RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Despre reciclarea deseurilor electrice si electronice

Mihai Prisecaru Agentia Roddia, impreuna cu Recolamp si Rorec, a lansat in 2008 "Ziua Verde”, o campanie de promovare a reciclarii deseurilor electrice si electronice. Afla de la directorul agentiei ce impact au aceste deseuri asupra mediului, de ce ar trebui companiile sa se implice in reciclarea lor si ce pot face concret in acest sens.

de Mihai Prisecaru
Managing Director - Roddia

Eforturile din Romania legate de constientizarea necesitatii reciclarii echipamentelor electrice si electronice (DEEE) sunt abia la inceput. Pana acum, la nivel national, Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile a organizat doar doua editii ale “colectarii nationale”. Toate acestea ne-au determinat sa sprijinim eforturile autoritatilor si, impreuna cu Recolamp si Rorec, am lansat campania Ziua Verde, in 2008. Aceasta si-a propus sa fie un program de informare si educare a populatiei cu privire la reciclarea acestor deseuri.

Este important de stiut ca, de la calculatoare la frigidere, de la cuptoare cu microunde la televizoare, toate aceste echipamente electrice si electronice aflate la sfarsitul ciclului de viata devin deseuri. In aceasta categorie intra si telefoanele mobile, componentele electronice, sursele de iluminat (tuburi fluorescente de tip neon, „becuri economice” si sursele de iluminat cu descarcare in gaz etc.).

Ce impact au deseurile electornice (DEEE) asupra mediului


DEEE au in compozitie substante deosebit de periculoase pentru mediu si sanatate: mercur, plumb, crom, brom, substante halogene precum CFC (cloro-fluoro-carbon, responsabil pentru diminuarea stratului de ozon).

Doar cateva date legate de efectele pe care aceste deseuri le pot genera:
  • un tub catodic al unui televizor polueaza 50 de metri patrati de sol timp de 30 de ani;
  • sistemul electronic al ceasului desteptator contine mercur;
  • frigiderele contin cloro-fluoro-carbon;
  • telefoanele celulare, calculatoarele contin metale grele si metale rare;
  • daca ar fi incinerate, deseurile de echipamente electrice si electronice ar elibera anual o cantitate de 36 tone de mercur si 16 tone de cadmiu.
Fiind atat de periculoase, aceste deseuri nu mai trebuie sa ia calea gropilor de gunoi. Ele trebuie sa fie colectate separat si reciclate.
 

De ce ar trebui companiile sa se implice in reciclarea DEEE


Inainte de a vorbi de implicare, ar trebui sa privim un pic reciclarea din perspectiva beneficiilor economice si de mediu. Ca sa mentionez doar cateva dintre acestea:
  • reducerea cantitatii de energie si de materii prime necesare fabricarii de noi produse;
  • reintrarea in circuitul economic a unor importante cantitati de materie prima;
  • reducerea cantitatilor de deseuri depozitate la rampele de gunoaie sau la incineratoare;
  • reducerea riscurilor asupra sanatatii noastre si a mediului;
  • reducerea poluarii aerului si a apei.
In acest context, cred ca este interesul nostru, al tuturor, sa ne implicam, sa fim un pic mai atenti la reciclarea deseurilor.

De ce ar trebui companiile sa se implice in acest tip de reciclare ? Cu riscul de a ma repeta: preocuparea fata de mediu nu ar trebui sa fie doar responsabilitatea institutiilor abilitate ale statului, ci a fiecaruia dintre noi. Cred ca o companie preocupata si implicata in actiuni de mediu poate obtine doua beneficii importante.

Pe plan intern, programele de reciclare a deseurilor ofera angajatilor posibilitatea de se implica, de a contribui prin efortul propriu si de a se simti mandri de realizarile facute impreuna. Creeaza astfel o atmosfera si un mediu de lucru in care oamenii se simt comfortabil impreuna si aproape de brandul pe care il reprezinta. Aceste lucruri duc atat la o rata de retentie mai mare a angajatilor intr-o economie in dezvoltare, cat si la cresterea productivitatii. Conform studiilor din SUA facute de Opinion Research Corporation in 2007, 88% dintre angajatii companiilor care sprijina cauze sociale sunt mandri de valorile companiei, fata de 52% in 2004. Conform unor studii Gallup, satisfacerea clientilor se datoreaza, in proportie de peste 80%, angajatilor cu adevarat implicati si informati.

Pe plan extern, o companie preocupata de mediu va comunica mai usor cu partenerii care au aceleasi preocupari, iar perceptia acestora fata de companie va fi una de apropiere. Aceleasi studii, referindu-se la atitudinea consumatorilor fata de marketingul legat de o cauza, surprind influenta programelor CSR asupra imaginii unui brand. Rezulta ca 93% dintre americani au o imagine mai buna asupra companiilor care sprijina o cauza de interes major pentru acestia, 87% considera ca in conditii de pret si de calitate similare, ei ar schimba brandul in favoarea celor care sprijina o cauza (fata de 66% in 1993), iar 68% ar plati mai mult pentru un produs/serviciu asociat cu o cauza buna. Sper ca aceste cifre sa fie suficient de elocvente pentru ca responsabilitatea sociala sa capete si la noi o mai mare amploare, nu doar la nivelul directiei de marketing, ci la nivelul intregii companii.

Pe langa aceste aspecte, exista si considerente legale de care trebuie trebuie sa se tina seama. Pe de o parte, HG448/2005 prevede obligatii pentru companiile producatoare de echipamente electrice si electronice. Acestea trebuie sa asigure colectarea, gestionarea si reciclarea corecta a deseurilor. Pe de alta parte, abandonarea DEEE de catre orice utilizator este considerata contraventie.

Cum ar trebui sa procedeze companiile care vor sa recicleze DEEE


In primul rand, ar trebui spus ca mai multe firme care fabrica produse electrice si electronice, pentru a asigura eficientizarea activitatii de colectare si reciclare a deseurilor electronice (DEEE), au infiintat Recolamp. Aceasta este o asociatie colectiva non-profit al carei domeniu de activitate il reprezinta crearea si coordonarea sistemului de colectare si reciclare a deseurilor de care vorbim.

Despre cum ar trebui sa procedeze companiile, am sa iau un exemplu concret: reciclarea de becuri economice si tuburi fluorescente. Avem doua categorii de public: companii si consumatori, persoane fizice.

Pentru companii, Recolamp pune la dispozitia acestora containere industriale in vederea colectarii selective a becurilor economice si tuburilor florescente. La sfarsitul lunii august, erau amplasate peste 500 de astfel de containere. De asemenea, Recolamp va raspunde tuturor detinatorilor de deseuri care ii vor solicita suportul pentru colectare si reciclare.

Odata amplasate containerele, utilizatorul depoziteaza in ele deseurile, iar in momentul umplerii lor, Recolamp asigura golirea recipientilor. Niciunul din aceste demersuri nu presupune un cost pentru companie, toate cheltuielile generate de dotarea cu container, transport si reciclare fiind asigurate de Recolamp.

Si pentru consumatori lucrurile sunt relativ simple. Vara aceasta am lansat campania Ziua Verde, in cadrul careia am amenajat mai multe Colturi Verzi. Acestea sunt puncte de colectare a DEEE , amplasate pentru inceput in zone de trafic intens (retele de retaileri), unde fiecare dintre noi putem duce aceste deseuri.

De asemenea, Recolamp a lansat linia verde 0800.888.666 unde toti cei interesati – companii sau persoane fizice - pot suna si primi informatii referitoare la punctele si actiunile de colectare.

Cum pot companiile sa-si implice angajatii intr-o initiativa de reciclare a deseurilor?


Concret as vedea doua modalitati:
  • initierea unor activitati proprii de implicare sociala, pornind domeniul de activitate si valorile brandului;
  • asocierea cu programe initiate deja, la care companiile pot contribui semnificativ atat prin implicare financiara, cat si prin resursele umane de care dispun.
Referindu-ne strict la subiectul nostru, reciclarea deseurilor electornice (DEEE), companiile pot initia programe interne, amenajand propriile puncte de colectare. De asemenea, se pot asocia cu o campanie de tip Ziua Verde, caz in care demersurile companiei sunt orientate catre publicul larg si sustinute prin implicarea angajatilor.


13636

Biografie Mihai Prisecaru

Mihai Prisecaru este Managing Director al companiei Roddia, agentie specializata in campanii de motivare non-financiara si de implicare sociala.

In vara anului 2008, Roddia, Recolamp si Rorec au demarat campania "Ziua Verde”, o initiativa menita sa atraga atentia asupra pericolelor deseurilor electrice si electronice si sa incurajeze reciclarea lor.

In 2005, Mihai Prisecaru a infiintat agentia Incentive Insight care devine in 2008, in urma unui rebranding, Roddia. A lucrat de asemenea timp de doi ani la Sony Professional ca si Channel Manager SEE.

Are peste 8 ani de experienta relatii cu clientii in zona de business-to-business. A participat de asemenea la cursuri de specialitate si seminarii in Frankfurt, Oslo si Bruxelles.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Campanii sociale | Protectia mediului | Reciclare | Branding


Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro