RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Colaborarea dintre companii si ONG-uri: avantaje si provocari

Cristina Horia Directoarea executiva a Fundatiei Sensiblu ne vorbeste despre criteriile de care companiile ar trebui sa tina atunci cand isi aleg ONG-urile partenere, dar si despre cum se poate asigura un parteneriat de succes cu acestea.

de Cristina Horia
Director Executiv Fundatia Sensiblu - A&D Pharma

Studiul 'Tendinte si realitati CSR in Romania' realizat de Ernst & Young in anul 2014 In contextul responsabilitatii sociale, cel mai frecvent discutam despre parteneriatele intre companii si organizatii non-guvernamentale, care isi pun laolalta expertiza, relatiile si fondurile pentru a atinge anumite obiective comune. Interesul pentru dezvoltarea parteneriatelor a crescut tot mai mult in ultimii ani, atat din partea companiilor, cat si din partea organizatiilor non-guvernamentale, fiecare avand propriile motivatii pentru angajarea intr-o astfel de relatie. Studiul “Tendinte si realitati CSR in Romania” realizat de Ernst & Young in anul 2014 arata ca, pentru 54% dintre companiile respondente, organizatiile non-guvernamentale au fost principalul partener.

Daca pentru organizatiile non-guvernamentale primeaza interesul pentru a-si asigura fondurile necesare programelor lor si pentru realizarea misiunii lor, pentru companii parteneriatele sunt interesante din perspectiva consolidarii brandului si a reputatiei, a cresterii credibilitatii si motivarii angajatilor. Pentru companii, angajarea intr-o relatie parteneriala este o modalitate de a ajunge la un numar mai mare de stakeholderi decat daca ar fi facut-o singure.

Asadar, un parteneriat inseamna mult mai mult decat acordarea/primirea unei sponsorizari sau virarea unei sume in cont. Iar gasirea partenerului potrivit, care poate aduce valoare adaugata proiectului, reprezinta cea mai mare provocare. In acest sens, la evaluarea potentialilor parteneri, trebuie sa tinem cont de cateva elemente:
  • Care sunt valorile lor? Sunt congruente cu ale mele Gasirea partenerului potrivitsau nu?
  • Ce cunostinte, abilitati si atitudini pot aduce in relatia parteneriala si in proiect?
  • Care sunt prioritatile lor si problemele sociale pe care le abordeaza? In ce masura se suprapun cu ale mele?
  • Cat de puternica este relatia lor cu stakeholderii la care ma intereseaza sa ajung? Ce canale de comunicare si-au stabilit cu acestia? Au capacitatea de a transmite mesajul meu catre acestia?
  • Cat de bine organizati sunt? Politicile, procesele si procedurile lor sunt clare si pot raspunde prompt provocarilor din proiect si situatiilor dificile care pot aparea? Care este cartea lor de vizita si expertiza in domeniul meu de interes?
  • Cat de transparent comunica? Au avut probleme cu partenerii anteriori? Care este reputatia lor in mediul in care isi desfasoara activitatea?
  • Sunt interesati de un parteneriat pe termen lung sau doar de o sponsorizare one-time? Parteneriatele pe termen lung ar fi de preferat celor pe termen scurt, avand capacitatea de a genera valoare crescuta atat pentru cei implicati, cat si pentru cauza.

Aceste intrebari la care trebuie gasit un raspuns se aplica atat organizatiilor non-guvernamentale, cat si companiilor.

O relatie parteneriala evolueaza in timp, in functie de schimbarile care apar atat in obiectivele partenerilor, cat si la nivelul nevoilor stakeholderilor. De asemenea, unele parteneriate pot ajunge in mod natural la finalitate, altele au nevoie de redefinire, in raport cu schimbarile aparute.

Avand in vedere aceste aspecte, este necesara stabilirea unui set de indicatori clari pentru masurarea succesului unui parteneriat, diferit de cel prin care se masoara performantele proiectului implementat. Acest set trebuie sa vizeze aspecte precum:  Set de indicatori clari pentru masurarea succesului unui parteneriat
  • resursele alocate pentru atingerea obiectivelor;
  • modul in care au fost implicati stakeholderii si perceptia lor despre parteneriat;
  • modalitatea in care a fost comunicat parteneriatul si schimbarile interne pe care le-a produs in organizatiile implicate - la nivelul politicilor, procedurilor si proceselor, in motivarea angajatilor, transparenta in comunicare.
Un parteneriat nu este lipsit de provocari, cum ar fi: diferentele in stilurile de lucru si in obiectivele individuale ale partenerilor, existenta agendelor ascunse, lipsa de transparenta si de etica, relatiile de putere inegale, determinate de cele mai multe ori de aportul financiar in proiect, teama organizatiilor non-guvernamentale de a-si pierde identitatea in cadrul parteneriatului si a companiilor de renunta la puterea decizionala, dificultatile in a incheia relatia parteneriala etc.

Ca urmare a experientei de pana acum in lucrul cu organizatiile non-guvernamentale, precum si a observarii atente a ceea ce se intampla in zona de responsabilitate sociala, am ajuns la concluzia ca fiecare ar trebui sa isi cunoasca cat mai bine propria organizatie, dar si a partenerilor, sa inteleaga mediul in care acestia opereaza si provocarile cu care se confrunta in domeniul lor de activitate.

De asemenea, o buna intelegere a problemelor sociale si a nevoilor stakeholderilor asigura o definire corecta a proiectelor si obiectivelor acestora, precum si o maximizare a impactului lor.  La acestea as adauga respectul reciproc, transparenta si onestitatea in relatia parteneriala, completate de preocuparea pentru crearea valorii, atat pentru parteneri, cat si pentru stakeholderi.

4427

Biografie Cristina Horia

Cristina Horia are o experienta de 10 ani in dezvoltarea si implementarea programelor de responsabilitate sociala - programe de implicare in comunitate, programe interne de responsabilitate sociala si campanii sociale (vezi campaniile din seria "V-Days"). A dezvoltat cel mai longeviv program de implicare sociala al unei companii si singurul prin care sunt furnizate servicii directe unei categorii in dificultate: victimele violentei domestice (Casa Blu).

A absolvit Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala - Universitatea Bucuresti si este MS in Politici Sociale Europene. A participat la numeroase seminarii si conferinte de responsabilitate sociala in calitate de speaker si a urmat cursuri de formare ca trainer si in managementul proiectelor si management performant.

Pe blogul sau personal, Cristina impartaseste frecvent sfaturi si comentarii pe teme de CSR.

A inceput sa scrie despre subiectul responsabilitatii sociale deoarece crede ca “ar avea ceva de discutat despre responsabilitatea sociala in Romania, despre programe frumoase, despre implicare in comunitate si marketing social...Dar si despre ce ar mai fi de facut, cum am putea face si de ce am mai avea nevoie...”


Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Tendinte CSR


Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro