RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Companiile nu mai pot ignora potentialul economic al produselor sustenabile

Alina Liciu Directoarea agentiei de consultanta The Azores arata de ce consumatorii sunt din ce in ce mai interesati de produsele sustenabile si de ce companiile pot obtine din asta un avantaj competitiv major.

de Alina Liciu
Managing Partner - The Azores

Probabil multi consumatori nu stiu inca ce sunt produsele sustenabile, produsele eticeprodusele verzi, sau nu le incadreaza in intr-o astfel de categorie. Cu toate acestea, din ce in ce mai multi si le doresc, in primul rand pentru beneficiile pe care le aduc. De ce? Pentru ca le pasa de sanatatea lor, de siguranta lor, de bugetul  lor, de comunitatea din care fac parte si de calitatea mediului inconjurator din jurul lor.

Produsele sustenabile sunt acele produse care fie au o amprenta minima asupra mediului inconjurator, fie au fost obtinute tinand cont de principii etice in lantul valoric, fie sunt recomandate ca fiind nepericuloase pentru sanatatea sau siguranta consumatorului. Unele sunt semnalizate prin etichete ecologice cum ar fi cele deja cunoscute (Fair Trade, Agricultura ecologica, Energy star), altele sunt pur si simplu produse care permit consumatorului o folosire mai eficienta a resurselor naturale, de exemplu bateriile care permit economisirea apei.

Dar ce-si doresc consumatorii si de ce ar achizitiona astfel de produse sustenabile? Adoptarea unui stil de viata sanatos este o tendinta bine inradacinata in ziua de azi. Vedem in jurul nostru persoane care devin vegetariene sau care consuma mai putina carne, persoane care isi indreapta atentia spre produse naturale, organice, bune pentru sanatatea lor si a familiilor lor. Un alt factor important care a crescut consistenta produselor sustenabile este perioada de criza financiara, cand consumatorii sunt mai atenti la cheltuieli si atunci cauta diverse modalitati de reducere a facturilor la utilitati, fie prin achizitionarea de aparatura electrica cu consum redus de energie, sau prin obtinerea energiei electrice din surse regenerabile - de exemplu montarea de panouri solare pe case, vedem aceasta tendinta chiar si in satele din Romania.

O parte din consumatori (in special cei de pe pietele mature) sunt preocupati pur si simplu de cat de etic sunt obtinute produsele pe care le achizitioneaza, dovada fiind succesul realizat de Fair Trade, care a crescut constant in vanzari in ultimii ani. Mai sunt cei preocupati de impactul asupra mediului al produselor pe care le folosesc, cum ar fi echipamentele electrice sau electronice, si dupa ce nu mai au nevoie de acestea, cauta modalitati prin care sa recicleze eficient. Un exemplu bun este dat de Orange, care prin programul Buy Back, primeste telefoane folosite, functionale sau nefunctionale si ofera vouchere de reducere care pot fi folosite la cumpararea de telefoane noi.

Ce sunt produsele sustenabile si in ce categorii le putem incadra? 


Fie ca au un impact pozitiv asupra mediului inconjurator sau asupra comunitatii de unde provin materiile prime, va propun urmatoarele categorii:

1. Produse alimentare care specifica pe eticheta ”free range” sau ”cage free”, comunica de fapt  modul in care traiesc animalele in ferme, crescute in aer liber, si nu tinute in custi inguste 24 de ore din 24. Free range se aplica in cazul oualelor, lactatelor si produselor din carne. Sunt anumite diete in care este permis numai consumul de alimente ”free range”, atat din considerente ce tin de calitatea alimentatiei  cat si din principii etice.

2. Produse care ii ajuta proprietarii de locuinte sa limiteze consumul, si implicit sa scada valoarea facturilor lunare pentru utilitati. Dintre aceste produse mentionam : Becurile Led, Echipamente de birou etichetate Energy Star, Bateriile de apa care permit un consum mai mic,  sau chiar panouri solare. Sunt produse pe care le putem utiliza in mod curent in casa sau in birouri , si fiind special proiectate sa reduca resursele folosite, fie ca este vorba de energie electrica , termica sau apa, vor reduce atat cheltuielile lunare cat si impactul asupra mediului.

3. Produse care imbunatatesc puterea de cumparare a consumatorilor din categoriile sociale defavorizate cum ar fi pensionarii sau persoanele cu venituri foarte mici. Un bun exemplu este dat de Leroy Merlin Romania care si-a propus sa serveasca si aceasta categorie de clienti si sa le ofere solutii economice atunci cand vor sa repare sau redecoreze casa cu un buget minim. Un astfel de produs innovator este acest set de mobilier cu lavoar care poate fi vizionat pe site-ul lor. Este multifunctional, prevazut cu o bara pentru prosop si cu rafturi pentru diverse utilizari iar pretul oferit este de asemenea unul foarte accesibil.

4. Produse fabricate din materii prime (lemn, cacao) obtinute din surse sustenabile si certificate de ONG-uri precum Rainforest Alliance,  Fair Trade sau FSC ("Forest Stewardship Council"). Certificarile reprezinta eforturile acestor ONG-uri care iau masuri pentru a conserva biodiversitatea  si  a asigura un management responsabil al padurilor si  fermelor de unde provin produsele. Intr-un articol  din The Guardian, care analizeaza tendintele de comparare, demonstreaza ca un numar mare dintre consumatori au ramas la principii etice in ciuda presiunilor financiare. In articol se precizeaza vanzari record ale produselor certificate Fairtrade, in Marea Britanie cresterea fiind de 18% in raport cu anul precedent, ajungandu-se la cifra de 1,5 miliarde de lire sterline in 2012.

