care sa strangem fonduri. El fiind de origine bulgara, am venit cu ideea de a parcurge un traseu de la Sofia la Bucuresti, in care participantii sa alerge si sa mearga cu bicicleta. Pentru acest eveniment, am creat o platforma similara cu cea de la Transmaraton, pe care participantii puteau face fundraising pentru anumite cauze. La final, donatiile stranse de angajatii Unicredit de la colegii lor au fost dublate de companie. La cea mai recenta editie, care tocmai s-a incheiat, s-au strans peste 20.000 de euro.

I: Ce metode ai folosit pentru a atrage sponsorii la evenimentele pe care le-ai organizat?


Andrei Rosu: daca iti doresti sa gasesti sponsori si esti creativ, gasesti metode. Fundraiserii de top din Romania va vor zice ca e simplu: trebuie doar sa te duci unde trebuie, sa vorbesti cu cine trebuie, sa zici ce trebuie. Pana la urma, cei care au bugete de cheltuieli in zona asta le pot cheltui. Trebuie sa afli care sunt asteptarile lor si daca le poti indeplini. Daca nu, mergi mai departe.

Eu m-am dus in primul rand catre compania in care lucrez, care a devenit sponsorul principal al celor 2 evenimente. Le-am spus ce mi-ar placea sa facem si ca toata lumea ar avea de castigat. Sigur, acum cred ca nu e nicio companie naiva sa creada ca daca investeste 1.000 - 2.000 de euro sponsorizand un astfel de eveniment, vor tripla vanzarile a doua zi. Insa cei din conducere au inteles importanta lui pentru cauzele pe care voiam sa le sustinem, au inteles ca, daca ne dau noua banii in loc sa ii doneze direct, noi ii putem multiplica.

Ne-am propus inca de la inceput ca "return on sponsorship" sa fie dublu sau triplu fata de suma investita initial. Adica, daca o firma ne da 1.000 de euro, noi sa generam 2.000 sau 3.000 de euro pentru cauza respectiva. Caci, altfel, nu are sens sa coste un eveniment 50.000 de euro ca sa strangi 40.000 de euro pentru cauza. Mai bine se doneaza banii direct si se rezolva problema.

I: Care crezi ca e motivatia firmelor care va sponsorizeaza?


Andrei Rosu: rolul unei firme este de a crea profit. In opinia mea, CSR-ul este pana la urma o modalitate prin care compania investeste in comunitate cand ii este bine, astfel incat atunci cand nu ii va mai fi bine sa ia inapoi din comunitate un capital de incredere.

I: Ce recomanzi celor care vor sa faca fundraising?


Andrei Rosu: sunt cateva ponturi pe care le pot impartasi din istoricul meu de fundraiser voluntar:
  1. Cel mai mare succes il au festivalurile de prajituri. Conceptul e foarte simplu: faceti prajituri, le vindeti altor colegi din compania in care lucrati, iar banii rezultati se duc catre o cauza. Puteti sa oferiti si altceva, dar, in general, acesta este secretul: sa oferiti inainte de a cere.

    Eu, de exemplu, cand fac fundraising ca persoana fizica, ofer ore de coaching de alergare, pentru ca asta fac in tipul liber si atunci mi-e simplu.
  2. Daca vreti ca un eveniment de fundraising intr-o companie sa aiba succes, aceasta trebuie organizat la o zi dupa salariu, nicidecum inainte.
  3. Si, cel mai important: creativitatea ajuta. Trebuie sa gasesti un concept original, ca oamenii sa nu se simta agasati. Daca trimiti acelasi mail pe care 1.000 de alte fundatii il folosesc, nu vei reusi altceva decat sa enervezi oamenii.

Interviu realizat de Irina Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro

3591

Biografie Andrei Rosu

Andrei Rosu are 38 de ani, este tata a doi copii, corporatist, manager de proiecte, sportiv de andurata, blogger si scriitor inspirational, coach, speaker motivational, percutionist amator, organizator de evenimente caritabile, sustinator de proiecte sociale, donator benevol de sange, detinator de recorduri nationale si mondiale si... multe alte.

Este co-creatorul primei pratforme de running si fundraising din Romania (Transmaraton), membru al clubului international de maraton “7 Continente” si al clubului “Grand Slam”, detinatorul unui record mondial pentru cea mai rapida finalizare a circuitului 7 maratoane si 7 ultramaratoane pe cele 7 continente si autorul primului eBook caritabil din Romania, “Alergand cu Mos Craciun”.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Campanii sociale | Fundraising


Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro