RSS

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Ce este CSR (in viziunea institutiilor internationale)

CSR (Corporate Social Responsibility) este o conceptie referitoare la contributia pe care trebuie sa o aiba companiile la dezvoltarea societatii moderne. De-a lungul timpului, aceasta contributie a fost teoretizata diferit de mai multe curente de gandire. Initiativele “responsabile” ale companiilor au fost denumite printr-o varietate de termeni: corporate citizenship, corporate philantropy, corporate societal marketing, community affairs, community development etc.

Pe masura ce statele si institutiile internationale si-au dat seama ca adoptarea principiilor de CSR de catre companii serveste obiectivelor de dezvoltare durabila, a aparut si nevoia unor standarde internationale pentru a defini ce inseamna un “comportament corporativ dezirabil”.

Natiunile Unite, Uniunea Europeana si Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica sunt trei dintre cele mai importante institutii care s-au implicat in elaborarea unui cadru care sa defineasca CSR si sa stabileasca indicatorii prin care poate fi evaluat in mod transparent.

Acest cadru, a fost insotit de recomandari si principii care sa ghideze statele si autoritatile locale in formularea de politici publice care sa promoveze, sa asigure transparenta si sa sustina initiativele de CSR.



In consecinta, la ora actuala, pentru a demonstra ca este “responsabila social”, o companie trebuie sa inteleaga care sunt principiile de CSR promovate la nivel international si sa raporteze periodic in privinta integrarii acestor principii in activitatile sale.


UN Global Compact


Global Compact este o initiativa a Secretarului General ONU, de a crea un parteneriat intre Natiunile Unite si companii pentru atingerea dezvoltarii durabile la nivel global. Programul a devenit operational in luna iulie a anului 2000.

Functional, Global Compact este o retea formata din agentii ale Natiunilor Unite, companii, organizatii sindicale, organizatii de afaceri, organizatii academice, organizatii ale societatii civile, institutii guvernamentale/administrative.

Global Compact actioneaza ca un ghid pentru companiile care se orienteaza catre CSR. Programul prezinta directii de actiune care se subsumeaza unui set de 10 principii universale, impartite pe 4 domenii de interes:

    Companiile trebuie:
Drepturile Omului:  
  1. sa sprijine si sa respecte drepturile omului;
  2. sa se asigure ca nu sunt complici la incalcarea drepturilor omului.
 
Standarde de munca:
 
  1. sa sustina dreptul la libera asociere;
  2. sa contribuie la eliminarea tuturor formelor de munca fortata;
  3. sa contribuie la eradicarea fenomenului de incadrare a copiilor in forta de munca;
  4. sa contribuie la eliminarea discriminarii in ocuparea locurilor de munca si exercitarea profesiei.
 
Mediul inconjurator:  
  1. sa abordeze anticipativ problemele de mediu;
  2. sa promoveze responsabilitatea fata de mediul inconjurator;
  3. sa incurajeze dezvoltarea si difuzarea tehnologiilor care nu degradeaza mediul inconjurator;
 
Lupta impotriva coruptiei:  
  1. sa combata orice forma de coruptie, inclusiv mita si santajul.

Natiunile Unite recomanda companiilor sa integreze Principiile Global Compact in strategia lor de actiune si sa la promoveze in toate sferele de influenta.

Integrarea celor 10 principii presupune trei etape. Astfel, compania:
  • isi ia angajamentul de a respecta Principiile, inscriindu-se in Global Compact.
  • elaboreaza un plan de implementare a Principiilor.
  • raporteaza anual catre Global Compact progresul facut in implementare, conform Communication On Progress Guidelines.
Resurse utile:


Uniunea Europeana


Uniunea Europeana este interesata de CSR, pe care il vede ca un mijloc pentru atingerea obiectivului stabilit la Consiliul European de la Lisabona, din 2000 de a deveni “cel mai competitiv si mai dinamic sistem economic din lume, capabil de a sustine dezvoltarea economica prin slujbe mai multe si mai bune si coeziune sociala mai mare.”

Pentru a ghida companiile in implementarea CSR, Uniunea Europeana a elaborat, de asemenea, o serie de principii. Acestea vizeaza doua dimensiuni ale relatiei dintre companie si comunitate:

Dimensiunea interna

  Dimensiunea externa

In relatia directa cu angajatii, companiile au responsabilitatea sa:

  • asigure imbunatatirea calitatii vietii angajatilor, la locul de munca si in afara acestuia.
  • asigure un mediu de munca sigur si sanatos.
  • abordeze in mod responsabil restructurarile in caz de criza, tinand cont de interesele tuturor partilor implicate.
  • minimizeze impactul activitatilor pe care le desfasoara asupra mediului si a resurselor naturale.
  In relatia cu toti stakeholderii lor, companiile trebuie sa:

  • sprijine dezvoltarea comunitatilor in care activeaza.
  • sprijine dezvoltarea sistemelor economice locale prin incheierea de parteneriate cu distribuitori autohtoni.
  • respecte drepturile omului stipulate in Declaratia Universala a Drepturilor Omului din 1948.
  • protejeze si sa incurajeze protejarea mediului inconjurator la nivel global.

UE recomanda companiilor sa integreze aceste principii in codurile lor de conduita si sa raporteze asupra modului in care le-au aplicat.

Resurse utile:
  • Masuri adoptate de statele europene pentru a sprijini initiativele de CSR
    Afli cum au fost integrate recomandarile UE in legislatia statelor membre.
    ( pdf, 1.89Mb | deschide in fereastra noua )

OECD


Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica s-a dezvoltat din Organizatia pentru Cooperare Economica (OEEC), infiintata in 1947 pentru a sprijini implementarea Planului Marshall.

Creata ca un omolog economic al NATO, OECD a preluat responsabilitatile OEEC in 1961. Misiunea organizatiei este de a ajuta statele sa atinga dezvoltarea durabila pe plan economic.

Pentru a coordona actiunile companiilor in vederea atingerii dezvoltarii durabile la nivel global OECD a elaborat, in 1976, “Guidelines for Multinational Enterprises” – o serie de directive ce trebuie luate in considerare de orice companie, indiferent de domeniul in care activeaza, vizand drepturile omului, protectia mediului inconjurator, interesle consumatorului, coruptia si concurenta. In anul 2000 a fost publicata varianta revizuita a “Guidelines for Multinational Enterprises”.


Conform “OECD Guidelines” companiile trebuie sa:

  1. contribuie la dezvoltarea economica, sociala si de mediu, sustinand principiul dezvoltarii durabile.
  2. respecte drepturile omului in toate activitatile pe care le desfasoara.
  3. incurajeze dezvoltarea comunitatilor locale.
  4. nu accepte dispense care nu sunt incluse in cadrul legislativ local privind mediul, sanatatea, siguranta, munca si taxarea.
  5. sprijine si sa aplice principii si practici echitabile de conducere a companiei.
  6. dezvolte si sa aplice sisteme de management eficiente in construirea unei relatii de incredere cu societatile in care activeaza.
  7. promoveze valorile companiei in randurile angajatilor prin programe de training.
  8. nu discrimineze si sa nu sanctioneze indivizii sau institutiile care atentioneaza echipa de management asupra practicilor incorecte ale companiei.
  9. isi incurajeze partenerii de afaceri sa aplice “OECD Guidelines”.
  10. nu se implice nejustificat in activitati politice locale.

Uniunea Europeana si guvernele tarilor membre OECD sustin principiile enuntate in “Guidelines”.

Resurse utile:
 
Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro