RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Beneficii ale programelor de CSR

Activitatile de CSR ale unei companii aduc beneficii la doua niveluri: al societatii si al companiei. Cele mai usor de intuit sunt beneficiile de la nivelul societatii. Ele tin de binele si de interesul public.

In schimb, acest material se concentreaza pe beneficiile care pot fi obtinute la nivelul companiei. Cunoasterea acestor beneficii si urmarirea lor, inclusiv prin strategia generala de afaceri, sunt esentiale pentru ca procesul de adoptare al CSR de catre companiile romanesti sa ia amploare.

Mai jos sunt listate o serie de beneficii generale. Poti descoperi alte beneficii specifice in paginile fiecarui tip de program in parte.

1. Programele de CSR te ajuta sa te diferentiezi de concurenta si sa obtii loialitate fata de brand


Sunt doi factori care fac din CSR, la ora actuala, o arma redutabila in constructia unui brand:
  • consumatorii au devenit mai informati, mai capabili sa-si exprime opiniile si mai preocupati de subiecte care tin de sanatate, de mediu sau de problemele sociale,
  • piata a devenit din ce in ce mai aglomerata, iar brand-urile au fost fortate sa gaseasca metode noi si relevante pentru a construi legaturi emotionale cu publicul.
Pentru ca raspund tocmai unor astfel de nevoi emotionale, programele de CSR sunt o buna oportunitate de a comunica valorile brandului tau intr-un mod memorabil.

Studiu de caz - Avon
Din 1992, compania Avon desfasoara programul “Cruciada impotriva cancerului la san”. In cei 14 ani, reprezentantele Avon au strans peste 400 de miloane de dolari, bani care au fost donati pentru eradicarea acestei afectiuni. Datorita notorietatii spectaculoase a programului, compania a reusit sa isi asigure pozitionarea pe care si-a dorit-o: “Avon – the company for women”.

Studiile au aratat de asemenea ca atunci cand trebuie sa aleaga intre produse similare, preferintele consumatorilor se indreapta catre brand-urile percepute ca fiind “responsabile”. Astfel:
  • 70% dintre consumatorii europeni considerau ca responsabilitatea unei companii este importanta in decizia de a cumpara un produs sau un serviciu (sursa: MORI 2000),
  • 86% dintre americani erau inclinati sa schimbe un brand in favoarea altuia similar, insa implicat intr-o cauza sociala (sursa: 2004 Cone Corporate Citizenship Study).


2. Programele de CSR te ajuta sa imbunatatesti reputatia companiei tale


La ora actuala, succesul companiilor depinde in mod direct de increderea pe care le-o acorda comunitatea in care activeaza, autoritatile, mass-media sau partenerii.

Fara aceasta incredere, compania se supune mai multor riscuri. Spre exemplu devine vulnerabila in fata unor gesturi de protest din partea unor grupuri sau organizatii de activisti. Isi pericliteaza relatia cu autoritatile sau cu partenerii, care nu vor dori sa-si puna in pericol imaginea publica asociindu-se cu o companie ale carei practici sunt discutabile. Nu in ultimul rand jurnalistii si liderii de opinie vor tinde sa fie mai virulenti si mai sensibili la atacurile (cateodata intentionate si false) la adresa companiei.

Pe de alta parte, in cazul in care o companie isi demonstreaza responsabilitatea fata de comunitate, beneficiile care tin de buna reputatie au consecinte imediate. Astfel:

De asemenea, sustinerea unei cauze sociale este un bun prilej de a intra in parteneriate cu alte companii, autoritati publice sau institutii media. Daca e vorba de cauze sociale care sunt importante si pentru acestia, compania ta le va castiga increderea si respectul.

3. Programele de CSR te ajuta sa cresti vanzarile si cota de piata a companiei tale


Acest lucru e valabil mai ales pentru campaniile de marketing legat de o cauza (Cause Related Marketing).

Studiu de caz - American Express
Multi considera campania American Express pentru restaurarea Statuii Libertatii, de la inceputul anilor ’80, ca fiind punctul de inceput al succesului pe care l-a cunoscut ulterior marketingul legat de o cauza.

Pentru fiecare card nou, facut la American Express, compania dona o suma intr-un fond destinat restaurarii lui “Lady Liberty”. Acelasi lucru se intampla si de fiecare data cand un client isi folosea cardul pentru o operatiune. Astfel, compania a colectat 1,7 miloane de dolari in sprijinul cauzei. In acelasi timp a obtinut o crestere cu 27 % a utilizarii cardurilor si o crestere cu 10 % a numarului de noi carduri.

Contributia CSR-ului la succesul de piata al unei companii, poate fi determinata si atunci cand nu e vorba de o campanie, ci de un angajament pe termen lung. Desi exista inca putine date in acest sens, cifrele sunt spectaculoase. Astfel:
  • In 2000, volumul vanzarilor de “produse etice” atingea in Marea Britanie 13,4 miliarde de lire sterline. In perioada 1999-2001 ritmul de crestere al acestei piete a fost de 18, 2% - de sase ori mai mare decat ritmul general de crestere al pietei britanice (sursa: Ethical Purchasing Index 2001).
  • Tot in 2000, analistii au aratat ca programele de CSR au avut o contributie directa de 20% in cresterea profitabilitatii Co-operative Bank. De asemenea activitatile de CSR au avut o contributie de 25 % la impactul pozitiv asupra satisfactiei clientilor companiei British Telecom (sursa: CSR Europe).


4. Programele de CSR te ajuta sa atragi si sa-i pastrezi pe angajatii valorosi


Pentru orice companie care lucreaza intr-un mediu puternic concurential, atasamentul fata de brand al angajatilor este esential. Iar atasamentul nu se obtine doar prin salarii ci mai ales prin accentul pus pe valorile brandului.

Din ce in ce mai mult, angajatii resimt nevoia de a fi mandri de compania la care lucreaza. Astfel:
  • 78% dintre angajatii americani prefera sa lucreze la o companie perceputa ca fiind etica si cu o buna reputatie decat sa aiba un salariu mai mare (sursa: The Cherenson Group, 2001),
  • pentru 81% dintre americani, responsabilitatea unei companii este un factor important de decizie atunci cand isi aleg locul de munca (sursa: 2004 Cone Corporate Citizenship Study).

Nota:

Desi majoritatea datelor de pe aceasta pagina sunt luate de pe piete puternic dezvoltate, ele ne ajuta sa ne formam o imagine corecta asupra tendintelor care pledeaza in favoarea CSR-ului. Nu avem nici un motiv sa credem ca ele nu ofera o indicatie asupra strategiilor care trebuie puse in aplicare pe piata romaneasca, dat fiind procesul de aliniere al acestei piete atat la valorile culturale cat si la standardele de viata europene.
 
Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro