RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Analiza: Raportul de CSR al Raiffeisen Bank pe 2011

Dragos Dehelean Coordonatorul ResponsabilitateSociala.ro trece in revista cel mai recent raport al Raiffeisen Bank, folosind experienta bancii pentru a oferi mai multe sugestii companiilor care se pregatesc la randul lor sa publice rapoarte de CSR.

de Dragos Dehelean
Director General - Selenis

Anul acesta, la European CSR Lessons, am avut din nou bucuria sa asistam la o premiera locala in domeniul raportarii de CSR. Ma refer la partenerii nostri de la Raiffeisen Bank, care si-au lansat raportul corespunzator anului 2011.  

Spun ca este o premiera, deoarece este al treilea astfel de raport al Raiffeisen Bank si al doilea in conformitate cu standardul GRI. Personal, cred ca aceasta continuitate si evolutie de la an la an spune multe despre intentia bancii de a-si imbunatati sistemele de management al sustenabilitatii. Totodata, imi intareste convingerea ca ne apropiem de momentul in care raportarea de CSR nu va mai fi doar o practica exotica, ci vom avea suficiente exemple pentru a le cere mai multor companii importante sa isi raporteze performanta economica, sociala si de mediu in mod transparent si dupa niste standarde unitare.

De aceea, va voi impartasi mai jos cateva observatii despre actualul raport de CSR al Raiffeisen Bank, in speranta ca ele va vor convinge sa-l parcurgeti si sa intrati intr-un dialog pe marginea lui.

Inainte de asta, v-as mai spune ca raportul este o lectura usor de parcurs, avand mai putin de 40 de pagini fara anexe. Documentul poate fi descarcat in format PDF din sectiunea de Rapoarte Anuale de pe site-ul bancii. Tot acolo gasiti rapoartele de CSR anterioare care va permit sa faceti comparatii. De asemenea, gasiti si rapoartele financiare anuale, pe care vi le recomand pentru a intelege mai bine performanta de CSR in contextul economic general al tarii noastre. 

Continuitatea in raportare - o maturizare a proceselor de management al sustenabilitatii


Asa cum spuneam mai sus, actualul raport este al doilea in conformitate cu standardul GRI, cel mai important astfel de standard la nivel international. Nivelul de conformitate este ”C”, la fel ca in cazul raportului anterior, pe 2010. Un astfel de nivel este potrivit pentru organizatiile care se afla la inceput in privinta raportarii de CSR (vezi detalii despre nivelurile de conformitate GRI).

Ce putem invata din experienta Raiffeisen este insa ca al doilea ciclu de raportare GRI a motivat compania sa-si imbunatateasca procesele de management si de raportare a datelor de sustenabilitate.

Acest lucru este vizibil din comparatia intre numarul de indicatori de performanta raportati in 2011, fata de cei raportati in 2010. Astfel, observam ca banca a raportat aproximativ 67 de indicatori in acest ciclu, fata de 49 in ciclul anterior. Deci aproximativ un sfert dintre indicatori au trecut de la o treapta inferioara la una superioara (neraportat < raportat partial < raportat integral).

De asemenea, mai putem invata ca, pe masura ce o companie capata experienta in raportarea de CSR, aspectele de sustenabilitate la care este atenta devin mai sofisticate. Daca ne uitam la cresterea numarului de indicatori de care am amintit, observam ca aceasta crestere apare in urmatoarele domenii:
  • Mediu - sunt raportati 10 indicatori de performanta (fata de 1, in 2010)
  • Practici de resurse umane - 11 indicatori in 2011 (fata de 9, in 2010)
  • Drepturile omului - 4 indicatori in 2011 (fata de 1, in 2010)
  • Responsabilitatea fata de produse - 6 indicatori in 2011 (fata de 0, in 2010)
Spre exemplu, la pagina 19 din raport, putem afla ca banca a adoptat in 2011 o Politica de risc social si de mediu si a folosit-o pentru a-si evalua portofoliul de credite. Ne putem astepta deci ca Raiffeisen Bank sa-si propuna pe viitor modificarea cifrelor de mai jos, respectiv sa gestioneze cel mai important impact pe care il are o banca - portofoliul sau de credite.

Analiza portofoliului de credite in functie de riscurile sociale si de mediu
De asemenea, la pagina 14 aflam o informatie, relevanta pentru conditiile de pe piata muncii din Romania, respectiv ca ”salariile oferite de banca sunt cu cel putin 80% mai mari fata de salariul minim pe economie” (Indicator EC5).

O alta informatie care arata o crestere a nivelului de sofisticare poate fi gasita la pagina 22 si se refera la diversele procese de elaborare sau de influentare a unor politici publice in care Raiffeisen Bank s-a implicat in 2011 (Indicator SO5).

As mai adauga la acest capitol, legat de cresterea numarului de indicatori GRI, ca este de asteptat ca raportarea lor sa se maturizeze in urmatoarele cicluri, iar modul de prezentare sa devina mai relevant pentru diversele categorii de stakeholderi.

Nu in ultimul rand, v-as reaminti ca modul cel mai bun pentru a gasi informatiile care va intereseaza intr-un raport de CSR este sa urmariti Indexul GRI al acestuia (in cazul raportului Raiffeisen, il gasiti la pagina 43). Totodata, informandu-va despre indicatorii de performanta din standardul GRI (vezi versiunea online) veti intelege mai bine si cat de sofisticat sau de relevant este un raport.
 

Implicarea in comunitate - o evidenta "bancara" a investitiilor si a impactului


Cel mai generos capitol din raport este cel dedicat implicarii in comunitate. Aici trebuie spus ca Raiffeisen Bank foloseste metodologia ”London Benchmarking Group” (vezi LBG Romania) pentru a-si evalua contributiile si pentru a-si raporta impactul.

De altfel, LBG este si instrumentul pe care GRI il recomanda in mod specific bancilor, in acest scop. El ofera informatii standardizate si in acelasi timp usor de inteles, atat de catre management, cat si de analistii care evalueaza performanta companiei.

Astfel, aflam spre exemplu ca:
  • Valoarea totala a investitiei in programe comunitare in 2011 a fost de aproximativ 1.445.000 Euro, in crestere cu 19% fata de anul precedent si cu 25% fata de 2009 (o tendinta relevanta intr-o perioada de criza si de reduceri bugetare)
  • Aceste investitii i-au ajutat pe partenerii din comunitate ai companiei sa atraga resurse suplimentare pentru proiectele lor (de la angajatii bancii, de la clienti sau alti donatori), in valoare de aproximativ 363.000 Euro (adica un plus de 25% fata de contributia directa a Raiffeisen Bank). La randul ei, valoarea acestor resurse suplimentare a crescut fata de anii anteriori, ceea ce arata o orientare strategica a resurselor financiare sau non-financiare destinate implicarii in comunitate.
  • In total, valoarea investitiilor directe si a celor suplimentare a totalizat 0,4% din cifra de afaceri a Raiffeisen Bank si 1,57% din profitul brut. Dupa cum se arata in raport, acesti parametrii sunt comparabili sau depasesc mediile din tari cu o traditie indelungata in domeniu, precum Marea Britanie, Australia sau Noua Zeelanda.
Acelasi capitol din raport ofera o harta cat se poate de detaliata a implicarii in comunitate, impreuna cu observatii relevante despre evolutiile strategice din 2011.

Spre exemplu, putem urmari evolutia proiectelor majore, corespunzatoare principalelor domenii de interes ale bancii:
  • mediu (”I’Velo”, ”StudentObike” etc.)
  • arta si cultura (Festivalul SoNoRo, Teatrului Act, Teatrul D’AYA etc.)
  • educatia financiara (”Sensul Banilor”, ”ABCdar bancar”)
  • social (UnitedWay, Ovidiu Rom, Hospice Casa Sperantei)
  • sportul (”Bucharest International Marathon”, ”Sport Arena Streetball”)
  • dezvoltarea comunitatilor locale ("Raiffeisen Comunitati")
Totodata, putem urmari statistici si comentarii care acopera toate proiectele sustinute, cum ar fi procentul resurselor alocate diverselor cauze sau acoperirea geografica a investitiilor.

Procentul de resurse alocate diverselor cauze sociale

Acoperirea geografica a investitiilor in comunicate facute de banca

Un alt aspect care arata nivelul de maturitate al gestionarii investitiilor in comunitate este ca in acest raport, al treilea in care e folosita metodologia LBG, compania ne poate oferi grafice si observatii relevante despre impactul acestor investitii. Astfel de informatii sunt in general dificil de obtinut, insa ele sunt de fapt cele mai importante pentru sustenabilitatea implicarii in comunitate a unei companii.

Aflam astfel despre schimbarile pe care investitiile Raiffeisen Bank le-au produs in randurile beneficiarilor (acumularea de abilitati sau cunostinte, adoptarea unor comportamente pozitive sau imbunatatiri in calitatea perceputa a vietii), dar si ale organizatiilor partenere din comunitate.  

Insa, poate cele mai interesante statistici sunt cele legate de impactul asupra angajatilor, care au avut o forma sau alta de participare in proiecte. Banca a facut o cercetare amanuntita asupra acestui impact, iar rezultatele sunt un bun argument pentru voluntariatul corporativ si, in general, pentru o mai mare implicare a angajatilor in initiative de CSR.

In proiectele sustinute de Raiffeisen Bank in anul 2011 s-au implicat de trei ori mai multi voluntari decat in anul anterior si fiecare angajat a petrecut, in medie, de patru ori mai mult timp.

Mai jos pot fi observate beneficiile personale resimtite de cei 227 de angajati care s-au implicat in proiecte in 2011:

Beneficiile personale resimtite de angajatii care au participat in programe de voluntariat

De asemenea, iata si care au fost efectele activitatilor de voluntariat asupra relatiei dintre angajati si banca:

efecte_angajati-companie_th.jpg

In asteptarea urmatorului raport al Raiffeisen Bank


Sper ca aceste cateva elemente pe care vi le-am impartasit din Raportul pe 2011 sa fie suficiente pentru a va convinge sa-l cititi la randul vostru si sa deschidem un dialog pe marginea lui.

As sublinia ca acest dialog despre calitatea si relevanta rapoartelor de CSR este cu atat mai important cu cat transparenta in acest domeniu este inca o pasare rara in Romania.

Poate ca unele rapoarte ni se par greoaie sau exagerate in privinta imaginii pozitive pe care incearca sa o creeze despre companie. Insa depinde in primul rand de noi sa ajutam, prin feed-back, ca ele sa devina mai relevante pentru preocuparile noastre si, nu in ultimul rand, ca procesele din spatele lor sa reprezinte o contributie reala la sustenabilitatea societatii si a economiei romanesti.

De aceea va propun sa raspundeti la 2 intrebari simple despre raportul Raiffeisen Bank:
  • Care sunt punctele forte ale raportului - in ce masura ati gasit informatii relevante pentru relatia pe care o aveti cu banca?
  • Ce ati vrea sa gasiti in urmatorul raport de CSR al bancii  - sunt subiecte care va intereseaza dar care nu au fost atinse sau pe care ati vrea sa le vedeti abordate in mai mare detaliu?
Va incurajez sa trimiteti feed-back-ul vostru catre reprezentantii bancii, pe adresa raiffeisen.comunitati@raiffeisen.ro. De asemenea, va invit sa folositi rubrica de comentarii de mai jos, pentru a putea beneficia cu totii de observatiile voastre.

Va aduc aminte ca raportul in format PDF poate fi descarcat din sectiunea de Rapoarte Anuale de pe site-ul Raiffeisen Bank.

3513

Biografie Dragos Dehelean

Dragos Dehelean este, incepand din 2005, Partener si Director General al Selenis, agentie de consultanta, specializata in managementul comunicarii de CSR.

Totodata, este coordonator al programului ResponsabilitateSociala.ro, primul portal de CSR din Romania. Acesta a fost lansat in aprilie 2006 si este, la ora actuala, cea mai importanta sursa locala de know-how, studii de caz si stiri din domeniul CSR.

De asemenea, are o experienta de peste 12 ani in coordonarea unor proiecte si evenimente de anvergura, adresate comunitatii profesionistilor in comunicare si CSR din Romania: European CSR Lessons (2011-2012), Olimpiadele Comunicarii (2000-2009), Gala Societatii Civile (2004-2005), Festivalul de Comunicare Digitala Internetics (2004-2005).

A absolvit Facultatea de Stiinte Politice si Facultatea de Comunicare si Relatii Publice, ambele din cadrul SNSPA.

Pe blogul sau, Dragos abordeaza subiecte legate de CSR, Relatii Publice, comunicare online si management.

Ti-a placut articolul? Fii la curent cu ce publicam!


Aboneaza-te prin email sau da "Like" la Pagina de Facebook.


Citeste si alte articole din categorii similare:


Rapoarte CSR | Dezvoltare comunitara


Iti recomandam si articolul:

Telekom: 2 aplicatii mobile pentru viitoarele si proaspetele mamici

Aplicatiile ofera, cu ajutorul tehnologiei, instrumente si sfaturi, de la prima luna de sarcina pana in primii ani de viata ai copilului.


Spune-ti si tu parerea!


Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro

Afla cat de responsabile sunt companiile din jurul tau!

Saptamanal, ne citesc peste 8.000 de lideri de opinie din companii, din societatea civila sau din institutii publice.

Asigura-te ca afli cele mai noi informatii, evenimente, sau analize din domeniul CSR, atat din Romania, cat si din strainatate.