RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Interviu: Alexandra Ilinca, despre incurajarea voluntariatului in randurile angajatilor

Alexandra Ilinca Managerul de proiect comunicare in cadrul Serviciului Comunicare Corporate al GDF SUEZ Energy Romania vorbeste despre actiunile de voluntariat si despre beneficiile lor pentru companie.

de Alexandra Ilinca
- GDF SUEZ Energy Romania

Cum alegeti proiectele de implicare in comunitate in care ii cooptati pe angajati ca voluntari?

    
Alexandra Ilinca: O sa incep cronologic sa iti explic care a fost demersul nostru cand ne-am orientat spre anumite parteneriate de responsabilitate sociala.

In 2013, ne-am dat seama ca, pentru a avea un impact semnificativ asupra unor probleme cu care se confrunta societatea, trebuie sa ne definim niste directii clare de responsabilitate sociala si sa le comunicam in mod eficient prin intermediul unei platforme. Asa ca am inceput un demers didactic: am facut in prima faza un studiu, in care i-am intrebat pe principalii nostri stakeholderi (clienti, angajati, lideri de opinie) care ar fi sectoarele in care ei cred ca este important ca o companie precum GDF SUEZ Energy Romania sa se implice; am primit raspunsurile lor, le-am sistematizat, si, tinand cont si de axele de CSR ale Grupului la nivel mondial, ne-au rezultat axele de implicare in comunitate pentru Romania.

Platforma de CSR a companiei

Platforma de CSR a companiei

Primele 3 domenii selectate de catre stakeholderi au fost sanatatea, educatia si protejarea mediului inconjurator. Am ales apoi asociatii active in aceste 3 domenii, in parteneriat cu care am desfasurat diverse proiecte. Insa, de fiecare data, am incercat sa le legam de partea de business.

De exemplu, pe directia protejarii mediului inconjurator, am desfasurat un proiect de eficientizare energetica a caselor de la SOS Satele Copiilor Bucuresti, alaturi de Habitat for Humanity Romania. Ne-am dorit foarte mult sa avem un astfel de proiect, care sa imbine o orientare importanta a business-ului nostru cu o cauza sociala.
Suntem o companie de vanzare de gaze naturale si de electricitate si poate parea paradoxal ca incercam sa incurajam eficienta energetica. Insa, acesta este viitorul. E clar ca resursele se vor epuiza la un moment dat si de aceea este important sa ne educam clientii sa consume responsabil.

E ceea ce facem prin parteneriatul cu Habitat for Humanity Romania. Acesta a inceput in toamna lui 2013 si s-a desfasurat timp de 2 ani. La acesta, a participat si Fundatia GDF SUEZ, fundatia asociata Grupului nostru la nivel mondial. Este primul proiect in care ei se implica in Romania, intocmai pentru ca a raspuns axelor de CSR ale Grupului si a fost si legat de business.

I: Pe langa sponsorizarea proiectelor, v-ati incurajat angajatii sa participe la diverse actiuni din cadrul lor. Este acesta un aspect important in selectarea parteneriatelor?


Alexandra Ilinca: Da. Ne dorim sa le oferim si angajatilor posibilitatea sa participe la actiuni de voluntariat. Oamenii sunt foarte deschisi fata de acest gen de experiente. Vor sa iasa din atmosfera de birou, sa lucreze in echipe mixte cu colegi cu care nu interactioneaza zi de zi si sa faca ceva concret, sa simta ca au pus o caramida la un proiect, ca au dat o mana de vopsea pe un perete. Satisfactia este foarte mare. Noi ii tinem tot timpul informati despre investiile companiei, despre cum sustinem anumite cauze sociale. Dar cred ca, pana nu ii implici direct pe angajati, ei nu adera la cauza in mod natural. Sunt mandri sa poata spune ca lucreaza pentru o companie care sponsorizeaza diverse proiecte, insa e mult mai motivant pentru ei sa poata povesti ziua lor de voluntariat.
In cadrul proiectului cu Habitat for Humanity Romania, ei ne ajuta la renovari.

Voluntarii GDF SUEZ Energy Romania

In cadrul unui proiect de educare, Intalnire cu energia, angajatii devin lectori pentru cele 2 lectii despre energie, pe care le predam copiilor de clasa a patra.

Copii participanti la Intalnire cu energia

Voluntarii din companie au deja cunostintele din domeniul de activitate. Impreuna cu partenerii nostri din ONG-ul alaturi de care implementam proiectul, ii ajutam sa isi dezvolte si niste abilitati pedagogice, astfel incat sa poata livra mesaje copiilor.

Participarea a fost de fiecare data semnificativa, astfel incat am putut in fiecare editie a programului sa avem echipe mixte formate dintr-un angajat al nostru si un lector de la fundatie. Feedback-ul a fost pozitiv. Angajatii se simt foarte bine in preajma copiilor, le place sa transfere din cunostintele lor. Avand, la randul lor, copii, se simt foarte utili ca ii pot ajuta si pe altii. In continuare, vrem sa dezvoltam proiectul, cu sprijinul angajatilor.

I: Ce beneficii are compania din implicarea angajatilor in actiuni de voluntariat?


Alexandra Ilinca: Un beneficiu este ca ai angajati mai motivati. Ai angajati care iti devin ambasadori ai cauzelor sociale pe care le sustine compania, financiar, comunicational sau prin alte mecanisme pe care le ai la dispozitie pentru CSR. Dar participarea angajatilor, care nu este remunerata, este efectiv dovada dorintei lor de a se implica in actiuni de voluntariat in afara programului.

I: Cum organizati si cum comunicati intrern o actiune de voluntariat?


Alexandra Ilinca: Se organizeaza relativ usor, dupa ce ai implementat un sistem si oamenii sunt deja obisnuiti. Noi avem niste instrumente de comunicare interna destul de eficiente, zic eu, si aici ma refer la un newsletter si la site-ul intranet, care sunt niste vehicule foarte cunoscute, sunt accesate de angajati.
Si atunci, inainte de fiecare actiune, lansam practic prin acest newsletter un call la voluntariat. Le spunem conditiile, pana la ce data se pot inscrie, de ce numar de voluntari avem nevoie si de ce profil al voluntarului. Profilul angajatului difera de la o actiune la alta: unul este profilul care participa la o actiune fizica si altul va fi profilul pentru o actiune de educatie.
Avem o platforma interna dezvoltata cu ajutorul colegilor de la IT. Este un fel de survey online, pe care ei se logheaza cu datele personale si orice alte date sunt necesare pentru actiunea de voluntariat. La sfarsit, putem extrage din sistem o lista cu cei care s-au inscris.

I: De ce crezi ca depinde succesul unei actiuni de voluntariat?


Alexandra Ilinca: Cred ca depinde de cauza foarte mult. E important sa fie ceva relevant pentru angajati. Pentru ca, pana la urma, noi ii solicitam pe ei personal. Si, aderand la cauza, ei devin si ambasadori ai cauzei. E foarte important sa ii sensibilizezi pe oameni in acele momente care au o semnificatie speciala pentru ei.

Si e clar ca tot ceea ce inseamna copii si categorii defavorizate vor avea castig de cauza in fata altor tipuri de actiuni. Desi, acum, uitandu-ma retrospectiv, si actiunile sportive la care ii solicitam au avut si ele foarte mult succes.

Cred ca e important sa atingi categoria de public relevanta pentru cauza respectiva. Ceea ce am incercat noi sa facem e sa avem o gama variata de optiuni pentru angajati. Avem si actiuni sportive, avem si fotbal, si actiuni sociale, avem diverse tipuri de actiuni, astfel incat fiecare sa se regaseasca la un moment dat in profilul voluntarului pe care il cautam.

Iar ceea ce e cel mai frumos este ca oamenii se "contamineaza" unii de la altii. Daca un coleg a participat la o actiune si, cand se intoarce la birou, povesteste cum a fost, sigur din departamentul respectiv vor mai fi 2-3 voluntari la urmatoarea actiune.

I: Exista si dificultati in organizarea actiunilor de voluntariat pentru angajati?


Alexandra Ilinca: Nu iti ascund faptul ca, in Bucuresti, participarea e cea mai mare. Din pacate, in provincie, inca mai e loc sa-i educam pe oameni in spiritul acesta. Pentru unele actiuni, locurile se epuizeaza in 2 zile dupa ce lansam call-ul.

Exista si cazuri in care oamenii se inscriu, dar intervine ceva si nu mai pot participa. Atunci, ii incurajam sa isi gaseasca un inlocuitor, pentru ca e important sa fim in formula completa, sa ne putem duce misiunea la bun sfarsit.


Interviu realizat de Irina Breniuc, Redactor ResponsabilitateSociala.ro

5155

Biografie Alexandra Ilinca

Alexandra Ilinca lucreaza de aproape 7 ani in grupul GDF SUEZ Energy Romania. La inceput, s-a ocupat de comunicare interna, iar apoi si-a diversificat aria de activitate, gestionand si proiecte de Comunicare externa sau de CSR.

A studiat Comunicare si relatii publice la Universitatea Bucuresti, dupa care a obtinut o bursa a Guvernului Francez pentru un Masterat in Franta. Acolo, a efectuat un stagiu de practica in cadrul unui ONG care propunea misiuni de solidaritate internationala.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Voluntariat | Educatie | Protectia mediului


Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro