RSS LinkedIn

Sponsori


Orange - Profil CSR

   Enel Romania - Profil CSR

Toti partenerii Programului ResponsabilitateSociala.ro


Actiuni filantropice (Corporate Philantropy)

Este un tip de program prin care compania contribuie in mod direct, cu bani sau produse la sprijinirea unei cauze.

Actiunile filantropice sunt cel mai vechi tip de initiativa de CSR. Pentru mult timp, companiile au avut contibutii dispersate si intamplatoare. In ultima vreme insa exista tendinta de a alinia aceste contributii cu strategia generala de afaceri.

Astfel, companiile:
  • isi aleg cauzele pe care le sprijina in concordanta cu obiectivele de afaceri,
  • tind sa intre mai degraba in parteneriate pe termen lung (cu un ONG sau o institutie), decat sa aiba o implicare formala intr-o cauza,
  • isi extind optiunile in ceea ce priveste donatiile, de la bani, la alte resurse (ex. produsele in exces, expertiza tehnica, punerea la dispozitie a canalelor de distributie etc.),
  • isi implica mai mult angajatii in alegerea cauzelor.

Ce forme pot lua activitatile filantropice:

  • Donatii in bani (ex. compania ofera bani intr-un program pentru ajutorarea persoanelor fara adapost)
  • Finantari (ex. compania lanseaza un program propriu de finantare la care pot depune proiecte ONG-urile de mediu)
  • Burse (ex. compania initiaza un program de burse de studiu pentru tineri defavorizati)
  • Donatii in produse sau servicii (ex. o companie IT doneaza calculatoare pentru scolile din mediul rural; o companie de telecomunicatii ofera linii telefonice speciale pentru a ajuta la strangerea de fonduri)
  • Oferire de expertiza (ex. o companie cu profil medical ajuta la realizarea unor materiale de informare despre droguri)
  • Acces la canalele de distributie, locatiile sau echipamentele companiei (ex. o firma de transport isi pune la dispozitie masinile de marfa pentru a duce provizii unor sinistrati; un lant de benzinarii ofera recipiente pentru colectarea uleiului de motor uzat)

Cand sunt potrivite actiunile filantropice:

Atunci cand vrei sa intaresti pozitionarea brandului

Cauzele in care investesti transmit unul dintre cele mai emotionale mesaje despre brand-ul tau. Aceste cauze pot deveni argumente credibile in comunicarea despre brand.

Studiu de caz - HP
HP a initiat programul “E-inclusion” pentru a sprijini dezvoltarea economica si sociala a comunitatilor lipsite de acces la noile tehnologii de comunicare. Unul dintre proiecte s-a desfasurat in comunitatea Dikhatole, langa Johannesburg, in Africa de Sud. HP si fundatia ORT Africa de Sud au infiintat centrul de educatie IT “Digital Community Centre”.

Compania a dotat centrul cu 90 de calculatoare, 5 servere si 20 de echipamente periferice, in valoare de 260.000$. Proiectul s-a adresat categoriilor de persoane care puteau contribui la dezvoltarea viitoare a comunitatii: tineri, antreprenori, profesori si reprezentanti ai autoritatilor locale. Pentru piata locala, a fost cea mai buna demostratie ca produsele HP inseamna inovatie care duce la dezvoltarea afacerilor, la crearea de noi locuri de munca, la salarii mai bune si la un standard de viata mai ridicat.

Atunci cand compania vrea sa intre pe o piata noua

Donatiile pot fi folosite, alaturi de alte instrumente, pentru a castiga si a-ti intari pozitia pe piata. Mai ales atunci cand compania intra pe o piata noua, mesajele sale vor fi mai credibile daca reuseste sa demonstreze ca este preocupata de viata si de problemele comunitatilor locale.

Studiu de caz - Microsoft
Pentru Microsoft pietele din tarile in curs de dezvoltare au o importanta deosebita. Mai devreme sau mai tarziu aceste piete vor face o alegere in privinta platformelor software pe care le vor adopta, iar Microsoft vrea sa le demonstreze inca de acum ca este un partener de incredere. Compania a lansat in 2003 programul “Unlimited Potential”, prin care acorda anual granturi in bani, programe software si asistenta tehnica unor ONG-uri din 45 de tari in curs de dezvoltare. Finantarile sunt destinate centrelor de pregatire IT, care isi propun sa creasca nivelul de pregatire al fortei de munca din pietele respective. Pana in 2004, Microsoft acordase peste 50 de milioane de dolari in bani si programe software. Suma totala pe care compania si-a propus sa o investeasca pana in 2010 este de 1 miliard de dolari.

Atunci cand vrei sa iti consolidezi statutul de lider pe o anumita piata

Cand esti deja lider de piata, cea mai buna strategie este sa investesti in dezvoltarea si intarirea industriei tale. Acest lucru se va intoarce in favoarea ta, atat ca volum absolut de piata, cat si ca reputatie de lider responsabil.

Studiu de caz - New York Times
Pentru The New York Times este important sa contribuie la formarea viitorilor jurnalisti. The New York Times Company Foundation a lansat in 2000 un program de cursuri prin care le ofera acestora inspiratie si informatii despre subiecte de actualitate (“securitatea nationala”, “critica de teatru”, “presa de limba straina”, “explozia demografica”, “granitele cercetarii pe creierul uman” etc.). Programul a evoluat cu infiintarea unor institute de specialitate. In 2002, acestea le-au oferit training de specialitate unui numar de peste 60 de scriitori si producatori.

In paralel, Fundatia a continuat sa sprijine liceenii de exceptie, acordand anual 20 de burse de studiu la facultate, in valoare de 7,5 mii de dolari. Tot pentru liceeni, Fundatia a realizat un ghid online si o serie de instrumente gratuite care le permit acestora sa publice o revista a liceului.

Ca urmare a eforturilor sale, The Times Company a fost nominalizata pe primul loc, pentru 3 ani la rand (2000-2003), in cadrul topului “America’s Most Admired Companies” al revistei Fortune (pentru industria de “publishing”). De asemenea, in 2003 a fost nominalizata in cadrul topului “100 Best Corporate Citizens” al revistei Business Ethics.
 
Site-uri partenere
Comunicatedepresa.ro Radio Lynx Green Report StiriONG.ro