5. Produse sustenabile sunt si acelea care nu au in compozitia lor substante chimice periculoase pentru sanatatea consumatorului. Aceste substante potential periculoase se pot afla in cosmetice, produse de curatenie, vopsea lavabila cu grad ridicat de compusi organici volatili sau mocheta din PVC. Intr-un articol aparut in ziarul Adevarul, se trec in revista cateva substante care ar trebui evitate la cosmetice, printre care amintesc parabeni si diversi conservanti. Desi multe companii le-au eliminat din compozitia produselor lor, altele cum ar fi Revlon sau L’Oreal le folosesc in continuare.

6. Nu in ultimul rand, sunt produsele de foarte buna calitate, rezistente in timp. Exista o zicala in Romania care spune ca ”Romanul e prea sarac sa cumpere lucruri ieftine” si care este inca de actualitate in ziua de azi. Avantajele produselor de buna calitate sunt posibilitatea de a le folosi o perioada indelungata si de a evita sa facem achizitii noi. De asemenea putem reduce  cantitatea  de deseuri  trimisa la groapa de gunoi. Patagonia, o firma producatoare de echipamente sportive din SUA si recunoscuta pentru implicarea in mai multe miscari ecologiste, a avut in 2012 o campanie foarte reusita si indrazneata prin care incurajeaza consumatorii sa nu cumpere o jacheta, care de altfel este produsa si comercializata chiar de ei. In mod surprinzator in timpul celor noua luni ale derularii campaniei, Patagonia a crescut vanzarile cu o treime raportat la anul anterior, probabil datorita increderii pe care a castigat-o in randul clientilor.

Cum pot producatorii si retailerii sa beneficieze de avantajele produselor sustenabile?


Este probabil o intrebare la care cu siguranta multi producatori sau retaileri ar dori sa afle raspunsul. Si cu atat mai mult ar dori sa stie care este viitorul acestui tip de produse.

Vestea buna este ca , daca analizeaza cu atentie caracteristicile unui produs sustenabil, unii retaileri ar putea descoperi ca le-au inclus deja in portofoliul lor dar poate e necesar sa comunice mai clar care sunt beneficiile pentru clienti.

O alta veste buna este ca prin content marketing , companiile pot oferi un anumit tip de educatie pentru clientii care vor sa fie mai sustenabili. De exemplu clientii pot afla de la un retailer de bricolaj care sunt metodele de eficientizare a consumului de energie electrica intr-o casa si astfel clientul va fi mai inclinat sa achizitioneze produse de la acel retailer care i-a oferit deja cateva solutii. 

Va creste apetitul consumatorilor pentru produse sustenabile?


Conform unui studiu realizat de Unilever South Central Europe 30,51% dintre respondenti ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs sustenabil, în timp ce 23,35% spun ca probabil nu ar plati pretul mai mare.

Pretul este inca important pentru marea majoritate a consumatorilor si probabil asa va fi mereu. Pretul acestor produse sustenabile poate fi in unele cazuri mai ridicat decat cel al produselor conventionale. De exemplu un produs cosmetic care a fost realizat din materie prima organica, fara parabeni si fara conservanti poate fi mai scump decat unul conventional, dar daca diferenta de pret intre produsul conventional si cel organic este una rezonabila si justificata, cel din urma are sanse mari sa fie achizitionat de clientii preocupati de sanatatea lor.

O scara de preturi coerenta care sa diferentieze produsele conventionale de cele sustenabile va creste sansele de a spori vanzarile. Pentru companii, produsele sustenabile nu mai sunt doar ceva dragut pe care sa il aiba in portofoliu, dar si o oportunitate de afaceri, de a castiga increderea in randul clientilor si a creste avantajul in fata concurentei.

Astazi, oamenii sunt mai sofisticati si mai informati ca oricand, datorita expansiunii internetului si a retelelor de socializare. De asemenea, dupa multi ani de criza financiara au mai multa grija cum isi cheltuie banii si cauta solutii eficiente. Nu in ultimul rand activismul ecologic este mai puternic decat oricand, in special in randul generatiilor tinere.

In concluzie: de ce produse sustenabile? Pentru ca viitorul este incert, inegalitatile sociale trebuie reduse, schimbarile climatice ne ameninta pe toti, resursele naturale cum ar fi combustibilii fosili se vor epuiza, iar costurile legate de energie risca sa creasca constant.


4451

Biografie Alina Liciu

Alina Liciu este Managing Partner The Azores, agentie de strategie si raportare de sustenabilitate si responsabilitate sociala.

The Azores ajuta companiile sa inteleaga beneficiile sustenabilitatii in dinamica pietei de astazi si sa dezvolte programe cu impact asupra ROI (Return on Investment), care pot fi masurate cu indicatori specifici.

Cu o experienta de 12 ani in domenii precum retail, FMCG si educatie , si cu o mare pasiune pentru  sustenabilitate si CSR, Alina isi propune sa gaseasca solutii durabile pentru companii la intersectia dintre eficientizarea costurilor prin reducerea impactului asupra mediului, managementul reputatiei si dezvoltarea de produse sustenabile pentru consumatorii de azi si de maine.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Tendinte CSR | Produse responsabile | Incluziune si diversitate | Achizitii responsabile | Branding


Iti recomandam si articolul:

Fundatia Orange a finantat o aplicatie care ii ajuta pe nevazatori sa calatoreasca cu Metroul

Aplicatia "Tandem Acces" a fost realizata de Asociatia Tandem in parteneriat cu Metrorex. Fundatia finantat proiectul cu 50.000 de Euro


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro